ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Vedvarende energi i Frederikshavn
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 102
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 33
I alt: 33
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Vedvarende energi i Frederikshavn (Læst 6723 gange)
HCK
Senior
Indlæg: 145
Vedvarende energi i Frederikshavn
«
Dato:
03, November 2008 - 15:31 »
I videnskab.dk så jeg
http://presse.aau.dk/nyheder/3888364
Jeg tror, at det vil være af almen interesse for dette forum, hvis en eller anden, som bor i nærheden, kunne besøge Frederikshavn og give os alle nærmere detaljer.
Mvh, Christian
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Vedvarende energi i Frederikshavn
«
Svar #1 Dato:
03, November 2008 - 23:27 »
Hej Christian.
Jeg bor i "den rigtige ende" af landet, men dog syd for Limfjorden og knap 100 km fra det sted, hvor "det sner" i morgen kl. 14 - begivenheden idag er jeg allerede gået glip af.
Derfor har jeg i stedet ledt lidt dybere i den pressemeddelelse, du linker til, og der kan faktisk hentes en del ekstra oplysninger. Det direkte link til detaljerne er
HER
.
Et resume:
Kernen i nyheden er, at firmaet SerEnergy, som er startet af forskere fra Institut for Energiteknik på AAU og fortsat samarbejder tæt med AAU, har udviklet
en ny type brændselscelle
, som arbejder ved et hidtil ukendt temperaturområde: 120-200°. Cellen er principielt af typen SEM, men sådanne celler arbejder normalt ved 60-70°, og den nye celle skulle være mere effektiv og specielt bedre til at arbejde med "lidt uren" brint.
Den lidt urene brint dannes ved spaltning af methanol, som altså er det egentlige brændstof.
Fordelen ved at bruge methanol er den indlysende, at det er en væske med højt energiindhold pr. volumenenhed - modsat brint, der selv i komprimeret stand er ret ineffektiv på dette område.
Ved spaltning af methanol, som har formlen CH
3
OH, opstår der som biprodukt CO
2
, men
"Denne form for CO2 øger ikke koncentrationen af CO2 i atmosfæren som de fossile brændstoffer"
(direkte citat).
Dette citat er - som flere af artiklens andre kemiske påstande - noget sludder. Der findes kun én form for CO
2
(og husk sænket 2-tal!); men hvad forfatterne egentlig mener er, at man regner med, at bilen skal køre på methanol fremstillet af biomasse, og så regnes den normalt for "CO
2
-neutral".
Her er vi ude i en debat, som vi har ført tidligere, og hvis udfald er lidt problematisk. Men i korthed mener jeg, at bio-methanol er OK, når vi lærer at fremstille den af biologisk affald (fx halm), ikke af markafgrøders fødevaredele. Dette kan meget vel være en kommerciel teknologi om få år.
Opfinderne af den nye brændselscelle har sat den ind i en eksisterende elbil af mærket Kewett, som de desuden har udstyret med litiumionbatterier. Disse er netop i disse år (af andre) udviklet til at være interessante i den størrelse, der skal bruges i en elbil.
Opfinderne hævder, at brændselscellen kan produceres billigt og er meget robust, således at det samlede koncept bliver konkurrencedygtigt på rækkevidde og energieffektivitet. Det er muligvis rigtigt, og jeg har ret stor sympati for ideen om en brændselscellebil med flydende brændstof. Forudsætningen for, at den energiøkonomisk er en god ide, ligger i effektiviteten af reformeren (methanolspalteren) og brændselscellen. Det har jeg ingen tal på.
Men der skal hugges en hæl og klippes en tå, for at hele projektet bliver "vedvarende". Methanol kan lige så vel fremstilles af kul eller olie.
At opfindelsen præsenteres netop i Frederikshavn (og netop nu) er ret smart, da byen netop har valgt at blive energiby - så det giver PR begge veje at vise noget højst synligt.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Vedvarende energi i Frederikshavn
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Fem anholdt i Serbien for organiseret narkotransport til Danmark og resten af Norden
SpaceX får lov til at fortsætte opsendelse af Starship-raket
Joachim Boldsen stiller op til kommunalvalget for Konservative
Østrigsk nederlag sikrer Danmark bedste VM-resultat nogensinde
DSB har løst billetproblemerne
NorthSide beholder hiphop-trio på plakaten trods terrorsigtelse
Storbritannien returnerer øgruppe til Mauritius, men beholder militærbase
Elmer Møller misser direkte kvalifikation til French Open
Rudersdal Kommune får nu penge til at undersøge Birkerød Sø
Anbefaler ny medicin til alvorligt syge brystkræftpatienter
Snævert flertal i svensk parlament vil støtte atomkraft
NRK vil have Eurovision-afstemningen gennemgået
Statsminister til Rom for at diskutere styrket indsats mod migration
Vejdirektoratet lancerer kampagne for at hjælpe vejarbejdere
Stor Trump-lovpakke stemt igennem i Repræsentanternes Hus
Kraftig blæst giver fortsat restriktioner på Storebæltsbroen
Fiskefrikadeller tilbagekaldes efter fund af listeria
Flertal i Folketinget vedtager at hæve pensionsalderen
35-årig kendt skyldig i uagtsomt manddrab i dødsulykke
FCK-komet er forårets profil i Superligaen
Nyt fra ing.dk
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Elon Musk er som forduftet og skærer nu ind til benet: »Jeg synes, jeg har gjort nok«
Nyt værktøj skal gøre kommuner i stand til at afvise indkøb af kinesiske biler
Ingeniøren får ny visuel identitet
Færge stødt på grund ud for fynsk havn - 50 passagerer fanget
Danmark halter bagud på kritiske teknologier: Vi har mistet vores konkurrencekraft
Spinkelt flertal bag 200 milliarder til mere svensk kernekraft
Trods skærpet konkurrence og aktiekursfald: Novo Nordisk vinder profilanalysen
135 meter langt containerskib stødte på grund i nordmands have
Verdens kraftigste supercomputere står frit fremme. Alligevel er Danmarks hemmelig
Svenskerne frarådet at klaske myg: I stedet skal de indfanges og sendes med posten
Slagsmål i dansk open source-netværk: »Har meget lidt med den frie kode at gøre«
Vesten sakker bagud på fremtidens krigs-teknologi: »Vi har et fortrin i Danmark, men vi udnytter det ikke«
Trump vil bygge rumbaseret missilskjold: »Jeg tvivler på, det kan lade sig gøre«
To sygeplejersker finder hypereffektivt våben mod hudsvamp: Kan købes i supermarkedet
Voldtægt, våbenfragt og massefyringer: Intet kan tilsyneladende ændre ingeniørernes kærlighed til Mærsk
Skatteministeriet flytter målstolperne for nedbringelse af gigantisk gæld med mere end 10 milliarder kroner
Efter amerikansk opdagelse: Mystiske komponenter fundet i dansk energiinfrastruktur
Microsoft-blokering af international domstol afslører nyt tech-våben i kampen om Grønland
Norge sætter milliarder af til flydende vindmøller på 1,5 GW
It-arbejdsmarkedet har for alvor tabt pusten: Trumps toldkrig risikerer at ryste båden yderligere
Studie: Polarisen vil ikke overleve opvarmning på 1,5 grader
Amerikansk it-milliardær jagter AI-trænere i Danmark: Stor fagforening advarer
De skal efter planen overtage TDC Group: Nu beskyldes kapitalfond for omfattende vildledning gennem 14 år
Synspunkt: Klimaministeren: Den virkelige fadæse er Ingeniørens perlerække af fejlantagelser
Så mange penge sparer du ved at skifte til elbil og varmepumpe
Godt nyt: Kinas CO2-udledning falder
Staten køber Storebælt-havne tilbage: Færger skal sikre forsyningssikkerhed
Ørsted kan vågne fra milliard-mareridt: Trump fjerner blokade for norsk havvind-projekt
Minister vil rydde op i over tusind selvbetjeningsløsninger: »Det har taget overhånd«
To tog er kørt sammen ved lav hastighed i København: Undersøgelsesvagt tilkaldt
KU-forskere knækker koden til billigere kræftmedicin
Microsoft blokerer mails hos international domstol: »Så er alt det, vi er blevet lovet, ikke meget værd«
Blogindlæg: Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
Danske F-35-fly har delt data via satellit fra USA til Skrydstrup
Aarhus vil droppe Word og Outlook: »Vi har været for afhængige af de store«
Efter udbudsfiasko: Ny politisk aftale om statsstøtte til havvind
Godt nyt for den skrællede kartoffel, der ikke bliver brun
Hele verden køber flere elbiler: Kina spiller en afgørende rolle
Lugt af råddenskab og beton: Museet for Søfart kæmper mod indtrængende grundvand
Synspunkt: REPowerEU: Russisk gas skal forbydes, men hvordan?
»Klynk, klynk, klynk« – GDPRs hovedarkitekt langer ud efter kritikerne
Blackout tænder advarselslamper i EU: Nu kræver parlamentet elnet i topform
Prispres, told og aflyste projekter presser danske virksomheder: Vestas-leverandør udskyder havvind-sats
DTU-forsker dumper regeringens atomkraft-kompromis: »Der er ingen logik i at lave en analyse«
It-giganter mærker voksende Trump-frygt i Danmark: »De tog ikke fejl«
Australsk raket tabte ‘hovedet’ kort før sin første opsendelse
1938: Ny Knippelsbro bliver langt bredere
Spørg Læserne: Er der en kok på linjen?
Google øger spændingen: Nu stiger effekten