* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 31
I alt: 31

Forfatter Emne: Polering af ridsede vinduer  (Læst 95057 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Polering af ridsede vinduer
« Dato: 27, Juni 2009 - 06:20 »
Jeg er kommet til at ridse nogle vinduer under lidt for ihærdig afslibning af lister med en rystepudser. Er det muligt at polere glas op? Der er mange firmaer, der reklamerer på nettet med forskellige remedier, men er der nogen af jer, der har praktiske erfaringer? Der er nævnt cerium oxide flere steder, men det kan man tilsyneladende ikke få herhjemme.
« Senest Redigeret: 27, Juni 2009 - 07:01 af eigilw »
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Polering af ridsede vinduer
« Svar #1 Dato: 27, Juni 2009 - 14:10 »
Jeg har flere gange hørt at :o Wienerkalk ::) blandet med sprit skulle kunne fjerne ridser i glas.
Ellers er tandpasta også et godt slibemiddel som ofte kan anvendes på telefondisplays, men de er jo også lavet af plastic, så måske er det ikke så effektivt på glas.
Wienerkalk kan købes i Matas, og de sælger også tandpasta :P.
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

Alex

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 51
    • Vis profil
Sv: Polering af ridsede vinduer
« Svar #2 Dato: 27, Juni 2009 - 15:35 »
Tandpasta indeholder knust marmor som jeg husker det. Under alle omstændigheder bliver det ikke et kønt syn.

Prøv på en gammel CD eller DVD.. resultatet er forskrækkende.

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Polering af ridsede vinduer
« Svar #3 Dato: 30, Juni 2009 - 06:58 »
Tak for svarene. Jeg har prøvet på et gammelt spejl med både wienerkalk/sprit og tandpasta (Zendium Classic), men uden nogen påviselig effekt, hverken mht. at fjerne ridserne eller lave nye. Jeg har spurgt glarmesteren, selv om han måske er inhabil, han siger, at der ikke er noget at gøre. Han anbefaler en bred, tynd spartel, f.eks. en japanspartel, når man sliber kanter, så kan man komme helt ud til glasset uden at ridse.
Hvad med tænderne, hvis tandpasta har den effekt? En CD kan man jo ridse med næsten hvad som helst.
Jeg har fundet en side med MOHs hårdhedsskala, den havde jeg ikke selv present:
www.watchpolishing.com/polishingglass.htm
Der står også forskellige råd om polering af glas, men diamantpulver rørt ud i olie er formentlig dyrere end en ny rude.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Polering af ridsede vinduer
« Svar #4 Dato: 30, Juni 2009 - 08:28 »
Jeg prøvede et gør-det selv-kit fra T-hansen til bilruder til små 100kr - jeg ved ikke om det virker på alm. ruder, men det er ikke dyrt at prøve og det skader næppe.
Ærbødigst Rasmus Møller

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Polering af ridsede vinduer
« Svar #5 Dato: 30, Juni 2009 - 13:15 »
Jamen, det vil jeg da prøve. Bilindustrien har jo nogle gange effektive løsninger - måske hjulpet af forsikringsselskaberne. Jeg kan jo prøve det på et gammelt spejl jeg alligevel er ved at smide ud
Venlig hilsen
Eigil Winkel

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Polering af ridsede vinduer
« Svar #6 Dato: 01, Juli 2009 - 10:40 »
For godt 10 år siden havde vi i en periode brug for hjemmehjælp fra kommunen. En ivrig hjemmehjælper behandlede bl.a. nogle store termoruder (hæve-skydedør) med en slibesiden af en plast-rengøringssvamp. Selv meget ihærdige forsøg med mange forskellige midler (også wienerkalk) medførte kun områder med tydelige rester af ridserne og tågede områder der hvor polerforsøgene var sket. Efter rigtig mange øvelser blev resultatet til sidst, at ruderne måtte udskiftes. Det blev rigtig dyrt.

HP

Rolig nu!
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Polering af ridsede vinduer
« Svar #7 Dato: 07, Juli 2009 - 00:06 »
Mohs' hårdhesskala skyldes den tyske geolog Friedrich Mohs, som opstillede den på rent empirisk grundlag i 1812.
Glas har i denne skala en hårdhed på ca. 5,5 (almindeligt vinduesglas - der findes specialtyper med større hårdhed), hvilket vistnok er omtrent det samme som wienerkalk - som imidlertid ikke er et naturligt mineral, hvorfor jeg ikke har kunnet finde en værdi på det. Skalaen bruges kun af geologer - materialeforskere har andre og mere præcise skalaer.

Marmor, som flere gange har været omtalt i teksten ovenfor, har deriomod typisk en lavere hårdhed omkring 3, men den kan variere afhængig af varieteten, og der kan være hårdere korn imellem. Jeg går ud fra, at tandpastafabrikanterne knuser deres produkt omhyggeligt, så skulle det ikke være specielt slemt ved tandemaljen - men heller ikke godt til at polere glas med.

Jeg er dog på forhånd skeptisk overfor samtlige husråd, hvis resultatet skal være en helt glat og klar overflade.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Polering af ridsede vinduer
« Svar #8 Dato: 08, Juli 2009 - 10:00 »
Med ridser er der to mulige fremgangsmåder. Hvis de ikke er retdybe kan man i princippet polere  (slibe) hele området ned til man når bunden af ridserne. Den fremgangsmåde er meget svær ,næsten umulig i glas, hvor ridserne ofte er dybere end det er overkommeligt at polere glaset ned til.  Men princopielt kan det gøres, se de smukt slebne og polerede "krystalglass" som nu er blevet meget kostbare.
Også fine optiske linser slibes.


Den anden måde er at fylde ridser og revner op med et middel med samme brydningsindeks, som glasset . Det er sådan man reparerer bilruder.  Forudsætningen er at man kan få fjernet al snavs først, helt ned i bunden af ridserne. Derefter kommes en "lim" i som hærder ved solens uv bestråling.
Til indendør, men ikke stil spiseservice, har jeg med held brugt bilpolish til dækning af ridserog mathed i glas , som havde været i opvaskemaskinen.
Det er hurtigt og nemt. Forsøget værd inden man smider ud.
« Senest Redigeret: 08, Juli 2009 - 10:02 af harbst »
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Polering af ridsede vinduer
« Svar #9 Dato: 08, Juli 2009 - 12:27 »
En lidt anden indgangsvinkel på problemet vil jeg lige nævne at termoglas på mål faktisk er overraskende billigt.
Jeg udskiftede en termo rude sidste efterår der var revnet, med sidste nye skrig inden for lavenergi: 350kr

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk