ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Apropos arktiske køretøjer.......
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 680
Sidste:
JillPoate9
Statistik
Total antal indlæg: 15978
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 106
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 106
I alt: 107
Paw Olsen
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Apropos arktiske køretøjer....... (Læst 9603 gange)
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Apropos arktiske køretøjer.......
«
Dato:
06, Februar 2009 - 10:00 »
Når nu talen er om køretøjer til brug i nær arktiske områder, kommer jeg til at tænke på denne fascinerende konstruktion fra slutningen af 30'erne, beregnet til indsats på Antarktis. Forladt og genfundet under sneen i slut 50'erne, og nu sandsynligvis dækket af metertykke snelag eller endt på havets bund:
http://www.joeld.net/snowcruiser/oty-pics.html
http://www.joeld.net/snowcruiser/polar_record_23.html
http://www.joeld.net/snowcruiser/snowbibl.html
Hvis man er så gammel, at man har prøvet at køre i rigtigt sne her i Danmark kan man undre sig over, at man med den daværende teori og viden troede man kunne køre med glatte dæk.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #1 Dato:
06, Februar 2009 - 14:11 »
Spændende links, Hansw!
Som jeg læser den grundige artikel (det midterste link) var det nok så meget for stor tyngde i forhold til dækkenes angrebsflade, som det var glatte dæk, der gjorde "snow cruiser"en uanvendelig i praksis.
Det er jo set både før og siden, at tillid til moderne teknologis uovervindelighed har ført til konstruktioner, som teoretisk er gode, men ikke holder i praksis. Skal vi holde os til Antarktis, har jeg set flere steder, at grunden til Scott-ekspeditionens ulykkelige skæbne i jagten på Sydpolen (1911-12) især var, at man havde forladt sig på motoriserede slæder, hvorimod konkurrenten Amundsen benyttede velafprøvede hundeslæder.
Som det måske huskes, kom Amundsen en måned før Scott til Sydpolen, og Scott omkom på tilbagevejen med hele sin ekspedition. se
HER
og
HER.
.
Langt senere husker jeg den første bilmæssige "snekatastrofe" i Danmark sidst i november 1971. Rigtig mange trafikanter sad fast i dagevis lige uden for de store byer, og flere omkom - heriblandt folk, der blot ver kørt ud for at se "om det virkelig var så slemt".
Forklaringen er vel, at man først på dette tidspunkt havde tiltro til, at "min gode bil kan altid komme igennem", hvor man tidligere holdt sig inde til det værste var drevet over; og accepterede, at der var dage, da trafikken var gået i stå.
Af samme grund ligger pigdækkenes glansperiode også langt senere, end man egentlig skulle tro.
Logget
Mvh. Morten Jødal
akselj
Debattør
Indlæg: 44
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #2 Dato:
06, Februar 2009 - 15:19 »
Scott-Amundsen historien viser meget tydeligt at forberedelse og respekt for naturen er de vigtigste parametre ved alle ekspeditioner.
Scott havde kun en enkelt gang tidligere været i Arktis, hans første ekspedition mislykkedes på garnd af "ekstreme vejrforhold", da han så planlagde sin anden ekspedition var han selvfølgelig sikker på at han ikke ville møde lignende forhold, men da vejret på Arktis altid er ekstremt blev han igen overrasket.
Motorslæderne var selvfølgelig en katastrofe, men som alternativ havde han medbragt shetlands ponier som han regnede med kunne tåle kulden, men det øgede hans behov for proviant voldsomt, det fungerede heller ikke.
Hunde ville han af princip ikke bruge, bl.a. fordi han ikke mente at det var etisk at slagte dem som foder (det er det da absolut heller ikke).
Hans foretrukne trækkraft var hans mænd ( det var mere sportmanlike), det betød at de slæbte sig til døde på alt for små og forkerte rationer (han regnede så vidt jeg husker med 4000 kalorier pr dag, det er under halvdelen af det nødvendige) flere af hans folk tabte op mod 30 kg før de døde
Han afviste hånligt de ideer om påklædning Amundsen havde erfaret sig til med udganngspunkt i Alaskaeskimoernes løsthængende dragter af mange lag. (Den engelske flådes vinteruniformer måtte være bedre end det nogle stenaldernegre brugte)
Amundsens hold kørte ca. 3 gange så langt pr. dag, var velfodrede, tog på i vægt, og kom alle hjem igen.
En af de engelsksprogede TV kanaler har lavet en rekonstruktion på Grønland, og den viser tydeligt forskellene
Logget
Søren Basbøll
Senior
Indlæg: 233
Sv: Apropos arktiske køretøjer.......
«
Svar #3 Dato:
06, Februar 2009 - 17:36 »
Efter min mening er der skrevet én og kun én bog om emnet der er værd at læse, og det er Roland Huntford: Scott and Amundsen, the race to the South Pole.
Historien er ikke overraskende langt mere indviklet end det fremgår af ovenstående, i flæng efter hukommelsen:
Scott var for dyr i smadrede krigsskibe, så derfor var det billigere at have ham på Antarktis.
Man frygtede det der senere blev til 1. verdenskrig og havde derfor brug for at idealisere døde helte og Scott kunne levere varen modsat Shackleton for eksempel.
Direktøren for Royal Geographical Society var homoseksuel med svaghed for kønne unge søofficerer.
--------
Som sagt kan bogen varmt anbefales, mere spændende end nogen kriminalroman, og researchen sætter alle de andre bøger om emnet i skammekrogen.
Hilsen
Søren Basbøll
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Apropos arktiske køretøjer.......
Seneste Debatindlæg
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, September 2024 - 20:05]
STORE og små tal.
af
jj-
[11, September 2024 - 19:31]
Moderate eller Immoderate...
af
jj-
[04, September 2024 - 20:06]
Cities - The main cause o...
af
jj-
[29, August 2024 - 20:16]
Climate Scientist_ Global...
af
jj-
[14, August 2024 - 20:36]
IPCC Generalsekretær adva...
af
jj-
[04, August 2024 - 11:19]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
HVH
[03, August 2024 - 07:22]
Talforståelse
af
Uffe Kaagaard
[22, Juni 2024 - 20:45]
Frygtens karrusel
af
jj-
[18, Juni 2024 - 20:18]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
Google ads:
DR-Nyheder
FN: Eksplosioner i Libanon var et brud på den humanitære folkeret
De første amerikanere stod i kø til at stemme
DMI varsler tåge i dele af landet
Bil med fire personer væltede rundt i trafikuheld: Fører sigtet for narkokørsel
Ny forskning lover godt for rekordhøjt antal sclerosepatienter i Danmark
Oliespild i grønlandske fjorde efter sunket skib
Stormagasinet Harrods undskylder efter anklager om seksuelle overgreb
Novo-aktie dykker efter skuffende slankepille-test
Norge skruer op for kontrol ved grænsen mod Rusland
Isbjørn er rejst fra Grønland til Island på en isflage: Nu er den skudt
100 millioner kroner til skoler i Odense: 'En god dag for folkeskolerne'
Omdiskuteret botilbud skal alligevel ikke lukke
Fynsk politibetjent dømt for groft tjenestemisbrug
Visitationszoner i København forlænges
Zelenskyj: Ukraines sejrsplan afhænger af vores allierede
Ingen erstatning til benamputeret pirat, der deltog i angreb på danske soldater
Randers Kommune hæver skatten i nyt budgetforlig
Ny vurdering: Truslen fra cyberspionage mod Danmark er meget høj
To nordjyske nabokommuner lander budget: Den ene kæmper stadig, mens den anden har stoppet blødningen
Regningen for gas ændrer sig næste år - og små kunder bliver taberne
Nyt fra ing.dk
Efter rekordhøje PFAS-fund: Her er renseanlæg ombygget med ’et overdimensioneret kaffefilter’
Mød AI-assistenten Kaila: Skal hjælpe danske advokater i retssager
Kritisk fejl opdaget på Titanic-ubåden få dage før ulykke
Vi kan ikke stole på kinesiske elbiler eller satellitter fra Elon Musk
Vind- og solenergiens gyldne tider slut: Regeringens mål er »helt på Månen«
I fem år har hun været med til at præge digital lovgivning i Bruxelles, men Norge står klarest på hendes tech-himmel
30 topforskere kritiserer Science i sag om dansk kvanteforskning
Regeringen vil renovere sygehuse for 22 milliarder. Godt. Men ikke nok, siger Danske Regioner
Det vrimler med myg og flåter: Se kortene over Danmarks nye sygdomstrusler
Gymnasier blev udsat for hackerangreb: Helbredsoplysninger og cpr-numre kan være lækket
Hackerangreb mod OUH efterlader skjult millionregning og årelangt teknisk efterslæb
Eksotiske myg og flåter på vej mod Danmark: Nu kommer SSI med en advarsel
Leder: De skandaløse sager om miljøfusk i Nordsøen og svigt med Scandinavian Star afslører behov for mere åbenhed
Se opgørelsen: Tusindvis af kroner endte i forkerte hænder efter Nemkonto-fejl
Walkie talkie-angreb i Libanon afslører sårbare forsyningskæder
LinkedIn høster data til AI-træning: Brugerne skal selv slå det fra
Klimabevidste politikere skal tage styring med AI-udviklingen: »Vi er nødt til at prioritere«
Digital Tech Summit: AI er en tikkende bombe i datacentres galoperende elforbrug
Negative elpriser får leverandør til at udskyde solcelleprojekter til tre millioner husstande
It-kæmper skjuler stigende CO2-udledninger: »Man må ikke bare vælge det tal, der ser bedst ud«
AI-kapløbet vælter tech-giganternes CO2-regnskab: »Forretningsmodellen vinder over klimaet«
Vejdirektoratet slår fast: Ny midtjysk motorvej vil give milliardunderskud
Under kølerhjelmen på den sprængfarlige personsøger: Mulighederne for manipulation er uendelige
Antibiotikaresistens vil koste 40 millioner liv frem mod 2050
Stik imod anbefalinger: Regioner beholder trafikområdet
Forbrugerråd kaster sig ud i slagsmål med spilbranchen om børnenes opmærksomhed og pengepung
Dan Jørgensen har blankt afvist atomkraft: Nu tvinges han til at fremme den i Europa
Usikkerhed om asbestmålinger har sendt rystelser gennem ejendomsbranchen. Nu skal forsker skabe klarhed
Regeringen vil samle sundheds-it i ny fælles enhed
Angreb med personsøgere er »ekstremt komplekst og imponerende,« siger ekspert
Margrethe Vestager ny DTU-bestyrelsesformand: »Stort privilegie«
Fra Sovjetunionens ruiner byggede han verdens første it-samfund: Her er historien om Estlands digitale statsleder
Lynetteholm ligner en underskudsforretning: Professor har et billigt alternativ
Ny temperaturmåling på el-forsyningssikkerhed: Kan blive afhængig af el-import
Minister i Grønland lun på mere minedrift: »Vi har brug for pengene«
Ny rapport: Samfundet betaler dyrt for skatterabat til elbiler
Ny vurdering sår tvivl om evakuering af Snekkersten-huse: Nedrivning er unødvendig
Digital Tech Summit: Spredt dansk chipsatsning duer ikke - skab fælles front
Dan Jørgensen er ny EU-kommissær for energi – se alle EU’s nye kommissærer her
Biolog: Usutu-virus kan have været i Danmark i årevis
Transformator Update: Hvordan undgår vi et nyt Crowdstrike-nedbrud?
Oracle-stifter: Konstant overvågning sikrer borgernes bedste opførsel
Politikere kræver minister på banen efter Nemkonto-fejl: »Det er en skandale«
Ikke kun Cheminova: Langt flere virksomheder må udlede miljøfarlige stoffer i strid med loven
Forsvaret erkender: Moderne biler udgør en sikkerhedsrisiko
Kort Nyt: Forsikringsbranchen foreslår statstilskud til at flytte oversvømmelsesramte huse
Forsker vil flytte fokus i beregninger: Synliggør fordelene ved træ
FLS skeptisk over for europæisk selvforsyning: Minedrift i Grønland er dyrt
Niels Due Jensen forvandlede Grundfos til en global virksomhed
It-professor ryster på hovedet over koks i Nemkonto: »Burde ikke kunne ske i 2024«