ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Vedvarende energi i Frederikshavn
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1397
Flest online idag: 25
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 17
I alt: 17
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Vedvarende energi i Frederikshavn (Læst 6800 gange)
HCK
Senior
Indlæg: 145
Vedvarende energi i Frederikshavn
«
Dato:
03, November 2008 - 15:31 »
I videnskab.dk så jeg
http://presse.aau.dk/nyheder/3888364
Jeg tror, at det vil være af almen interesse for dette forum, hvis en eller anden, som bor i nærheden, kunne besøge Frederikshavn og give os alle nærmere detaljer.
Mvh, Christian
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Vedvarende energi i Frederikshavn
«
Svar #1 Dato:
03, November 2008 - 23:27 »
Hej Christian.
Jeg bor i "den rigtige ende" af landet, men dog syd for Limfjorden og knap 100 km fra det sted, hvor "det sner" i morgen kl. 14 - begivenheden idag er jeg allerede gået glip af.
Derfor har jeg i stedet ledt lidt dybere i den pressemeddelelse, du linker til, og der kan faktisk hentes en del ekstra oplysninger. Det direkte link til detaljerne er
HER
.
Et resume:
Kernen i nyheden er, at firmaet SerEnergy, som er startet af forskere fra Institut for Energiteknik på AAU og fortsat samarbejder tæt med AAU, har udviklet
en ny type brændselscelle
, som arbejder ved et hidtil ukendt temperaturområde: 120-200°. Cellen er principielt af typen SEM, men sådanne celler arbejder normalt ved 60-70°, og den nye celle skulle være mere effektiv og specielt bedre til at arbejde med "lidt uren" brint.
Den lidt urene brint dannes ved spaltning af methanol, som altså er det egentlige brændstof.
Fordelen ved at bruge methanol er den indlysende, at det er en væske med højt energiindhold pr. volumenenhed - modsat brint, der selv i komprimeret stand er ret ineffektiv på dette område.
Ved spaltning af methanol, som har formlen CH
3
OH, opstår der som biprodukt CO
2
, men
"Denne form for CO2 øger ikke koncentrationen af CO2 i atmosfæren som de fossile brændstoffer"
(direkte citat).
Dette citat er - som flere af artiklens andre kemiske påstande - noget sludder. Der findes kun én form for CO
2
(og husk sænket 2-tal!); men hvad forfatterne egentlig mener er, at man regner med, at bilen skal køre på methanol fremstillet af biomasse, og så regnes den normalt for "CO
2
-neutral".
Her er vi ude i en debat, som vi har ført tidligere, og hvis udfald er lidt problematisk. Men i korthed mener jeg, at bio-methanol er OK, når vi lærer at fremstille den af biologisk affald (fx halm), ikke af markafgrøders fødevaredele. Dette kan meget vel være en kommerciel teknologi om få år.
Opfinderne af den nye brændselscelle har sat den ind i en eksisterende elbil af mærket Kewett, som de desuden har udstyret med litiumionbatterier. Disse er netop i disse år (af andre) udviklet til at være interessante i den størrelse, der skal bruges i en elbil.
Opfinderne hævder, at brændselscellen kan produceres billigt og er meget robust, således at det samlede koncept bliver konkurrencedygtigt på rækkevidde og energieffektivitet. Det er muligvis rigtigt, og jeg har ret stor sympati for ideen om en brændselscellebil med flydende brændstof. Forudsætningen for, at den energiøkonomisk er en god ide, ligger i effektiviteten af reformeren (methanolspalteren) og brændselscellen. Det har jeg ingen tal på.
Men der skal hugges en hæl og klippes en tå, for at hele projektet bliver "vedvarende". Methanol kan lige så vel fremstilles af kul eller olie.
At opfindelsen præsenteres netop i Frederikshavn (og netop nu) er ret smart, da byen netop har valgt at blive energiby - så det giver PR begge veje at vise noget højst synligt.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Vedvarende energi i Frederikshavn
Seneste Debatindlæg
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Google ads:
DR-Nyheder
Hussalget stiger og sætter rekord i flere landsdele
Fralandsvind har været største udfordring for livreddere
Landstrænerens weekend går med at gruble over Eriksen-dilemmaet
75-årig kvinde i kritisk tilstand efter påkørsel af bus
Naturforkæmper i Sydafrika i retten for at smugle over 960 horn fra næsehorn
Ingen tog mellem Næstved og Vordingborg
Regeringen vil sænke elafgiften markant de næste to år
Dommer afviser at offentliggøre udskrifter fra Epstein-storjury
Banedanmark taber sag om hegn i Højesteret
Regeringen vil gøre det ulovligt at køre med lattergas i blodet
Fra i dag er det muligt at finde 3D-printede rev i Københavns Havn
Fortsat røgudvikling fra fem dage gammel brand i affaldsbunker
Polen beskylder Rusland for provokation
Rockwool rundbarberet på børsen - taber over 16 procent
Henrik Toft Hansen stopper håndboldkarrieren
Sverige er parat til at bidrage til Ukraines sikkerhedsgarantier
46-årig varetægtsfængslet i sag om håndgranat mod pizzeria i Søborg
Rigets nye børnehospital bliver igen dyrere og forsinket
En 672 ton tung kirke er blevet flyttet fem kilometer i Sverige
Eks-svigerfar skal ikke længere træne Viktor Axelsen
Nyt fra ing.dk
Usikkerhed om EU-krav volder problemer for dansk smykkegigant: »Klart en af de største udfordringer«
Dansk aldersverifikations-app bliver svært afhængig af amerikanske techgiganter: »De kan slukke for den«
Banedanmark vil ikke sætte bomme op, før signalsystem er klart: Men på Sjælland ku' de godt
Jysk robot-direktør har fundet bolværk mod Trumps kaos: »Min arbejdsdag kan være afhængig af, hvad der står i nyhederne«
Se PFAS-danmarkskort: Rigsrevisionen kritiserer ministerie for at afsætte for få penge til oprensning
Video og billeder: Her flytter de 600 ton kirke på 224 hjul i Kiruna
Ny model peger på fysisk grænse for store havvindmølleparker
SpaceAI snød tusindvis af danskere: Nu vokser nye pyramidespil frem
I år eller næste år sker det: VE bliver den største kilde til el i verden
Køge Havn, Aalborg og Københavns Lufthavn plaget af droner: Nu er dansk løsning klar
Musk kunne slippe afsted med skattefrihed for SpaceX i DOGE-tiden: Men han slipper ikke for en tur i retten
It-koks: Staten må opgive at inddrive gæld for 114 milliarder
Kamp om kontrakterne: Våbenleverandører fra 27 lande stiller skarpt på Danmark
Derfor eksploderede kæmperaket: Nu er SpaceX klar til at skyde igen
Rosenkrantz-Theil vil finansiere gratis børnehaver med AI: Løsningen sparer kun fem medarbejdere
Forsinket milliardprojekt spænder ben for nye jernbanebomme: Nu stiger regningen igen
Vi smider en hel kommunes bygninger på lossepladsen årligt: Nu skal riv-ned-kultur stoppes
Her er ministers alternativer til Tiktok og Instagram: Ét sted kan du selv tjene penge
London styrer mod vandkrise: Millioner af liter vand går tabt i lækager og overforbrug
Ukraine serieproducerer nu krydsermissil med rækkevidde på 3.000 kilometer
Chatkontrol kan blive it-mareridt for danske virksomheder: Ekspert foreslår alternativ løsning
Må leve med farlige jernbaneoverkørsler: Ingen bomme før signalsystem er klar ... heller ikke midlertidige
Leder: Kort over Europas våbenfabrikker udstiller Danmarks nøleri
Allergivenlige tomater og skimmelsvamp der producerer mælk - Her er fremtidens mad
De spiste kød fyldt med PFAS: Kommune erkender ansvar, men giver ikke erstatning
Derfor skal du undgå særlige hovedpinepiller i starten af din graviditet
Patriot i problemer: Russiske missiler snyder Ukraines top-luftforsvar
Blogindlæg: Nye byggeklodser til fremtidens energisektor
Snyd med AI stiger på universiteter: Studerende bliver bortvist og får annulleret karakterer
1912: Efter Titanic: Hvordan skal man forbedre sikkerheden til søs?
Spørg Læserne: Inden for skiven
Hvad skal Danmark med en 1000 kvantebit computer? Vi dykker ned i svaret her
Ny dansk forskning skal sikre lynopladning af el-lastbiler
USA planlægger at bygge atomkraftværk på Månen: Et nyt rumkapløb er skudt i gang
Nudging ændrer adfærd: Giv autopiloten et venligt puf
Voldsom togulykke i Sønderjylland: En person død og flere tilskadekomne
Synspunkt: Kina angriber os hurtigt og langsomt – og vi sakker bagud på begge fronter
Svensk vandproduktion i knæ: De kommende uger skal kommuner spare på vandet
Hør hele historien om pyramidespillet Space AI, der ruinerede tusindvis af danskere
Københavns Kommune indrømmer: Ingen kontrol med medarbejdernes snagen i borgernes CPR-data
DTU-professor: Olielobby spændte ben for plastikaftale
Lad os da få det undersøgt: Rådmand iværksætter undersøgelse om a-kraft i Odense
Kommentar: Ørsteds tilbagetog på CO2-lagring afslører statslig zigzag-kurs
Efter sløjt 2024: Salget af varmepumper stiger igen
Kina slår ned på hamstring af sjældne jordarter
SpaceAI snød tusindvis af danskere med elendig software: »Det er noget kineserlort«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Mavens signaler kan muligvis afsløre stress og angst: Dansk forskning skal finde sammenhængen
Leder: Der er en konstruktionsfejl i byggebranchen: Skurke må frem i lyset
Kina i AI-kattepine: Egne chips er ikke gode nok