* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 149
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 61
I alt: 61

Forfatter Emne: Smøring af plast-tandhjul  (Læst 21776 gange)

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Smøring af plast-tandhjul
« Dato: 16, Februar 2008 - 02:53 »
Jeg har adskilt og rengjort en 25-30 år gammel afretter/tykkelseshøvl (Emco-Rex B20) som jeg nu er ved at samle.
Der bliver sat to nye kuglelejer i ved valsen med knivene.

De to valser som trækker træet frem ved tykkelseshøvling kører i bronzelejer. På trods af at olien i disse var udtørret, ser både lejer og aksler pæne ud.

Der sidder tre plasttandhjul (på stålaksler). Det hurtigstkørende hjul kører med ca. 570 omdr./min.

-Hvilken fedt/olie skal jeg smøre disse (stålaksler) plasthjul med?
-Og skal plasthjulenes tænder også smøres?

-Det sidste plasthjul (ca. 135 omdr./min) er med en (cykel)kæde forbundet med de to fremtræksvalser. –Er det godt nok med almindeligt cykelkædeolie, eller skal den også have specialsmørelse p.g.a. indgreb i plasthjulet?

Hilsen Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Smøring af plast-tandhjul
« Svar #1 Dato: 16, Februar 2008 - 11:37 »
Jeg  har en Emco drejebænk hvor jeg smører plasttandhjulene med almindelig vaseline.

Dine omtalte "broncelejer" er nok af den samme type som der er anvendt på min bænk, nemlig sintrede broncelejer der er istand til at optage olie da de er porøse. Derfor har dine aksler antageligt ikke lidt skade.

Der anvender jeg vaselineolie(symaskineolie) der kan købes i gønne kemi halvliterflaske stort set alle steder. Køber man olie som "symaskine olie" i små metaldunke koster det omkring 5-7 gange så meget.


Men har du noget  motorolie eller cykelkædeolie  stående, så brug dog det til dine leje og kædeforbindelser.



Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Smøring af plast-tandhjul
« Svar #2 Dato: 17, Februar 2008 - 13:07 »
Tak til B. Mønnike.
Jeg har noget Lithium-fedt, som ifølge producenten også er velegnet til kunststof (tåler temperaturer op til 180 grader C). Det vil jeg prøve at bruge til plasthjulene.

Bronzelejerne har jeg renset i et stærkt fedtopløsende bad. Jeg forventer derfor ikke, at de er selvsmørende mere.
Ved at "Google" på bronzelejer kan jeg se at de skal lægges i et oliebad. Jeg har endnu ikke fundet ud af hvilken special-olie der skal bruges. Nogen forslag?

Hilsen Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Smøring af plast-tandhjul
« Svar #3 Dato: 17, Februar 2008 - 14:30 »
Broncelejerne lægger du i en lille gryde eller metalæske med "symaskineolie", "universalolie" eller  "cykelolie". Stort set det samme. varm den op på kogepladen til omkring 100°, for at drive luft ud og fremme indtrængen ved afkøling. Varm ikke mere op for ikke at nedbryde olien. Den må heller ikke koge.
Gentag et par gange op og ned i temperatur.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Smøring af plast-tandhjul
« Svar #4 Dato: 17, Februar 2008 - 19:32 »
Det er fremgangsmåden for at retablere broncelejerne som Harbst foreslår.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: Smøring af plast-tandhjul
« Svar #5 Dato: 18, Februar 2008 - 19:06 »
Jeg har altid brugt grafitpulver til plast lejer / hjul.
Hvad mener I om det ?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Smøring af plast-tandhjul
« Svar #6 Dato: 19, Februar 2008 - 01:52 »
grafitpulver er godt til låse, skuffer og lignende langsomtgående . Til lejer duer det ikke , og slet ikke til sintrede bronzelejer.
« Senest Redigeret: 19, Februar 2008 - 10:35 af harbst »
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk