ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Isopropylalchohol i Diesel.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 244
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 72
I alt: 72
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Isopropylalchohol i Diesel. (Læst 37931 gange)
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #15 Dato:
24, Januar 2008 - 22:08 »
Ja man kan købe æther på Apoteket.Uden problemer 1 deciliter kostede sidste gang jeg købte 8 kr. Man bruger det til at fjerne tæger fra hunde.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #16 Dato:
25, Januar 2008 - 14:46 »
Citat fra: B Mønnike efter 24, Januar 2008 - 22:08
Man bruger det til at fjerne tæger fra hunde.
... og til at starte gamle dieselmotorer.
Den væsentligste risiko ved æter er ikke dets giftighed, som er ret lav, men eksplosionsfaren. På grund af det lave kogepunkt fordeler dampene sig lynhurtigt i nærheden af flasken - altså INGEN åben ild!
Dertil kommer, at gammel æter har en tilbøjelighed til at danne etherperoxid ved reaktion med luftens ilt, og dette stof er ekstremt eksplosivt - i yderste konsekvens eksploderer flasken, når man løfter den ned fra hylden!
Altså er det yderst relevant at købe æter i små mængder ad gangen.
Til orientering, da nu tilgængeligheden af endnu et kemikalium er kommet på dagsordenen:
Jeg har i en anden tråd luftet muligheden af at starte en kemikaliehandel med salg til private. Resultatet er desværre, at det vil være umuligt at få forretningen til at løbe rundt så længe jeg er på efterløn og tilmed give en masse administrativt bøvl med A-kassen. Det er ikke ulovligt, men en reel timeløn på ca. minus 10-30 kr. virker ikke attraktiv ...
Så jeg tænker igen omkring 2010, når systemet slipper mig.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #17 Dato:
25, Januar 2008 - 14:53 »
I skal også have en anekdote om giftigheden af æter:
For ca. 40 år siden havde en potentiel voldtægtsforbryder i Århus fået en "god" ide: han ringede på hos enlige kvinder, og når de lukkede op, fik de en ætervædet klud for næsen.
Det prøvede han 5 gange.
Kvinde nr. 1-4 fik vristet sig løs og råbte op, så han stak af.
Nr. 5 fik holdt ham fast længe nok til, at en vaks nabo kom til hjælp og manden blev fanget.
Ingen af dem mistede bevidstheden og ingen blev voldtaget
Det hører også med til vurdering af giftigheden, at da hospitalerne for ca. 100 år siden helt opgav chloroform som bedøvelsesmiddel til fordel for æter, var den væsentligste grund, at der er et langt større spring fra den mængde æter, der bedøver en patient, til den mængde, der dræber patienten, end ved chloroform. Så måtte man tage sine forholdsregler mod eksplosionsfaren.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #18 Dato:
26, Januar 2008 - 10:47 »
Lidt ansporet af dine butiks tanker.
Er det noget der skal være Net baseret .. altså sådan at kunder skal have tingene tilsendt ?
I så fald kan der være endnu en næsten uoverstigelig barriere, for i DK er vi så hysteriske med hvad og hvordan man må sende af kemikalier så man næsten kan trække på smilebåndet af det.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #19 Dato:
26, Januar 2008 - 11:46 »
Ja, det var tanken, at det skulle være en ren netbutik uden fysisk adresse tilknyttet (jeg har fundet et kælderrum, der med rimelighed - men ikke omkostningsfrit - kan indrettes til lager).
Jeg er ikke lige så bange som du for problemet med forsendelse, da jeg i mange år har været regelmæssig modtager af små pakker med kemikalier. Visse ting - især de ætsende - kom med fragtmand, men meget med Post Danmark. Så det kan altså lade sig gøre, men forsendelsesomkostningerne skal naturligvis lægges oven i prisen.
Derimod kan jeg næppe få kunderne til at betale for, at der modregnes i min efterløn ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #20 Dato:
27, Januar 2008 - 23:24 »
WD40 bør altid ligge i en gammel bil og lign. steder - det kan fjerne mislyde som der står på dåsen, men man må dog ikke bruge det på ens kone af den grund.....
Lidt mere seriøst, så kan man sagtens bruge WD40 som alternativ til dieselstart/æter - det er bare ikke lige så effektivt (jeg tror også at det er drivgassen der giver den effekt).
Nogle gange kan man få rynker i panden, når man hører en dieselmotor der har fået et skud dieselstart og i sådanne tilfælde kan det være rart at bruge et mildere middel = WD40. For meget dieselstart kan være en anden måde at få/flå et topstykke af en motor. Det virker også fint på benzinmotorer (på godt og ondt).
Et andet trick jeg kender med WD40 er på bezinmotorer, der ikke vil starte når det er koldt og fugtigt - dvs. når startproblemet er overgang på tændkabler/tændrør pga. skidt og fugt.
En god tåge af WD40 på tændingssystemet og så starter motoren fint igen. Dette er dog en kortvarig frist, da WD-40´s smørende egenskab, samler mere skidt på tændkabler end før og næste morgen står du med en lign. problem der kun vokser sig større - her skal der en klud og knofedt til for at fjerne det oprindelige problem, men WD-40 redder dig hurtigt første gang og er jo sådan set også en måde at fejlsøge på første gang.
Brug forøvrigt aldrig WD40 til at smørre på steder hvor der kræves fedt og lign. smørremidler. WD40 er lynhurtig at smørre med og næsten lige så hurtigt forsvinder den smørrende effekt igen, da det jo er en tynd olie.
Så lang så godt med mine erfaringer med WD40 - de er gennemprøvet på godt og ondt i praktiske eksempler. Jeg hører gerne hvis andre har lign. tricks - de fleste af jer kender måske allerede overstående ?
Mht. Gerda's Gummiged, så vil jeg stærkt anbefale at installere elektrisk varme på motoren - det har den meget bedre af i længden og det er jo standart vare i den del af verden (jeg har selv boet der i et par år).
Kan det forresten være at isopropanol ikke har så stor betydning for Cen-tallet, men mere har en fugtfjernende effekt ? Kan det være en måde at undgå dieselslam ? - det giver selvfølgelig ikke et svar på hvorfor det skulle virke på gamle dieselmotorer.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #21 Dato:
28, Januar 2008 - 16:59 »
Skal vi ikke allesammen blive enige om at:
At en
standart
med
T
i enden er et flag
og en
standard
med
D
er al det andet.
Standard udstyr
Standard størrelser
Srandard mål
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #22 Dato:
28, Januar 2008 - 17:19 »
Kunne Hr. Læren ikke forklare hvad "Srandard mål" er ?
Logget
Uffe Kaagaard
Senior
Indlæg: 217
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #23 Dato:
28, Januar 2008 - 20:28 »
Og når Hr. læreren er igang, kan vi så få en forklaring på, hvad "al" er for noget.
Uffe
Logget
Med venlig hilsen
Uffe
Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?
Uffe Kaagaard
Senior
Indlæg: 217
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #24 Dato:
28, Januar 2008 - 21:30 »
Og hvis vi skal fortsætte med flueknepperiet, så er der jo lige det med de sammen satte ord. -Øhhhh! sammensatte ord.
http://fiduso.dk/?page=skraekeksempler
Til skrækeksemplerne vil jeg som led i flueknepperiet tilføje:
Standard udstyr
Standard størrelser
Srandard mål
Logget
Med venlig hilsen
Uffe
Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #25 Dato:
28, Januar 2008 - 22:11 »
Der er kun ét e i udmærket Herr Mønnike
-Jeg vil også være med til at mobbe ham.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #26 Dato:
28, Januar 2008 - 22:32 »
Hvorfor nu kalde hr. Mønnike for Herr, når han hedder Bjarke?
Logget
Jørgen Harbst
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #27 Dato:
29, Januar 2008 - 09:58 »
Det er jo ingeniører, når de er bedst ;o)
Det handler vel ikke om at blive enige om at en "standart" er et flag, for det er allerede vedtaget.
Ville vi kunne ændre det vha. en demokratisk proces ?
Jeg skal straks undskylde mit meget forkerte valg af et "t" i stedet for et "d", men vil dog ikke rette i mit tidligere indlæg - det jo vil tage pointen fra de mange efterfølgende indlæg.... ;o)
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Isopropylalchohol i Diesel.
«
Svar #28 Dato:
29, Januar 2008 - 16:30 »
Gør nar I bare
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Isopropylalchohol i Diesel.
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Mindst 50 døde efter kraftig regn og oversvømmelser i Afghanistan
Beboere på Egholm skal have egen bro, så de slipper for færgen
Region Midtjylland vil låne elcykler ud til landsbyer for at få flere til at tage bussen
Klimaaktivister limede sig fast til landingsbanen og lukkede lufthavn i München
De stiller ikke op - alligevel vil Støjberg og Løkke være på deres partiers EU-valgplakater
FN: 25 millioner i Sudan har desperat brug for hjælp
USA's sikkerhedsrådgiver på vej til Israel
Kæmpebrand i Odesa efter russisk angreb
Israelsk militær bomber mål på Vestbredden
Turister dræbt ved angreb i Afghanistan
30 års fængsel for overfald på Nancy Pelosis mand
Hollands Eurovision-deltager nægter at have gjort noget kriminelt
15-årig pige fundet i god behold
Paul McCartney er Storbritanniens første pund-milliardær-musiker
Politiet lukker skoleelevers fest i Fælledparken
Dobbelt vejarbejde ved Lillebæltsbroerne skabte kaos: 'Bilisternes reaktion overrasker os'
Nu kan kæmpe AGF-gavlmaleri ses i centrum af Aarhus
De sveder i nationaldragterne: Varmerekord på Norges nationaldag
Israel bjærger ligene af tre gidsler fra Gaza
'Pump up the volume': Politikreds bruger humor for at stoppe sommerproblem
Nyt fra ing.dk
Værd at vide: Tunneleffektens tidsmysterium
Nordea fritaget for it-tilsyn fra Finanstilsynet: »Det er noget rod«
Ugens debat: Ja tak til dansk sprogmodel
Max Schrems går i krig mod ChatGPT: »Hvis de ikke retter ind, må de lukke«
AI lyver om os, og solstormen stoppede traktorerne
Professor punkterer AI-hype: Chatbots har skabt begrænset værdi
Ude af drift: Lastbils tippelad lukker elforbindelse mellem Sjælland og Sverige
Bliv klogere på megatendenser i den grønne omstilling – tilmeld dig nyhedsbrevet Big Green
Synspunkt: Tænk træet ind i byen
Kunder famler i blinde efter påbud: Hvor god er bankernes it-sikkerhed?
Netcompany står på spring med it-platform, der skal hjælpe forsvaret på slagmarken: Eksperter er bekymrede
Derfor kan du ikke tvinge ChatGPT til at sige sandheden
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Milliarderne fosser ind til Forsvaret: Sådan køber vi kløgtigt kampkraft til kongeriget
ChatGPT kan ikke overholde GDPR: »Der er ingen gode løsninger«
Undersøgelse fra Ghana hævder, at langt mere tøjaffald bliver genbrugt
Ødelagt varmeskjold truer månemission: »Tror ikke, Nasa tør bemande kapslen«
SF vil bremse spredningen af misinformation i EU: »Tech-giganternes magt er enorm, og den bliver kun større«
KL kræver Chromebook-ordre udskudt »så vi ikke skal tilbage til pen og papir efter sommerferien«
Amazon Web Services poster 58 milliarder kroner i europæisk cloudinfrastruktur
Industrirobotter skal tage miljøvenlige beslutninger på egen hånd
Flere danskere modtog mobilvarsling under årets sirene-test: Næste skridt er varsling fra satellitter
AI-boom kan presse Japan til øge sin elproduktion med op til 50 procent
Techs mest prominente journalist skriver om megalomaniske voksenbabyer - men hun overser sit eget bidrag til mytomanien
Danske banker har fået 69 reprimander for dårlig it-sikkerhed: »Det tegner et bekymrende billede«
Energianalytiker bekymret over sløv udbygning af landvind: Kan øge danskernes elregning
Høje blykoncentrationer fundet i Beethovens hårlokker
Mette F. kæmpede for mere vindkraft på land: Derfor blev det kun en halv succes
Slut med individuelle kogere: Christiania skal have fælles varmeløsning
Batterier i mobiler, elcykler og løbehjul brænder som aldrig før
Rapport slår fast: Containerskib mistede fremdrift efter strømsvigt
Topdanmark vil behandle skadesanmeldelser med AI: »Et enormt potentiale«
Derfor satser Normal på low code: Får personalet tættere på kunderne
Nye forsinkelser rammer signalprogrammet: Tre år mere med aflysninger
Tre mænd dømt for omfattende netbank-svindel – en sjælden succeshistorie
Ny solstorm lurer – det meste elektronik klarede første bølge
Vidensindlæg: Fagligt talt: Selvkørende AI-laboratorier skal drive fremtidens materialeforskning
Kommentar: Eksperter er dybt bekymrede: Uafhængigheden svækkes for tilsyn med efterretningstjenesterne
EU-spidskandidater vil have mere teknologisk uafhængighed og selvforsyning
Minister forsvarer omstridt Egholmlinje til det sidste: »Samfundsøkonomi er ikke alt«
Stort mørketal: De fleste cykelulykker lærer vi ikke af
Grimme og forhadte: Danskere kan se frem til mange flere elmaster og luftledninger
Se videoen: Ingeniørkorps sprænger resterne af Baltimore-broen
Statsrevisor vil give bøder for bankers it-sløseri: »Det kan få vidtrækkende konsekvenser«
Presset it-branche sylter faglig udvikling: »En kortsigtet besparelse«
Vejdirektoratet dumper ny Limfjordsforbindelse: Giver trecifret millionunderskud
Verdens største anlæg til CO2-fangst er i gang i Island
Mangel på transformere blokerer for verdens grønne omstilling
Techtopia #327: Dansk AI center jubler
Energimæssig uafhængighed står øverst på dagsordenen ved EU-valget