* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 64
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 24
I alt: 24

Forfatter Emne: Afledning fra PC  (Læst 25063 gange)

viborg

  • Gæst
Afledning fra PC
« Dato: 25, Februar 2008 - 11:37 »
Jeg bor i et hus hvor stikkontakterne ikke er jordede.
Når jeg rører ved PC'en og en radiator samtidig, får jeg et 'rap' over fingrene.
Jeg har prøvet flere PC'er og konstateret at det åbenbart er 'standard'
If. min måling ligger afledningen på 1 - 3 mA.

Jeg har tidligere forsøgt at få en kommentar til dette forhold - svaret var at det er helt bevidst. Spændingen på kappen er med til at beskytte 'indmaden'  ??

Er det virkelig ikke muligt at fremstille en strømforsyning, som ikke afleder ??

Mvh. Gert J


Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Afledning fra PC
« Svar #1 Dato: 25, Februar 2008 - 12:35 »
"Er det virkelig ikke muligt at fremstille en strømforsyning, som ikke afleder ??"
Jo, men ikke så billigt som PC-købere ønsker.

Du kunne jo evt. "jorde" din PC med en ledning hen til radiatoren.

En anden mulighed er en 230V/230V skilletrafo før PCen. Det løser 100% problemet.

MvH,

Bent.

viborg

  • Gæst
Sv: Afledning fra PC
« Svar #2 Dato: 25, Februar 2008 - 12:50 »
Jeg har nedsat en jordelektrode, udelukkende pga. PC'en
så jeg får ikke flere 'rap' når jeg rører ved radiatoren.

Grunden til mit indlæg var at jeg blev overrasket over at 'afledning er normen'

Og forklaringen om at det er for at beskytte PC'en forelom mig lidt fjern
Mvh. Gert J

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #3 Dato: 25, Februar 2008 - 13:55 »
Det er heller ikke rigtigt at det er for at beskytte computeren.

Computere har et ret stort maksimalt strømforbrug ved flere forskellige spændinger, derfor er spændigsomsætteren (strømforsyningen) i dem altid lavet ved en switch mode drven transformer.  Den kører ved en højfrekvens og er derfor mindre og mere effektiv end en almindelig transformator ville være. Den er også nemmere at regulere til at give konstant og nøjagtig den ønskede spænding.

Ulempen ved den høje frekvens er at der gennem lysnetnetledningen vil udstråles højfrekvent støj i utilladelig mængde, hvis der ikke er et filter i stømforsyningsenheden ved lysnettilslutningen. 
I det filter indgår to kondensatorer fra hver leder til computerens stel. De er der for at kortslutte højfrekvenssignaler, men leder også nogle få mA ved 50 Hz, som er netfrekvensen.

Hvis stellet ikke er jordforbundet vil det på grund af de to kondensatorer komme til at svæve på en vekselspænding midt mellem liniefasespændingen og neutral. De virker som en kapacitiv spændingsdeler. Det bliver ca. 110V i forhold til jord , og man vil mærke et lille stød hvis man rører ved stel og en jordforbundet genstand samtidig. Der kan maksimalt trækkes de få mA, som kondensatorerne kan lede. Det er ubehageligt, men ikke alvorligt farligt.

Midlet er at jordforbinde computerens stel. Så vil der løbe wattløs strøm til jord og stellet holdes på jordpotentiale. Man får ikke mere stød på den måde.
Alle netledninger som leveres til computere er da også beregnet til at danne jordforbindelsen. Der er bare ikke mange danske hjem, som har stikkontakter, der passer til formålet.


 
« Senest Redigeret: 25, Februar 2008 - 21:23 af harbst »
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #4 Dato: 25, Februar 2008 - 17:27 »
Der er bare ikke mange danske hjem, som har stikkontakter, der passer til formålet.

Ja, jeg har jo lige bygget nyt - og da jeg specificerede for elektrikeren, at jeg ville have jordforbindelse på stikkene ved computerne, var hans svar: "Vi laver da ikke andet nu om dage!" Og jeg fik ganske rigtigt jord på samtlige stik i hele huset.
Så problemet bliver i fremtiden snarere, at købere af PCer i Danmark finder sig i, at de leveres med kabler beregnet til elendige grimme Schuko-stik i stedet for dansk standardjordforbindelse  >:(
Men jeg har naturligvis investeret i nye stikpropper, så jeg har jord på husets computere.

Iøvrigt tak for det grundige svar på hovedspørgsmålet - det blev jeg oså klogere af.

P.S. Det undrer mig forøvrigt også, at ingen fabrikant har fundet ud af at udbyde en "Schuko - Dansk jord" konverter. Den bør kunne masseproduceres til under en tier i detailsalg!
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #5 Dato: 25, Februar 2008 - 17:37 »
Der er ingen danske fabrikanter af elmateriel mere.

LK Nes er Fransk. LK har jo nærmest haft patent på stikkontakter i Danmark. Det er muligt at man ikke kan lide Schuko og det må man jo generelt gøre, siden man vil betale 10 gange så meget for en stikkontakt som man gør alle andre steder i verden. Ved siden af engelske  japanske  og amerikanske løsninger er Schukoe en skønhedsåbenbaring.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

viborg

  • Gæst
Sv: Afledning fra PC
« Svar #6 Dato: 25, Februar 2008 - 18:18 »
Mange tak for for reaktionerne på mit oplæg.

Overlærer Andersen fra Matador ville sikkert have sagt: 'Det er helt tilfredsstillende'

Mvh. Gert J.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #7 Dato: 25, Februar 2008 - 18:23 »
Jeg har tidligere forsøgt at få en kommentar til dette forhold - svaret var at det er helt bevidst. Spændingen på kappen er med til at beskytte 'indmaden'  ??"

Gert; Det beskytter da "indemaden" da du ikke piller ved den pga. angst for stød. Derved virker PC-beskyttelse .  ;D

Nå, men jeg havde samme problem, og det kan man blive idiot af. Løsningen blev ledning lodet på  3/4 " rør i jorden lige udenfor. Alternativt kan i lejlighed prøves stelledning + 1 meter sølvfolie på gulvet, hvis ikke lakeret, ellers op ad vægen.

Jordbeskyttelse kan dog give problemmer: !

Jeg har brugt min Bærbar til nogle målinger via lydkort og da der var alt for meget 50Hz støj blev den jordet gennem (o eller stel der på microfon indgangen) med det resultat at (formentlig  derfor) dens dvd stod af. !  >:(

Der er strøm i undergrunden. Det kan simpelt ses ved og tilslutte noget ledning til lydkortet og lægge det på ikke isolerende underlæg.

Marek.

viborg

  • Gæst
Sv: Afledning fra PC
« Svar #8 Dato: 25, Februar 2008 - 20:02 »
Sådan havde jeg slet ikke tænkt
jeg er nok for meget nørd

Mh. Gert J.

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Afledning fra PC
« Svar #9 Dato: 26, Februar 2008 - 07:58 »
P.S. Det undrer mig forøvrigt også, at ingen fabrikant har fundet ud af at udbyde en "Schuko - Dansk jord" konverter. Den bør kunne masseproduceres til under en tier i detailsalg!


Hej Morten

dette stik kan allerede fåes, det koster bare omkring 25 kr men så er det også fremstillet af LK  ;D

Mvh

Ole M D

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #10 Dato: 26, Februar 2008 - 10:00 »
P.S. Det undrer mig forøvrigt også, at ingen fabrikant har fundet ud af at udbyde en "Schuko - Dansk jord" konverter. Den bør kunne masseproduceres til under en tier i detailsalg!


Hej Morten

dette stik kan allerede fåes, det koster bare omkring 25 kr men så er det også fremstillet af LK  ;D

Mvh

Ole M D



[/quote]

Hej Morten

dette stik kan allerede fåes, det koster bare omkring 25 kr men så er det også fremstillet af LK  ;D


Det er ikke en Schuko, men en fransk, da den har et ben til jord.
Schukoversionen har jord i siden, og er engangs da stikproppen ikke kan tages ud igen.

Selvfølgelig er det kun fransk jord der er godkendt som alternativ til danske monopolstik, da LK ejes af franske Schneider-Telemecanique, der må formodes at have en større markedsandel på disse stik.

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #11 Dato: 26, Februar 2008 - 10:39 »

Det er ikke en Schuko, men en fransk, da den har et ben til jord.
Schukoversionen har jord i siden, og er engangs da stikproppen ikke kan tages ud igen.


Det er rigtigt set, men er ikke de fleste medfølgende apparatkabler i dag forsynet med en stikprop, som er en kombination af Schuko og den franske standard?

Hvad mener du med, at Schuko er "engangs"?
Alle mine "norske" schukostikpropper som jeg medbragte til Belgien - hvor man også bruger den franske standard - passer helt fint i stikkontakterne og de kan også tages ud igen. Jeg vil tro at det også gælder for det viste adapter.

« Senest Redigeret: 26, Februar 2008 - 10:41 af Peter Stig Hansen »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #12 Dato: 26, Februar 2008 - 15:14 »
Den stiprop med jordkontakt, som er blevet så almindelig i Danmark er hverken schuko, dansk eller fransk system.  Det er en universel, som kan sættes i alle tre systemers stikkontakter . dog uden at få jordkontakt, når den sættes i en dansk, med mindre man bruger en adapter.
Det er ret tåbeligt. Det har alle kyndige været enige om i årevis ,uden at der er kommet en fornuftig løsning ud af det.
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #13 Dato: 26, Februar 2008 - 18:34 »
Jeg ville kalde den en universal Schuko/fransk stikprop med jord.

LK's Schukoadaptor med jord i siderne låser stikproppen fast og kan ikke skilles ad.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afledning fra PC
« Svar #14 Dato: 26, Februar 2008 - 22:33 »
dette stik kan allerede fåes, det koster bare omkring 25 kr

Til 25 kr. kan det være det samme - det kan jeg også købe en rigtig dansk stikprop for!

Egentlig havde jeg også forestillet mig en simplere, billigere og mindre klodset løsning:
En tynd plastplade, der har et dansk jordben og metallisk forbindelse til hægter i siderne, hvor stikket har jord.
Den skal ikke have ben til fase og nul, bare et par huller i plasten, som disse kan føres igennem. Hvis den samlede tykkelse kun er 1-2 mm, går de originale stikben fint ind alligevel.

En løsning som mit forslag ville være til glæde for alle dem, der ikke tør gribe en skævbider og binde an med bagefter at forbinde ledningerne med de rette farver til de rette ben.

P.S. Jeg har givet en smule mere end 25 kr. for mit universaladapter (jeg tror nok det kostede omkring 50 kr. i lufthavnen). Til gengæld kan det klare alle stik i hele verden - påstår fabrikanten  ;) Jeg har ikke været i samtlige lande endnu, men endnu ikke et sted, hvor det måtte give op. ;D
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk