ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 110
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 34
I alt: 34
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!! (Læst 7596 gange)
DRAH
Debattør
Indlæg: 1
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Dato:
29, Marts 2019 - 11:13 »
Hej,
Vi har et problem med at få fjernet noget materiale fra indersiden, i toppen af hætterne på nogle ventilløftere.. Hætterne er hhv 6.00 og 7.00mm i diameter på indersiden. Det er et ekstremt hårdt materiale de er udfærdiget af..
Jeg har 3D printet nogle holdere som gør at man kan holde dem ordentligt fast i en maskin-skruestik. Men det fræsejern vi har købt til at gøre arbejdet er ikke hårdt nok. Hætten er hul og flad i toppen inden i. Materialet er "Nitrid hærdet overflade, HRC50.
Jeg havde tænk på et diamantbor som dem de har i Bauhaus
https://www.bauhaus.dk/craftomat-diamantbor-easydry-6-mm.html
, men er bestemt ikke sikker på de er hårdføre nok. Og heller ikke på at det er den rigtige type bor at bruge. Materialet skal jo transporteres væk på en måde.
Så derfor skriver jeg til jer, i håb om at der sidder et klogere hoved end jeg med et forslag til en løsning
På forhånd tak
VH
Dan
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #1 Dato:
31, Marts 2019 - 11:15 »
Jeg har noget svært ved at forestille mig hvordan de hætter som du omtaler ser ud. Er det enderne på vippearmene ?. Dele på knastakselen , vippearme, mellemlægtskiver eller ventiler er ofte indsatshærdet. De vil sige at de har en hård overflade og en blødere kerne. Hvis man sliber i overfladen vil man fjerne det hærdede lag og delen vil herefter slides meget hurtigt.
En løsning for dig kunne være at afhærde behandle delen og derefter få genhærdet. Det vil kræve professionelt udstyr, viden og erfaring.
Hvis du kan komme til kunne slibning med en diamantskive være en mulighed.
Der findes firmaer som sliber hårdmetal skærende værktøj til industrien. De vil måske også kunne klare det.
Logget
Jørgen Harbst
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #2 Dato:
31, Marts 2019 - 11:25 »
Se hårdmetalfilene et stykke ned på dette dokument :
https://billeder.sanistaal.dk/LEV/000483/1/PDF_AFSNIT%208.PDF
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #3 Dato:
31, Marts 2019 - 22:13 »
Man spænder din hætte op i patronen på en drejebænk, og bruger derefter et hårdmetal-drejestål som dette:
https://www.maerklen-shop.de/artikel.php?artnr=1928460030
Logget
DRAH
Debattør
Indlæg: 1
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #4 Dato:
06, April 2019 - 09:05 »
Jeg har noget svært ved at forestille mig hvordan de hætter som du omtaler ser ud. Er det enderne på vippearmene ?. Dele på knastakselen , vippearme, mellemlægtskiver eller ventiler er ofte indsatshærdet. De vil sige at de har en hård overflade og en blødere kerne. Hvis man sliber i overfladen vil man fjerne det hærdede lag og delen vil herefter slides meget hurtigt.
En løsning for dig kunne være at afhærde behandle delen og derefter få genhærdet. Det vil kræve professionelt udstyr, viden og erfaring.
Hvis du kan komme til kunne slibning med en diamantskive være en mulighed.
Der findes firmaer som sliber hårdmetal skærende værktøj til industrien. De vil måske også kunne klare det.
Hej Harbst,
Jeg får indført lidt flere specs på de omtalte hætter. Jeg uploader et par billeder der viser det.
Jeg har tænkt det samme som dig mht til hærdningen. Men man kan varme det op igen til mellem (gul og blå) og så hærde det igen. Det er lidt upræcist, men vel bedre end intet. Det skal jeg heldigvis ikke tage mig af
Tak for linket. Jeg synes enkelt-afretterne ser spændende ud! Lad mig uploade billederne og yderligere specs, og se hvad du/I mener om det ... Har du set det Bent har skrevet?
-----
Man spænder din hætte op i patronen på en drejebænk, og bruger derefter et hårdmetal-drejestål som dette:
https://www.maerklen-shop.de/artikel.php?artnr=1928460030
Hej Bent,
Tak skal du have. Den ser vi på nu! Jeg uploader specs og billeder. Ser frem til at høre jeres mening om det.
Indtil videre, tusind tak...
Venligst
Dan
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #5 Dato:
06, April 2019 - 13:57 »
Skal der laves huler, skæring i noget hårdt men ledende er nr.1 gnistbearbejdning.
Første bedste eks.
http://www.pkj.dk/det-kan-vi/gnistbearbejdning
Eller se her;
https://www.google.com/search?hs=UFS&channel=fs&q=gnistbearbejdning&tbm=isch&source=univ&client=ubuntu&sa=X&ved=2ahUKEwjQsb-zs7vhAhWsw6YKHSU1D8kQsAR6BAgJEAE&biw=799&bih=557
Man sliber ikke, men el-gnister. (EDM)
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_discharge_machining
Logget
DRAH
Debattør
Indlæg: 1
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #6 Dato:
25, April 2019 - 01:52 »
Hej igen,
Tusind tak for hjælpen venner! Nu vil vi forsøge med et par af de ting vi har fundet frem til her og så ser vi hvordan det går- Lørdag næste, skal kareten på felt og testes og dagen efter på bane. Hvis "hætterne" holder under testen bliver de brugt på banen. Jeg melder tilbage med udfaldet..
Igen, tak for hjælpen
Vh
Dan
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Flere end 10.000 migranter har krydset Den Engelske Kanal siden januar
Amnesty efter Løkkes reaktion på ICJ-ordre: 'Israels allierede skal gøre alt, hvad de kan'
Brutal Viktor Axelsen spiller sig suverænt i finalen i Malaysia
Australsk mineselskab stævner Grønlands selvstyre
43 passagerer fortsat indlagt efter voldsom turbulens på fly
København bygger nye institutioner, mens andre lukkes
Ni sigtet for drabsforsøg på 27-årig mand i Esbjerg - to skal i grundlovsforhør
G7-lande vil bruge russiske milliarder til at hjælpe Ukraine
Kulsort røgsøjle: Højhus brænder i Vejen
Anklager vil give Trump mundkurv på i dokumentsag efter kontroversielle beskyldninger
Brand i Samsø Syltefabrik efterlader medarbejdere uden arbejde
Ozempic bremser udviklingen af nyresygdom hos diabetespatienter, viser nyt studie
Vådt vejr giver mangel på nye danske kartofler
Naturplejere oplever chikane fra dyreaktivister -minister vil bygge bro
Kina har afsluttet to dages militærøvelser ved Taiwan
USA begrænser import af visse fjerkræprodukter fra Australien
Zelenskyj roser soldater for at vinde frem under besøg i Kharkiv
27-årig mand stukket med kniv i Esbjerg: Politiet søger efter vidner
Netto vil ikke længere samarbejde med Copenhagen Pride
En af verdens ældste LGBT+-barer lukker i København
Nyt fra ing.dk
Find fidusen med BEU
Hektarstore brintpaladser skulle gøre fly og skibe grønne: Nu smuldrer fundamentet
Fem tekniske specialenheder baner vej for dansk kampkraft: Få et indblik her
Databrud i EU-Parlamentet: 9.000 ansatte har fået lækket følsomme persondata
Aarhus Universitet afbryder omgående alt samarbejde med kinesiske virksomheder inden for genomforskning
Spækhuggere har sænket syv både: Ny lydkanon skræmmer dyrene væk
Staten er fanget i DXC-kontrakt: Nu stiger prisen for kritisk it-løsning med 187 millioner
Google forvandler sig fra søgemaskine til svaremaskine
Nordic Waste skjulte problemer med vaskeanlæg: »Det er dybt rystende«
DNA-prøve skal opklare det største bævermysterie i 2.500 år
Concito: Landmænd bør producere langt mere og samtidig frigive plads
Bødskov advarer: EU-bøvl spænder ben for den grønne omstilling
Youtube truer russisk menneskerettighedsorganisation med at fjerne indhold om krigen i Ukraine
Coop-CIO løfter pegefingeren: Internationale it-leverandørers priser er urimeligt høje
EU går med i international alliance for AI-sikkerhed
Leder: Regeringen vil udvide stormflodsordningen – stik imod eksperternes råd
Statens It misser deadline for egne klimamål
Kritik af industriens klimaomstilling: Arla, Danish Crown og Carlsberg hænger fast i naturgassen
Bilproducent anklages for miljøsjusk: »De stjæler vores vand«
Krisen i den grønne sektor: Ingeniører søgte mod nye brancher »hen over natten«
Gartneri på Stevns henter CO2 fra Amager - og det er køreturen værd
Datatilsynet lukker Netcompany-undersøgelse efter stort datatyveri
AI-konsortium med opråb til politikere: »Regeringen skal træde i karakter«
Den stille dræber: Elbiler er fodgængernes værste fjende
Danmark indvinder for få råstoffer trods masser af ressourcer: Det kan koste dyrt
Myndighed i USA: Politiske videoer og annoncer lavet med AI skal deklareres
Teknologichef i Mærsk-center om atomdrevne skibe: »Det virker lovende«
Skal vi pille guldtænder ud af de døde i cirkularitetens ånd? På reportage i krematoriet
Efter fire årtiers vandmiljøkamp: Derfor er der stadig iltsvind
Professor om Googles nye AI-søgeresultater: »Vi har tilgået teknologien på en måde, som har været ret umoden«
Atomkraft er på vej tilbage i fragtskibe
Google-bestilt rapport sminker AI-gevinster: I bedste fald »meningsfyldt gætværk«
Regeringen præsenterer solcellestrategi: Leasing-ordning og puljemidler er på bordet
Jyske Bank: »Cyberangreb er skyld i nedbrud«
Der skal sættes syv gange flere ladestandere op om ugen, hvis Europas klimamål skal nås
Ledere skal lære at se holistisk på bæredygtighed
Menneske-testikler undersøgt for mikroplast: Resultatet overrasker forsker
Bankernes it-leverandør om AI: Vi stoler på Microsofts løfter
Politikere raser: »Fuldstændig uacceptabelt« at købe olie fra Rusland
Minister: Google skal standse falsk porno med kendte personer
Energiklagenævnet blev ved en fejl – og uden nogen opdagede det – nedlagt i 2022
Synspunkt: Vi har ikke råd til nultolerance over for asbest, for der er asbest overalt
Danske Bank gør klar til at udrulle AI i stor skala
Import af olie fra Indien eksploderet: Danmark risikerer at støtte Putins krigsmaskine
Blogindlæg: Myldretid i lav jordbane
Voldsom turbulens koster flypassager livet og kvæster 30
Forskere efterlyser plan: Vi mangler kulstof til den grønne omstilling
Ny viden hamrer pæl i årelang diskussion: Landvind snurrer sin egen klimabelastning tilbage på få år
Danmarks 40 mia. kr. dyre opgradering af flåden ligner en håndsrækning til udkantskommune
Vil genrejse dansk skibsbyggeri: Komplet fabrik kan stå klar på tre år