* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 75
I alt: 75

Forfatter Emne: Løfteevne af magnet?  (Læst 13384 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Løfteevne af magnet?
« Dato: 24, April 2016 - 19:35 »
Jeg har fået nyt køkkengulv i mit sommerhus.
Det var tiltrængt og er en stor forbedring.
Men naturligvis kunne jeg trods moderniseringen ikke undvære husets gamle "kælder" - en brøndring under gulvet med støbt betonbund. En lem i køkkengulvet giver adgang til grøntsager, øl og vin m.v. (og temperaturen dernede er helt perfekt til kolde øl!).
Det nye vinylgulv har fået en pæn lem, som ikke er hængslet - lemmen hviler blot på  bjælker, og man åbner den ved at sætte neglene ind under en bred aluminiumkant og løfte.
Det synes min kone er let nok, men jeg ikke - jeg har svært ved at få ordentligt fat.

Nu har jeg fundet på en løsning: en ophængningsmagnet med krog. Det er meningen jeg vil sætte et stykke jern fast på undersiden af gulvpladen og så sætte magneten mod oversiden og løfte.
Magneten kan ses på dette link.

Nu er spørgsmålet så:
Magneterne fås i forskellig størrelse, og hvad skal jeg vælge?
Som det fremgår, er magneten beregnet til at sætte direkte på en jernbjælke, og styrken er angivet som løfteevne.
Min gulvlem vejer 13 kg, men den skal jo kun løftes i den ene side, så der er brug for at løfte ca. den halve vægt (og så snart den er fri af gulvet, er det en let sag at håndtere den med hænderne). Den krog jeg linker til har en løfteevne på 13 kg.
Problemet er, at der jo bliver 2 cm mellem den skiveformede magnet og jernpladen, så det mindsker naturligvis kraften, men hvor meget? Det er for længe siden jeg har regnet på magnetfelter!
Jeg kunne jo bare vælge en stærkere magnet, men på den anden side skal den heller ikke være for svær at løfte fri efter brug.
Er der nogen her, der har viden eller erfaringer?
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #1 Dato: 24, April 2016 - 22:13 »
På den side, som du linker til, er der da en kurve, der viser kraften versus afstanden mellem magnet og jernplade. Allerede ved 10 mm ser det ud til at kraften er ganske tæt på 0.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #3 Dato: 25, April 2016 - 00:16 »
Tak for hintet, efry.
Kurven står jo ikke på siden, men skal beregnes ved indtastning af konkrete data, og jeg havde altså ikke set den.
Du har ret i, at tiltrækningen aftager meget hurtigt med afstanden, hvis der er en jernplade på bagsiden, men tallene er væsentligt bedre, hvis der er en anden magnet i stedet.
Jeg vil studere sortimentet, men finder bestemt ikke projektet håbløst.

Uffe Kaagaards løsning er jo den oplagte og minder til forveksling om hvad jeg havde i det gamle gulv. Vi droppede den i det nye pga udseendet!
Det er endnu ikke sket, at jeg ikke har kunnet løfte lemmen - så jeg er kun intereseret i en usynlig løsning, derfor tanken om en magnet.
Mvh. Morten Jødal

carstenl

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #4 Dato: 25, April 2016 - 08:03 »
Du kunne jo forsænke magneten fra undersiden af lemmen. Så er den stadig usynlig, og afstanden reduceres.
Carsten

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #5 Dato: 25, April 2016 - 11:27 »
God ide!

Jeg tænkte nok der var tips at hente herinde  ;D
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #6 Dato: 26, April 2016 - 10:02 »
Hej Morten

Da jeg læste dit ønske om en løsning, var min første indskydelse at det ikke ville virke, medmindre at du gjorde som Karsten foreslog, med at forsænke "ankeret" fra undersiden af lemmen.

Der er lidt hjælp at hente på Google

https://da.wikipedia.org/wiki/Magnetisme.

Men som bekendt, er et teori, noget andet praksis, når man skal basere sin funktion på standard magneter

Da jeg har nogle kraftige svejsemagneter, der kan løfte en 16.5 kg  jernklods, lavede jeg nogle forsøg i mit værksted.
En sådan magnet bruges når man skal svejse profiler sammen i vinkel. De er ret billige og kan fås i næsten alle byggemarkeder. Set til 39 kr. hos Harald Nyborg.

Magneten kunne intet løfte gennem en spånplade på 20mm . Kunne løfte 50 gr gennem 8 mm træ, og 500 gr gennem 2 mm.

Jeg har også nogle meget små super magneter (Ø10x4mm) der løfter 1,5 kg men som kun løfter 500gr gennem 1mm træ og 10 gr gennem 3 mm. træ.

Ved at anvende to  magneter fra whitebord aftørrere som ankre kunne jeg løfte 500gr gennem 3mm med den store magnet.

Som jeg ser det er der tre veje.

Enten lærer du teknikken af din kone eller også laver du et værktøj ala københavnernøgle og et aflangt hul der passer så du kan få nøglen ned under bunden og dreje den og løfte.

Den sidste er, at gøre som man gør det på skibe. Der har man både  rustfri og messingringe der kan drejes så man kan få fat i dem, samtidigt med at de er forsænket i et beslag, så de er i plan med lågoverflade. De er ret pæne og derfor ret udbredte.





Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #7 Dato: 26, April 2016 - 11:46 »
Løfteevnen har med den magnetiske flux at gøre.

Beregning kan lavea analogt til Ohms lov . Hvor spændingen repræsenterer MMK ( magnetest styrke, populært sagt) og resistans modsvarer permeabiliteten.
strømmen svarer så til fluxen. Sædvanlige regler for serie og parallelforbindelse gælder.  Groft taget er blødt jern lig en leder og luftgab repæsenterer en modstand, som er nogle tusinde gang større pr længdeenhed. Derfor ligger hele modstanden i Luftgabet, som man i elektriske maskiner gør så lille som praktisk muligt. 

Med mere end et par milimeter luftgab, svinder din magnets løfteevne  indtil en lille brøkdel. Træ er magnetisk set i den forbindelse lig luft.

Din ide duer ikke.

Men sæt en fjeder under lemmen, som kan løfte den nok, til at du kan få fat i den. Tag så udløsemekanismen fra en bils bagagerums lem. En af de elektriske, som holder lemmen nede og ved tryk på en passende anbragt kontakt, lader den hoppe op med fjederen.
« Senest Redigeret: 26, April 2016 - 11:55 af harbst »
Jørgen Harbst

Poulsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #8 Dato: 26, April 2016 - 17:06 »
En glasløfter (sugekop) skulle sagtens kunne bruges på vinyl.

mvh
Stig

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #9 Dato: 27, April 2016 - 00:22 »
Det var løsningen Poulsen ....bravo !!!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #10 Dato: 27, April 2016 - 11:01 »
Glasløfteren kan sagtens få kontakt til vinylen, hvis overfladen er glat, men man skal så blot være sikker på, at den anvendte lim mellem vinyl og den 13 kg tunge træplade hæfter tilstrækkeligt godt. Hvis det ikke er tilfældet vil vinylen over tid danne en bule der, hvor man løfter.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #12 Dato: 27, April 2016 - 13:55 »
Mange tak for de alternative forslag.
Biltemas vacuumløfter virker som et godt og billigt alternativ til magneten.
Mvh. Morten Jødal

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Løfteevne af magnet?
« Svar #13 Dato: 02, Maj 2016 - 09:03 »
Så kunne du jo supplere med en gasfjeder på undersiden, så det ikke var så meget der skulle løftes (Og så ville det vel være et sjovt ingeniørprojekt at konstruere dette.. :) )

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk