ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Computer
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Wireless internet
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1397
Flest online idag: 86
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 16
I alt: 16
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Wireless internet (Læst 15127 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Wireless internet
«
Dato:
05, April 2010 - 23:01 »
Jeg kunne godt tænke mig at få en USB-stick der kan give internetforbindelse overalt, f.eks når jeg kører i min bil i Danmark.
Denne tjeneste tilbydes endnu ikke i Grønland, omend en dansk stick vil fungere når man aktiverer den i Grønland - det har jeg set.
Jeg er nu på vej til Danmark og vil købe en. Men hvad skal jeg vælge?
Jeg kunne godt tænke mig en med taletidskort - forudbetaling - så jeg ikke skal betale månedligt abonnement. Kan det fås?
En bekendt anbefalede Telenor kan det anbefales?
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
harbst
Senior
Sv: Wireless internet
«
Svar #1 Dato:
06, April 2010 - 01:35 »
Nu er det ikke et usb stik, som givr forbindelsen. Det er i principper en mobiltelefon med modem,som gør det.
Der er fremkommet nogle som i størrelse minder om usb memory pindene, men de er gsm mobiler med simkort antenne og hvad dertil hører. De kan også sende sms. du kan ligesågodt bruge en moderne mobiltelefon, forbundet til computeren med et usb kabel , eller endda med bluetooth,.
Simkortet kan være med ubegrænset dataabonnement i Danmark for ca et par hundrede kr /måned . Med et taletidskort er prisen omkring 5 kr /Mbyte data. Når man roamer udenlands, kan det blive uhyggeligt dyrt med op til omkring 500 kr / MByte.
Så undersøg prisen nøje inden du kasterdig ud i det i Grønland.
Du kan jo starte med Mobiltelefonen.
Ordningerne sælges alle med "op til x Mbit" . Disse opgivne tal er fri fantasi som aldrig opnås , og som jo heller ikke et lovet.
Sandheden er et sted mellem 1% og 25 % af det omtalte.
Det ville være mere ærligt med en angivet minimumshastighed .
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
«
Svar #2 Dato:
06, April 2010 - 10:35 »
I forlængelse af harbsts udmærkede redegørelse skal jeg lige gøre opmærksom på, at hvis du har/anskaffer en mobiltelefon, der kan give dig internetadgang, er der intet i vejen for at benytte den med to forskellige sim-kort, afhængigt af om du er i Danmark eller Grønland - eller du kan bruge det danske i Grønland og betale prisen, når du lejlighedsvis har behov for en service, som TeleGR ikke udbyder endnu.
Du bliver nok nødt til at købe telefonen til fuld pris for ikke at få den simlåst - men det vil også i længden være det billigste, da det giver dig valgfrihed mellem forskellige abonnementstyper.
Jeg har hørt selskabet 3 anbefalet som det skrappeste til de mere avancerede tjenester; men min personlige erfaring rækker kun til sms - og hos en helt fjerde udbyder.
Logget
Mvh. Morten Jødal
gerda vilholm
Moderator
Senior
«
Svar #3 Dato:
07, April 2010 - 01:37 »
Jeg har tidligere købt en moderne mobiltelefon - en sonyericsson - som skulle kunne give internetfoorbindelse med GRPS. Mobiltelefonen havde fin internetforbindelse, og forbindelsen mellem computer og mobiltelefon fungerede tilsyneladende også OK, men intet internet på computeren. Jeg opgav.
Nu er jeg i Danmark, og jeg har netop købt en Telia internet-USBstick.
Jeg bruger den nu, det tog kun få minutter at installere den. den kan ikke fås med taletidskort, kun abonnement 99 kroner om måneden. Det kan jeg leve med til de par gange om året jeg og min ledende medarbejder rejser til Danmark. Man fraråder at bruge den i udlandet,altså også Grønland og Island da det er meget dyrt, men snart kan jeg sikkert få en tilsvarende hos Tele Greenland - man er begyndt med det i Nuuk.
Jeg tænker lige: hvad hvis jeg hjemme i Grønland prøver at sætte mit sædvanlige grønlandske simkort i usbdimsen? Det skal prøves.
venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
gerda vilholm
Moderator
Senior
«
Svar #4 Dato:
07, April 2010 - 01:42 »
Jeg kan iøvrigt se at den wirelesse giver en internethastighed på 7,2 Mbps. Det er mere end dobbelt så hurtigt som min fastnetforbindelse derhjemme - og jeg har endda den hurtigste Tele Greenland kan levere.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
harbst
Senior
«
Svar #5 Dato:
07, April 2010 - 11:58 »
Hvis de 7,2 megabit er noget du rent faktisk har målt har du været meget heldig.
Jeg havde for godt et år siden den tilsvarende fra telia på prøve.
Da var hastigheden og dækningen rent elendig.
Der ringede godt nok en sælger forleden fra Telia og påstod at det nu var bedre.
Du kan ikke få rigtig dataforbindekse uden at være tilmeldt hos udbyderen.
Du får ikke mere ud af usbdimsen end af mobiltelefonen. Forudsat at telefonen også kan de hurtige net. Men det hurtige 3G net finden nok ikke I grønland , når man ikke udbyder dataabonnement til det.
Logget
Jørgen Harbst
gerda vilholm
Moderator
Senior
«
Svar #6 Dato:
08, April 2010 - 02:32 »
Ak Harbst, du har ret. Jeg har ikke målt de 7,2 megabit.
Jeg har netop kørt en test til TDCs hastighedstest. Den sagde en downloadhastighed på 4,75 Mbit. Det vil sige at for en pris der en tiendedel af hvad jeg betaler for min fastnetforbindelse i Grønland får jeg en hastighed der "kun" er tre gange hurtigere end hjemmeforbindelsen. Det kan jeg leve med.
Fastnetforbindelsen, de er Tele Greenlans bedste og dyreste, kaldet premium, koster 995 kroner om måneden og giver på gode dage en hastighed på max 1,5 megabit.
Jeg vil ikke give dig ret i at jeg ikke får mere ud ad teliadimsen end af en mobiltelefon. Som jeg har beskrevet ovenfor fik jeg, efter at have spildt mange af mine egne og andres timer, ikke en eneste byte igennem mobiltelefonen, hvorimod teliadimsen virkede øjeblikkeligt.
Jeg har iøvrigt også checket Tele greenlands hastighedstest her fra København. Den sagde også 4,75 Mbit.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
harbst
Senior
«
Svar #7 Dato:
09, April 2010 - 14:30 »
Over 4 Mbit er mere end jeg har oplevet via mobilnettet, selv om jeg betakler for mere. .
Når du ikke fik nogen data igennem på mobiltelefonen , har abonnementet ikke været tilmeldt til data ( det gør man gratis via nettet i Danmark) , din telefon har ikke været moderne, eller du har gjort noget forkert i opsætningen.
Med de fleste telefoner og udbydere an man få dem til at sende en sms, som klarer telefonens indstilling til internet, uden at man skal læse manual eller tænke sig om.
«
Senest Redigeret: 09, April 2010 - 14:32 af harbst
»
Logget
Jørgen Harbst
gerda vilholm
Moderator
Senior
«
Svar #8 Dato:
15, April 2010 - 01:30 »
som sagt har jeg på såvel TDC og Tele Greenlands speedtest målt 4,75 megabit, nu hvor jeg sidder i København. Om disse tests er misvisende skal jeg ikke kunne sige.
Vedrørende mine tidligere forsøg med en mobilelefon var det en Sony Ericsson som manden i forretningen sagde var det nyeste og at den kunne det ønskede. Jeg downloadede fra Tele Greenland den rigtige indstilling og fik hjælp fra mange, herunder telefonisk hjælp fra Tele Geenlands inernetafdeling og personlig hjælp af en teletekniker ved Tele Greenland.
Efter at alle disse mennesker forgæves havde brugt mange timer opgav jeg projektet og afhændede mobiltelefonen.
der er ingen grund til at buge store mængder tid på umulige projekter.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
harbst
Senior
«
Svar #9 Dato:
15, April 2010 - 12:01 »
4,75 Mbit er meget flot. Telia må virkelig have gjort fremskridt.
Denne hastighedsmåler er fra det offentlige, med bedre garanti for ærlighed. Den måler også hastigheden direkte til det danske backbone, som al trafik skal igennem. Det er ikke kun hastigheden internt hos udbyderen.
http://www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren
Logget
Jørgen Harbst
gerda vilholm
Moderator
Senior
«
Svar #10 Dato:
15, April 2010 - 22:16 »
Jeg checkede denne med min trådløse telia-dims.
Resultat: download 3744 kbit, upload 719 kbit.
Knap så godt, men udmærket, og stadig mere end dobelt så meget som jeg på mit fastnet hjemme i Grønland.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Computer
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Wireless internet
Seneste Debatindlæg
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Google ads:
DR-Nyheder
DBU giver Superliga-spillere karantæne på landsholdene
Dommer løslader 18-årig sigtet for trusler mod sin skole
40.000 er på venteliste til halvmaraton i København
Gymnasieelever kan i nyt forsøg bruge kunstig intelligens i mundtlig engelskprøve
Flere uheld og tilskadekomne i sommertrafikken
Politiet opfordrer: Del ikke videoer og billeder fra knivstikkeri i Horsens
Politiet søger vidner: Mand blev fundet på trappe med flere skader i Randers
FN-støttet system: Der er hungersnød i Gaza By
Dommer sætter en stopper for udbygning af omstridt udrejsecenter i USA
18-årig elev anholdt for trusler mod Køge Gymnasium
Patienter på euforiserende stof står for størstedelen af vold på hospitaler i hovedstaden
Post Malone og nedrivning af bro kan give trafikkaos ved Horsens
Andel Energi slår sig sammen med to andre selskaber
Brøndby får stor bøde for fan-hærværk i Reykjavik
Yderligere fire personer løsladt i sag om vold og frihedsberøvelse nær Viborg
Næstved Gymnasium genindfører øl til skolestart
Borgmester efter knivstikkeri: Vi skal ikke acceptere, at unge er på en rejse, der bliver mere og mere voldelig
Verdenskendt rapper anholdt: Gik rundt i undertøj på gaden
Regel frustrerer FCN - kalder den et levn fra fortiden
Danmark og Californien indgår aftale om tættere samarbejde
Nyt fra ing.dk
Sænker hastighed til 70 km/t ved farlige overkørsler: Giver lokoførere tid til at standse
Styrelse modsiger kritikere: »Caroline Snage«-app er ikke bygget til mere overvågning
Politisk storm i Sverige om plan for de første nye atomreaktorer i 50 år
Kommunes dansk-hostede AI-assistent skal spare tid og penge: Men fravalg af Microsoft koster særligt ét sted
Sparevaner trues af sløjfet elafgift: Varmepumpeejere får mindst ud af festen
Historisk retssag om forgiftet kød starter: De syge ligner tabere på forhånd
Slut med el-tørke i Nordjylland: Nye kabler på vej
Efter turbulent start: Det nye NemKonto-projekt løber ind i store forsinkelser og millionfordyrelser
Dansk-spanske droner klar til at gå på vingerne over brændende Sydeuropa
Bekymret professor slår alarm: Regeringens nye udspil kan koste solceller på tagene
Ukrainer anholdt for sabotage på Nord Stream: Mistænkt for at placere sprængstof
Teknologibeviser forandrer spektakulær retssag: Sass Larsen har ikke søgt på ‘grøn sofa’
Professor og ny centerleder: »AI har brug for filosofi« - Men hvorfor egentlig?
Niels Bohr Instituttet skal producere kvantechips: Sådan foregår det
Politiet efterforsker svindelnummeret SpaceAI: Ekspert tvivler på, at bagmændene bliver fanget
Chat Control could become an IT nightmare for Danish companies: Expert suggests alternative solution
Ny elafgift kan give »kæmpe ryk« i markedet for elbilopladning
95 procent af virksomheder får ikke noget ud af generativ AI
Video afslører signalfejl: Advarselssystem tænder af sig selv - men der kommer ikke noget tog
Regeringen vil sænke elafgiften i to år - besparelser på op til 4000 kr. om året: »Det her er et afgørende gennembrud«
Usikkerhed om EU-krav volder problemer for dansk smykkegigant: »Klart en af de største udfordringer«
Dansk aldersverifikations-app bliver svært afhængig af amerikanske techgiganter: »De kan slukke for den«
Banedanmark vil ikke sætte bomme op, før signalsystem er klart: Men på Sjælland ku' de godt
Jysk robot-direktør har fundet bolværk mod Trumps kaos: »Min arbejdsdag kan være afhængig af, hvad der står i nyhederne«
Se PFAS-danmarkskort: Rigsrevisionen kritiserer ministerie for at afsætte for få penge til oprensning
Video og billeder: Her flytter de 600 ton kirke på 224 hjul i Kiruna
Ny model peger på fysisk grænse for store havvindmølleparker
SpaceAI snød tusindvis af danskere: Nu vokser nye pyramidespil frem
I år eller næste år sker det: VE bliver den største kilde til el i verden
Uncertainty about EU requirements causes problems for Danish jewellery giant: “Clearly one of the biggest challenges”
Køge Havn, Aalborg og Københavns Lufthavn plaget af droner: Nu er dansk løsning klar
CEO of Danish robotics company has found a bulwark against Trump’s chaos: “My working day can depend on what’s on the news”
Musk kunne slippe afsted med skattefrihed for SpaceX i DOGE-tiden: Men han slipper ikke for en tur i retten
It-koks: Staten må opgive at inddrive gæld for 114 milliarder
Kamp om kontrakterne: Våbenleverandører fra 27 lande stiller skarpt på Danmark
Derfor eksploderede kæmperaket: Nu er SpaceX klar til at skyde igen
Rosenkrantz-Theil vil finansiere gratis børnehaver med AI: Løsningen sparer kun fem medarbejdere
Forsinket milliardprojekt spænder ben for nye jernbanebomme: Nu stiger regningen igen
Vi smider en hel kommunes bygninger på lossepladsen årligt: Nu skal riv-ned-kultur stoppes
Her er ministers alternativer til Tiktok og Instagram: Ét sted kan du selv tjene penge
London styrer mod vandkrise: Millioner af liter vand går tabt i lækager og overforbrug
Ukraine serieproducerer nu krydsermissil med rækkevidde på 3.000 kilometer
Chatkontrol kan blive it-mareridt for danske virksomheder: Ekspert foreslår alternativ løsning
Må leve med farlige jernbaneoverkørsler: Ingen bomme før signalsystem er klar ... heller ikke midlertidige
Leder: Kort over Europas våbenfabrikker udstiller Danmarks nøleri
Allergivenlige tomater og skimmelsvamp der producerer mælk - Her er fremtidens mad
De spiste kød fyldt med PFAS: Kommune erkender ansvar, men giver ikke erstatning
Derfor skal du undgå særlige hovedpinepiller i starten af din graviditet
Patriot i problemer: Russiske missiler snyder Ukraines top-luftforsvar
Blogindlæg: Nye byggeklodser til fremtidens energisektor