* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 107
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 71
I alt: 71

Forfatter Emne: Stoppede vandrør  (Læst 17647 gange)

Chr8860

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Stoppede vandrør
« Dato: 19, April 2017 - 11:50 »
Hej

Jeg har erhvervet mig et hus fra 1961 - og der er ikke lavet noget ved det siden.
Når man åbner den varme hane inde på badeværlset strømmer vandet i fint tempo i 1-2 sek. før det bliver en sølle omgang - Jeg tænker selv at det er kalk og rust der stopper røret ( Har renset sign i vandhanen dog uden held ) Er der nogle der har nogle gode ideer ? Eller er det bare og bestille en blikkenslager og skifte rør fra den ene ende til anden ? når jeg åbner det kolde render det med fuld tryk uden problem ?

Mvh. Christian

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Stoppede vandrør
« Svar #1 Dato: 19, April 2017 - 12:48 »
Der er sjældent at det er nødvendigt at skifte vandrør.
(det er muligt at få spulet vandrørene.)
Hvis sien i vandhanen er rengjort så er varmtvandsbeholderen (vvb) og dens tilslutning, næste trin i din undersøgelse.

Lyder som om kontraventilen på brugsvandet inden vvb virker, siden der er lidt tryk på det varme vand.
Måske er der en snavssamler inden vvb som skal renses?

Hvis der ikke er gjort noget siden 1961, så er det vel kedel med oliefyr og kappebeholder?

Tag et billede og lad os se.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Chr8860

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Stoppede vandrør
« Svar #2 Dato: 19, April 2017 - 13:25 »
Hej Mikael

Tak for dit indput - jeg har renset sien i vandhanen - men det hjalp ikke.
Og ja det er et oliefyr - men her jeg får tid vil jeg prøve og tjekke rørene før og efter VVB - da problemet er det samme i brugser og køkkenvask.

Det er bare galvaniseret 1/2" rør

Mvh. Christian

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Stoppede vandrør
« Svar #3 Dato: 19, April 2017 - 13:40 »
Hvad med det kolde vand, er det også et problem?

Ha en god dag

Mikael Boldt

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Stoppede vandrør
« Svar #4 Dato: 19, April 2017 - 13:51 »
Da vi købte vores hus i 1997 startede jeg med at udskifte alle varmtvandsrør, som var uhjælpeligt tilkalkede. Huset fik først centralvarme og dermed varmt vand i midten af 60'erne.

Det er absolut muligt at rør kalker til på 30 år eller mindre.

Selv 1 1/4" røret med byvand var så tilkalket at man ikke kunne se fra den ene til den anden ende på en stump på en meters længde.

Chr8860

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Stoppede vandrør
« Svar #5 Dato: 19, April 2017 - 14:38 »
Det Kolde vand strømmer fint med stor flov og tryk - både i vandhaner og bruser - kun det Varme.
Og vandet kommer fra vandværk

 http://data.geus.dk/JupiterWWW/anlaeg.jsp?anlaegid=61321

Mvh. Christian

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Stoppede vandrør
« Svar #6 Dato: 19, April 2017 - 17:31 »
VVS'er har et anlæg med pumpe han skruer på i begge ender, påfylder afkalker og lader det kører i nogle timer, så skulle der gerne være hul igennem igen.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Stoppede vandrør
« Svar #7 Dato: 20, April 2017 - 03:49 »
Jeg har set et varmtvandsrør fra et hus med oliefyr. Røret var så tilstoppet med kalk at der kun var en synåletyndt hul igennem i midten.
Kalk udfældes ved høj temperatur, hvor opløseligheden af kalk i vandets kulsyre falder med stigende temperatur. Udfældningen af kalk sker især hvor trykket er lavt. På den måde bliver en begyndende forsnævring selvforstærkende, da den giver trykfald ved strømning. Ellers er udfældningen mest i udløbet, og særlig irriterende i bruserens fine huller.
Oliefyr har betydning, idet kalkudfældning tager fat med betydende hastighed ved temperatur over 60° C.
Sæt derfor aldrig kedeltermostat over 60° med mindre varmtvandsbeholderen er i en blandesløjfe så den ikke tilføres kedelvandets fulde temperatur.
Til mortren vil jeg på forhånd sige at jeg godt ved at kalk /kulsyre forklaringen er en meget forsimplet udgave af den fulde kemiske sandhed. Men den rækker her. 
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Stoppede vandrør
« Svar #8 Dato: 20, April 2017 - 08:43 »
Når man åbner den varme hane inde på badeværlset strømmer vandet i fint tempo i 1-2 sek. før det bliver en sølle omgang -

Alene dette udsagn er tilstrækkeligt til at vise, at problemet ikke ligger i vandhanen (så ville det være sølle fra første splitsekund), men længere inde i røret, og sandsynligvis mest nær oliefyret.
Kalk er den helt oplagte forklaring, og det bør du sætte en VVS-mand til at ordne.
Jfr. Mikkers indlæg er der flere metoder, der kan anvendes uden at skifte rørene, når der endnu er lidt gennemløb, og det er bestemt at foretrække.
Forhåbentlig stopper kalken ikke også tærede huller i rørene - for er det tilfældet, skal de skiftes.
Mvh. Morten Jødal

Chr8860

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Stoppede vandrør
« Svar #9 Dato: 20, April 2017 - 09:12 »
Hej Alle

Efter flere gode råd og fif gik jeg til rørene ved indløb til VVB og de går fra jern til kobber - og de var fuldstændig stoppede, så jeg har fundet problemet - Mange tak for indput

Mvh. Christian

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Stoppede vandrør
« Svar #10 Dato: 21, April 2017 - 10:53 »
Efter flere gode råd og fif gik jeg til rørene ved indløb til VVB og de går fra jern til kobber - og de var fuldstændig stoppede...
Bare det ikke går den anden vej (kobber til jern) så sker der ikke noget (galvanisk korrosion)
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk