* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 32
I alt: 32

Forfatter Emne: Virkemåde Konden Tørretumbler ?  (Læst 35345 gange)

sperillen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Dato: 23, Februar 2009 - 17:48 »
Hej

Er der nogen der kan fortælle mig præcis hvordan er kondens tørretumbler virker!
Jeg har problemer. Den gør ikke tøjet skabstørt når jeg stiller den på det.
Den varmer godt nok, men ikke indtil det er ordenligt tørt. Og måske er varmen også lidt mindre end før. Men det er svært at huske :-)

Tak
Thomas

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Svar #1 Dato: 23, Februar 2009 - 18:22 »
Der er flere principper.
Den varme, fugtige luft kan køles ved varmeveksling med kold indsugningsluft, med kølevand (sjældent) eller med en varmepumpe a la køleskab.
De forskellige principper gennemgås i dette materiale, der er beregnet til brug på AMU-kurser.
Linket er til en side, hvor der ligger en pdf-fil til download.
Hvis det direkte link skulle drille, kan du gå ind på siden
materialeplatform.emu.dk
og søge på "tøretumbler".

Den generelle erfaring med tørretumblere er forøvrigt, at der bruges mere energi til driften af kondensationsystemet, end der genvindes fra kondensationen. Så argumentet for at vælge en kondenserende type skal alene være, at der ikke kan etableres aftræk - den er ikke mere energiøkonomisk end en aftrækstumbler.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Svar #2 Dato: 24, Februar 2009 - 16:44 »
Og så skal det tilføjes at en kondenstumler ( som er en nødløsning) kun virker ordentlig, hvis den står i et koldt rum.

Det gælder nok ikke den sjældne type med kodtvandskøling.
Varmepumpeudgaven klarer måske også et varmt rum, men med et tilsvarende størere elforbrug og længere tørretid.

Thomas skal nok se på rumtemperaturen , der hvor hans kondenstørrer står.

Og så skulle han hellere se at få lavet et aftræk.
« Senest Redigeret: 24, Februar 2009 - 23:39 af harbst »
Jørgen Harbst

sperillen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Svar #3 Dato: 26, Februar 2009 - 10:08 »
Hejsa

Tak for svaret og linket.. Men hvad mener I med at en kondens tørre tumbler ikke virker ordenligt??
Hvad sker der hvis den står i et varmt rum.. Og selvfølgelig gør den det!!!!

Hej Hej

Thomas

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Svar #4 Dato: 26, Februar 2009 - 10:26 »
For at kondensere damp til vand skal der trækkes energi ud af dampen.
Energi kan ikke forsvinde, så den afleveres til noget andet, og det vil i den simple varmevekslertype (som jeg har forstået er den almindeligste) sige til luft, der suges ind gennem varmeveksleren fra det omgivende rum.
Hvis denne luft er kold, kan den modtage mere energi, og den køler derfor tørreluften mere effektivt, end hvis den er varm. Og da tørreluften aldrig kan blive mere tør end mættet vanddamps tryk ved den laveste temperatur, den får i kredsløbet, er der en direkte sammenhæng mellem omgivelsestemperatur og effektivitet: jo koldere rum, des bedre.
Er rummet lille - og det vil jo ofte være tilfældet, for det er især i ret små boliger, man ikke kan finde et rum med aftræk at placere tørretumbleren i - støder der yderligere det problem til, at den energi, der tilføres under tørreprocessen, jo bliver i rummet. D.v.s. rumtemperaturen stiger efterhånden, og mod slutningen bliver tørringen mindre effektiv.
Mvh. Morten Jødal

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Svar #5 Dato: 26, Februar 2009 - 15:47 »
Er der mon nogen der har regnet på, hvor meget energi man trækker ud af huset, hvis aftrækstørretumbleren f.eks. er anbragt i køkkenet?
Og hvor meget varmeenergi en kondenstumbler tilfører?

 

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Svar #6 Dato: 26, Februar 2009 - 19:50 »
Nu skal huse jo ventilleres alligevel. Så man kan ikke tale om et tab, fordi det foregår gennem entumbler.

Men energiregnskabet ville være bedre hvis der var en varmeveksller på tumblerafkastet. Det giver dog noget bævl med kondens i aftrækket, så det er ikke så ligetil, og næppe investeringen værd.
Husk på at en tumbler kun kører sjældent . I godt vejr kan man tørre tøjet udendørs.
At bruge tumbler på en sommerdag er noget energigrisseri.
.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Svar #7 Dato: 27, Februar 2009 - 00:12 »
Uanset valg af tumblertype eller vaner for brugen er der en sikker metode til at spare el i tumbleren:
Vælg en vaskemaskine med høj centrifugeringshastighed!
Tumbleren bruger 1/3 mindre energi, hvis vaskemaskinen har en centrifugeringshastighed på 1400 omdr./min. end hvis den centrifugerer med 800 omdr./min.
Mvh. Morten Jødal

hansw

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 72
    • Vis profil
Sv: Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Svar #8 Dato: 27, Februar 2009 - 09:57 »
Harbst,
Jeg mener svagt at kunne huske der var en periode, hvor jeg ikke kunne tørre tøj udendørs.
(Jeg boede i lejlighed. Det er der jo nogen, der gør. ;))

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Svar #9 Dato: 27, Februar 2009 - 17:22 »
Der var vel et tørreloft.

Ellers kan man hænge tøjet op i en rum med åbne vinduer.

Hvis man ikke har et disponibelt rum til det, kan det jo være i stue eller soverum, når man ikke er hjemme.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Virkemåde Konden Tørretumbler ?
« Svar #10 Dato: 27, Februar 2009 - 18:45 »
Jeg finder den retning, debatten har taget, ret nytteløs. Jeg bruger selv min tumbler mere end harbst synes jeg burde - men sparer el på andre områder, og husstandens forbrug ligger i lavt i forhold til størrelsen, ifølge mit elselskab. Derimod vil jeg bidrage med endnu en kommentar til den oprindelige tråd:

Jeg har problemer. Den gør ikke tøjet skabstørt når jeg stiller den på det.
Den varmer godt nok, men ikke indtil det er ordenligt tørt.  Og måske er varmen også lidt mindre end før.

Det er værd at undersøge, om din tumbler er HELT fnugfri i alle de kanaler, den fugtige luft passerer, herunder varmevekslerens hedeflader og (naturligvis) fnugfilteret. Er det ikke tilfældet, giver det ringere virkningsgrad.
Derudover bør du om muligt lade døren til det rum, tumbleren står i, stå åben under tørringen (jfr. det med temperaturen ovenfor).
« Senest Redigeret: 27, Februar 2009 - 21:16 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk