* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 32
I alt: 33

Forfatter Emne: Induktionskomfur  (Læst 23023 gange)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Induktionskomfur
« Dato: 02, September 2015 - 23:03 »
Som flere af jer er jeg blevet meget glad for induktionsplader. Hidtil har jeg klaret mig med to af de helt billige enkeltplader, de er gode nok til at man kan afprøve princippet men træerne vokser ikke ind i himlen.

Så nu leger jeg med tanken om at anskaffe mig en mere holdbar løsning. Jeg har været inde på tænks tests af dem, men de var lige så noninformative som forventet. Nogle ulemper ved de billige:

De larmer, der går en ret støjende blæser i gang når man tænder for dem; jeg har hørt fra nogle venner at deres (dyrere) plader først starter blæseren når en bestemt temperatur nås, termostat, og at langt det meste af madlavningen foregår uden blæser.

Et andet problem kan være for små varmende arealer; det burde ikke være alvorligt på dyrere modeller.

En model som måske kunne komme på tale er:

http://www.conrad.com/ce/en/product/1377298/Induction-576-mm-AEG-HK653320XB-Stand-alone?ref=list

Nogle kommentarer?

Hilsen
Søren Basbøll

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Induktionskomfur
« Svar #1 Dato: 03, September 2015 - 08:17 »
dobbeltpost slettet
Admin
Ha en god dag

Mikael Boldt

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #2 Dato: 03, September 2015 - 14:04 »
Kan nogen af jer se min oprindelige post?

Hos mig står den stadig lyserødt med meddelelsen om at den afventer moderator. Jeg var tilsyneladende blevet smidt af forummet og på trods af Mikaels indgriben ser det ikke helt normalt ud.

Har I andre haft lignende problemer?

Hilsen
Søren Basbøll

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Induktionskomfur
« Svar #3 Dato: 03, September 2015 - 14:31 »
Hej Søren,
Undskyld der var opstået en fejl som jeg ikke forstår. Dit indlæg ventede på at få en godkendelse - som absolut ikke er normalt.
og da jeg ville give den nægtede programmet at udføre, så jeg måtte ned i databasen for at rette fejlen.
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #4 Dato: 03, September 2015 - 15:14 »
komfuret har- så vidt de sider om det jeg kunne finde - en tilslutningseffekt på 7,4 kW ved 200 til 240 V.

Hvis det er rigtigt får du svært ved i det danske rige, at finde en installation, hvor det kan lade sig gøre.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #5 Dato: 03, September 2015 - 16:31 »
Mit komfur er på totalt 8.100 W og kører på en trefaset 10 A installation.
Hvis man læser Sørens link, så står der kun hvad Watt kravet er ikke et ord om spændingen!
7,4 kW kan enhver trefaset 10 A installation klare
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #6 Dato: 03, September 2015 - 20:32 »
Så vidt jeg kan se er Sørens ønske ikke et komfur, men et kogeelement med 3 zoner - men uden ovn.
Jeg har selv for et par år siden anskaffet et fritstående induktionskomfur (med 4 kogezoner plus ovn), som er tilsluttet en 3*16 A / 400 V kraftgruppe. Forbruget med alle plader tændt er højere end Sørens ønske - ingen problemer. Der er masser af strøm i en standardinstallation, når man har 3 faser!

Jeg har ikke - hverken med dette komfur (Electrolux EKI6051EOW) eller med mit kogelement i vinterhuset (4 zoner, af mærket Brandt, men jeg kan ikke typebetegnelsen) oplevet problemer af den art Søren beskriver; jeg har dog heller ikke købt det billigste.

Min entydige anbefaling er: induktion er alle tiders!

P.S.Jeg kan sagtens se alle indlæg, også Sørens oprindelige, og at Mikael har slettet en dublet
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #7 Dato: 03, September 2015 - 21:17 »
En flerfaset tilslutning betegnes i Danmark som 380 V , 400 V eller 0,4 kV alt efter hvilken baggrund man har.

Men på AEGs hjemmeside for den model, som søren nævner står 220V med tolerancer.

10 A liniestrøm ved 3 faser giver ikke  8 kw.  Men med den rigtige slags smeltesikringer kan man da belaste ud over den niominele strømværdi i nogen tid. 
Jørgen Harbst

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #8 Dato: 08, September 2015 - 00:01 »
Tak for svarene.

Morten har ret i, at brugen af ordet komfur er lidt misvisende da jeg ikke  efterlyser nogen ovn. Jeg kan godt lide ovne og bager brød næsten hver dag, men jeg har to indvendinger mod brugen af langt de fleste af dem. De er alt for store og alt for dårligt isolerede, så de bruger alt for meget strøm, og ovnene i de sammenbyggede komfurer er alt for store til ungkarleformål.

Jeg har som Bjarke 3x10A, og jeg er gået over til at mene at jeg kun har brug for 2 kogeflader af rimelig kvalitet. Jeg kan se at der ikke er ret mange bud på det hos de almindelige forhandlere.

De nærmeste jeg er kommet det indtil videre er denne:

http://www.aeg.at/Products/Kochen/Kochfelder/CrystalLine_MODULAR-_SYSTEM/HC452401EB

Der kan måske være lidt med om man kan koble den til 2x10A i stedet for 1x16A, en løsning kan nok findes. Under all omstændigheder er jeg aldrig i nærheden af fuld effekt.

Der er ganske vist ingen forhandlere, men Conrad skriver at de kan få fat i alt og da de jo i forvejen har AEG burde det vel ikke være noget større problem.

Hilsen
Søren Basbøll

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #9 Dato: 08, September 2015 - 02:11 »
Hvis man har en flerfaset komfurgruppe, vil den traditionelt være udført med 2,5 mm2 ledning og være sikret med 16A smeltesikring.  Så kan dit komfur jo virke på fuld effekt med en fase og 16 A sikring. Det kan være at der for tiden kun sidder 10 A sikringer i tavlen. Men vhvis alt er traditionelt og korrekt udført kan der sættes 16 A sikring i.  Jeg tvivler på at det komfur kan tilsluttes med 2 forskellige faser.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #10 Dato: 08, September 2015 - 18:29 »
Søren, for det første er det altid et problem at købe noget, som kun meget få efterspørger!
Konkret har jeg flere erfaringer med smalle opvaskemaskiner (40 cm). De er 500-1000 kr. dyrere end tilsvarende brede (60 cm) modeller, de vasker ikke så pænt og holder kortere. Det sidste kan jeg ikke give en god forklaring på, men min erfaring er entydig.

I dit tilfælde, Søren, er der en nem udvej: køb et kogeelement med 4 plader (en standardvare), men brug kun 2 ad gangen!

Jeg har prøvet at google lidt, og alle modeller jeg så med 2 kogezoner var til 230 V. Ligeledes havde de alle et effektforbrug over de 3000 W, der er max i DK - idet der ikke må sættes større sikring end 13 A i en almindelig "lys"gruppe. Typisk ligger de på 3,3-3,5 kW - og det er selvfølgelig nær nok på til at man kan klare sig, hvis man passer på ikke at skrue helt op for begge zoner samtidig. Med en 10 A sikring går det under ingen omstændigheder.
Modeller med mere end 2 zoner er typisk til 400 V.

Intet forhindrer dig i at købe et element med 4 zoner (og de billigste er ikke meget dyrere end dem med kun 2 zoner), men kun bruge fx de to forreste plader.
På dyrere elementer kan der være automatisk effektbegrænsning: den jeg har i mit helårshus er fx opdelt sådan, at venstre og højre side er separate, men i samme side kan jeg ikke bruge mere end effekttrin 5 (af 10), hvis den anden zone er på fuld effekt. Forsøger jeg alligevel, bliver den høje zone automatisk dæmpet, så summen er 15.
Et kogeelement med 4 zoner fylder selvfølgelig mere på dit køkkenbord end et med 2 - men nok kun i dybden, bredden er normalt den samme.

Mht. tilslutning, så har jeg aldrig prøvet at tilslutte en kogesektion, men adskillige fritstående komfurer - og hvert eneste har lige hvor ledningen går ind haft en plade, der kan skrues af, hvorpå man kan flytte et antal "lus" og ledninger og dermed bestemme, om komfuret skal tilsluttes 1, 2 eller 3 faser. Mon ikke det er tilsvarende med kogeelementer til 400 V?
Mit råd i dette tilfælde er entydigt: SPØRG specifikt om dette før du køber noget!

Hvis dine to grupper er på hver sin fase, burde det være muligt at opnå den højere effekt ved at bruge begge. Har du et voltmeter kan du hurtigt tjekke ved at måle spænding mellem de to faseledninger fra en stikkontakt i hver gruppe - den skal være ca. 400 V.
Måler du kun 230 V, har du kun 1 fase i dit hovedkabel, og så kan du ikke lovligt og forsvarligt afhjælpe dit problem.

Til sidst: Alle kogeelementer jeg så med mere end 1 zone er beregnet til INDBYGNING. Det er altid elektrisk indkapslet, så der er ingen risiko ved at bruge det fritstående - men du kunne jo bygge en træramme, der går uden om metalkassen og har samme størrelse som glaspladen - medmindre naturligvis det hele tiden har været din mening at indbygge det, så er der intet problem  :)
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #11 Dato: 08, September 2015 - 21:51 »
Som et lille sidespring kan jeg nævne at jeg har en dobbelt elkogeplade med på camping der er på 230V/2400W Det sker af og til at min kone glemmer at hun ikke kan anvende begge pladerne på fuld "damp" ved en tilslutning på pladsen hvis der er mindre end 10A til rådelighed. Det sker mindst en gang i hver ferie at hun springer sikringer i den anledning.

Vi havde også tidligere et komfur(Husquarna) der ikke sprang sikringer, når alle normale funktioner var i aktion. Men når varmeunderskabet så også blev tændt, gik sikringerne. Skabet blev brugt en gang om året.....juleaften.....og man glemmer.

Så Søren følg Mortens råd om ikke at bruge alle pladerne på en gang
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #12 Dato: 09, September 2015 - 09:56 »
Er det også en induktionsplade, Bjarke Mønnike?

Netop til campingbrug er induktionspladen god, da den er hurtigere og lettere end en masseplade.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #13 Dato: 11, September 2015 - 16:34 »
Nej Ebbe det er det ikke, men den næste kogeplade vil blive en induktionsplade.......forudsat at elkogepladen går istykker inden jeg holder op med at campere  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Induktionskomfur
« Svar #14 Dato: 11, September 2015 - 22:59 »
En masseplade er så højteknologisk som en sten, så det sker nok aldrig.
Synd at din kone skal lide under din påholdenhed.
Kan jeg lokke med vægtbesparelsen?
Et lille tip, de er billige i de franske megabutikker.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk