efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Nå, jeg vil heller ikke spinde min ende længere ...
Jern kom med vandet fra undergrunden og satte sig fast i tørv. Med ca. 20 års mellemrum kunne man opgrave tørv og brænde det hvorved jernmalmen blev til nogle metalklumper.
Jeg glemte i mit hastværk at nævne Bacho skiftenøglen....svensknøglen og rørtangen
60'ernes ungdomsoprør (som man vel normalt mener kom i 1968?).
Betydningen af denne "kulturrevolution" har i den efterfølgende historieskrivning næsten kun været beskrevet i meget rosende vendinger, netop af 68'erne, som ikke just har forstået hvor meget "tabt viden" der egentlig gik tabt!
Som John nævner, så er der gået en del viden i glemmebøgerne siden videnscentrene flyttede vestover fra Europa, men flyttedagen kendes nøjagtigt som den 4.10.1957, hvor en lille sovjettisk metalkugle drønede rundt om jorden og sendte sit BIB BIB ned til os.Her tog flytningen fart, for her blev amerikanerne taget på sengen og opdagede, at de ikke havde teknikere og sprogkyndige nok til at tage udfordringen op.
Jeg mener stadig Amerikanernes opvågnen skete sidst i halvtredserne, hvor de indså, at deres kvalifiketionsvolumen havde store mangler, uanset at der var sket en masse under krigen.