ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Autotrafo
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1408
Flest online idag: 108
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 27
I alt: 27
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Autotrafo (Læst 11029 gange)
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Autotrafo
«
Dato:
03, Februar 2009 - 09:54 »
Hvad er definitionen på en Autotrafo ?
Jeg ved at "auto" ikke har noget med biler at gøre...
Der er typisk ingen galvanisk adskillelse.
Men er det "typisk" eller kendetegnende ?
Opbygningen kunne godt minde om en tændspole fra bilerne, måske deraf order "auto" ?
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Autotrafo
«
Svar #1 Dato:
03, Februar 2009 - 10:18 »
http://en.wikipedia.org/wiki/Autotransformer
forklarer en hel del.
Hvis der er galvanisk adskillelse kaldes det for "skille"-trafo.
Logget
vh.
Claus
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Autotrafo
«
Svar #2 Dato:
03, Februar 2009 - 12:06 »
Nå ja, jeg søgte jo på "autotrafo" det gav selvfølge ikke noget fornuftigt på Engelsk.
Jeg tror nu nok at ordet "skille" kommer i brug når man netop har i sinde at bruge den som - ja -skilletrafo.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Autotrafo
«
Svar #3 Dato:
03, Februar 2009 - 13:56 »
Sådan har jeg bestemt ikke forstået det.
En autotransformer har ikke galvanisk adskillese, men det har en skilletrafo.
Det giver blandt andet andre sikkerhedsniveauer at bruge en autotransformer i forhold til en skilletrafo.
Så vidt jeg husker ved Harbst en del mere omkring dette, så jeg glæder mig lidt til at få ham på banene (såfremt jeg husker korrekt altså).
Logget
vh.
Claus
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Autotrafo
«
Svar #4 Dato:
03, Februar 2009 - 18:45 »
En "normal" trafo har mindst to adskilte viklinger.
De er tæt magnetisk koblet (ellers er det ikke en trafo). mindst 90 % af den magnetiske flux er fælles for viklingerne.
Når man behandler teorien er det nemmest at betragte en idealtrafo, hvor hele fluxen er fælles ,der ingen modstand e i viklingerne og jernet er uden hvirvelstrømme eller hysterese. Bagefter betragter man så de virkelige transformatorest afvigelser fra idealet. Det udtrykkes bedst ved tabene og kortslutningsimpedanserne.
Når to viklinger bærer samme flux vil de også have samme amperevindingstal, og samme volt pr vinding.
En viklings klemspænding er altså proportional med vindingstallet og strømmen i den omvendt proportional med vindingstallet.
En autiótransformer har kun en spole med med udtag, så der er galvanisk forbindelse mellem alle klemmer.
Tre klemmer er det mindste antal på en autotrafo. De kan kan danne forbindelse til tre forskellige viklinger, som er den hele og to andele af den.
Da der er samme flux i disse 3 spoler forholder spænding og strøm sig som på enhver anden trafo.
Eksempelvis kan hele spolen være tilsluttet 380V og man kan udtage 110V og 220V fra to udtag.
Fordelen er at man med små tab og en mindre investering, kan få behandlet en stor effekt.
En skilletrafo er en normal trafo hvor hovedformålet er galvanisk adskillelse. Den har ofte 1:1 omsætningsforhold.
«
Senest Redigeret: 03, Februar 2009 - 19:21 af harbst
»
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Autotrafo
Seneste Debatindlæg
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Google ads:
DR-Nyheder
Arizonas senat forkaster abortlov fra 1864
21-årig kvinde løsladt i mørklagt terrorsag
New York vil føre voldtægtssag mod Harvey Weinstein igen
USA's centralbank fastholder renten - igen
Blinken: Nødhjælp til Gaza skal hurtigere frem
Politi og demonstranter tørner sammen i Paris
Molotovcocktail kastet mod historisk synagoge i Warszawa
Den skotske regering overlever mistillidsvotum
Politiet i Aarhus måtte and-holde næbbede gæster
Nationalbanken er halvvejs med indsamling af 1.000-kronesedler
Dobbelt så mange elever på SOSU Østjylland, som forventet
Omkring 30 kvæstet ved ulykke med majvogn i Tyskland
Nu lukker de sidste syv Irma-butikker
Briterne er gået i gang med at tilbageholde migranter, så de kan sendes til Rwanda
Tyrkisk politi skyder med gummikugler og tåregas mod demonstranter
Først i morgen ventes politiet at kunne gå ombord og undersøge skibsbrand i Køge
Ingen læreruddannelse på Vallekilde Højskole alligevel
Mand død ved arbejdsulykke i Nordjylland
USA's udenrigsminister besøger Israel
Kongeparret indleder sensommertogt på Bornholm
Nyt fra ing.dk
Vigtige råstoffer gemmer sig under Indlandsisen: Nyt kort kan vise vejen
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Sirenerne hylede over hele landet: To Ingeniøren-ansatte fik dog intet varsel klokken 12
Paneldebat på V2 Security: Tving kommuner væk fra techgiganters jerngreb
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Trods ekstra 35 mia. kr. til Forsvaret: Lange udsigter til dansk luftforsvar
Efter falsk video af statsministeren: Deepfake-debatten indtog V2 Security
Sådan kan stormflodssikringen af København komme til at se ud
Nato-diplomat vil give nørderne mere magt: »Vi har en masse upålidelige komponenter i cyber-infrastrukturen«
NIS2, Netcompany-sagen og hacking i verdensklasse: V2 Security 24 er i gang
AI-veteran: Sådan navigerer danske virksomheder i junglen af nye AI-løsninger
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Styrket luftforsvar og anti-ubådskapacitet: Ny aftale giver Forsvaret i alt 95 mia. kroner
Folkekirken: Store forskelle i biodiversitet på landets kirkegårde
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Kina slår rekord med effektiv dieselmotor: »udfordringer med storskalaproduktion«
Kommuner og rådgivere vil have kulegravet licensstop
Danmark misser klimamål for 2030: »Vi må ikke lette foden fra speederen«
Gaspanik i industrien afblæst: Nu er klimamål truet af andre forhindringer
Synspunkt: Genanvendelse kræver mere politisk handling nu
Estland plaget af GPS-jamming: Lukker flyrute til Finland
Algoritmer til kameraet bliver pilotens skarpe øje over det mørke hav
Ekspertgruppe foreslår omfattende eksamens-ændringer med ChatGPT: »Det var i forvejen på tide«
Cyberangreb koster danske virksomheder dyrt: Alligevel er hackerforsikring ikke slået igennem
Kviksølv fra Cheminova: »Det er umuligt at rense«
Nye CT-scannere i Københavns Lufthavn afslører eksplosiver og ser gennem elektronik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?
Ny beredskabsradio kan ikke sende video: Nu tester politiet det almindelige mobilnet
Eksperter efter AI-video af Mette Frederiksen: Strammere regler løser ikke problemet
Professor punkterer Klimarådets håb om at kombinere solceller og biodiversitet
Techtopia #325: Hybridkrigen truer vores demokrati
Driftsdirektøren skal levere elnet i femte gear, uden at trivslen vakler
Havskum er potentielt den største kilde til luftbåren PFAS
Dansk domæneboss melder pas på falske webshops: »Vi kan ikke vurdere, om de overtræder loven«
Datatyveri ryster skats it-styrelse: To sikkerhedschefer stopper
Mærsk opgiver at finde containere: »Der er et væld af miljøfremmede stoffer, metalmaling og ufatteligt mange dæk«
Her er myndighedernes hemmeligholdte AI-systemer: Så mange blev sat i drift uden konsekvensvurdering
Vidensindlæg: Fagligt talt: Mikrober, der giver os huller i tænderne, angriber også fjernvarmerør og vindmøller
Laura tjekker algoritmer i USA's største virksomheder: Danmark har en »grotesk« mangel på forståelse for dataetik
“Klimakolonialisme”: Oprindelige folks levesteder må vige pladsen for klimakreditter
Kan du finde fejlen i dette ur?
Er der liv under isen på fjerne måner? To rapporter slukker en del af håbet
Svensk elfly skal revolutionere korte ruter
1965: Computere fører til Elektronisk Dyb Bevidstløshed
Åbent brev: Politichefer på tværs af Europa kræver adgang til borgernes mest private kommunikation
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Kom med på besøg hos den datadrevne malkeko
Analyse: Interessen for chipdesign sprudler i lyset af AI-udviklingen
Danskerne dropper grøn omstilling: »Katastrofal kurs« for varmepumper
Grønt lys til EU’s udtrædelse af traktat, der bremser grøn omstilling