* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 91
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 84
I alt: 84

Forfatter Emne: Så døde min HP pavilion dv9700 ?  (Læst 26200 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Dato: 18, Maj 2014 - 11:41 »
I 15 måneder med et nyt SSD og Ubuntu 12.4 har min gamle HP pavilion dv9700 været til stor glæde for mig.
Med en 17" skærm har den været mit internet adgang, min mailboks, og tv.

Læs historien og diskussionen omkring mine overvejelser sidste år her: http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=2609.0.

Men i går, midt min lørdags-gennemgang af DR-tv-ugens højdepunkter, slukkede laptoppen.
Jeg lod maskinen hvile lidt inden jeg forsøgte at genstarte.
HP'logo dukkede op, men efter lidt brummen døde maskinen igen.

Hvis jeg forsøger at genstarte nu, kommer ikke engang HP's logo på skærmen.
Og jeg kan heller ikke starte maskinen med boot-CD'en

Hvad kan det være?
Er det noget jeg /min pc-pusher kan fikse?

Jeg bor i Sarajevo, så computermekanikeren kan lave mirakler for en billig penge, men det er bedst, hvis jeg ved lidt om i hvilken retning problemet er.
(Sidst fik jeg kopieret og udskiftet den gamle problemfyldte harddisk i en "all-in-one"PC for 50 kr + prisen for den nye harddisk. )

mvh
Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #1 Dato: 18, Maj 2014 - 13:39 »
I 15 måneder med et nyt SSD og Ubuntu 12.4 har min gamle HP pavilion dv9700 været til stor glæde for mig.
Med en 17" skærm har den været mit internet adgang, min mailboks, og tv.

Læs historien og diskussionen omkring mine overvejelser sidste år her: http://ingeniordebat.dk/index.php?topic=2609.0.

Men i går, midt min lørdags-gennemgang af DR-tv-ugens højdepunkter, slukkede laptoppen.
Jeg lod maskinen hvile lidt inden jeg forsøgte at genstarte.
HP'logo dukkede op, men efter lidt brummen døde maskinen igen.

Hvis jeg forsøger at genstarte nu, kommer ikke engang HP's logo på skærmen.
Og jeg kan heller ikke starte maskinen med boot-CD'en

Hvad kan det være?
Er det noget jeg /min pc-pusher kan fikse?

Jeg bor i Sarajevo, så computermekanikeren kan lave mirakler for en billig penge, men det er bedst, hvis jeg ved lidt om i hvilken retning problemet er.
(Sidst fik jeg kopieret og udskiftet den gamle problemfyldte harddisk i en "all-in-one"PC for 50 kr + prisen for den nye harddisk. )

mvh
Mikael Boldt


Er der nogen tegn på liv? Hvis ikke, er det nok PSU .... Hvis der er lidt liv kunne det måske være ram, hvilket kan testes hvis man har lidt at bytte ud med.

Hvis det ikke er dyrere, kan det vel næsten betale sig at ofre lidt på at få pusheren til at komme med en diagnose?
« Senest Redigeret: 18, Maj 2014 - 13:41 af Leeberg »
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #2 Dato: 18, Maj 2014 - 13:51 »
Kan det være strømforsyningen?

Hilsen
Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #3 Dato: 18, Maj 2014 - 14:10 »
Det er hverken stømforsyningen eller batteriet det er galt med.
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #4 Dato: 19, Maj 2014 - 07:59 »
Hej,

Jeg ved ikke hvor længe du lod den "hvile" og hvordan.
Hvis man skal lade den hvile ordentlig ud, så tag strømforsyningen fra og tag batteriet ud af den og lad den så ligge nogle timer og prøv at starte den op igen.

Derefter kan du prøve at tage alt fra du evt. har tilkoblet, tastatur, mus, højttalere eller lignende og så prøv igen.

MVH Tommy

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #5 Dato: 19, Maj 2014 - 08:05 »
Jeg ved ikke hvor længe du lod den "hvile" og hvordan.
Hvis man skal lade den hvile ordentlig ud, så tag strømforsyningen fra og tag batteriet ud af den og lad den så ligge nogle timer og prøv at starte den op igen.

Derefter kan du prøve at tage alt fra du evt. har tilkoblet, tastatur, mus, højttalere eller lignende og så prøv igen.

MVH Tommy

I første omgang  den time det tog at gå fra min lejlighed til kontoret. Her til morgen har den så ligget natten over med utaget batteri og strømforsyning.

HP pavilion dv9700 er den bedste laptop jeg har oplevet mht lyd og billede, så jeg har ikke noget ekstra tilsluttet.

Kan det være strømforsyningen?

Hilsen
Uffe

Du har måske ret.

Tidligere har jeg afvist din teori - især fordi alle indikatorer på batteri og strømforsyning på laptoppen indikerer at de virker men, hvor meget/lidt strøm skal der til for at indikatorerne lyser?

Det er i hvert ifald et billigt fix, ifølge www.batteribyen.dk koster en uoriginal strømforsyning 200kr.

Men skal jeg også skifte batteri?
Sidst jeg skiftede strømforsyning var til min Notebook, hvor et batteri-skifte fra 3cell til 6cell også gjorde det nødvendigt at skifte forsyningen.

Nu er spørgsmålet skal jeg også skifte batteriet? jeg bruger det aldrig.
« Senest Redigeret: 19, Maj 2014 - 08:10 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #6 Dato: 19, Maj 2014 - 08:11 »
Du behøves ikke skifte batteriet hvis bare strømforsyningen er god nok.

Normalt fader eller slukker indikatordioderne hvis der er for lav spænding, men det bedste er nok at måle sig frem - evt. om der er høj rippelspænding.

Hvis det er RAM det er galt med, så plejer bundkortet at bippe bestemte koder. Prøv evt. at tage alt ram ud af bundkortet og start op - så skal den i det mindste give en besked om manglende ram på skærmen (eller måske bare nogle bip).

Ud fra min erfaring lyder det dog mest som fejl på bundkort.

Mvh.
Claus
vh.
Claus

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #7 Dato: 19, Maj 2014 - 10:07 »
Et par hurtige søgninger på "HP pavilion dv9700 buzz" giver nogle resultater der indikerer at problemet er relateret til dit grafikkort.

http://www.laptopinverters.net/hp-pavilion-dv9700-laptop-lcd-inverter-p-18667.html

http://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware/Hp-Pavillion-HPE-h8-1000z-PC-weird-internal-buzzing-noise-on/td-p/1035667

PS: Jeg har i forbindelse med et defekt Lithium batteri fundet ud af hvor nemt det er at fikse et laptop batteri for relativt billige penge !
http://www.youtube.com/results?search_query=repair+laptop+battery
Jeg har netop bestilt et par nye celler til batteriet på min robotplæneklipper hvor et nyt batteri vil koste omkring 2500 DKK. Nu får jeg det forhåbentlig fikset til omkring 100 kr :-)

MVH Tommy

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #8 Dato: 19, Maj 2014 - 12:27 »
En lille tanke: Er du sikker på at den ikke starter op? Måske er det "bare" skærmen der ikke viser noget? (Inverter/backlight ell. lign.)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #9 Dato: 19, Maj 2014 - 13:29 »
En lille tanke: Er du sikker på at den ikke starter op? Måske er det "bare" skærmen der ikke viser noget? (Inverter/backlight ell. lign.)
Det er jeg sikker på.
Specielt fordi de første 2 genstarter efter black-outet gav HP upstartslogo men derefter døde maskinin.
Selv da jeg forsøgte med backup-disken kom der ikke gang i noget som helst.

BREAKING NEWS.
Min lokale PC-Pusher giver audiens onsdag, hvor vi vil forsøge med en ny strømforsyning inden jeg evt. køber.
Ha en god dag

Mikael Boldt

bovbjerg

  • Gæst
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #10 Dato: 20, Maj 2014 - 08:53 »
Jeg ved godt, at du har skrevet, at batteriet er OK, men min datter havde nøjagtig samme problem med sin HP. Den kunne dog startes, hvis man pillede batteriet ud og så kørte udelukkende på strømforsyningen. Et nyt batteri løste problemet.

/Jens

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #11 Dato: 21, Maj 2014 - 16:15 »
Jeg har nu besøgt min PC-Pusher og han rystede på hovedet.

Batteriet er OK - giver den strøm som der skal til.
Strømforsyninngen er OK - giver den strøm der skal til.

En tilsluttet ekstraskærm gav heller ikke noget lys. Så maskinen starter slet ikke.

Men som han selv sagde :" I'm not an expert, I only repair Lenovo and IBM. I can open your machine and I can look but I will not find nothing. Please contact my friend he is HP-expert"

Fortsættelse følger.
« Senest Redigeret: 21, Maj 2014 - 16:16 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #12 Dato: 30, Maj 2014 - 14:09 »
Min PC-Pushers ven lever af at sælge HP'er ikke at reparere, men han henviste mig til en autoriseret reparatør.

Så fandt jeg endelig tid til at besøge firmaet.

En ødelagt grafik-chip på motherboardet er blevet udskiftet.

Pris: 75 BAM = 300 kr. alt inklusiv.

Firmaet, som er et autoriseret HP og Dell værksted, er hjemmehørende på Sarajevo Universitets Tekniske fakultet og ansætter elektronik-studerende til at udføre det "hårde" arbejde.

Da jeg havde indleveret laptoppen onsdag eftermiddag, dukkede der en email op i min mailboks med link til hvor jeg kunne følge min laptop i processen.

Torsdag eftermiddag fik jeg en mail som forklarede at Laptoppen kunne repareres, diagnose, pris og betingelser. og jeg returnerede en accept.

Fredag formiddag kom endnu en mail, at nu var reparationen udført, og at jeg nu kunne afhente.

God service, god pris - men sådan er det i et land, hvor man er vant til at reparere og ikke smider væk.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #13 Dato: 31, Maj 2014 - 09:15 »
Efterskrift.

Jeg fik en snak med min nye ven om, hvorfor en laptop efter 5 år står af og ikke længere vil fungere.

Årsagen er  ganske simpel: For at flytte varme fra motherboard komponenter til køleribberne bruges der noget kølepasta. Denne pasta udtørrer over tid og vil derfor virke mindre effektivt.

Så egentlig burde man sørge for at sin pc får en årlig gennemgang, hvor man renser og smører ventilatoren og renser luftfiltre samt tjekker om kølepastaen er smidig mellem kontaktfladerne.

En konstant kørende ventilator er tegn på at der skal gøres noget.

Hvis kølingen ikke virker kan komponenterne blive så varme at loddetinnet smelter og forbindelsen mellem komponent og motherboard forsvinder.
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=slCDt9r2wm8" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=slCDt9r2wm8</a>
« Senest Redigeret: 31, Maj 2014 - 09:17 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Så døde min HP pavilion dv9700 ?
« Svar #14 Dato: 31, Maj 2014 - 14:27 »
Jeg renser mine desktop PC'er en gang om året med trykluft og støvsuger.
Desuden forebygger jeg fugtdannelser i laptops og smartphones :)
Indtil videre er ingen kollapset endnu :)

Men modarbejder du ikke regeringens økonomiske politik ved at reparere istedet for at købe nyt?

Mvh jj

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk