* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 414
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 295
I alt: 295

Forfatter Emne: Ny slags stregkoder  (Læst 13942 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Ny slags stregkoder
« Dato: 09, September 2008 - 10:58 »
Vi kender selvfølgelig allesammen de stregkoder, som bruges på varer m.v. og let kan scannes.
Men der er tilsyneladende kommet en ny type frem.
PostDanmark tilbyder erhvervskunder den service, at postmodtageres adresseændringer meddeles afsenderen, når man sender et brev - og for at bruge denne service skal man have en stregkode, som man så påtrykker brevene. Den ser anderledes ud end de sædvanlige, idet ikke alle streger er lige høje.
Jeg ser ofte denne type kode på bl.a. breve fra banken - lige under selve adressen.
Men jeg har undret mig over, hvorfor man bruger et sådant system?
Den normale type stregkode udmærker sig jo ved at være meget robust overfor småfejl, såsom at holde etiketten elelr håndscanneren skævt - i nogle typer scanner kan man endda dreje den 90° og stadig få læst koden korrekt.
Skal mon der en særlig scannertype til at læse den nye type stregkode?
Og hvorfor kan PostDanmark ikke bare bruge den "gammeldags"?

Morten Jødal
Mvh. Morten Jødal

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Ny slags stregkoder
« Svar #1 Dato: 09, September 2008 - 12:37 »
Når du skriver den 'gammeldags' stregkode er jeg meget i tvivl om hvad du mener, for jeg har da i lang tid set flere forskellige stregkoder anvendt i forretningslivet, men du tænker nok på EAN-13 og EAN-8, der er de mest anvendte på varer, der skannes i kassen i forretninger.

Der findes imidlertid en stor mængde af forskellige stregkodesystemer. Se f. eks.

www.activebarcode.com/codes/

Der er jo nok i hvert fald tre problemer når man vælger en stregkode. For det første hvor megen information man ønsker, at koden skal indeholde, hvor sikker genkendelsen skal være og for det tredie, hvorledes stregkoden skal kunne anvendes.

For en stregkode på breve eller togvogne ved man på forhånd hvorledes den aflæses, så der er ikke grund til at tage hensyn til, at den skal kunne skannes på skrå, som det kan være tilfældet i et supermarked.

Hvis du ser på specifikationerne for selv en lille billig håndskanner, som f. eks anvendes i supermarkederne, så vil du se at de er i stand til at læse en stor del af de forskellige stregkodesystemer, så det er næppe nødvendigt at anskaffe sig en kompliceret og dyr skanner blot for at læse postvæsnets stregkoder.

I det sidste års tid har jeg også bemærket, at på breve fra banken, er der anvendt en todimensional stregkode (DataMatrix på 16*16), som kan indeholde op til 24 tal eller 16 tegn. Skulle dette kodes i en endimensional stregkode ville denne blive ret så lang og skæmme brevene ret meget. Til gengæld kræves der så et camera med en rimelig opløsning for at kunne læse koden.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Ny slags stregkoder
« Svar #2 Dato: 09, September 2008 - 13:53 »
Tak for det gode link, efry.

Ja, for mig,der kun er bruger af supermarkedets og bibliotekets scannere, åbnede der sig et stort antal nye muligheder ...

Den kode, jeg spurgte til, hedder imidlertid ikke DataMatrix, men PostNet -den næstnederste i dit link.
Det er ikke banken, men PostDanmark, der tilbyder den - og min bank er altså blandt de kunder, der benytter servicen, som er beregnet til at opspore flyttede personer, som har glemt at meddele adresseforandring (jeg ved af erfaring, hvor svært det er at huske alle!).

Da denne kode kun kan indeholde tallene 0-9, og dermed vel kun kan identificere den kunde, der skal modtage besked om adresseændringen, er jeg stadig lidt forundret over, at PostDanmark (eller et andet postvæsen) har fundet det nødvendigt at udvikle en helt ny kode til formålet.

Men der er måske en speciel forklaring?
« Senest Redigeret: 09, September 2008 - 13:54 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ny slags stregkoder
« Svar #3 Dato: 09, September 2008 - 14:15 »
Jeg ved ikke hvorfor at PostDanmark betop har valgt den kode, men jeg kunne tænke mig at det har noget at gøre med at "det gør de andre også" altså hvis du sender et brev til Frankrig med omtalte kode kan de også se hvad der skal ske hvis modtager er flyttet.

Bortset fra det så kan jeg sige at der er en stor afgørende forskel på den kode og den lyserøde nede i bunden af brevet, den bliver læst af samme OCR læseelektronik som også læser selve adressen.
Hvorimod den lyserøde i bunden læses af en særlig stregkode læser BCR (Bar Code Reader) hvis det er en BCS maskine og LAT hvis det er en OCR maskine der læser den.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Ny slags stregkoder
« Svar #4 Dato: 09, September 2008 - 21:26 »
Min bemærkning om DataMatrix stregkoder, som Nordea anvender, var blot ment som et eksempel på, at stregkoder ikke behøver at være endimensionale. Stregkoden anvendes for øvrigt ikke på konvolutten men på selve brevet.

Hvis du ser på kodningen af PostNet, som angivet i dette link:

http://en.wikipedia.org/wiki/POSTNET

ser man, at koden må anses for at være ret sikker, idet der ikke blot er et simpelt checkciffer, men hvert enkelt tal er kodet ved hjælp af 5 bit. Ud af de 32 muligheder, som de fem bit giver, anvendes altså kun de 10. Dvs, at hvis en af de lange streger er forvansket, så den genkendes som kort, vil læseren være klar over, at der er en fejl.

Faktisk skal der indenfor samme ciffer være to fejllæsninger (kort til lang og lang til kort) for at få et genkendeligt tal, men her vil checkcifferet fange fejlen med mindre, der er to tilsvarende fejllæsninger i et andet ciffer og summen af de to fejllæste skal være lig summen af de korrekte cifre.

Faurbye

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 43
    • Vis profil
Sv: Ny slags stregkoder
« Svar #5 Dato: 10, September 2008 - 12:50 »
Jeg har ikke undersøgt de nye stregkoder, men kan da tilføje, at man her finder dem der administrerer bl.a. EAN-systemet:
http://gepir.gs1.org/v31/xx/

EAN (European Article Numering) er vist i øvrigt blevet til GTIN (Global Trade Item Number).

Man kan fx. slå stregkoder (ja altså cifrene ;D) op her:
http://gepir.gs1.org/v3/dk/Default.aspx

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Ny slags stregkoder
« Svar #6 Dato: 11, September 2008 - 23:05 »
Og til dem der lige har lyst til at lege lidt ekstra med deres kameramobil..
http://reader.kaywa.com/

Et lille stykke software der kan læse stregkoder som man selv kan fremstille på hjemmesiden.

MVH Tommy

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk