* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 49
I alt: 49

Forfatter Emne: Afkalkning - WC  (Læst 59023 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Afkalkning - WC
« Dato: 05, August 2013 - 15:00 »
I mit område af landet er det ledningsførte vand ret hårdt og det danner derfor let kalkbelægninger. Belægningerne er brun-grå med noget sort iblandet belægningerne.
Min vedligeholdelse af WC cisternens indre indskrænker sig til at forsøge at fjerne kalken når ventil og flyder ikke længere kan bevæge sig. Så er det altså også ret voldsomt.
Flydende afkalkningsmidler bider tilsyneladende slet ikke på kalken. Eddikesyre virker, men kun meget langsomt - og her taler vi om dage til uger!
Forsøg med saltsyre (grøn plastflaske i supermarkedet) er betydeligt mere virksomt. Men jeg er betænkelig for her er der virkelig tale om tydelig kemisk reaktion. Min omgang med syren er forsigtig - det er måske overkill?
Med tålmodighed er det ene af toiletterne (ventil og svømmer) nu igen anvendeligt, men både dette og det andet toilet har i WC skålen brug for mere effektivt virkende midler.
Jeg kan naturligvis fortsætte med saltsyren, men jeg er betænkelig ved eventuelle følgeskader på både afløbene om mig selv - det lugter ikke ret godt og svider stærkt i næsen trods forsigtigheden.
Og de sorte aflejringer angribes slet ikke af saltsyren.
Jeg håber der i ingeniørkredse findes kyndige folk i disse sager, som kan give råd om den fortsatte rengøring. Helst med metoder, som ikke bringer husets øvrige installationer - og mig selv - i fare.
Udvejen med at udskifte de gamle IFÖ enheder til nye er selvfølgelig nærliggende - men jeg opgiver ikke gerne den udfordring jeg synes problemet er.

HP
p

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afkalkning - WC
« Svar #1 Dato: 05, August 2013 - 21:36 »
HP, dit problem er "et omvendt kinderæg" - det er hele tre ting! :(

Saltsyre er ganske rigtigt et effektivt opløsningsmiddel for kalk, men er ikke godt for afløbsrør af jern eller beton.
Problem nummer 1 kan du nok ignorere, hvis din afløbsinstallation er så ny, at der er brugt PP-rør på hele din matrikel. Syren vil naturligvis blive fortyndet efterhånden som flere afløbsstrømme blandes.
Dig selv behøver du ikke bekymre dig om, forudsat du kun lejlighedsvis bruger saltsyre. Dampene angriber luftvejene, men kun akut - så hvis du har overlevet et døgn uden at få vand i lungerne, har det ikke forkortet din restlevetid!  ;)
Nå, spøg til side - mængderne vil være så små, at det ikke er et reelt problem.
Hvor tilsætter du for øvrigt syren? Oppe i cisternen? I så fald skal du naturligvis også bekymre dig om evt. metaldele i mekanismen, men får til gengæld renset ventilerne i samme omgang.

Problem nummer 2 er, at alle husmødre nu om dage helst vil hælde en sjat flydende stads i afløbet og lade det virke "af sig selv" - og det er altså ikke så effektivt.
Klassisk toiletrens baseret på svovlsyre opløser ikke kalk ret godt, da calciumsulfat er tungtopløseligt, og de moderne flydende blandinger gør slet ikke!
På flader du kan komme til, kan du bruge trinatriumphosphat. Det kan du købe i supermarkedet under diverse mærkenavne, der går på noget med kalkfri - læs på varedeklarationen. Det skal være et FAST produkt, og det skal påføres med ikke alt for meget vand og til gengæld knofedt. Husk gummihandsker, det er noget ætsende stads! Men stærkt basisk, det angriber ikke jern i nævneværdig grad og slet ikke beton. Derimod hud ud over alle grænser ...
Der er rigtig gode chancer for, at det også angriber de sorte belægninger (problem nummer tre), som må skyldes andre grundstoffer i dit vand - jeg har mangan mistænkt, men kan ikke sige noget sikkert på afstand. Men phosphationer danner komplekser med en masse metalioner, så du har gode chancer.

Endelig kan vi sige, at du deler et fjerde problem med alle os andre, nemlig at man ikke længere kan købe ordentlige kemikalier! Egentlig skulle du allerhelst bruge phosphorsyre, men det kan du kun få hos et grovvareselskab, og kun i enorme portioner, der passer til landmænds behov.
Hvis du får behov for en phosphorsyreopløsning, kan du dog lave den selv ved at blande 150 g fast trinatriumphosphat med 1 liter 10% saltsyre. Det kan godt bruges som "flydende kalkfjerner".
ADVARSEL 1: I mit professionelle virke har jeg aldrig prøvet noget så vanvittigt! Jeg købte selvfølgelig bare phosphorsyre, når jeg skulle bruge det. Blandingen af stærk base og stærk syre vil udvikle en kraftig varme - men jeg ved ikke HVOR kraftig - og måske ætsende sprøjt. Processen udføres forsigtigt og med små mængder ad gangen. Samt naturligvis beskyttelsesbriller!
ADVARSEL 2: Hvis akvariefolk (som også har brug for phosphorsyre i små mængder) skulle læse dette, gør jeg lige opmærksom på, at produktet ikke bliver en ren phosphorsyreopløsning, det vil også indeholde opløst salt (natriumchlorid, almindeligt køkkensalt). Det er WC-kummer og afløb bedøvende ligeglad mede - men ciklider måske ikke!
Mvh. Morten Jødal

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Afkalkning - WC
« Svar #2 Dato: 05, August 2013 - 22:44 »
Jeg tror at Kalcinol er løsningen.

Husmormodellen:
http://rengoeringsgrossisten.dk/product.asp?product=725

Den almindelige i 5 l’s versionen:
http://polisan.dk/catalog/rengoringsmidler-og-pleje/sanitetsrengoring-og-afkalkning/kalcinol-kalk-og-rustfjerner-5

Og den extra stærke som jeg sværger til.
Ud over kalkfjernelse er den også fantastisk til bl.a. rustfjernelse. Sidst jeg brugte det, var til rengøring af en alu.kano som har ligget ubrugt i et budskab de sidst 15 år. –I dag ser den ud som ny.
Desuden er Kalcinol ikke særlig vævsirriterende. Dog anbefaler jeg brug af handsker.
Knudedan kan sikkert anvise en forhandler i din nærhed.

http://www.knudedan.dk/Pages/dan/shop/Produkt.aspx?cgid=10691931-0427-48d7-b0d6-3d695d714d6a&cid=121&pid=50040301

http://www.knudedan.dk/Resources/Webs/c8e61085-335a-4b16-8080-6301a789dc5c/files/TipsTricksDoks/kalcinol-extra.pdf
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Afkalkning - WC
« Svar #3 Dato: 06, August 2013 - 09:10 »
Hvis man køber toiletrens hos netto er det saltsyre . Formentlig fortyndet.

Advarslen om sikkerhedsbeklædning er skrevet så småt og utydeligt, så det nærmes er kriminelt.
Gad vide hvor mange husmødre som husker gummiforklæde og sikkerhedsabriller, når de gør toilettet rent.

For et par år siden købte vi nyt toilet, som kan skylle med mindre vand end det gamle.
Brugsanvisningen angav rengøring med eddikesyse, og skrev at det ikke tåler saltsyre.

Randene kræver lidt samtidig bearbejdning med en børste.


Jeg tror at saltsyre ætser den glatte overflade, og gør at urenheder derefter hænger bedre fast,

« Senest Redigeret: 06, August 2013 - 09:12 af harbst »
Jørgen Harbst

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Afkalkning - WC
« Svar #4 Dato: 19, August 2013 - 03:09 »
For snart mange år siden havde jeg problemer med brune striber i toilettet og bragte mit problem på ing.dk.

Det blev faktisk min indgang til ingeniordebat.dk

http://ing.dk/indhold/143125

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afkalkning - WC
« Svar #5 Dato: 19, August 2013 - 11:54 »
Ja det var jo en lang debat dengang!
Jeg vedstår naturligvis hvad jeg skrev om oxalsyre og jern, men jeg ved til gengæld ikke, om Matas stadig har stoffet - de sælger jo efterhånden ikke meget, der ikke er tilsat parfume ...

Derimod har jeg i mellemtiden haft lejlighed til at afprøve diverse midler på et badeværelse, der ikke havde været afkalket i mange år, men hvor ejeren (et familiemedlem) nu havde brug for at kunne se fliserne under kalken.
Der var indkøbt mange midler, og jeg fandt, at en "tyktflydende kalkfjerner" faktisk var god. Jeg er bange for jeg kikkede mere på virkningen end på navnet, og varedeklarationen var miserabel "nonioniske tensider <5%" - men da der tillige var oplyst en pH på 2, er jeg meget overbevist om, at hovedindholdet (som man skulle være læge for at få oplyst på en nærmere angivet adresse) er phosphorsyre.
Jeg fik også bekræftet en anden debattørs gode råd fra den gamle tråd: Et let slag med en skruetrækker ind mod siden af en stor kalkplet får den til at springe af i flager uden at beskadige underlaget - ikke mindst, når den er gennemblødt i nogle minutter af den tyktflydende kalkfjerner.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Afkalkning - WC
« Svar #6 Dato: 19, August 2013 - 20:48 »
Det det mangler her er en "root cause analysis" :-)

Grundproblemet er dit hårde vand, så den grundlæggende løsning er regnvand til toilettet - helt kalk- og mineralfrit.

Bortset fra det: jeg mindes en gør-det-selv udsendelse fra mange år siden, hvor eddikesyre (tror jeg) blevet slemmet op med Maizena (tror jeg) for at holde på eddikesyren mens den virkede på porcelænet. Pastaen blev hængende og virkede bedre end de indkøbte midler og kunnes skylles af bagefter. Prisen var stort set 0.

MvH,

Bent.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk