* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 43
I alt: 44

Forfatter Emne: 220V til 12V transformer - kraftig nok  (Læst 21664 gange)

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #15 Dato: 16, Februar 2018 - 12:13 »
Hvis man bare skal puste støv und af noget elektronik plejer en cykelpumpe at kunne klare det. Til større ting kan bruges en støvsuger koblet som blæser.

Mortens oplader vil, hvis den er så simpel som han tror,  give spænding som han antyder, Ved den mindste smule belastningsstrøm, ( Det kan bare være et voltmeter)
 falder spændingen med ca. 1,4 V svarende til ledespændingsfaldet over 2 siliciumdioder.
Når den er tilskuttet en akkumulator vil spændingen konstant være lig akkumulatorens, og den varierer kun minimalt med strømstyrken.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #16 Dato: 01, April 2018 - 18:23 »
Keep it simple Thomas. Kobl din mini kompressor til et bilbatteri  ;D

Eller brug Harbst råd med cykelpumpen eller brug en bilslange hvor du fjerner ventilkonussen og spænder en slangekonstruktion der i den ene ende er spændt på bilslangens modificerede ventilstuds og den anden ende på en kvalitets trylufts pistol. Midvejs på den slange, der forbinder slange og pistol ed der monteret et "T" stykke mede en cykel eller bilventil , alt efter om man pumper den med cykelpumpen eller får den pumpet på benzintanken.
effektiv
Jeg kan anbefale metoden. jeg bruger den selv, da jeg har en lille hidsig meget støjende, men effektiv  kompressor som jeg ikke gide at høre på bare for at puste nogle savspåner eller støv af småting.

Endelig er der den billigste...skildpadde metoden  ;D  Forlæng slangen på en "skildpaddepumpe" til at pumpe camping luftmadrasser op med.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #17 Dato: 05, April 2018 - 08:55 »
Brug støvsugeren til at puste med i stedet.
Mine veteran-Mieler har alle mulighed for at tilslutte slangen til udblæsningen, hvilket sammen med et spidst mundstykke giver passende tryk og luftmængde til mange renblæsningsopgaver.

Luften er også varm, hvilket er belejligt hvis det er vand, der skal pustes væk fra en genstand der er blevet vasket.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #18 Dato: 06, April 2018 - 17:06 »
Ikke kun veteran-Mieler. Nilfisk!

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #19 Dato: 07, April 2018 - 21:36 »
Nilfisk kan hverken suge eller puste, til gengæld holder de evigt.

En Nilfisk suger ca. halvt så kraftigt som min 20 år gamle Miele på laveste indstilling, 350W

Nilfisk støvsugeren i aluminium var produkt på linje med Folkevognen, der også blev fremstillet i 25 år efter den var teknisk forældet.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #20 Dato: 07, April 2018 - 23:18 »
Nilfisk kan hverken suge eller puste, til gengæld holder de evigt.

En gammel Nilfisk kan bestemt puste - det har jeg selv brugt mange gange, og motoren kunne (løftet fri af underdelen) med lethed levere luft til at drive en lang luftpudebænk på min første gymnasiearbejdsplads.

Mht. sugeevne, så er det korrekt, at den målt med objektive metoder er lavere end de fleste samtidige konkurrerende mærkers. Men det hæderkronede Statens Husholdningsråd lavede i 70'erne en sammenlignende undersøgelse, hvor man hurtigt konstaterede at de objektive målinger af sugestyrke ikke var retvisende. Som de skrev i "Råd og Resultater": "Den eneste måde man kan måle en støvsugers effektivitet på, er ved at støvsuge med den". Og den test vandt Nilfisk overbevisende, med en motor, hvis effekt var det halve af konkurrenternes! Lå hemmeligheden mon i mundstykkerne?

Desværre holdt min gamle Nilfisk ikke helt evigt, og jeg støvsuger nu med en ny Nilfisk, som har en helt anden facon - og ikke noget sted at sætte slangen på til blæs. Men den er støjsvag og støvsuger fint.

P.S. Ikke et ondt ord om Miele - jeg har både vaskemaskine, tørretumbler og opvaskemaskine af dette mærke, som jeg har gode erfaringer med. Levetid for min første opvaskemaskine af mærket - 18 år; vaskemaskine - 25 år; tørretumbleren solgte jeg fuldt funktionsdygtig sammen med mit forrige hus efter flittig brug i 35 år! Men på støvsugerfronten er jeg fortsat glad for Nilfisk.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #21 Dato: 08, April 2018 - 09:14 »
Vi har også en Nilfisk af lidt nyere model ( de fleste vil nok kalde den gammel) hvor man ikke umiddelbart kan sætte en slange på afgangssiden. Men vi har købs et overgangsstyppe som sættes ovenpå i stedet for sædvanligt håndtag og luftfordeler. Så kan slangen sættes på til blæsning.
Det er ideelt til afstøvning indvendig i fjernsyn, computer og lamper mv.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #22 Dato: 08, April 2018 - 12:28 »
Den "buttede" alu-Nilfisk kunne 100% puste. Af med dækslet på toppen og slangen i.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #23 Dato: 08, April 2018 - 12:46 »
Den "buttede" alu-Nilfisk kunne 100% puste. Af med dækslet på toppen og slangen i.

Mon ikke !  ;D

Jeg har malet min knallert med en sprøjtepistol der sattes på en Nilfisk. :)
« Senest Redigeret: 08, April 2018 - 12:57 af chrismark »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #24 Dato: 08, April 2018 - 17:06 »
Den "buttede" alu-Nilfisk kunne 100% puste. Af med dækslet på toppen og slangen i.

Jeg er selvsagt ganske enig med de to forrige - jfr. mit første indlæg i tråden.
Jeg vil kun for den historiske korrektheds skyld tilføje, at Nilfisk har haft flere faconer.
De ældste - til og med den omtalte alu-model - vil jeg nærmest kalde flaskeformede.
Så kom en serie tøndeformede - sådan en har jeg endnu, men den er nedgraderet til sommerhuset. Min nyeste er lidt mere aflang og firkantet set ovenfra, men har fastholdt ideen med at "gå i højden" fremfor at ligge ned - hvad der forøvrigt gør den særdeles manøvredygtig på et gulv.

Så kan jeg tilføje, at på samme arbejdsplads, hvor vi brugte en Nilfisk-motor til at drive luftpudebænken, havde rengøringspersonalet Nilfisk-støvsugere af industristandard - hvilket for en kender straks afslørede sig som en noget større beholder, hvorpå der var monteret to klassiske motorer i række. Jeg havde aldrig lejlighed til at åbne dem og se det indvendige. Men jeg kan oplyse, at dette gymnasium blev indviet i 1972, så da er støvsugerne formentlig anskaffet (det var før nogen fandt på at udlicitere rengøring). Blot en historisk oplysning.
Samme år boede jeg forøvrigt nogle måneder til leje i et værelse i en nybygget villa, da familiens hus ikke var færdigt, men jeg skulle tiltræde job langt fra hjembyen
Jeg lånte på et tidspunkt min værtindes Nilfisk, som hun sagde ikke kunne mere efter at have gjort rent under byggeriet ... men jeg kunne skille den ad og konstatere, at filtposen mellem motor og støvbeholder var voldsomt tilsmudset, men kunne tages ud og vaskes. Det gjorde værtinden og sagde den var blevet som ny!
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #25 Dato: 09, April 2018 - 14:22 »
Min afdøde far var også stor tilhænger af Nilfisk støvsugere, men ikke af at støvsuge som sådan.

Jeg er udmærket klar over at slangen kunne sættes i på udblæsningssiden, og når jeg skriver at de hverken kunne suge eller puste, så er det baseret på personlige erfaringer med adskillige eksemplarer af anakronismen.

Hvis man støvsuger inden det er nødvendigt, så er en gammel Nilfisk sikkert fin.

Det gjorde vi ikke i mit barndomshjem, og det gik så vidt at jeg for mine egne sparsomme midler købte en brugt Miele støvsuger, da jeg ikke kunne holde ud at se hvor dårligt Nilfisken gjorde det.

Er det ikke småting som dyser, der skal gennemblæses, gør min 1000W Miele med det smalle mundstykke det bedre end en blæsepistol.


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #26 Dato: 09, April 2018 - 17:35 »
Hvis man støvsuger inden det er nødvendigt, så er en gammel Nilfisk sikkert fin.

Det gjorde vi ikke i mit barndomshjem, og det gik så vidt at jeg for mine egne sparsomme midler købte en brugt Miele støvsuger, da jeg ikke kunne holde ud at se hvor dårligt Nilfisken gjorde det.

Tranberg, jeg må konstatere, at vore historiske erfaringer er vidt forskellige - og af en art, så vi må lade enhver blive salig i sin tro.

Jeg vil dog lige tilføje det spørgsmål, om du - jfr. min lille anekdote om min værtindes Nilfisk - nogensinde undersøgte tilstanden af den indvendige filtpose i din fars Nilfisk?

Og så kan jeg tilføje, at ingen moderne støvsuger - uanset mærke - har en sådan pose længere. Nu bruger alle engangsposer, som man selvfølgelig skifter, når de er fyldte, for ellers bliver støvsugningen ineffektiv. Mange støvsugere har også et ekstra fint filter i udblæsningen. Det skal typisk skiftes for hver 10. pose.
Mvh. Morten Jødal

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #27 Dato: 10, April 2018 - 21:40 »
Jeg kender udmærket filtposen, som blev rystet ude på marken, ved at tage fat i det dertil indrettede greb og pumpe voldsomt op og ned.

At vaske den faldt os aldrig ind.

Jeg fastholder sammenligningen med Folkevognen

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: 220V til 12V transformer - kraftig nok
« Svar #28 Dato: 03, Maj 2018 - 19:39 »
Med hensyn til støvsugere så var(er) Nilfiskens inderpose god til at filtre det meste af støvet fra, hvilket blev bedre da der også kom er ekstra tøj filterposer til. Jeg har to i mit værksted
Men rengøringen af stofposerne et forfærdeligt svineri, der bør foretages under kraftige vindforhold ,hvor så støvet blæses væk fra en.
Det blev meget bedre da papir engangsposerne kom til.

Men selv om poserne tager det meste af støvet, så slipper der noget igennem dem, der sammen med den støvmængde som udstødningen virvler op, generer astmatikere....og lægger sig som støv på møbler, lamper i langt større mængder end man egentlig forestiller sig.
Den helt rigtige støvsuger er en centralstøvsuger, der har udluftning til det fri. I hjem hvor sådanne forefindes bør man lægge mærke til hvor lidt støv der faktisk kan findes på møbler, bøger, lamper
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk