ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Ladeport i det fri
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 102
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 18
I alt: 18
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ladeport i det fri (Læst 15142 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Ladeport i det fri
«
Dato:
11, Februar 2012 - 20:47 »
Forstår I;
Jeg bor et sted hvor det er ikke mennesker, men naturen der bestemmer dagens gang. Det ok. komme ud til bilen, men og åbne dens dør er faktisk en prøvelse for en gigtramtperson. Huset er desværre placeret således, at det altid blæser ad H..... til enten fra højre eller venstre.
Derfor har jeg overvejet om man kunne lave nogle simple op/ned porte i stil med dem der findes omkring i virksomheder/værksteder eller den slags siderulleport som ses ved store flyhangare.
Jeg er interesseret i noget meget simpelt som det der ligger under jeres madrasser; nogle bræder forbundet med noget stof/plast.
Men, skal det køre op og ned eller bedre til siderne. Og hvad med sneen?
Eller en helt anden løsning?
Har i erfaringer med det?
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #1 Dato:
11, Februar 2012 - 22:23 »
Hej Crismark
Er det bilens eller garagens dør?
Jeg går udfra at det er garagens dør du taler om.
Det sipleste du så kan lave er en dør der lige som i hangarer kan skubbes til siden da den ikke påvirkes af vind og selv om der er sne nemt kan skubbes igennem den,da det kun er kanten areal der kan gøre modstand eventuelt med en trisse så kraften halveres alternativt kan den trækkes til side med en garageport åbner
En rigtig garageport, vippe eller jalusi port er langt dyrere men føringer, kontrafjeder og elhejshvis gigten ikke skal belastes.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
efry
Senior
Indlæg: 278
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #2 Dato:
11, Februar 2012 - 23:09 »
Det du beskriver som brædder forbundet med stof/plast findes allerede som det, man i Tyskland anvender til at rulle ned foran vinduer.
På tysk betegnes det Rollladen
http://de.wikipedia.org/wiki/Rollladen
De leveres med såvel mauel som elektrisk hejs. Hvorvidt de er velegnede til din anvendelse tør jeg dog ikke spå om!
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #3 Dato:
12, Februar 2012 - 11:32 »
Hej Marek.
Jeg må indrømme, at din beskrivelse af problemet er lidt mangelfuld.
Hvordan står bilen?
Ved siden af huset? I en åben carport?
Derfor bliver det følgende kun et par skud fra hoften, men her kommer de:
Det, efry beskriver på tysk, kaldes på dansk persienner, og de fås også i mange varianter i DK.
Se fx her:
http://www.bygogbolig.dk/artikel/persienner/
De fleste modeller er dog beregnet til at bruges i forbindelse med glasruder og derfor ikke solide nok til dit formål.
De mere solide udendørsudgaver betegnes normalt jalousilåger eller skodder. Se her:
http://www.skoddesnedkerne.dk/dk/
Men jeg kunne foreslå dig at gå en helt anden vej: Køb et lamelhegn.
Hvis du stiller bilen op mod husmuren på den ene side og omgiver den på to sider med et hegn i 180 cm højde, skal der stå en storm direkte ind forfra, før du får problemer med døren i førersiden.
Du skal vælge en type hegn, der ikke er 100% vindtæt, men måske ca. 80%. I så fald får du nemlig en vinddæmpet zone på begge sider af hegnet, uanset vindretning, men uden at der kan opbygges tryk og sug. Der er mange typer havehegn, der passer til den specifikation (selv om det ikke står på dem).
Er din parkeringsplads på helt bar mark, skal du naturligvis bygge hegn på 3 sider i stedet for to.
Du kunne også overveje at bygge en carport med let tag og stolper - og så altså hegn på siderne, der vel at mærke ikke skal nå helt op til taget - det lette tag kan ikke modstå et overtryk inde i carporten. Byggemarkederne har færdige sæt til sådanne carporte, oftest dog uden sidehegn, men de sælger også havehegn, og er der ½ m fri luft over hegnet, får du ikke problemer med taget.
Jeg tror en løsning af denne type - med eller uden tag - vil være langt billigere og mere holdbar end diverse typer jalousier. Og den vil stort set løse dit problem.
Logget
Mvh. Morten Jødal
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #4 Dato:
12, Februar 2012 - 12:43 »
Ok.
Bilen holder langs huset. Det blæser altid på langs af bilen. I sommers havde jeg enkelte gange sat en presenning ca. 1 meter bag og foran bilen. Det gav fint læ. Jeg ønsker mig altså en "garage" uden tag uden sider (den ene er huset), men med 2 porte foran bilen og bag. Normal 2 delt port vil jeg ikke ku bruge, da her er helt åben landskab, og med de vindstyrker vi har her vil 1/2 port tage magten fra mig hvis jeg skulle åbne eller lukke den. Jeg har prøvet og slås med en port, derfor søger jeg nogle alternativer; altså et stump hegn der kan åbnes uanset vind påvirkninger.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #5 Dato:
12, Februar 2012 - 16:02 »
Fint! Nu er problemet forstået.
Jeg vil fortsat mene du kan nå et langt stykke af vejen ved at montere et fast hegn ved den ene ende af bilen, og du kan øge virkningen ved også at montere en sideskærm, så bilen holder i en bås (som gerne må være rigeligt stor).
Strømningerne omkring et læhegn er sådan, at du også får en vis lævirkning foran hegnet, hvis det er passende tæt (ca. de 80%, jeg nævnte i mit første indlæg).
Er du indstillet på at parallelparkere, kan du også vælge at sætte de nævnte stykker havehegn op i begge ender, et stykke fra bilens plads, men så ikke ved siden
Er det ikke nok, må løsningen være en port i den ende, du skal køre ud gennem. Porten kan naturligvis monteres på et stålstativ. Det behøver ikke være en egentlig garage.
Men den løsning er dyr.
Nedenstående link angiver priser på 3kkr+ for en vippeport og 17 kkr+ for en rulleport med jalousi.
Jeg går ud fra, et begge priser forudsætter en tilstedeværende bygning, porten kan fæstnes i. Stålrammen (som skal være solid) koster utvivlsomt ekstra.
http://portshoppen.dk/tilbud-paa-rulleporte?catalogue_selected=211585_24286&gclid=COLs69jVmK4CFYZJ3god20ndKQ
Men hvis du tænker i noget så dyrt, må jeg lige spørge, om der ligger et princip bag at du ikke vil have en bygning?
Jeg vil tro du for samme pris som rulleporten let kan købe
1. et byggesæt til en carport
2. et antal plader at beklæde væggene med
3. en vippeport (jft. linket)
4. en dør til bygningens bagende.
Jeg har en fornemmelse af, at du selv er rimeligt fingersnild og godt kan rejse bygningen med egne hænder. Ligeledes er der næppe problemer med at få byggetilladelse til den - og ellers har du jo i en anden tråd tilkendegivet en vis nonchalance mht. dette spørgsmål.
Når det gælder simple skure og garager, er der nok 3-400.000 andre danskere, der heller ikke har husket at spørge først! (de fleste af dem ville umiddelbart få ja, hvis de henvendte sig til kommunen).
Så hovedkonklusionen: Porte af enhver art er dyre. Derfor er rådet enten noget meget primitivt og billigt - eller en rigtig løsning. Ikke klamphuggeri med en dyr port i!
Logget
Mvh. Morten Jødal
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #6 Dato:
18, Februar 2012 - 14:16 »
Tak for jeres svar og forslag.
Jeg søgte efter en lavteknologisk løsning idet der skal ikke ofres en eneste krone her på ejendommen mere. Jeg bliver nødt til og skride herfra, da jeg kan ikke holde møllestøj ude, hverken inden eller udendøres. På 5 år har jeg grillet 1 gang med masser af rødvin for at bedøve mig. Da huset alligevel er usælgeligt hænger jeg på og betale de faste bidrag til skat, vand el. + at der skal ofres 5 cifret beløb på nyt kloak i 2012. Jeg kan også rive det ned og sælge jorden 50,000? til landmanden. :'( hvis han overhovedet vil betale noget for at overtage ejendomen.
Som løsning på blæsten forestiller jeg mig en slags foldeport. 1 stålwire (5 mm) i 10 cm. højde samt en i 2,5 meters. Der skal laves en presenning der kører som en foldedør og kun foldes ud når jeg har brug for det. Jo, jeg ved godt, at jeg har en snubletråd for neden og hvis en indbrudstyv snubler er det mig der er ansvarlig for varige men. Osv.
Marek.
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.304
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #7 Dato:
19, Februar 2012 - 10:02 »
Det er tragisk at du skal ofre et 5-cifret beløb på kloak, mens bondemanden kører gylle ud på de tilstødende marker.
Logget
firetommelfingre
Debattør
Indlæg: 2
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #8 Dato:
27, August 2012 - 16:05 »
Fed idé - har ikke lige erfaringer, men umiddelbart kunne det være spændende at bygge sådan en med levende græstag, så den rent visuelt bliver en integreret del af grunden.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Ladeport i det fri
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Fem anholdt i Serbien for organiseret narkotransport til Danmark og resten af Norden
SpaceX får lov til at fortsætte opsendelse af Starship-raket
Joachim Boldsen stiller op til kommunalvalget for Konservative
Østrigsk nederlag sikrer Danmark bedste VM-resultat nogensinde
DSB har løst billetproblemerne
NorthSide beholder hiphop-trio på plakaten trods terrorsigtelse
Storbritannien returnerer øgruppe til Mauritius, men beholder militærbase
Elmer Møller misser direkte kvalifikation til French Open
Rudersdal Kommune får nu penge til at undersøge Birkerød Sø
Anbefaler ny medicin til alvorligt syge brystkræftpatienter
Snævert flertal i svensk parlament vil støtte atomkraft
NRK vil have Eurovision-afstemningen gennemgået
Statsminister til Rom for at diskutere styrket indsats mod migration
Vejdirektoratet lancerer kampagne for at hjælpe vejarbejdere
Stor Trump-lovpakke stemt igennem i Repræsentanternes Hus
Kraftig blæst giver fortsat restriktioner på Storebæltsbroen
Fiskefrikadeller tilbagekaldes efter fund af listeria
Flertal i Folketinget vedtager at hæve pensionsalderen
35-årig kendt skyldig i uagtsomt manddrab i dødsulykke
FCK-komet er forårets profil i Superligaen
Nyt fra ing.dk
Elon Musk er som forduftet og skærer nu ind til benet: »Jeg synes, jeg har gjort nok«
Nyt værktøj skal gøre kommuner i stand til at afvise indkøb af kinesiske biler
Ingeniøren får ny visuel identitet
Færge stødt på grund ud for fynsk havn - 50 passagerer fanget
Danmark halter bagud på kritiske teknologier: Vi har mistet vores konkurrencekraft
Spinkelt flertal bag 200 milliarder til mere svensk kernekraft
Trods skærpet konkurrence og aktiekursfald: Novo Nordisk vinder profilanalysen
135 meter langt containerskib stødte på grund i nordmands have
Verdens kraftigste supercomputere står frit fremme. Alligevel er Danmarks hemmelig
Svenskerne frarådet at klaske myg: I stedet skal de indfanges og sendes med posten
Slagsmål i dansk open source-netværk: »Har meget lidt med den frie kode at gøre«
Vesten sakker bagud på fremtidens krigs-teknologi: »Vi har et fortrin i Danmark, men vi udnytter det ikke«
Trump vil bygge rumbaseret missilskjold: »Jeg tvivler på, det kan lade sig gøre«
To sygeplejersker finder hypereffektivt våben mod hudsvamp: Kan købes i supermarkedet
Voldtægt, våbenfragt og massefyringer: Intet kan tilsyneladende ændre ingeniørernes kærlighed til Mærsk
Skatteministeriet flytter målstolperne for nedbringelse af gigantisk gæld med mere end 10 milliarder kroner
Efter amerikansk opdagelse: Mystiske komponenter fundet i dansk energiinfrastruktur
Microsoft-blokering af international domstol afslører nyt tech-våben i kampen om Grønland
Norge sætter milliarder af til flydende vindmøller på 1,5 GW
It-arbejdsmarkedet har for alvor tabt pusten: Trumps toldkrig risikerer at ryste båden yderligere
Studie: Polarisen vil ikke overleve opvarmning på 1,5 grader
Amerikansk it-milliardær jagter AI-trænere i Danmark: Stor fagforening advarer
De skal efter planen overtage TDC Group: Nu beskyldes kapitalfond for omfattende vildledning gennem 14 år
Synspunkt: Klimaministeren: Den virkelige fadæse er Ingeniørens perlerække af fejlantagelser
Så mange penge sparer du ved at skifte til elbil og varmepumpe
Godt nyt: Kinas CO2-udledning falder
Staten køber Storebælt-havne tilbage: Færger skal sikre forsyningssikkerhed
Ørsted kan vågne fra milliard-mareridt: Trump fjerner blokade for norsk havvind-projekt
Minister vil rydde op i over tusind selvbetjeningsløsninger: »Det har taget overhånd«
To tog er kørt sammen ved lav hastighed i København: Undersøgelsesvagt tilkaldt
KU-forskere knækker koden til billigere kræftmedicin
Microsoft blokerer mails hos international domstol: »Så er alt det, vi er blevet lovet, ikke meget værd«
Blogindlæg: Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
Danske F-35-fly har delt data via satellit fra USA til Skrydstrup
Aarhus vil droppe Word og Outlook: »Vi har været for afhængige af de store«
Efter udbudsfiasko: Ny politisk aftale om statsstøtte til havvind
Godt nyt for den skrællede kartoffel, der ikke bliver brun
Hele verden køber flere elbiler: Kina spiller en afgørende rolle
Lugt af råddenskab og beton: Museet for Søfart kæmper mod indtrængende grundvand
Synspunkt: REPowerEU: Russisk gas skal forbydes, men hvordan?
»Klynk, klynk, klynk« – GDPRs hovedarkitekt langer ud efter kritikerne
Blackout tænder advarselslamper i EU: Nu kræver parlamentet elnet i topform
Prispres, told og aflyste projekter presser danske virksomheder: Vestas-leverandør udskyder havvind-sats
DTU-forsker dumper regeringens atomkraft-kompromis: »Der er ingen logik i at lave en analyse«
It-giganter mærker voksende Trump-frygt i Danmark: »De tog ikke fejl«
Australsk raket tabte ‘hovedet’ kort før sin første opsendelse
1938: Ny Knippelsbro bliver langt bredere
Spørg Læserne: Er der en kok på linjen?
Google øger spændingen: Nu stiger effekten
Dansk kød fra bioreaktorer kan lande i lasagnen inden for få år