* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28

Forfatter Emne: Schuko kontakter - igen  (Læst 22035 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #15 Dato: 14, November 2017 - 21:16 »
Du søger: forlængerledning med 1 stk. Schuko-han og 3...5 Schuko-hun, alle med sidejord.
Er det korrekt?
Hvis ja, så forstår jeg heller ikke spørgsmålet. Sådanne kabler ligger som regel i enorme tilbudsbunker i byggemarkedet til små penge.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #16 Dato: 14, November 2017 - 22:37 »
Citér
Det kan jeg ikke forstå at du ikke kan forstå, for det har jeg da nævnt flere gange:

Det er muligt, men du har skrevet meget mere om hvad du godt kan få og andre udredninger end hvad du ikke kan få i dansk detailhandel og derefter noget med "må kun installeres af en autoriseret el-installatør".

Er det sådan en her du søger i dansk detailhandel?

https://www.kontorel.dk/3-udtag/24047-schuko-3-stikdase-med-sidejord-hvid.html

Thansen har en model, men den er til udendørsbrug og ikke særlig pæn! Mon ikke manglende efterspørgsel er den virkelige grund til at det primært er netbutikker  der forhandler dem i danmark.

Jeg havde bare købt en håndfuld på amazon.de

 
vh.
Claus

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #17 Dato: 21, November 2017 - 16:08 »
På Claus' link kan man bestille en Schuko multistikdåse monteret (i Danmark) med dansk 3-benet jordstikprop i enten lige eller vinklet udførelse.

Hvorfor det ikke er en standardvare i Jem&Fix må skyldes at danskerne har det fint med at deres elapparater generelt ikke er jordforbundne

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #18 Dato: 22, November 2017 - 01:57 »
Bauhaus har hvad du efterspørger (tror jeg) i "kubes"

https://www.bauhaus.dk/powercube-wire-l-team.html

Jeg havde stadig brugt amazon.de

vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - Hurra
« Svar #20 Dato: 04, Januar 2018 - 16:14 »
Jeg vender lige tilbage til mit eget debatemne, for nu er der sket noget!
I Bauhaus fandt jeg denne dobbelte stikkontakt til vægmontering:

https://www.bauhaus.dk/catalog/product/view/id/141001/

Faktisk lige hvad jeg har savnet. Men det er morsomt, at den bliver beskrevet som "uden jord" - det må være underforstået uden dansk jord, for selvfølgelig har den jord.
Ovenikøbet bliver dækslet monteret forfra og indvendigt er 4 monteringshuller til vægmontage.

Må kun monteres af installatør - ja, ja, ja......

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #21 Dato: 04, Januar 2018 - 23:58 »
Den stikkontakt er vist ikke lovlig i Danmark . Vi kræver i modsætning til visse nabolande at stikkontakter skal være pillesikre.
Hvis den sidder et sted hvor småbørn ikke kan komme til den, ville jeg alligevel ikke være betænkelig.
Dessværre står der ikke på hjemmesiden, hvor stor strøm den er dimensioneret til. Så man må gå ud fra at den kun er til 10 A lysgruppe.
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #22 Dato: 05, Januar 2018 - 03:48 »
Hvis pillesikker betyder at begge huller skal aktiveres samtidigt for at åbne, så er den også det.
Men vigtigere er, at apparater lavet af metal (i mit aktuelle tilfælde en olie-ovn, maskiner i værkstedet) bliver jordet uden de åndsvage omsættere.

På bagsiden står:

LK65421
Et "S" i en cirkel
16/250
« Senest Redigeret: 05, Januar 2018 - 06:50 af Sophiante »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #23 Dato: 05, Januar 2018 - 10:40 »
Så er den jo fin nok. Det kunne bare ikke læses hos Bauhus eller ses på billedt.

Jeg er lidt usikker på hvad s mærket betyder.
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #24 Dato: 05, Januar 2018 - 10:56 »
Ha, ha - og måske ikke alligevel. Se bare her:

https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=main.weeklyOverview&web_report_id=450&Year=2011&Risk=Fire

Men efter at have undersøgt den grundigt kan JEG ikke se at den skulle være dårligere end alle andre kontakter!
« Senest Redigeret: 05, Januar 2018 - 18:21 af Sophiante »

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #25 Dato: 06, Januar 2018 - 22:10 »
Læg lige mærke til at det er over 6 år siden, at den afbildede dåse blev trukket tilbage fra markedet. Det er derfor næppe den samme, som du har nu.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #26 Dato: 07, Januar 2018 - 16:27 »
Det er også værd at bemærke at det kun er en national spansk norm den ikke opfylder vedrørende kontakttryk.
Det kunne jo tænkes at der i  spanien er /har været/ stikpropper med tyndere ben, som kræver set vist kontakttryk selv om konaktfligene ikke påvirkes som ved de gængse schuko stikpropper.
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Schuko kontakter - igen
« Svar #27 Dato: 07, Januar 2018 - 17:58 »
Du har ret Harbst, det er en national standard. Jeg hæftede mig ved at det er EU der udsendt den advarsel.

For mig ganske uforstående, og iøvrigt har jeg netop købt endnu én (kun Kr.35) - rar at have på lageret.
Konstruktionen er efter min mening fuldt på højde med alle andre multi-stikdåser og bedre end visse billige, men åbenbart lovlige, versioner.

Desuden irriterer det mig vanvittigt, at den slags normalt skal ligge og flyde på gulvet, da de ikke kan fastmonteres.
Men denne kan!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk