ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
passagerantal og stewardesse
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 59
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 16
I alt: 16
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: passagerantal og stewardesse (Læst 8551 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Dato:
21, August 2015 - 22:17 »
Ved mindre passagerfly som f.eks twinotter har man ingen stewardesse
Ved lidt større passagerfly som f.eks Dash 8 har man en stewardesse med.
Hvad er egentlig reglerne for hvornår man skal have stewardesse?
Spørgsmålet er relevant i flyvning på Grønland: Hvis man kan undlade stewardessen (og kaffen) kan man medbringe mere cargo - og hvis der er en grænse for passagerantal endnu mere cargo.
Lige før start kan andenpiloten (der skal stadig være to piloter) checke passagerernes sikkerhedsseler og instruere om nødlandinger etc.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #1 Dato:
22, August 2015 - 09:36 »
Stewardesser er en del af sikkerhedspersonalet i flyet ligesom medarbejderne på en passager-færge er en del. Jeg tror der er en formel, hvor antallet af nødudgange og antallet af passagerer (ikke nødvendigvis passagersæder) indgår.
Der skal ikke være 2 piloter i et passager-fly. Taxi-fly behøver kun en pilot.
Jeg tror ikke vægten af kaffe og en stewardesse har den store betydning. Det er værre med overvægtige passagerer.
Det er jo underligt at man skal betale for overvægt hvis kufferten vejer for meget men, hvis man selv vejer for meget skal man ikke betale -sålænge ens røv kan klemmes ned mellem flystolens armlæn.
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #2 Dato:
23, August 2015 - 23:19 »
Jeg tænker ikke så meget på vægten af stewardessen - mere på hendes løn.
Hvis den kan spares er meget vundet.
Jeg ser at både twinotter og flere andre små tomotores fly beskrives som 19 passagerers.
Jeg gætter på at formlen siger at uden stewardesse må man medbringe op til 19 passagerer. Er det rigtigt?
Air Greenland og Air Iceland flyver med dash 8 som i nogle versioner har 29 sæder og i andre versioner har 37 sæder.
Min ide er at man kunne flyve dash 8 med 19 passagerer uden stewardesse fra Reykjavik, Island til Kulusuk, Grønland - flyvetid 2 timer - og den sparede vægt kunne bruges til mere cargo og billigere pris ihvertfald for cargo.
På denne måde kunne vi få en bedre forsyning via fly i Østgrønland hvor skibstrafik stoppes af storis en stor del af året.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #3 Dato:
24, August 2015 - 09:21 »
Hej Gerda
Nu er det her godt nok link til reglerne i USA, men jeg tror de er lignende internationalt:
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?SID=a30806a57a88e01152352972ce4d90b2&mc=true&node=se14.3.121_1391&rgn=div8
Passagertallet "19" er ganske rigtigt ét af de vigtige skel, som ses i dette uddrag:
§121.391
(1) For airplanes having a maximum payload capacity of more than 7,500 pounds and having a seating capacity of more than 9 but less than 51 passengers—one flight attendant.
(2) For airplanes having a maximum payload capacity of 7,500 pounds or less and having a seating capacity of more than 19 but less than 51 passengers—one flight attendant.
(3) For airplanes having a seating capacity of more than 50 but less than 101 passengers—two flight attendants.
En Twin Otter har typisk 19 sæder og så vidt jeg kan finde ud af max payload på 2500 lb (undskyld, men i luftfarten bruges ofte ikke-SI-enheder) og falder dermed under §121.391(2) dvs ingen stewardesse påkrævet.
En Dash 8 (typisk mindst 37 sæder) ligger i forskellige udgaver mellem godt 7500 lb og knap 20.000 lb max payload, så den kommer under §121.391(1), dvs én stewardesse påkrævet. Der findes dog også Dash 8 med op til 86 sæder og så kommer den under §121.391(3) og der skal være to stewardesser.
Håber det var svar nok
Jens
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #4 Dato:
24, August 2015 - 16:43 »
Mange tak for gode oplysninger
Jeg ser at Dash 8 100 og 200 begge har payload på 7511 lb så det er vanskeligt at undslå sig for at have stewardesse medmindre man går helt ned til 9 pax.
Men så vil der jo også være plads til en masse cargo....
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #5 Dato:
24, August 2015 - 19:17 »
Hvorfor lejer du ikke hele flyet til en "cargo" flyvning fra Island. Så sparer du både stewardesse og sædevægte
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #6 Dato:
25, August 2015 - 03:02 »
Det er rigtigt. Jeg begyndte med at tænke på ren cargoflyvning men tænkte så at det måske kunne betale sig at have kombineret passager/fragtflyvning, som både Air Greenland og Air Iceland udfører.
Men nej, Jeg kan se at når det gælder større forsyninger, er ren fragtflyvning nok mest rentabelt
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
passagerantal og stewardesse
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Brand i villa på Lolland: Luk døre og vinduer
Esbjerg fB rykker op i 1. division
Politiet kommer med opfordring til karnevalsdeltagere i Aalborg
Amnesty: Vi forventer, at Danmark støtter afgørelse om at stoppe kampene i Rafah
Verdensetteren Djokovic får skidt optakt til French Open
Colibakterier fundet i badevand i Køge Kommune
AGF jagter talenter i Uganda og laver aftale med fodboldakademi
Manden bag 'Super Size Me' er død
22-årig varetægtsfængslet i fire uger efter skyderi på Nørrebro
Det sociale frikort bliver permanent
Familien Schumacher vinder retssag om falsk interview
Tidligere institutleder betaler erstatning for buste af Frederik 5., hun selv smed i havnen
Mand i kritisk tilstand efter arbejdsulykke med gravemaskine i Løgstør
Tysk politi undersøger sag om højreekstremistiske sange
Køge Bugt Motorvejen genåbnet efter spærring
65-årig mand idømt anbringelsesdom for drab på sin kone
Xavi fyret i FC Barcelona en måned efter, han blev overtalt til at blive
Forlag bekræfter: Efter massiv efterspørgsel kommer gammel børnebog på hylderne igen
Jeremy Corbyn stiller op til parlamentsvalg uden parti i ryggen
22-årig sigtet for våbenbesiddelse under skudepisode på Nørrebro
Nyt fra ing.dk
Databrud i EU-Parlamentet: 9.000 ansatte har fået lækket følsomme persondata
Aarhus Universitet afbryder omgående alt samarbejde med kinesiske virksomheder inden for genomforskning
Spækhuggere har sænket syv både: Ny lydkanon skræmmer dyrene væk
Staten er fanget i DXC-kontrakt: Nu stiger prisen for kritisk it-løsning med 187 millioner
Google forvandler sig fra søgemaskine til svaremaskine
Nordic Waste skjulte problemer med vaskeanlæg: »Det er dybt rystende«
DNA-prøve skal opklare det største bævermysterie i 2.500 år
Concito: Landmænd bør producere langt mere og samtidig frigive plads
Bødskov advarer: EU-bøvl spænder ben for den grønne omstilling
Youtube truer russisk menneskerettighedsorganisation med at fjerne indhold om krigen i Ukraine
Coop-CIO løfter pegefingeren: Internationale it-leverandørers priser er urimeligt høje
EU går med i international alliance for AI-sikkerhed
Leder: Regeringen vil udvide stormflodsordningen – stik imod eksperternes råd
Statens It misser deadline for egne klimamål
Kritik af industriens klimaomstilling: Arla, Danish Crown og Carlsberg hænger fast i naturgassen
Bilproducent anklages for miljøsjusk: »De stjæler vores vand«
Krisen i den grønne sektor: Ingeniører søgte mod nye brancher »hen over natten«
Gartneri på Stevns henter CO2 fra Amager - og det er køreturen værd
Datatilsynet lukker Netcompany-undersøgelse efter stort datatyveri
AI-konsortium med opråb til politikere: »Regeringen skal træde i karakter«
Den stille dræber: Elbiler er fodgængernes værste fjende
Danmark indvinder for få råstoffer trods masser af ressourcer: Det kan koste dyrt
Myndighed i USA: Politiske videoer og annoncer lavet med AI skal deklareres
Teknologichef i Mærsk-center om atomdrevne skibe: »Det virker lovende«
Skal vi pille guldtænder ud af de døde i cirkularitetens ånd? På reportage i krematoriet
Efter fire årtiers vandmiljøkamp: Derfor er der stadig iltsvind
Professor om Googles nye AI-søgeresultater: »Vi har tilgået teknologien på en måde, som har været ret umoden«
Atomkraft er på vej tilbage i fragtskibe
Google-bestilt rapport sminker AI-gevinster: I bedste fald »meningsfyldt gætværk«
Regeringen præsenterer solcellestrategi: Leasing-ordning og puljemidler er på bordet
Jyske Bank: »Cyberangreb er skyld i nedbrud«
Der skal sættes syv gange flere ladestandere op om ugen, hvis Europas klimamål skal nås
Ledere skal lære at se holistisk på bæredygtighed
Menneske-testikler undersøgt for mikroplast: Resultatet overrasker forsker
Bankernes it-leverandør om AI: Vi stoler på Microsofts løfter
Politikere raser: »Fuldstændig uacceptabelt« at købe olie fra Rusland
Minister: Google skal standse falsk porno med kendte personer
Energiklagenævnet blev ved en fejl – og uden nogen opdagede det – nedlagt i 2022
Synspunkt: Vi har ikke råd til nultolerance over for asbest, for der er asbest overalt
Danske Bank gør klar til at udrulle AI i stor skala
Import af olie fra Indien eksploderet: Danmark risikerer at støtte Putins krigsmaskine
Blogindlæg: Myldretid i lav jordbane
Voldsom turbulens koster flypassager livet og kvæster 30
Forskere efterlyser plan: Vi mangler kulstof til den grønne omstilling
Ny viden hamrer pæl i årelang diskussion: Landvind snurrer sin egen klimabelastning tilbage på få år
Danmarks 40 mia. kr. dyre opgradering af flåden ligner en håndsrækning til udkantskommune
Vil genrejse dansk skibsbyggeri: Komplet fabrik kan stå klar på tre år
Regeringen vil skære ‘ambitiøst’ i byggeriets CO2-udledning: Går dog slet ikke så langt, som branchen ønsker
Opklaret af danske forskere: Derfor er der fugleinfluenza i mælk
Hvorfor fik ingen den ide før: Øjendryps-brillerne tager verden med storm