* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 67
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 43
I alt: 43

Forfatter Emne: Isdannelser i kummefrysere  (Læst 7686 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Isdannelser i kummefrysere
« Dato: 17, November 2017 - 10:38 »
Min kummefryser er ikke altid helt fuld - nærmest aldrig helt fuld. Måske derfor dannes der is-aflejringer i fryserens bund og sider.
Alle siger, at man med mellemrum bør afrime fryseren af hensyn til økonomien.
Er det nu rigtigt?
Øger de indvendige is-aflejringer ikke netop isoleringen af fryserens indhold? Når der bortses fra tiden for indfrysning af "nye" varer, er et tykkere lag is vel med til at nedsætte "spildvarmen" til omgivelserne?
Eller er jeg helt gal på den med min isoleringsteori?  ;D

Hilsen    HP
p

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Isdannelser i kummefrysere
« Svar #1 Dato: 17, November 2017 - 19:42 »
Isen isolerer i hvert fald kølerørene fra indholdet, hvilket ikke er særlig optimalt. Dermed skal kompressoren arbejde mere for at køle indholdet (eller i det mindste termostaten) ned.

Hvis isen sad på ydersiden af kummen kunne det have en virkning, men det er ikke sandsynligt at det sker.



B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Isdannelser i kummefrysere
« Svar #2 Dato: 17, November 2017 - 22:38 »
 Bent har ret ;)

En hårtørrer er fantastisk til at fjerne kummefryseris.
Tag varerne ud af fryseren og læg dem i en bunke på et tæppe og læget andet tæppe over bunken.
Tænd for hårtørreren og blæs på isen og brug bilens isskraber til at skrabe den tøende is ned i bunden af fryseren. Isen samles op med et fejeblad og kommes i en spand.
Har man en varmepistol  går processen endnu hurtigere :)
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isdannelser i kummefrysere
« Svar #3 Dato: 20, November 2017 - 08:17 »
To små tilføjelser til de 100% rigtige råd, der allerede er givet:

1. Du skal selvfølgelig huske at trække stikket til fryseren ud inden du går i gang!

2. En bred metalspartel er bedre end bilens isskraber til at løsne is fra underlaget - og hvis inderforingen i fryseren er af metal, kan du roligt benytte den til formålet.

Og så skal jeg lige supplere med en uddybning af Bent Andersens forklaring på, at is i fryseren ikke hjælper på økonomien:

Fryserens tværsnit er:
- yderkappe mod omgivelserne - ca. +20° varm
- isoleringslag (flamingo el. lign.)
- i visse partier indlagte rør med frostvæske
- inderkappe, højst -18° varm og fryserens koldeste område
- isbelægninger
- madvarer

Varmetabet til omgivelserne foregår ikke mindst gennem fryserens låg (og allermest naturligvis når du åbner det).
Isen kommer især fra den luft du slipper ind, når du afleverer hhv. henter varer i fryseren. Det er kondenseret vanddamp fra luften. Og den sætter sig naturligvis først på de koldeste flader. I begyndelsen, når laget er ganske tyndt, kan du formentlig direkte se forløbet af kølerørene aftegnes som isstriber på inderkappen.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Isdannelser i kummefrysere
« Svar #4 Dato: 20, November 2017 - 16:50 »
For at forhindre dug på yderkappen er det almindeligt at kondensatoren består af rør som er lagt på indesiden af kappen. Dens temperatur er derfor væsentlig over omgivelsernes. Nærmere 35° end 20°. 
Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Isdannelser i kummefrysere
« Svar #5 Dato: 21, November 2017 - 16:01 »
En vandstøvsuger er mere effektiv end hårtørreren, da den både fjerner smeltevandet og fjerner det isolerende luftlag fra isens overflade.
Hårtørrer plus vandstøvsuger er mest effektivt

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Isdannelser i kummefrysere
« Svar #6 Dato: 22, November 2017 - 00:10 »
Hårtørrer og varmepistol er effektivt, men pas godt på ikke at smelte fryseren! (taler af erfaring).

Vådstøvsuger har jeg ikke prøvet men kan forestille mig det er godt. Mit eget trick at at være klar der hvor isen kan løsnes i flager og så skovles væk.
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Isdannelser i kummefrysere
« Svar #7 Dato: 22, November 2017 - 00:26 »
Jeg har altid brugt varmepistol plus flad spartel - og når man har et af redskaberne i hver hånd, er det let at stoppe på et tidspunkt, hvor isen ikke smelter helt, men falder af i store flager og kan skovles op med et fejeblad.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk