* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 36
I alt: 36

Forfatter Emne: Kulelektroder  (Læst 61101 gange)

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Kulelektroder
« Dato: 20, September 2013 - 21:06 »
Afledt af dette emne: http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=2382.msg22551#msg22551
Elektrolytisk rustfjernelse

Hvis man benytter elektroder (anoder) af kulstof undgår man problemet med jernanoderne, som skal renses jævnligt, da der opbygges et rustlag på dem.

Problemet er bare at finde kul i tilstrækkelig størrelse og lav pris.

Fugekul, som er skæreelektroder der med lysbue og trykluft hurtigt fjerner store mængder jern, kan anvendes, men koster 1200 kr for 50 stk. ø13x455mm - ca. 3 x prisen i USA

Der findes kulplader færdige med ledninger fra laboratorieudstyrsbutikker, men de koster 10 euro plus forsendelse for 2 af spillekortstørrelse.

Kulelektroder anvendes også til gnistbearbejdning, men igen er prisen alt for høj.

Hvordan mon man kunne få fat i kulelektroder fra elektrostålværket, jeg forestiller mig at de kunne bruges til dette formål når de er blevet for korte til deres oprindelige formål?

Andre ideer?
« Senest Redigeret: 20, September 2013 - 21:28 af E. Tranberg »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #1 Dato: 21, September 2013 - 16:45 »
De gamle brunstens elementer  har en kulstang i midten.

Om den egner sig ved jeg ikke.

De kan gravees ud i alle størrelser . de største er nog i de gamle telefonbatterier med to elementer.
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #2 Dato: 21, September 2013 - 18:09 »
Tak Harbst, jeg kendte dog godt brunstensbatterierne som kilde, de er bare sjældne i dag, og for korte til mit formål.

Jeg havde håbet på at Bjarke Mønnike havde en indgangsvinkel til elektrostålværket.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #3 Dato: 21, September 2013 - 22:03 »
Se dette link: http://www.fordgarage.com/pages/electrolyticderusting.htm
I teksten findes dette link til en forhandler:  http://www.mcmaster.com/#7979a19/=olvmg1
Prisen ser ikke afskrækkende ud. Spørgsmålet er om de vil sende til DK og hvor store forsendelsesudgifter/importafgifter som bliver pålagt.

mvh. Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #4 Dato: 21, September 2013 - 22:19 »
Pas nu på med "kul", "carbon" og "graphite". Mange blander de ting sammen.
Her er et link for de rige, men udvalget er stort;
http://www.graphitestore.com/items_list.asp/action/prod/prd_id/153/cat_id/9

Ved ikke om en "klud" dvs. væv af kulfiber kunne bruges? Kæmpe overflade for mindere beløb pr. cm2.
God fornøjelse med og regne på det.  ;D
Marek.

P.S. Her er et eksempel; http://www.easy-sailing.dk/kulfiber-plain-200g.html men regn først på overfladen af sådan en m2. ;)
« Senest Redigeret: 21, September 2013 - 22:27 af chrismark »

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #5 Dato: 21, September 2013 - 22:53 »
Det var netop linket til McMaster-Carr fra Fordgarage som satte mig i gang med at lede efter fugekul, som er den danske betegnelse for Air Carbon-Gouging Electrode
Jeg har fundet ESAB OK Carbon til 1200 kr/50stk. i 13mm


Chrismarks ide med kulfibervæv er afprøvet med held i USA, dog i form af lamineret, glat materiale, men dog en blød plade.

Hele ideen med denne form for rustfjernelse er at den ikke kræver arbejde og dyre materialer.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #6 Dato: 21, September 2013 - 23:35 »
Jeg fatter simpelthen ikke pointen Tranberg. Du ønsker vægt og ikke overflade ???? ::)

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #7 Dato: 22, September 2013 - 08:56 »
Carbo Tech, Bernhard Bangs Alle 39 | DK-2000 Frederiksberg
http://www.carbotech.dk/da

Kan noget af dette, fra deres pdf-katalog bruges? http://www.carbotech.dk/userfiles/EDM-grafit.pdf

Mvh. Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #8 Dato: 22, September 2013 - 10:05 »
@Chrismark: Jeg søger at optimere pris/(areal*holdbarhed)

Jeg har haft et godt øje til kulfiberdug, men har fået at vide fra modelbyggere at meget af det man kan købe mest består af epoxy, som jo ikke leder ret godt. Erosionen er ikke til at se bort fra.
Hvis jeg ønsker at fore et kar med elektrodemateriale vil det være let at bore en række huller i en skinne og komme en rund elektrode i hver, og der vil ikke være problemer med en dug, der evt. flyder op.
Det vil også være lettere at rense runde elektroder, og endelig kan de lettere placeres i dybe huller, evt. omviklet med en klud for at undgå kortslutning.

Jeg har lige fundet nogle 8 mm ESAB fugekul på Ebay til en ret attraktiv pris. 50 stk. fordelt langs kanten af et kar vil give en god dækning.


B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #9 Dato: 22, September 2013 - 17:47 »
Nu havde mit firma intet med at købe de store kulstave til elektroovnene, vi monterede dem bare.

Men hvis du mener at kunne anvende fugeelektroder så kan jeg ikke forstå dit problem Ebbe.
Du skal da kun bruge to og 1200/50 er da 24kr stk. Henvend dig i en større smedebiks med en halvtredser og et par dåser øl og spørg om de har nogle fugeelektroder. Alle svejsere laver fejl hvor det ikke er ligetil at komme til mad en vinkelsliber
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike


E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #11 Dato: 22, September 2013 - 20:52 »
Tak for links, Bjarke.

To fugekul som elektroder vil være i underkanten, da processen fungerer bedst hvis elektrodernes areal er lig med eller større end de rustne emners overfladeareal.

Da jeg vil afruste f.eks. bilfælge har jeg brug for alt det elektrodeareal jeg kan skaffe.
I øvrigt er det mit indtryk at fugekul i høj grad er blevet erstattet af andre metoder, men jeg vil spørge en leverandør af svejseartikler om det.

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #12 Dato: 22, September 2013 - 21:05 »
Vil motorkul kunne anvendes? Så prøv at høre med www.elektrokul.dk

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #13 Dato: 22, September 2013 - 21:26 »
@Chrismark: Jeg søger at optimere pris/(areal*holdbarhed)

Jeg har haft et godt øje til kulfiberdug, men har fået at vide fra modelbyggere at meget af det man kan købe mest består af epoxy, som jo ikke leder ret godt.

Der er måske ikke tilgængelige oplysninger om hvor godt den leder; jeg ved ikke rigtig hvad kulfiberdug normalt bruges til! Det kan jo dog ret nemt måles! Man skal bare sørge for man har en "indfæstning", en "klemme" over hele dugens bredde! Evt. skal der være noget "svampet" materiale med en egnet syre eller base, sådan at man får fat i elektronerne!

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Kulelektroder
« Svar #14 Dato: 22, September 2013 - 21:51 »
Hvad har kulfibervæv med noget epoxy og gøre?  :'(
Hæld noget rødvin over den og du har rødvinskulfiberdug.
Hæld noget sovs over den og du har sovskulfiberdug.
Der er sku noget helt galt her !!! :'(
Marek

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk