ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Cykel dæk 700x45C
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 148
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 116
I alt: 116
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Cykel dæk 700x45C (Læst 67824 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Cykel dæk 700x45C
«
Svar #15 Dato:
04, Maj 2009 - 22:05 »
Jeg hader sikler.
Nogle år siden var jeg tvunget til og køre ca. 30Km på arbejde hver vej på en P. maxi. Uanset hvilke dæk og slanger jeg købte, punktere lortet jævnligt.
Derfor købte jeg noget "Hokus-Pokus" på flaske. Det var noget væske (grøn?) med mange fibre. Det var et helvede og proppe produktet gennem ventilen i slangen, men med mange tændstikker lykkedes det.
Om det virkede ved jeg ikke, MEN Maxien holdt op med og blive flad uanset hvor mange småsten der var i dækket.
Det var min 25øre til debaten.
Marek.
Logget
Tomgang
Senior
Indlæg: 148
Sv: Cykel dæk 700x45C
«
Svar #16 Dato:
05, Maj 2009 - 10:19 »
Som erfaren cyklist (og motorcyklist og bilist), vil jeg gerne videregive et trick, der kan forebygge de fleste punkteringer, for de er altid irriterende og sker på det værst tænkelige tidspunkt.
I korte træk består tricket i, at du skal fjerne småsten og andre fremmedlegemer fra dækkets slidbane (og sider) med jævne mellemrum. Mellemrummet afhænger af hvor meget du cykler, og hvor slidte dine dæk er. Jeg tager normalt et hurtigt tjek hele vejen rundt om dækket 4-6 gange om året, men jeg cykler heller ikke så meget mere.
På bilen tjekker jeg dækkene når de er afmonteret, eller et hjørne er hævet. Jeg har fundet mange interessante objekter der havde boret sig ind i dækket, mest utroligt var et 4 cm langt søm der havde boret sig ind i bagdækket på min motorcykel. Heldigvis ikke vinkelret ind, men i en lav vinkel, så dækket ikke punkterede.
For nylig fandt jeg en 10 cm lang hjulafballanceringsvægtklods der havde boret sig ind i det ene bagdæk på min bil, men jeg fandt den ca 10 sek efter at den havde boret sig ind, da det gav et knald efterfulgt af en høj hvæsen. Det siger sig selv at jeg måtte have reservehjulet frem, og købe et nyt dæk efterfølgende.
Tilbage til cyklerne. De fleste punkteringer sker i regnvejr, eller når der er fugtigt på vejen. Dette skyldes formentligt flere ting, eksempelvis at vandet smører de skarpe småsten så de lettere kan bore sig ind i dækket, eller at cyklisten ikke så let kan få øje på de små skarpe forhindringer og styre udenom, eller at småstenene klæber til dækket og efter få omdrejninger har sat sig fast i dækket.
Derudover sker de fleste punkteringer på bagdækket. Dette skyldes sikkert også flere ting, elsempelvis at forhjulet får den spidse genstand til at rejse sig op, så den kan bore sig lige ind i baghjulet.
Dette er sket for mig flere gange, både i bil, på motorcykel og trædecykel. Men aldrig på ethjulet cykel.
Punkteringer kan ikke helt undgåes, de er et naturligt forekommende fænomen når man benytter luftgummihjul.
Forebyggelsen består af regelmæssig vedligehold og udskiftning i tide.
Logget
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Cykel dæk 700x45C
«
Svar #17 Dato:
05, Maj 2009 - 10:53 »
Jeg kan lige tilføje den her artikkel omkring hvorman oftere punkterer i regnvejr ;o)
http://www.dmi.dk/dmi/hvorfor_punkterer_cykler_altid_i_regnvejr
selvom jeg nu ikke selv kan følge tendensen med min egen cykel, så skal der nok være noget om det.
Sker det at man kører et søm (eller et bor, hvilket er sket for mig) direkte ind i bildækket, så undlad at pille det ud. Dækket slutter rimelig tæt omkring et sådant emne og man kan liste hen til et dækcenter uden at skulle bruge reservehjulet og få deraf sorte fingre mm.
Logget
vh.
Claus
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Cykel dæk 700x45C
«
Svar #18 Dato:
05, Maj 2009 - 14:48 »
Jeg har netop haft et punkteret bildæk - og det var et fordæk.
Årsagen var ikke til at tage fejl af, for der sad en skarp sten i dækket første gang jeg kørte på min sommerhusvej, efter at kommunen havde betænkt den med et nyt lag groft grus!
Mine relativt få punkteringer i bil har oftest været på fordæk.
Derimod har jeg i erindringen haft 9 ud af 10 cykelpunkteringer på bagdækket, og jeg har præsteret som ung at ignorere en fordækspunktering og fortsætte hjemad. Den blev tungere at træde, men jeg nåede hjem, og slangen havde kun 2 huller (den oprindelige punktering og så lige overfor ind mod fælgen). Det var prisen værd.
Derimod har jeg aldrig ignoreret en bagsækspunktering!
Den samlede forklaring på alt dette mener jeg er, at punkteringer oftest sker på de dæk, der ligger mest vægt på. I en normalt bygget bil er det forhjulene, på en cykel er det baghjulet.
Logget
Mvh. Morten Jødal
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
Sv: Cykel dæk 700x45C
«
Svar #19 Dato:
05, Maj 2009 - 22:44 »
For 30 år siden læste jeg i Opfinderens Håndbog fra Politikens Forlag at det absolut punkterfrie dæk var opfundet.
Det var endda ledsaget af et foto hvor en mand med en stor elektrisk boremaskine borer durk igennem bildækket.
Det undrer mig at disse dæk aldrig er blevet almindelige. Hvad er mon årsagen?
De kunne være praktiske, i det mindste til langsomme terrængående køretøjer.
Venlig hilsen
Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Cykel dæk 700x45C
«
Svar #20 Dato:
06, Maj 2009 - 00:47 »
Punkterfri dæk, som ikke er fyldt med luft, men i stedet med et poremateriale, fås skam stadig.
Se fx
her
.
Jeg har kun set dem annonceret til cykler og tør ikke gætte på, hvorfor de ikke er udbredt til de køetøjer, du nævner, Gerda.
En anden løsning er disse
selvlappende dæk
. Da metoden er baseret på et materiale, der sprøjtes ind gennem ventilen, kan den bruges på dæk af alle typer og størrelser. Men jeg har ingen erfaring med dens effektivitet.
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Cykel dæk 700x45C
«
Svar #21 Dato:
06, Maj 2009 - 20:55 »
De punkterfri dæk findes skam, men de giver ikke den samme køreoplevelse som almindelige dæk. De har en langt større rullemodstand end et hårdtpumpet dæk.
Så til korte daglige tuture hvor det er væsentligt at hjulet ikke er fladt, er det ok.
Men til længere ture er de en plage. Jeg har prøvet dem på cykelbilen Leitra hvor de forsøgsvis har været monteret.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Cykel dæk 700x45C
«
Svar #22 Dato:
06, Maj 2009 - 22:54 »
Inden længe opdager et klog hoved at skumslanger og de normale kan kombineres.
Altså; slange(dæk) med skum i der OGSÅ kan pumpes op.
Marek.
Logget
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Sv: Cykel dæk 700x45C
«
Svar #23 Dato:
16, Maj 2009 - 01:46 »
Jeg har haft en vis succes med at skære gamle cykelslanger op og bruge dem som indlæg mellem dæk og slange. Det kostede dyrt vægtmæssigt, men jeg kunne ikke mærke væsentlig forskel i rullemodstand og det hjalp på punkteringer. Jeg gør det dog ikke for tiden.
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Cykel dæk 700x45C
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Yderligere tre er anholdt i Polen og sættes forbindelse med russisk sabotage
Zelenskyj om situationen i Kharkiv: Vores styrker ødelægger besættelsesmagten
Stødtand fra forhistorisk dyr fundet i nordjysk grusgrav
Folkemødets program er større end nogensinde før
Israel beslaglægger kameraudstyr, der sendte livebilleder af Gaza
Pochettino stopper som manager i Chelsea
UNRWA stopper midlertidigt for uddelingen af mad i Rafah
Holland vil ikke længere tillade internationale adoptioner
Tysk prins afviser at være hovedmand bag kupplaner
Rumænsk lastbilschauffør udvist efter spirituskørsel med en promille over 2,7
København vil have strammere regler for stilladsreklamer
Svensk slikgigant vil destruere 850 ton chokolade
Politi anholder 12 mænd i 'omfattende' hvidvasksag
To fynske værfter kan hjælpe med at bygge krigsskibe: Det kræver mere plads og flere hænder
Køge Bugt Motorvejen åben igen
Rusland laver nukleare militærøvelser
Dominansen fortsætter: Pogacar vinder sin femte Giro-etape
Ikke flere vidneafhøringer i tys-tys-sagen mod Trump
Spansk ambassadør kommer ikke tilbage til Argentina efter diplomatisk strid
Mand får 60 dages betinget fængsel for at have truet politiker
Nyt fra ing.dk
Blogindlæg: Myldretid i lav jordbane
Voldsom turbulens koster flypassager livet og kvæster 30
Forskere efterlyser plan: Vi mangler kulstof til den grønne omstilling
Ny viden hamrer pæl i årelang diskussion: Landvind snurrer sin egen klimabelastning tilbage på få år
Danmarks 40 mia. kr. dyre opgradering af flåden ligner en håndsrækning til udkantskommune
Vil genrejse dansk skibsbyggeri: Komplet fabrik kan stå klar på tre år
Regeringen vil skære ‘ambitiøst’ i byggeriets CO2-udledning: Går dog slet ikke så langt, som branchen ønsker
Opklaret af danske forskere: Derfor er der fugleinfluenza i mælk
Hvorfor fik ingen den ide før: Øjendryps-brillerne tager verden med storm
»Talfifleri« i Digitaliseringsstyrelsen udløser bonus til direktøren
Asbest kan gøre ny motorvej over Limfjorden »voldsomt« meget dyrere
Synspunkt: De døde blade er en ressource
Hvid brint strømmer op fra undergrunden: Her er fem skabelsesteorier
Master åbnede hackingens mørke verden for Katrine: »Man kan godt blive lidt paranoid«
Er det mest energieffektivt at koge vand i elkedel eller på komfuret?
Parlamentarikere om udbredt dansk iltsvind: EU bør gribe meget hårdere ind
Disse kæmpetanke skal lagre dansk CO2, inden den pumpes flere kilometer under havbunden
1984: Strandlegetøj er blevet en olympisk disciplin
Tæl de forskellige knus
Niels Bohr som tegneseriehelt
Et instrumentkomfur til læger, styrmænd og preppere
Værd at vide: Tunneleffektens tidsmysterium
Nordea fritaget for it-tilsyn fra Finanstilsynet: »Det er noget rod«
Ugens debat: Ja tak til dansk sprogmodel
Max Schrems går i krig mod ChatGPT: »Hvis de ikke retter ind, må de lukke«
AI lyver om os, og solstormen stoppede traktorerne
Professor punkterer AI-hype: Chatbots har skabt begrænset værdi
Ude af drift: Lastbils tippelad lukker elforbindelse mellem Sjælland og Sverige
Nyhedsbrevet Big Green | Bliv klogere på megatendenser i den grønne omstilling
Synspunkt: Tænk træet ind i byen
Kunder famler i blinde efter påbud: Hvor god er bankernes it-sikkerhed?
Netcompany står på spring med it-platform, der skal hjælpe forsvaret på slagmarken: Eksperter er bekymrede
Derfor kan du ikke tvinge ChatGPT til at sige sandheden
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Milliarderne fosser ind til Forsvaret: Sådan køber vi kløgtigt kampkraft til kongeriget
ChatGPT kan ikke overholde GDPR: »Der er ingen gode løsninger«
Undersøgelse fra Ghana hævder, at langt mere tøjaffald bliver genbrugt
Ødelagt varmeskjold truer månemission: »Tror ikke, Nasa tør bemande kapslen«
SF vil bremse spredningen af misinformation i EU: »Tech-giganternes magt er enorm, og den bliver kun større«
KL kræver Chromebook-ordre udskudt »så vi ikke skal tilbage til pen og papir efter sommerferien«
Amazon Web Services poster 58 milliarder kroner i europæisk cloudinfrastruktur
Industrirobotter skal tage miljøvenlige beslutninger på egen hånd
Flere danskere modtog mobilvarsling under årets sirene-test: Næste skridt er varsling fra satellitter
AI-boom kan presse Japan til øge sin elproduktion med op til 50 procent
Techs mest prominente journalist skriver om megalomaniske voksenbabyer - men hun overser sit eget bidrag til mytomanien
Danske banker har fået 69 reprimander for dårlig it-sikkerhed: »Det tegner et bekymrende billede«
Energianalytiker bekymret over sløv udbygning af landvind: Kan øge danskernes elregning
Høje blykoncentrationer fundet i Beethovens hårlokker
Mette F. kæmpede for mere vindkraft på land: Derfor blev det kun en halv succes
Slut med individuelle kogere: Christiania skal have fælles varmeløsning