* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 103
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 79
I alt: 79

Forfatter Emne: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke  (Læst 59134 gange)

stefannormann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Dato: 24, Marts 2013 - 14:48 »
Hej

Min Rover 400 vil ikke starte. Strømmen er tilsyneladende helt gået - der sker i hvert fald absolut intet når jeg drejer nøglen. Ikke en lyd, intet lys i instrumentbrættet, lygter, loft eller noget.

Batteriet er måske afladt? Har derfor forsøgt med startkabler, men det hjælper ikke det mindste.

Jeg er ikke noget lys inden for bilmekanik, men et afladt batteri plejer da at kunne fixes med startkabler. Der burde i det mindste komme strøm på bilen så jeg var i stand til at tænde lyset.

Er der nogen som kan kaste lidt lys over situationen? Jeg har brug for nogle bud på hvad det kan være før jeg ringer efter falck.

Bilen kører i øvrigt dagligt og havde fungeret fint ca. 8 timer før. Den er fra 1999 og har kørt ca. 160.000 km


På forhånd tak

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #1 Dato: 24, Marts 2013 - 15:57 »
Ikke så meget mekanik, men måske har du et lille beskedent multimålerinnstrument til 79 kr., eller så har naboen nok et! Hvis der er spænding på, mindst 13 volt, er der måske et simpelt kontaktproblem, sådan at en kabelsko er rystet løs, eller så har bilen nok et hovedrelæ, som pludseligt ikke virker!

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #2 Dato: 24, Marts 2013 - 16:09 »
Jeg har heller ikke forstand på biler, men en ting har jeg lært på den hårde måde:
Små biler - tynde startkabler
Store biler - tykke startkabler

Små biler kan godt startes med tynde kabler, men ikke omvendt.
Ha en god dag

Mikael Boldt

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #3 Dato: 24, Marts 2013 - 17:14 »
Jeg har heller ikke forstand på biler, men en ting har jeg lært på den hårde måde:
Små biler - tynde startkabler
Store biler - tykke startkabler

Små biler kan godt startes med tynde kabler, men ikke omvendt.

Hvis der ikke kommer det mindste ryk, og hvis der heller ikke er lys, så er der nok et andet problem her, som selv militære startkabler ikke kan klare!

Det er nu ellers ikke noget problem at starte en bil med mindre startkabler; man skal bare gøre det rigtig! Jeg kan love at jeg med min Suzuki Liana kan starte de største køretøjer, hvis spændingen blot er 12 volt, hvis fejlen alene er at batteriet pludselig er blevet fladt, fx. hvor man har stået med lys på! Det med det "pludselig" er vigtig, for hvis man er kørt med et batteri, som i lang tid har haft 10-15 % af dets nominelle kapacitet, kan man heller ikke så nemt på kort tid hælde den nødvendige energi over i batteriet!

1. Mens motoren kører, kobler man batterierne sammen på den måde man nu skal med den slags!

2. Vent mindst 2 minutter, mens det modtagende batteri varmes op, så det kan modtage mere ladning. Hvis det modtagende batteri er meget stort i forhold til det afgivende, må man vente længere, men motoren bør holdes på et omdrejningstal som er en del større end tomgang!

3. Når der laves startforsøg, skal motoren op i et højt omdrejningstal. Det giver det afgivende batteri mulighed for at levere mindst 50 A ekstra, og det kan være meget afgørende!
« Senest Redigeret: 24, Marts 2013 - 20:40 af John Larsson »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #4 Dato: 24, Marts 2013 - 20:09 »
Som beskrivelsen af problemet ser ud, tror jeg ikke der mangler strøm - det er snarere et relæ.

Min første bil - en Renault 4 - havde en tilsvarende fejl et par gange.
Første gang startede jeg den med håndsvinget  8) (!) - som den bil vist var den sidste model, der fortsat havde som reserve.
Anden gang havde jeg fundet ud af, hvor præcis i motorblokken startrelæet sad, og et let slag med en hammer på det pågældende sted løste problemet - det fik løsnet relæets anker, der havde sat sig fast.

Der er sket rigtig meget med bilmekanik siden da (mine erindringer er fra først i halvfjerdserne, og modellen var ikke i front med moderne teknologi dengang), men hvad der triggede var "Ikke en lyd, intet lys" - som var præcis hvad jeg oplevede dengang.
Det kan selvfølgelig også være noget så simpelt som en ledning til startnøglen, der er defekt.
Min hovedpointe er: Det er mere sandsynligt en fejl i det elektriske system (incl. elektromekaniske relæer, hvis der fortsat er sådanne i bilen) end en batterifejl.

P.S. Du har vel tjekket, at batteriet overhovedet er forbundet ved begge poler, også til stel? Der er nogle få tjeks du kan lave uden at gøre et startforsøg: Kan lyset i kabinen tændes? Evt. bagagerumslys? Kan positionslyset tændes?
« Senest Redigeret: 24, Marts 2013 - 20:12 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #5 Dato: 24, Marts 2013 - 21:21 »
For ca. ½ år siden døde min bil pludselig. Jeg havde stoppet motoren mens jeg fyldte brændstof på tanken. Kunne efterfølgende ikke starte motoren og lyset kunne ikke tændes.
Det viste sig at cellerne i batteriet var faldet sammen (populært sagt). Bilen kunne ikke starte og alt lys var slukket.
Løsning: Nyt batteri.

Hilsen Uffe
« Senest Redigeret: 24, Marts 2013 - 21:24 af Uffe Kaagaard »
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #6 Dato: 26, Marts 2013 - 02:42 »
Det er meget usædvanligt at batterier pludselig "falder sammen". Men man kan ikke udelukke at en eller anden intern fejl i batteriet pludselig afbryder det.

Det afsløres ved at måle spændingen direkte mellem batteripolerne. Den skal i hvile med koldt batteri være mellem 12 og 13 V.
Hvis der er spænding men allige vel ikke lys eller andre elektriske funktioner i bilen, kan forklaringen være .
En løs klemme på batteriet.
Manglende stelforbindelse til batteri.
Manglende stelforbindelse til motor,
hovedsikring ved batteriet overbrændt eller tæret væk.
Hovedsikringer kan ligne et ledningsstykke eller en speciel "metalskinnestykke"



Hvis et batteri er helt defekt skal du ikke regne med at kunne starte med almindelige startkabler til et andet batteri.

Total afladning af batteri kan skyldes
hyppig brug af motorvarmefyr eller
konstant lys i kabine ,handskrum eller bagagerum. 
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #7 Dato: 26, Marts 2013 - 08:28 »
Det er meget usædvanligt at batterier pludselig "falder sammen". Men man kan ikke udelukke at en eller anden intern fejl i batteriet pludselig afbryder det.


Jeg er enig med Harbst! Jeg ved ikke hvad "falde sammen" skulle betyde i denne forbindelse, altså rent fysisk, men det skulle vel så være at forbindelsen mellem to af akkumulatorens celler skulle være brudt? Det kan måske ske i meget specielle tilfælde, men jeg har aldrig oplevet det. Et batteri aom er dårligt vedligeholdt (vandpåfyldning mangler!) kan få kortsluttede celler, også mere end én, hvis man bliver ved med at bruge det, men det er højst usandsynligt at der ikke skulle være bare en enkelt af cellerne som fungerer!

Mål polspændingen! Det er så enkelt!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #8 Dato: 26, Marts 2013 - 09:11 »
Hej John.

Jeg ved du har en fortid tæt på akkumulatorfabrikation, men det med "vandpåfyldning mangler" er vist også fortid? Mon ikke alle moderne batterier er forseglede?
Til gengæld forstår jeg som ikke-fagmand udmærket hvad der sker, når et battteri "falder sammen", nemlig at en eller flere af pladerne løsner sig fra befæstigelsen og laver kortslutning. Sådan beskriver enhver mekaniker denne fejl, som jeg har hørt om før, men aldrig selv oplevet - modsat altså fejl i selve det elektriske system.

Vi er dog helt enige om, at første skridt er at måle spændingen på det ubelastede batteri. Et billigt multimeter er guld værd! Mine primitive målemetoder med diverse lys forudsatte, at Stefan Normann ikke ejer et sådant. Men tager jeg fejl, kan målingen let suppleres med at måle spændingen med lys tændt, men uden at gøre startforsøg. Den må helst ikke falde væsentligt (max 1V).
Det kan lige tilføjes, at tjek af lys samtidig viser, at batteriet sidder korrekt forbundet i bilen.
Beskrivelsen tyder dog ikke på et slidt batteri med lav ydelse - derimod på en mere afgørende fejl af den ene eller anden art.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #9 Dato: 26, Marts 2013 - 10:09 »
Hej John.

Jeg ved du har en fortid tæt på akkumulatorfabrikation, men det med "vandpåfyldning mangler" er vist også fortid? Mon ikke alle moderne batterier er forseglede?

Det er jo netop dét der er problemet, Morten!  ;-) Jeg beklager ikke fremkomsten af de moderne vedligeholdelsesfri akkumulatorer, men det er lidt som med Apple- og IBM.kompatible computere i gamle dage; det er fint så længe Apple-computeren kører som den skal, men, slår den knuder, havde almindelige dødelige ikke en chance for at rette fejlen op! Den gang der sad åbne bly/syre-batterier i alle biler, brugte man en langt større del af bilbudgettet på indkøb af batterier og på at vedligeholde dem, end hvad man gør i dag! De lukkede akkumulatorer er dog stadig bly/syre-batterier, og når en celle kortsluttes, sker det fordi pladerne bliver så varme at de "buler" og kommer i kontakt med hinanden, Hvis man ikke opdager det, og det gør man ikke med en kørende motor, får ladestrømmen nemt den syge celle til at påvirke nabocellerne. Hvis der går lang tid inden man slukker for motoren, kan alle celler i princippet kortsluttes, men så har man i realiteten i lang tid været ude at svømme med risiko for brand og ukontrolleret syrespredning! Pointen er stadig at kortslutning kun sker når der er vandmangel i i hvert fald den celle, hvor problemerne begynder!

stefannormann

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 8
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #10 Dato: 26, Marts 2013 - 10:49 »
Foreløbigt mange tak for den meget gode respons - det er utrolig pænt af jer.

Jeg har endnu ikke kontrolleret om der overhovedet er spænding på batteriet. Har et mindre logistisk problem, idet bilen er gået i stå på en parkeringsplads midt inde i København.
Det får jeg dog gjort snarest - så jeg kan komme problemet nærmere.

Hvis et batteri er helt defekt skal du ikke regne med at kunne starte med almindelige startkabler til et andet batteri.

Total afladning af batteri kan skyldes
hyppig brug af motorvarmefyr eller
konstant lys i kabine, handskerum eller bagagerum.

En ting er ikke at kunne starte, men burde der ikke kunne tændes for lyset på bilen så snart jeg koblede en anden bils batteri til, uagtet om mit eget batteri er helt defekt? Jeg mener, ville strømtilførslen fra den anden bil ikke køre udenom mit batteri og derved burde jeg vel som minimum være i stand til at tænde lyset?

Det afsløres ved at måle spændingen direkte mellem batteripolerne. Den skal i hvile med koldt batteri være mellem 12 og 13 V.
Hvis der er spænding men allige vel ikke lys eller andre elektriske funktioner i bilen, kan forklaringen være .
En løs klemme på batteriet.
Manglende stelforbindelse til batteri.
Manglende stelforbindelse til motor,
hovedsikring ved batteriet overbrændt eller tæret væk.
Hovedsikringer kan ligne et ledningsstykke eller en speciel "metalskinnestykke"

Der er forbindelse fra batteri til stel. Prøvede i øvrigt at påføre det ene startkabel til stel (det stod der i bilmanualen at man kunne prøve).
Jeg ved ikke om der er forbindelse fra motor til stel - kan dårligt forestille mig der ikke er. Motoren sidder vel fast i stellet på en eller anden måde?

Hovedsikringen så fin ud. Det er et "metalskinnestykke". Den så i hvert fald ikke brændt ud - jeg ved dog ikke hvordan jeg skulle se om den var tæret?

Er en løs klemme, som der foreslås, det samme som en løs kabelsko som John Larsson foreslår i andet indlæg? Og er det korrekt forstået at der menes koblingen til batteripolerne?
Må indrømme at jeg ikke har kontrolleret dette nærmere, men burde dette ikke være overflødigt idet jeg kobler en anden bils batteri til da dennes strømforsyning køre udenom mit batteri?

Ang. vandpåfyldning som John Larsson foreslår må jeg være svar skyldig. Vidste slet ikke at det var nødvendigt.

Som beskrivelsen af problemet ser ud, tror jeg ikke der mangler strøm - det er snarere et relæ.

P.S. Du har vel tjekket, at batteriet overhovedet er forbundet ved begge poler, også til stel? Der er nogle få tjeks du kan lave uden at gøre et startforsøg: Kan lyset i kabinen tændes? Evt. bagagerumslys? Kan positionslyset tændes?

Det eneste lys jeg kan tænde er katastrofeblinket.
Alle andre lys er slukkede, selv når jeg har koblet startkabler til fra en anden bil.

Der er nogle stykker af jer der har foreslået at det kunne være ralæ'et som var stået af. Hvordan kontrollere jeg dette og hvor sidder sådan et typisk?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #11 Dato: 26, Marts 2013 - 13:07 »
Det eneste lys jeg kan tænde er katastrofeblinket.
Alle andre lys er slukkede, selv når jeg har koblet startkabler til fra en anden bil.

Medmindre din bil har et helt særligt sikkerhedsbatteri (og det tror jeg ikke), vil katastrofeblinket kun virke når der er - i det mindste lidt - strøm på batteriet.
I så fald bør også positionslyset kunne tændes - manuelt. Det er jo netop beregnet til at virke, hvis du parkerer et stykke tid på en mørk vej. Og bilen skal IKKE startes eller forsøges startet under denne test.
Men prøv for en sikkerheds skyld også med et billigt voltmeter.

Mht. startrelæet, så er sagen at startmotoren trækker mere strøm end noget andet udstyr i bilen og derfor har brug for korte og tykke ledninger. Så det er normalt at man ved at dreje startnøglen udløser et relæ, der slutter den kraftige ledning, mens der kun går ganske lidt strøm op gennem nøglekontakten. Du skal altså forsøge at finde startmotoren og se efter en meget kraftig ledning til denne. I den anden ende af den ledning sidder startrelæet. Der går en kraftig ledning videre til selve batteriet.

Jeg vil ikke gøre uderligere forsøg på at fjerndiagnosticere dit problem - men jeg mener ikke at min oprindelige mistanke er blevet svækket af de nye oplysninger.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #12 Dato: 26, Marts 2013 - 13:17 »
Ja, når katastrofeblinket virker, tror jeg som Morten at det handler om at bilen er udstyret med et hovedrelæ. Når det ikke virker, kommer der ikke strøm til tændningsnøglen og derfor kan starterrelæet heller ikke slå til! Jeg googlede kort på [rover 400 relay]. Der er åbenbart et "mail relay"; det må vel kunne lokaliseres via manualen. Jeg gætter på at du har 12 v på batterisiden af relæet!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
« Svar #13 Dato: 27, Marts 2013 - 04:01 »
Det er almindeligt at der er gummibøsninger i motorophængningen. Motoren skal derfor have en fleksibel stelledning. Den sidder ofte ved generatoren eller starteren.

Hvis dit katastrofeblink virker , er der i hvertfald nogen ladning på batteriet. Det er i mange biler sådan at kørelyset først tænder når motoren kører, og generatoren giver spænding.
Det er ofte sådan at kun havariblink og parkeringslys kan tændes hvis nøglen ikke er i driftsstillingen.

Hvis det reelle problem bare er at starteren ikke virker, og du heller ikke hører et klik fra startrelæet kan det være  en defekt i ledning, sikring, startnøglekontakt  , startrelæ- eller nævntte stelledning til motor.

Med den slags fejl hjælper startkabler ikke.

Ved brug af startkabler er dit eget batteri stadig med i funktionen, det kobles ikke ud. 
Jørgen Harbst

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk