ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Kattegat bro?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
olbmogcyvz@rambler.ru
Statistik
Total antal indlæg: 16001
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 67
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Kattegat bro? (Læst 21278 gange)
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Kattegat bro?
«
Dato:
09, September 2007 - 10:01 »
Jeg forstår ønsket om en kattegatbro, men føler at det er en ting der burde stå allersidst på listen over nødvendige offentlige trafikale infrastrukturinvesteringer. Jeg tænker på problemerne omkring København, på Sjælland og i Østjylland.
Hvad mener I ?
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
evp
Senior
Indlæg: 312
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #1 Dato:
09, September 2007 - 15:31 »
Jeg forstår ønsket om en hurtig forbindelse over Kattegat, så Nordjyderne kan komme i Tivoli
, men at det skal være en bro er jeg ikke med på.
Forbedring af infrastrukturen i Københavnsområdet er et tveægget sværd, som vil medføre en yderligere forurening af området. Det kan være den så når helt op til Allerød
(Jo til flere tog og busser til sænket takst - For 37 kroner (10-turs klippekort) kan man fare rundt i hele "HT-området" fra Helsingør til Køge (jeg er næsten sikker) i hele 2 timer )
Det ville være langt mere miljørelevant og langt billigere (har jeg en formodning om), at lave en togforbindelse (skinnefærge), der i tunnelrør kan transportere en "masse" fra A til B. Storebæltforbindelsen lukker, både når det blæser og når is falder ned fra kablerne.
Lægges en stålwire i tunnellen kan "toget" koble sig på den, og blive trukket ud i en "fart", hvis egne motorer svigter. Blæsere kan "trække" luften ud foran "toget" så motorkraften kan reduceres i "toget".
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #2 Dato:
10, September 2007 - 18:44 »
Det var så din mening Erik.
Jeg skrev bro, men mente en fast ”kattegatoverfart” og for mig gerne en bil og togtunnel når den tid kommer……af samme indlysende årsager som du beskriver…..det tog dog over hundrede år fra man begyndte at tale om en storebæltsbro til den stod færdig…..så det bliver næppe i vor levetid.
Det første forslag til en storebæltsforbindelse kom allerede i 1850erne fra krigsminister Anton Frederik Tscherning (1795-1874)
http://fc.nykat-gym.dk/~EP/00010009-80000001/brobetydn.htm
Der ville næppe blive bygget broer hvis tunneller var billigere.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #3 Dato:
11, September 2007 - 17:33 »
Med broer og tunneller skal landet bygges…
Tunneller er ikke nødvendigvis dyrere - se bare på Færøerne her forbindes med tunneller ikke broer.
Trafikplaner
Vi har haft en fingerplan, vi har haft en h plan og en H plan nu er det på tide at få en Q plan - O for Ringvej en ringvej Danmark rundt og , for en tunnel til Bornholm. ;-)
I mit hoved går O-et, fra Avedøre over Køgebugt til Køge via bro eller tunnel; over Sjælland, Storebælt, og Fyn; 3die Lillebæltsbro, op gennnem Jylland, og tilbage over Kattegat over Nordsjælland og ned gennem Københavns havn. Ringen er sluttet.
Højhastighedstog i begge retninger: det vil revolutionere trafikken i Danmark.
Til hjælp for trafikken i Storkøbenhavn kunne forbindelsen over Køgebugt godt være kombineret med motorvej.
Hvis ikke Femern-broen skal ende i en Fiasko
Skal trafikministerens Fermern-bro være til nogen nytte bør det være en højhastighedstogbanebro som så kan forbinde vores højhastighedstog med den tysk-franske TGV. Hvad skulle vi eller gøre i Hamburg?
Hr Trafikminister, hvorfor skal en Femern-bro pege mod Hamburg og ikke mod Berlin, Warszawa, Prag, Budapest, Bukarest, Sofia, Istanbul, Ankara?
(Ovennævnte hovedstæder skal bindes sammen af en ny Europavej finansieret af EU)
God Debat
Mikael Boldt
«
Senest Redigeret: 11, September 2007 - 17:36 af Mikael Boldt
»
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #4 Dato:
12, September 2007 - 15:41 »
Jeg tror heller ikke en kattegatbro (-tunnel, -kabelbane eller - you name it) kommer i min levetid.
Men jeg vil da påpege, at motorvejsstrækningen Kolding - Vejle- Horsens allerede nu er hårdt belastet, med myldretider, der måler sig med Københavns omegn!
En nordligere forbindelse over Samsø vil for de fleste bilister mellem - på den jyske side - ca. Horsens og nordover og Sjælland være kortere, og den vil tiltrække de bilister, der på grund af uheldige oplevelser med færger hellere kører den store omvej over Fyn.
Alle disse grupper vil også på Sjællandssiden komme ad andre veje end de nu hårdest belastede.
Dertil vil den gøre det realistisk at komme fra Nordjylland til København uden at flyve. For tiden er behovet på ruten Aalborg - København "umætteligt" - ifølge direktøren for Cimber Air, der netop har annonceret et større antal ekstra afgange - samtidig med at Sterling også udvider trafikken på ruten og SAS de fleste gange lander flyene i hel stand
Jeg minder om flytrafikkens store miljøbelastning ...
Jeg deler forøvrigt Mikael Boldts undren over, at den netop afgåede trafikminister så blindt så på trafikken mellem Danmark og det gamle Vesttyskland - Berlin og de øvrige byer på den planlagte hurtigbane er dog tydeligvis fremtidens europæiske akse og bliver det endnu mere, når Frankrig er gået fra EU i fornærmelse over, at de nye medlemmer ikke længere tillader Frankrig at diktere al europæisk politik
. Den situation forudser jeg opstå før nogle af broprojekterne bliver realiserede ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #5 Dato:
13, September 2007 - 09:20 »
Hej Morten
Hvis du kendte noget til den storkøbenhavnske trafik i myldretiden, ville du ikke skrive at noget i Jylland kan måle sig med den.
Den dårlige trafiksituation skyldes blandt andet at det offentlige trafiktilbud bliver stadig ringere. S- togene er upålidelige, og rejsetiden -selv om planen blev overholdt- er længere end i gamle dage. Det eneste lyspunkt er metroen, men den køre jo kun internt i byen.
Frem for en bro mere til fastlandet trænger vi til at der etableres en ordentlig offentlig trafik - helst med bane- i storkøbenhavnsområdet. Ellers ender vi som Bangkok for år tilbage, hvor landevejstrafik var hurtigst til fods. Det var dog farligt fordi motorftrafikken af nød også brugte fortovet.
Vi ser en stadig større koncentration både med sammenlægning af virksomheder og i det offentlige. Skoler, hospitaler, skatteforvaltning og så videre centreres i stadig større enheder. Det offentlige mener man sparer på driften på den måde. I regnestykket glemmer de bare at både ansatte og brugere får nogle lange rejseafstande og derfor større belastning af trafiksystemet. Det burde man regne med til omkostningerne.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #6 Dato:
13, September 2007 - 10:52 »
Nu har jeg forlængst opdaget, at når det gælder trafik, så har beboere i hovedstadsområdet en tyrkertro på, at de altid har det værst - og en tilbøjelighed til at blive fornærmede, når man påpeger problemer andre steder.
Jeg HAR i kortere perioder boet og kørt i Københavns omegn - men det er ganske vist lidt siden, så det er sikkert blevet "meget værre" siden.
Derimod har jeg aktuelt ved mange lejligheder oplevet E45 omkring Vejle - og den ER rædselsfuld!
Pointen i forhold til en kattegatbro er, at netop den strækning bliver kraftigt aflastet i tilfælde af, at der komer en nordligere forbindelse mellem landsdelene.
Jeg har gennem masser af år bemærket de problemer, du også nævner, med virksomhedssammenlægninger - og undret mig over, at "kort afstand fra Københavns rådhusplads" øjensynligt er en selvstændig psykologisk faktor, når beslutningen om, hvilken af to afdelinger, der bagefter skal huse den sammenlagte institution - hvad der i høj grad er med til at forværre jeres problemer.
Mvh. Morten Jødal
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #7 Dato:
13, September 2007 - 17:18 »
Som det vist er dig bekendt Morten så har jeg en del familie i Jylland.
Blandt andet en bror, der ...
påstod.
..nogenlunde det samme som du gør det. Jeg siger ikke at det kan være slemt i Vejleområdet, for der kommer jeg ofte.
Jeg tog min bror med på arbejde en morgen..han er overbevist nu....om forskellen mellem jyske og københavnske problemer og fuldstændigt chokeret over at høre meldingen fra en S togs station:
"Der kører ikke flere Stog idag. De må selv gå ud og se om de kan finde en bus".
Det er ikke noget der sker en gang imellem det er noget der sker hver dag. Hver dag. Hvis der kludres på Farum station, så betyder det problemer resten af dagen i resten af det offentlige net og traffik.
Jeg er helt på Harbst hold, du aner ikke hvad du taler om. For problemet eksisterer ikke i den grad for de personer der bor indenfor Københavns bygrænse, som for dem som skal på tværs gennem København fra nord til syd og fra syd til nord.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #8 Dato:
13, September 2007 - 23:55 »
Ja, nu er vi tilbage ved den sædvanlige "Du ved ikke, hvad du taler om, for du er jyde", og den gider jeg ikke uddybe.
Men en kattegatbro - trådens egentlige emne - kunne måske gøre det lidt lettere for os at lære af hinanden?
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #9 Dato:
14, September 2007 - 13:32 »
Nej du skal heller ikke uddybe det. For ligesom du ser det vil det egentligt være spild af tid.Vi bliver alligevel nok ikke enige
Men herovre er vi lidt frustrerede over de politiske rævekager der har forhindret at DSB og vejnettet er blevet ordentligt tilgodeset/prioriteret. Specielt har den politiske prioritering den store opmærksomhed herovre.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
evp
Senior
Indlæg: 312
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #10 Dato:
18, September 2007 - 00:48 »
Skulle man så ikke hellere give billet-tilskud til nogle flere hurtigfærger, så man kan få slappet af på turen. De koster ikke staten de store anlægsudgifter og Storebælt bliver alligevel snart så belastet at man også kan gå ved siden af dér.
Odden - Ålborg 3 timer eller Kalundborg - Århus 1,5 timer og så nogle tangfarme til at suge CO
2
én væk. Turbinerne kunne køre på tangetanol eller noget lignende. Dét ville da blive økologisk transport
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #11 Dato:
02, Oktober 2007 - 13:46 »
I anledning af folketingets debat i morgen om en bro over Kattegat, bringer
ing.dk en et genoptryk af en artikel fra ugebladets ingeniøren 1955
, som refererer fra en konference hvor arrangørerne forsøgte at sætte en fast Kattegatforbindelse på dagsordenen med ordene:
"Forbindelsen skal bidrage til at skabe et nyt Danmark med en større sammenhængskraft… ved at kæde landets to største vækst og videncentre sammen til en dansk metropol i europæisk målestok."
og dengang var konklusionen:
" * 145 kilometer mellem København og Århus på den bedste linjeføring.
* Mulighed for en lav dæmning plus lav bro mellem Gyllingnæs og Samsø. Dertil en højbro mellem Samsø og Refsnæs. Højbroen skal bygges på dybder svarende til Storebæltsforbindelsen, men kan gøres noget kortere.
* Rejsetiden mellem landsdelene vil blive cirka 20 procent kortere. Det vil samfundsmæssigt kunne forrente udgifterne, blot der sker en mindre øgning af trafikken."
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Kattegat bro?
Seneste Debatindlæg
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[28, Februar 2025 - 19:57]
STORE og små tal.
af
jj-
[25, Februar 2025 - 20:04]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[09, Januar 2025 - 20:18]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Hvor er Morten Jødal ?
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 14:05]
COP29 🌦
af
jj-
[10, November 2024 - 19:35]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[13, Oktober 2024 - 20:04]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Google ads:
DR-Nyheder
Leder af Islamisk Stat i Irak og Syrien dræbt
USA’s Senat vedtager budgetlov og undgår nedlukning
Øresundsbroen er nu åben i begge retninger igen
Regeringen bakker fuldt op om grønlandsk Trump-udtalelse
Danske mønter solgt for omkring 32 millioner kroner i Schweiz
Grønlandske partiformænd efter krisemøde: Kan ikke acceptere udtalelser om annektering
Duterte var ikke rask nok til at udtale sig til international domstol
Afgørelse står fast: Ingen drages til ansvar i forlystelsesulykke
Endnu en person anholdt efter Palæstina-demonstrationer i USA
Rusland beskylder Norge for at have militariseret Svalbard
Pernille Harder sparker Bayern München til sejr i topkamp
Firdobling i politiopgaver, hvor psykisk sårbare borgere er involveret
Frygt for oversvømmelser i Firenze og Pisa
Mark Carney taget i ed som Canadas premierminister
Milliondyr fyring af kommunaldirektør i Gribskov
Sandwichbrød tilbagekaldes - kan indeholde børstehår
Danmarks nye jordbaserede luftforsvar skal købes af USA eller Europa
IS-leder dræbt
Større uheld på Køge Bugt Motorvejen sætter prop i weekendtrafikken
Stærekasse i selvsving: Lovlydige bilister blitzet i Nordjylland
Nyt fra ing.dk
Efter dages frustration over Chromecast-nedbrud: Google på vej med løsning
Bakterier spiser slagteriaffald og CO2, mens de laver grøn gas
Leder: Alene er vi ubetydelige - sammen er Europa en supermagt
Brandfare: Løbehjul forbudt i bus og metro i flere lande, men ikke i Danmark
Synspunkt: En kvart million danskere skal rustes mod digitale angreb
Portugal dropper amerikanske F-35-kampfly
Trump truer Ørsteds milliardsats på havvind: »I mærker det lige i solar plexus«
Dansk søretsekspert om skibskollision: Klassisk eksempel på sløset omgang med reglerne
Trods kritik om monopol og USA-afhængighed: Staten vil kaste milliarder efter Microsoft
Minister foreslår ændring for elbilejere med solceller: »En revolution for lademarkedet«
Våbenproducent vil overtage VW-fabrik og producere kampvogne
Forsvaret begejstrede for Sveriges 'IKEA'-kaserner: De har »tænkt nogle virkelige gode tanker«
Så døde statsministerens drøm om grøn flyrute i år: Det burde ikke overraske nogen
USA’s miljøchef vil ‘forbyde’ klimaforandringer: »I dag markerer vi døden for det grønne svindelnummer«
Copilot-kommuner usikre på GDPR: Består ikke et tjek fra Datatilsynet
Brugte bilbatterier skulle bringe liv til kraftværker - tre måneder senere er de stadig ude af drift
Kill-switch eller ej: Danske F-35 flyver ingen steder uden USA
Opsendelse afbrudt i sidste øjeblik: Strandede astronauter må vente lidt endnu
Eksperter peger på nye ejere til letbaner, tog og busser: Ud med kommuner og regioner
Novo Nordisk-topchef advarer om PFAS-forbud: »Vi vil være nødsaget til at lukke for medicinproduktion i EU«
MitID, F35 og Windows: Danmark ville gå i sort uden amerikansk tech
Før var rygerne »pisse irriterende« – i fremtiden kan det blive kødspiserne
Google Chromecast-kaos fortsætter: Kunder er rasende
Københavnerne kan nu smide pizzabakker i papcontaineren: »Tilfører papaffaldet værdi«
Kaptajn på containerskib anholdt efter kollision
Stål, skibe og biler: Se listen med de amerikanske varer, der rammes af EU-told
Vandbranchen om choktal for dræning af danske grunde: Flere tiltag kan mindske regningen
Dyre oversvømmelser nedefra: Dræning af grundvand kan koste 60 mia. kr. frem mod 2100
Aysel og Zuzanna har kortlagt det offentliges brug af AI-løsninger: Meget er dumpet på jura
Indlandsisen smelter mere end først antaget. Det er ikke kun dårligt
Ukraine accepterer forslag om våbenhvile: USA genoptager støtte og efterretninger
Robot hos Skat lavede fejl i 700 sager: »Der er nogen der sidder og fortryder nu«
Ulve, vindmøller og naturgenopretning kan give vild ballade: Debatten skævvrides, mener professor
Bandetelefonen: En tur ned i politiets hacking-metoder og de gråzoner, der åbner kriminelles telefoner
Kun syv lande i verden har ren luft: 'Forurening dræber os langsomt'
Ekspert i atomvåbenpolitik: »Så længe vi kan true Moskva er det nok«
Nyborg Kommune politianmelder i sag om skandaleramte bygninger
Når bombefly klassificeres som homoseksuelle: Musk-algoritme slår ned på forbudte ord
Se kæmpe hul i tankskib efter kollision i Nordsøen
Google Chromecast ramt af nedbrud: »Undlad at nulstille din enhed«
Trods Trump-udmelding: Fremmede stater ser ikke ud til at påvirke grønlandsk valg
Kommuner melder klart ud: Copilot og ChatGPT frigør ikke arbejdskraft
Jyderup lægger prischok bag sig: Sådan sikres fremover 'utrolig grøn' og billigere fjernvarme
Synspunkt: 5 år efter corona: Lukkethed efterlader mange ubesvarede spørgsmål
Regering giver PET stor frihed: Må indsamle kæmpe datasæt om uskyldige borgere i 20 år
Ingeniørfirma bortviser medarbejder efter fusk med asbestprøve på skandaleramt byggeplads
Skilte batterier ad fra Tesla og BYD: Flere ting overraskede forskere
Forsker: Myndigheder forlængst advaret om »larven fra helvede«
Opskrift: Jernalderkylling med krydret ost og vikingebondens ølbrød
Fragtskib og olietanker i brand efter kollision i Nordsøen