* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 132
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 198
I alt: 198

Forfatter Emne: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke  (Læst 59136 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #15 Dato: 27, Marts 2013 - 04:27 »
Starter relæet er en lille cirkulær cylinder "klods" på siden af starteren . Der går en fed ledning direkte fra batteriet til startrelæet.
Det har to funktioner :
Når starteren skal aktiveres med nøglen sendes strøm gennem solenoiden . Den trækker relæankeret so mekanisk skubber starterterens tandhjul i indgreb med motoren svinghjuls fortanding og samtidig slutter en elektrisk kontakt til hovedstrømmen til startmotoren.

Hvis der ikke lyder et klik ved motoren, når startnøglen drejes  er startrelæet ikke virksomt.

Der er ved Roveren tilsyneladende også et andet relæ i spil. 

Prøv at sætte bilen i højeste gear og rok med den ved at skubbe udenpå. I visse tilfælde kan tandhjulet komme til at sidde fast på svinghjulets tandkrans. Det kan så løsnes ved at dreje motern  lidt. problemet var velkendt med gamle slidte fordmotorer. 
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #16 Dato: 30, Marts 2013 - 14:44 »
Se her

http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=491726


Den tråd "stod af i Roskilde", men i det mindste var den kort. Det er værre når det strækker sig over mange sider og trådstarteren enten fordufter, har solgt bilen billigt med fejlen eller meddeler at "værkstedet løste problemet"

stefannormann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #17 Dato: 01, April 2013 - 23:05 »
Har købt et voltmeter og der var ganske rigtigt strøm på batteriet - 12,2 volt
Dette bekræfter jeres teori.

Det er ofte sådan at kun havariblink og parkeringslys kan tændes hvis nøglen ikke er i driftsstillingen.   


I dette tilfælde er det dog kun havariblinket som virker uden nøgle, parkeringslyset virker heller ikke. Kan det så udelukkes at det er stertralæet den er gal med?

Jeg har i øvrigt forsøgt at lokalisere dette startralæ efter jeres meget grundige beskrivelser. Jeg er jo som det måske allerede er gået op for jer, ikke skide stærk på emnet :) Så, mit bud er at nedenstående billede er startmotoren og at den firkantede "dims" ovenpå er startralæet?

http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg

Hele motoren:
http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg

Ang. stelledning til motor: Det er ikke lykkedes mig at finde denne, men er det muligt selv at skabe denne ved at bruge et af startkablerne? På den måde kunne jeg vel enten udelukke eller bekræfte denne mulighed?


Endnu engang tak til alle, det er meget pænt af jer at hjælpe.v ;)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #18 Dato: 01, April 2013 - 23:33 »
Positionslyset SKAL kunne tændes uden at starteren er aktiveret. Hvilket så tyder på en manglende hovedforbindelse til batteriet - eller en defekt sikring.
Du kan let tjekke om der er stelforbindelse (ihvertfald i nogen grad):
Sæt voltmeteret til hhv. batteriets pluspol og stel, hvilket vil sige et sted på bilens karosseri, hvor du kan se blankt metal (fx et skruehoved). Spændingen bør da være den samme som når du måler direkte på polerne, idet belastningen fra voltmeteret er minimal.
Visse ældre engelske biler har plus til stel i stedet for minus - men din Rover er vist for ny til at det kan være tilfældet. Måler du 0 mellem plus og stel kan du dog let gentage målingen med minus og stel. En af de to målinger bør give 12,2V.

Du kan også tjekke sikringerne enkeltvis. Hvis dit voltmeter kan indstilles  til at være ohmmeter er det let. Modstanden i en sikring skal være 0. I modsat fald er det lidt mere besværligt, men ikke umuligt: tag hver enkelt sikring ud, læg den i forlængelse af et 1,5V element og sæt ledningerne fra voltmeteret mod hhv. elementets og sikringens anden ende. Du skal så måle ca. 1,5V  Metoden kræver lidt fingernemhed.

Du kan ikke helt frikende startrelæet eller et hovedrelæ, for der kan sagtens være en uafhængig fejl på sikringen til positionslyset, som du bare ikke havde opdaget endnu. Men kommer du ikke på sporet ved disse enkle målinger, vil jeg stå af og råde dig til at lokke en mere kyndig person hen i nærheden af bilen.

P.S. På nogle tyske biler virker positionslyset kun uafhængigt af starteren, når blinkeren samtidig er aktiveret. Så tændes lyset i den side, man "blinker" til - et strømbesparende kneb, for så trækker kun lygterne ud mod vejen strøm. Jeg har ikke set den finesse på engelske biler (og jeg har aldrig haft en Rover) - men har du prøvet?
« Senest Redigeret: 01, April 2013 - 23:39 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #19 Dato: 02, April 2013 - 09:39 »
Den dims du har fotograferet er ikke starteren. Starteren sidder formentlig under luftfilterboksen (Luftfilterboksen er "kassen" der sidder mellem batteriet og motoren)

Jakob

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #20 Dato: 02, April 2013 - 12:52 »
Startmotoren sidder ca 30 cm under det sidste n i INJECTION.
Du kan prøve med en gammel skruetrækker, at kortslutte de to kraftige polsko.
Det er ikke sikkert, at startmotoren går i indgreb, men du kan jo høre om den drejer rundt. Hvis den ikke gør det, er det en løs forbindelse.
Husk at checke, om bilen er i frigear!!. Du kan også prøve at forbinde den tredie lille polsko til + på batteriet. Hvis dette virker, er der en fejl i tændingslåsen, eller forbindelser hertil, inkl. evt startspærre.

m.v.h.
Jens

Thidemann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #21 Dato: 02, April 2013 - 21:44 »


http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg

Hele motoren:
http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg

Den er god nok, startmotoren er på det første foto.
Lige under speeder-trækket. Lidt under og til højre for den cylinder du regnede med var startmotoren.

Jeg tror start relæet er den lille cylinder, hvorpå der sidder et spadestik, hvor ledningen kunne se ud til at være faldet af. Hvis det er korrekt, det er lidt svært at bedømme ud fra fotoet, kan den have noget med problemet at gøre.

Startmotoren en den store cylinder som start relæet sidder på. For enden af den kraftige ledning/flexrør der løber nederst i midten af fotoet.

Jeg er enig med Jødal, det kan sagtens være flere uafhængige problemer du leder efter, men prøv lige at checke om ikke den ledning der ligger mellem startrelæet og start motoren  på dit øverste foto er faldet af spadestikket.

Mvh
Carsten Thidemann

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #22 Dato: 03, April 2013 - 09:43 »
Glem mit indlæg, min erfaring stammer fra en Landrover Freelander med samme motor og hvor starteren sidder, som jeg har nævnt. På din sidder den vist under luftfilteret. "Indsæt billede" knappen virker tilsyneladende ikke, så jeg har vedhæftet et billede i stedet.

m.v.h.
Jens

stefannormann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #23 Dato: 07, April 2013 - 15:36 »
Positionslyset SKAL kunne tændes uden at starteren er aktiveret. Hvilket så tyder på en manglende hovedforbindelse til batteriet - eller en defekt sikring.
Du kan let tjekke om der er stelforbindelse (ihvertfald i nogen grad):
Sæt voltmeteret til hhv. batteriets pluspol og stel, hvilket vil sige et sted på bilens karosseri, hvor du kan se blankt metal (fx et skruehoved). Spændingen bør da være den samme som når du måler direkte på polerne, idet belastningen fra voltmeteret er minimal.
Visse ældre engelske biler har plus til stel i stedet for minus - men din Rover er vist for ny til at det kan være tilfældet. Måler du 0 mellem plus og stel kan du dog let gentage målingen med minus og stel. En af de to målinger bør give 12,2V.

Du kan også tjekke sikringerne enkeltvis. Hvis dit voltmeter kan indstilles  til at være ohmmeter er det let. Modstanden i en sikring skal være 0. I modsat fald er det lidt mere besværligt, men ikke umuligt: tag hver enkelt sikring ud, læg den i forlængelse af et 1,5V element og sæt ledningerne fra voltmeteret mod hhv. elementets og sikringens anden ende. Du skal så måle ca. 1,5V  Metoden kræver lidt fingernemhed.

Du kan ikke helt frikende startrelæet eller et hovedrelæ, for der kan sagtens være en uafhængig fejl på sikringen til positionslyset, som du bare ikke havde opdaget endnu. Men kommer du ikke på sporet ved disse enkle målinger, vil jeg stå af og råde dig til at lokke en mere kyndig person hen i nærheden af bilen.

P.S. På nogle tyske biler virker positionslyset kun uafhængigt af starteren, når blinkeren samtidig er aktiveret. Så tændes lyset i den side, man "blinker" til - et strømbesparende kneb, for så trækker kun lygterne ud mod vejen strøm. Jeg har ikke set den finesse på engelske biler (og jeg har aldrig haft en Rover) - men har du prøvet?



Jeg har undersøgt de ting du foreslår (så godt som jeg nu kan).
Der må  være stelforbindelse, da jeg får samme voltmåling fra plus til stel. Nogle steder er målingen dog svagere.
Hovedsikringen har en modstand på 0 - de øvrige sikringer kan jeg ikke få fat på.
Men du har ellers ret, det er nok på tide at få en mere kyndig person hen til bilen.
Tror ellers jeg fadt startmotor+startralæ (http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg), men ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre herfra  :P

Endnu engang tak!

Jeg skal nok komme med en status når jeg er kommet til bunds i mysteriet - hvis nogen skulle være interesseret.

stefannormann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #24 Dato: 07, April 2013 - 15:40 »


http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg

Hele motoren:
http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg

Den er god nok, startmotoren er på det første foto.
Lige under speeder-trækket. Lidt under og til højre for den cylinder du regnede med var startmotoren.

Jeg tror start relæet er den lille cylinder, hvorpå der sidder et spadestik, hvor ledningen kunne se ud til at være faldet af. Hvis det er korrekt, det er lidt svært at bedømme ud fra fotoet, kan den have noget med problemet at gøre.

Startmotoren en den store cylinder som start relæet sidder på. For enden af den kraftige ledning/flexrør der løber nederst i midten af fotoet.

Jeg er enig med Jødal, det kan sagtens være flere uafhængige problemer du leder efter, men prøv lige at checke om ikke den ledning der ligger mellem startrelæet og start motoren  på dit øverste foto er faldet af spadestikket.

Mvh
Carsten Thidemann


Jeg kunne desværre ikke lokalisere det spadestik du omtaler. Ville ellers være rart hvis der blot var tale om et stik der var faldet ud :)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #25 Dato: 07, April 2013 - 16:11 »
Jeg kiggede også på billede ligesom Carsten Tiedemann og som han kan jeg se en "spade" der stikker ud fra relæet og som kunne se ud til mangle en forbindelse et eller sted fra eller til. Nu er det en engelsk bil....og en gang imellem så...men i betragtning af den grundighed alle forbindelser der er synlige er sikret med, så kan det synes underligt, at der er et stikben på relæet, der ikke skulle bruges til noget. bildelindkøbere er meget opmærksomme på dele, med ting der ikke bruges til noget, det koster jo penge   ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #26 Dato: 07, April 2013 - 17:04 »
Prøv Morten Jødal’s forslag.
« Svar #4 Dato: 24, Marts 2013 - 20:09 »

Anden gang havde jeg fundet ud af, hvor præcis i motorblokken startrelæet sad, og et let slag med en hammer på det pågældende sted løste problemet - det fik løsnet relæets anker, der havde sat sig fast.

Du skal muligvis have en hjælper til at aktivere startnøglen, mens du slår på starteren.
HUSK AT BILEN SKAL STÅ I FRIGEAR.

Hilsen Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

stefannormann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #27 Dato: 07, April 2013 - 19:07 »
Jeg kiggede også på billede ligesom Carsten Tiedemann og som han kan jeg se en "spade" der stikker ud fra relæet og som kunne se ud til mangle en forbindelse et eller sted fra eller til. Nu er det en engelsk bil....og en gang imellem så...men i betragtning af den grundighed alle forbindelser der er synlige er sikret med, så kan det synes underligt, at der er et stikben på relæet, der ikke skulle bruges til noget. bildelindkøbere er meget opmærksomme på dele, med ting der ikke bruges til noget, det koster jo penge   ;D


http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg

Er dette  billede startmotoren samt startralæet? Fordi så tror jeg godt jeg kan se hvad i mener med et spadestik uden nogen "hun" til.
Må lige ud en sidste gang inden jeg gir' op på egen hånd... og så tager jeg også lige en hammer med, så jeg kan prøve at slå ralæets anker løs, som der også blir' foreslået.

Thidemann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #28 Dato: 08, April 2013 - 09:52 »

http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg

Er dette  billede startmotoren samt startralæet? Fordi så tror jeg godt jeg kan se hvad i mener med et spadestik uden nogen "hun" til.
Må lige ud en sidste gang inden jeg gir' op på egen hånd... og så tager jeg også lige en hammer med, så jeg kan prøve at slå ralæets anker løs, som der også blir' foreslået.


Ja, det er startmotoren og startrelæet.

Det tomme spadestik (han) sidder for enden af relæet, og jeg mener ledningen der skal sidde derpå ligger lige ved siden af, mellem startmotoren og startrelæet.

Hvis det er korrekt, så er der sandsynligvis også gået en sikring et eller andet sted da du prøvede at starte, da spadestikket ser ud til at røre ved stel på enten startmotoren eller startrelæet.

Mvh
Carsten Thidemann

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #29 Dato: 17, April 2013 - 12:37 »
Vi vil da gerne høre hvordan det er gået med din bil.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk