* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 66
I alt: 66

Forfatter Emne: Efterisolering - parcelhus  (Læst 22737 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Efterisolering - parcelhus
« Dato: 29, September 2011 - 09:44 »
Min bekendtes hus er bygget i midten af tresserne med vægge af massive (300 mm tykke) letbetonelementer, som ikke indeholder isolering - man har nok regnet med, at elementerne i sig selv var tilstrækkeligt isolerende.
Huset har "fladt" tag med 15% hældning fra midten og indeholder datidens standard-isolering - dvs. 100 mm mineraluld. Der er høj sternkant og tagrenderne er placeret bag sternkanten og integreret i tagpapbelægningen.

Min bekendte spørger nu mig (som er maskin-mand og ikke særligt byggekyndig) hvordan han bedst får efterisoleret loftet / taget - når der ikke er adgang for mennesker (kun en lille trained monkey kan komme ind). Kan man tænke sig indblæsning af granuleret isoleringsmateriale. Hvordan kontrollerer man en ensartet lagtykkelse og en efterfølgende fornuftig udluftning?
Er der her andre forslag til hvordan efterisolering kan foregå?

HP
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #1 Dato: 29, September 2011 - 10:23 »
Du kan prøve at se dette link:
http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/efterisolering/udvendig-tagisolering

Jeg har nylig set en sådan løsning blive udført på et gammelt sommerhus, og udseendemæssigt er resultatet nydeligt. Den tekniske kvalitet er jeg ikke kyndig nok til at udtale mig om, men jeg kan se på nettet, at et antal firmaer udbyder en løsning af denne type.
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #2 Dato: 29, September 2011 - 11:41 »
Jeg har et familiemedlem der er tømrer og de gør en del i indblæsning af papiruld.
Fordelen skulle være at det er nemt at håndterer, lagtykkelse er let at justerer. Man kan justerer den med en rive, stykke pind eller sin hånd hvis man har lyst.
Ydermere er der flere skadedyr der ikke kan lide at være i papiruld i forhold til glasuld ol. Det er desuden i stand i at optage en mindre mængde fugt der senere kan afgives igen.

I firmaet han arbejder for løsner de tagerplader hvorfra de så kan blæse det ind. Det tager ikke mere end en dags tid for at isolerer et loft hvis det ellers er nogenlunde ligetil.

Lovprisningerne har jeg selvfølgelig fra min fætter (ja, min fætter ;-) ), så en uvildig til at vurderer det vil nok heller ikke være helt af vejen :-)

MVH Tommy

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #3 Dato: 29, September 2011 - 12:15 »

Ydermere er der flere skadedyr der ikke kan lide at være i papiruld i forhold til glasuld ol. Det er desuden i stand i at optage en mindre mængde fugt der senere kan afgives igen.

MVH Tommy

Det sidste synes jeg netop ikke er en så tillidvækkende egenskab! Og hvorfor skulle skadedyr bedre kunne lide sten- og glasuld end plantefibre?

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #4 Dato: 30, September 2011 - 13:17 »
Har ofte tænkt, når der nævnes papiruld som isolering, hvad med brand egenskaberne ?

Måske er "papir" uld, slet ikke at papir el.lign. men ordet antyder ikke noget har lyst til at have på loftet.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #5 Dato: 30, September 2011 - 13:32 »
Det er papir, men det er behandlet med et brandhæmmende middel, der sikkert også er optimeret til at holde skadedyr væk.

vh.
Claus

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #6 Dato: 30, September 2011 - 13:46 »
Mon papirmassen er gjort brandhæmmende med et Bor-produkt? Ligesom elektronik-printkort, som også er Bor-beskyttede - og som afgiver skadelige stoffer/dampe?

HP
p

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #7 Dato: 30, September 2011 - 14:27 »
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #8 Dato: 30, September 2011 - 14:33 »
Jeg synes en del af debatten går lige lovligt meget i retning af at mistænkeliggøre Tommy Rumps fætter!  >:(
Tydeligvis af debattører, som ikke har eget kendskab til emnet eller har ofret et par minutters googling  :o

En smule googling afslører for det første, at papiruldsisolering udbydes af talrige danske firmaer - så mange, at al tale om "ikke myndighedsgodkendt sort arbejde" bør forstumme.

Dernæst er et af de første hit, når man googler direkte på "papiruldsisolering" en meget grundig beskrivelse af produktets anvendelse og egenskaber.

Jeg citerer lige det centrale afsnit:

En papiruldsisolering er blandt andet specielt miljøvenlig fordi, papiruld er lavet af gamle danske aviser. De danske aviser er i mange år blevet trykt med miljøvenlig tryksværte, og på det karakteristiske, tynde genbrugspapir, de fleste af os kender fra blandt andet gratisaviserne. Papiruldsisolering består altså, som navnet antyder, primært af fibre, fremstillet af avispapir, som efterfølgende er imprægneret mod angreb af svamp, råd og skadedyr. Desuden er papiruldsisolering behandlet således, at det er afvisende over for brand, og dermed ikke udgør nogen sikkerhedsrisiko, som man måske kunne tro, da der jo er tale om et papirbaseret materiale. Tvært imod er papiruldsisolering et af markedets sikreste materialer, når det kommer til brandsikkerhed.

Og så hele linket, så I selv kan læse mere:
http://www.papirulds-isolering.dk/

Der mangler lidt detaljer om de kemikalier, der benyttes til behandlingen - men på den anden side: Rockwools og Kemiras produkter er også kemikaliebehandlede, og hvor tit har vi spurgt til dem? Og så er der forresten et ganske højt energiforbrug bundet i fremstilling af mineraluld!

Jeg understreger, at jeg ikke selv har bygningskundskab nok til at dømme, men jeg kan bestemt ikke afskrive papirulden. Selv om jeg personligt føler mig ret tiltalt af den udvendige løsning med et nyt isoleret tag ovenpå det gamle - jfr. mit første link.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #9 Dato: 30, September 2011 - 17:32 »
Det der vises i rockwool linket giver da ingen mening.

De fleste huse med eternittag vil da ikke på nogen måde have gavn af denne form for isolering alene, som jeg ser det. Med mindre at der også etableres en invendig dampspærre og mellemrummet mellem tagplader og inder vægge/loft også fyldes med isolering.

I etplansvillaer, hvor det er det vandrette loft der isoleret er dette tiltag aldelses uinteressant al den stund , at på solskinsdage er der langt varmere på den "kolde" side af isoleringen oppe på loftet end der er i stueetagen. Dette medvirker bestemt til at varmetabet forringes.

Hvis man isolerer tagpladerne således som vist, går man glip af den effekt i et normalt etplans hus.

Hvis man har problemer med Eternittagets udseende, så få det malet. Det er en langt bedre løsning, end at fjerne det. Eternity betyder evigt og det er hovedegenskaben ved Eternit. De gamle plader er utroligt holdbare og males de hver tiende år, er der kun problemer når huset skal rives ned om et par hundrede år.

Mine plader er 36 år gamle og fejler ikke det mindste. De er malet en gang og bliver det igen om  3-4 år. Hvad der skal ske med dem når jeg er væk er den næste ejers problem.....jeg antager, at han gør som jeg, maler dem  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #10 Dato: 01, Oktober 2011 - 10:25 »
Min bekendtes hus er bygget i midten af tresserne med vægge af massive (300 mm tykke) letbetonelementer, som ikke indeholder isolering - man har nok regnet med, at elementerne i sig selv var tilstrækkeligt isolerende.
Huset har "fladt" tag med 15% hældning fra midten og indeholder datidens standard-isolering - dvs. 100 mm mineraluld. Der er høj sternkant og tagrenderne er placeret bag sternkanten og integreret i tagpapbelægningen...


Den ultra korte og hårde løsning:
Man river huset ned og bygger et nyt på fundamentet af det gamle, det er meget billigere end at reparere på det gamle. (og så får man isoleret gulv, loft  og vægge, samtidigt med at man får moderniseret køkken og bad.)


Man kan godt reparere build-up tag med ekstra isolering, tagpap og god hældning så regnvand løber af.
http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/energirenovering+og+efterisolering/efterisolering+af+build-up+tag
og skal man have mere hældning så skal det være kileskåret.
http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/udvendig-tagisolering/generelt?page=7587.

Jeg ville overveje at få lagt nyt tag med spær, for så kan jeg måske få mere plads "gratis" ved at tilføre en første sal, og jeg kan få solceller på taget. Men under alle omstændigheder så vil et nyt tag give plads til nok isolering.

Om de forskellige isoleringsmaterialer vil jeg bare her gentage hvad jeg engang lærte på DtH:

Stenulds fordele er at det kan tåle høje temperaturer - smelter ved temperaturer over 1200 C, at det kan bruges i "næsten selvbærende" konstruktioner.

Stenulds ulemper er vægten og fremstillingsprisen 

Glasulds fordele er: sin lave vægt, formstabilt som bats, og at glasfibre let knækker med en skarp kantet profil som let trænger ind i huden på skadedyr.

Glasulds ulemper er at glasfibre let knækker med en skarp kantet profil som let trænger ind i huden på personen som skal lægge isoleringen. Glasuld smelter ved ca. 500C.

Papirfibre som indblæsning kendte vi ikke dengang, men som vi dengang så med indblæst hulmurs-isolering så var det ikke særligt stabilt, men det "satte sig" i løbet af nogle år med mindst 10%, med det resultat at de øverste 30-40 cm ikke var isoleret.

Senere har jeg i mit arbejde med affalds-management været i kontakt med firmaer der laver isolering af papirfibre.
Fremstillingen af papirisolering er billigt: fint makuleret papir imprægneres og tørres.

Imprægneringen er noget giftigt stads, det kan godt være at det ikke umiddelbart kan brænde, men dampene både under fremstilling og forsøg på afbrænding er ikke sunde.

Men nu bygger vi jo ikke huse for at sætte ild til dem.

God debat

Mikael Boldt

PS. da jeg sidste år fik blæst isolering ind i min krybekælder benyttede den autoriserede håndværker dansk arbejdskraft og polystyren-kugler.
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #11 Dato: 01, Oktober 2011 - 10:29 »
Jeg har tydeligvis ikke læst første indlæg ordentlig igennem, det drejer sig om et tag med tagpap, så det med at løsne tagplader og indblæse materiale herunder er nok ikke så nemt :-)
Hvis der er hulrum under taget er indblæsning nok stadig en god løsning. Man bør kunne komme ind under taget fra gavlene og med en hældning på 15% så skal man bare have fat i en tilpas tynd isoleringsmand for at han kan mave sig rundt med indblæsningsslangen :-)
Om det kan lade sig gøre, det kommer selvfølgelig an på tagkonstruktionen.

MVH Tommy

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #12 Dato: 01, Oktober 2011 - 10:35 »
Papirfibre som indblæsning kendte vi ikke dengang, men som vi dengang så med indblæst hulmurs-isolering så var det ikke særligt stabilt, men det "satte sig" i løbet af nogle år med mindst 10%, med det resultat at de øverste 30-40 cm ikke var isoleret.

Senere har jeg i mit arbejde med affalds-management været i kontakt med firmaer der laver isolering af papirfibre.
Fremstillingen af papirisolering er billigt: fint makuleret papir imprægneres og tørres.

Imprægneringen er noget giftigt stads, det kan godt være at det ikke umiddelbart kan brænde, men dampene både under fremstilling og forsøg på afbrænding er ikke sunde.

Jeg er i tvivl om hvor jeg har hørt det, men kan det passe at man iblander en smule klæbemiddel i papiruldsisoleringen så den binder sig til f.eks. hulmursvægge og på den måde undgår at det "sætter" sig ?

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Efterisolering - parcelhus
« Svar #13 Dato: 02, Oktober 2011 - 15:11 »
Hvis man har paptag er ventilationen under tagbrædderne-eller krydsfineren- meget vigtig. Derfor skal man undlade indblæsning af noget som helst.
Man kan isolere i mindst dobbelt tykkelse ovenpå der eksisterende pap og så lukke for ventilationen. Det kræver et håd isolering og ny tagdækning. 
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk