ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Ingeniøruddannelserne
»
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 368
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 149
I alt: 149
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start (Læst 10675 gange)
madswp
Debattør
Indlæg: 3
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Dato:
18, Juni 2014 - 21:54 »
Hej Ingeniører
Jeg er en ung mand på 29 der kraftigt ønsker at starte på ingeniør uddannelsen. Enten elektronik eller maskin linjen.
Jeg er uddannet maskin mekaniker på 8'ende år, og alt fritiden går til reparation af styrbokse/controllere, programering/software justeringer af styrenheder til bilbranchen og landbrugsbranchen. Det har altid været teorien bag alle ting der har fascineret mig frem for selve mekaniker/diagnose arbejdet.
Jeg tog turen til Aalborg universitet (Esbjerg) til åbent hus og fik snakket meget med alle vejledere og studerende, angående min situation (hus, børn, Su osv) men kunne godt bruge lidt mere feedback fra jer som har taget uddannelsen (gerne i esbjerg) og er kommet i arbejde bagefter. Så jeg har et par spørgsmål:
Økonomi: hvordan fik i hverdagen til at hænge sammen økonomisk? jeg har en datter, kone og hus. Sidder ikke specielt hårdt i det men ender dog med en gæld på omkring 250.000kr (incl SU lån) efter 4.5år. Jeg har snakket med banken, og har fået et ja til at kunne gå i gang med uddannelsen. Er der noget hjælp at hente udover SU? jeg kan få knap 1500 ekstra om måneden grundet min datter. Tænker lidt på kørselspenge? Umiddelbart er svaret nej, fra vejlederen derovre. Dog har jeg kunne læse mig til andet på diverse fora.
Der er selvfølgelig mulighed for at tage ekstra arbejde i ferierne.
Jeg har 100 km hver vej. Og offentlig transport er ikke en mulighed! (over 3 timer hver vej med massere af ventetid)
Aalborg universitet Esbjerg: Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt feedback fra folk der har taget uddannelsen derovre. Var i glade for skolen? hvorfor? hvordan lagde niveauet for undervisningen? var der tid til at tage sig af elever der eksempelvis havde svært ved et fag?
Selvfølgelig også angående adgangskurset med dansk, engelsk, matematik, fysik og kemi. Kunne i følge med på trods det var 10 år siden i sidst havde haft undervisning inden for dette (i mit tilfælde, har dog altid været glad for engelsk, matematik og fysik)
Odense universitet kunne dog også være en mulighed da jeg bor lige midt imellem.
Arbejdet: Hvad siger i til arbejdet bag efter? Er i tilfredse med det i laver? Hvordan forløber hverdagen for dig? Med henhold til hvordan tiden er fordelt på de forskellige arbejdsopgaver?
Kunne I få arbejde efter uddannelsen?
Jeg er selvfølgelig mest interesseret i at høre fra maskin og elektronik ingeniører, men alt feedback er meget værdsat.
Mads
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Svar #1 Dato:
19, Juni 2014 - 09:58 »
Jeg kan kun svare på et enkelt af dine spørgsmål, nemlig om kørselsgodtgørelse:
Der er (dybt urimeligt, men sandt!) ikke politisk vilje til at anse videregående uddannelse som arbejde, og SKAT godkender konsekvent ikke kørselsfradrag til uddannelse. Spørgsmålet om uddannelse-arbejde har i flere varianter været rejst nogle gange i Folketinget med samme resultat, så du vil helt klart tabe en skattesag, hvis du forsøger på dette område.
Jeg kan ikke afvise, at andre i din situation er sluppet afsted med det, men så er det fordi SKAT ikke har opdaget deres ændrede status - kontrollen er ikke 100%.
Løsningen kunne være et studiejob - helst et lille et, som til gengæld skal passes dagligt - eller gå med aviser om morgenen i Esbjerg inden du møder på Uni. Det er ARBEJDE og giver fuldt kørselsfradrag for de dage du udfører arbejdet!
Mine studieerfaringer er for gamle og for anderledes til at have interesse for dig, men skattespørgsmål er for alle aldre
Logget
Mvh. Morten Jødal
madswp
Debattør
Indlæg: 3
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Svar #2 Dato:
08, Juli 2014 - 21:16 »
Mange tak for svaret Morten Jødal.
Jeg har dog undersøgt sagen nærmere angående økonomien under uddannelse, og er blevet godtkendt til kørselspenge (ikke fradrag). Har man sammenlagt over 2 timers ventetid med offentlig transport dagligt har man mulighed for at søge. Jeg er netop godkendt til at kunne få kørselspenge.
Hvis andre overvejer det samme kan jeg fortælle at man pt. får 13.83 kr pr. km kørsel om dagen udbetalt pr måned. dvs i mit tilfælde 200km/dag * 13.83 = 2766 kr pr måned hvoraf man skal trække 598 fra (egenbetaling). dvs. 2168kr udbetalt. Disse skal dog indberettes og betales B skat af.
Derudover er der en smule at hente ved tilskud til dagpleje af småbørn.
Ingen der har lyst til at fortælle en smule om deres hverdag som ingeniør? hvad med dig morten, hvordan oplever du din hverdag som ingeniør?
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
«
Svar #3 Dato:
09, Juli 2014 - 12:41 »
Hej Mads.
Tillykke med dit kørselstilskud.
Den ordning kendte jeg ikke.
Din hverdag som ingeniør vil blive meget forskellig alt efter om du skal arbejde med salg, produktion, planlægning eller (som jeg selv) udvikling. Men fælles for retningerne er, at ingeniører almindeligvis har en høj grad af ansvar for deres job og derfor ofte en betydelig selvbestemmelse. Når du har mod på det, er jeg sikker på du vil synes om forandringen.
Mine uddannelsesoplevelser kommer fra hhv. AU og DTU, og de er så gamle, at jeg nu er gået på pension. Dertil blev jeg så glad for undervisning, at det kom til at fylde mere af min karriere end egentligt ingeniørarbejde. Og selv om jeg for få år siden var medlem af censorkorpset på AAU og mødte en del af de studerende der, kender jeg kun afdelingen i Esbjerg af løs omtale.
Så jeg må fastholde, at mine erfaringer er værdiløse for dig - håber du får andre til at bide på.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Ingeniøruddannelserne
»
Spørgsmål vedrørende uddannelsen inden start
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[
I dag
ved 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Pochettino stopper som manager i Chelsea
UNRWA stopper midlertidigt for uddelingen af mad i Rafah
Holland vil ikke længere tillade internationale adoptioner
Tysk prins afviser at være hovedmand bag kupplaner
Rumænsk lastbilschauffør udvist efter spirituskørsel med en promille over 2,7
København vil have strammere regler for stilladsreklamer
Svensk slikgigant vil destruere 850 ton chokolade
Politi anholder 12 mænd i 'omfattende' hvidvasksag
To fynske værfter kan hjælpe med at bygge krigsskibe: Det kræver mere plads og flere hænder
Køge Bugt Motorvejen åben igen
Rusland laver nukleare militærøvelser
Dominansen fortsætter: Pogacar vinder sin femte Giro-etape
Ikke flere vidneafhøringer i tys-tys-sagen mod Trump
Spansk ambassadør kommer ikke tilbage til Argentina efter diplomatisk strid
Mand får 60 dages betinget fængsel for at have truet politiker
Kommune sætter fokus på bytræers betydning
Konservative vil hente betjente fra Kosovo til danske fængsler
Finland vil styrke grænsebevogtningen mod Rusland
Kæledyr fra udlandet skal fra næste år være rabiesvaccineret, når de kommer til Danmark
Tre danske både ror sig til OL
Nyt fra ing.dk
Blogindlæg: Myldretid i lav jordbane
Voldsom turbulens koster flypassager livet og kvæster 30
Forskere efterlyser plan: Vi mangler kulstof til den grønne omstilling
Ny viden hamrer pæl i årelang diskussion: Landvind snurrer sin egen klimabelastning tilbage på få år
Danmarks 40 mia. kr. dyre opgradering af flåden ligner en håndsrækning til udkantskommune
Vil genrejse dansk skibsbyggeri: Komplet fabrik kan stå klar på tre år
Regeringen vil skære ‘ambitiøst’ i byggeriets CO2-udledning: Går dog slet ikke så langt, som branchen ønsker
Opklaret af danske forskere: Derfor er der fugleinfluenza i mælk
Hvorfor fik ingen den ide før: Øjendryps-brillerne tager verden med storm
»Talfifleri« i Digitaliseringsstyrelsen udløser bonus til direktøren
Asbest kan gøre ny motorvej over Limfjorden »voldsomt« meget dyrere
Synspunkt: De døde blade er en ressource
Hvid brint strømmer op fra undergrunden: Her er fem skabelsesteorier
Master åbnede hackingens mørke verden for Katrine: »Man kan godt blive lidt paranoid«
Er det mest energieffektivt at koge vand i elkedel eller på komfuret?
Parlamentarikere om udbredt dansk iltsvind: EU bør gribe meget hårdere ind
Disse kæmpetanke skal lagre dansk CO2, inden den pumpes flere kilometer under havbunden
1984: Strandlegetøj er blevet en olympisk disciplin
Tæl de forskellige knus
Niels Bohr som tegneseriehelt
Et instrumentkomfur til læger, styrmænd og preppere
Værd at vide: Tunneleffektens tidsmysterium
Nordea fritaget for it-tilsyn fra Finanstilsynet: »Det er noget rod«
Ugens debat: Ja tak til dansk sprogmodel
Max Schrems går i krig mod ChatGPT: »Hvis de ikke retter ind, må de lukke«
AI lyver om os, og solstormen stoppede traktorerne
Professor punkterer AI-hype: Chatbots har skabt begrænset værdi
Ude af drift: Lastbils tippelad lukker elforbindelse mellem Sjælland og Sverige
Nyhedsbrevet Big Green | Bliv klogere på megatendenser i den grønne omstilling
Synspunkt: Tænk træet ind i byen
Kunder famler i blinde efter påbud: Hvor god er bankernes it-sikkerhed?
Netcompany står på spring med it-platform, der skal hjælpe forsvaret på slagmarken: Eksperter er bekymrede
Derfor kan du ikke tvinge ChatGPT til at sige sandheden
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Milliarderne fosser ind til Forsvaret: Sådan køber vi kløgtigt kampkraft til kongeriget
ChatGPT kan ikke overholde GDPR: »Der er ingen gode løsninger«
Undersøgelse fra Ghana hævder, at langt mere tøjaffald bliver genbrugt
Ødelagt varmeskjold truer månemission: »Tror ikke, Nasa tør bemande kapslen«
SF vil bremse spredningen af misinformation i EU: »Tech-giganternes magt er enorm, og den bliver kun større«
KL kræver Chromebook-ordre udskudt »så vi ikke skal tilbage til pen og papir efter sommerferien«
Amazon Web Services poster 58 milliarder kroner i europæisk cloudinfrastruktur
Industrirobotter skal tage miljøvenlige beslutninger på egen hånd
Flere danskere modtog mobilvarsling under årets sirene-test: Næste skridt er varsling fra satellitter
AI-boom kan presse Japan til øge sin elproduktion med op til 50 procent
Techs mest prominente journalist skriver om megalomaniske voksenbabyer - men hun overser sit eget bidrag til mytomanien
Danske banker har fået 69 reprimander for dårlig it-sikkerhed: »Det tegner et bekymrende billede«
Energianalytiker bekymret over sløv udbygning af landvind: Kan øge danskernes elregning
Høje blykoncentrationer fundet i Beethovens hårlokker
Mette F. kæmpede for mere vindkraft på land: Derfor blev det kun en halv succes
Slut med individuelle kogere: Christiania skal have fælles varmeløsning