ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Lavprofildæk - modefænomen?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 60
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 35
I alt: 35
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Lavprofildæk - modefænomen? (Læst 15946 gange)
HP
Senior
Indlæg: 260
Lavprofildæk - modefænomen?
«
Dato:
12, Juni 2014 - 09:28 »
På mange nyere personbiler ses lavprofildæk kombineret med alu-fælge. Dækkets udvendige diameter ses ofte samtidig forøget - 15" eller 16" er erstattet af f.eks. 17".
Hvor stor betydning har lavprofildæk kombineret med større udvendig diameter for køreegenskaberne - styre- og bremseegenskaber - dæklevetid - kørekomfort?
Er der tale om en reel teknisk forbedring eller er det hele blot et modefænomen?
Hilsen
Logget
p
Kobbernagel
Senior
Indlæg: 191
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #1 Dato:
12, Juni 2014 - 09:50 »
Normalt er det ikke den udvendige diameter der øges, men fælgens diameter der øges, hvorved man er nødt til at montere lavere profil dæk, for at bibeholde den udvendige diameter.
Logget
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #2 Dato:
12, Juni 2014 - 12:52 »
Jeg har prøvet at være passager i en bil med meget lave dæk profil, umiddelbart vil jeg sige at det er en ulempe for komforten da affjedringen i disse dæk naturligvis er mindre end ellers.
Umiddelbart vil jeg dog tro at det forbedrer køreregenskaberne da dækket ikke i samme grad kan krænge i sving.
/Tommy
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #3 Dato:
13, Juni 2014 - 17:29 »
Det er ret let at google fordele og ulemper ved lavprofildæk, og det har jeg gjort.
Nedenfor har jeg indsat tre af de links, jeg finder mest overbevisende. Der er mange flere, men en del skriver direkte af efter hinanden (eller efter en tredje ukendt kilde?).
Der er stor enighed - og konklusionen er, at lavprofildæk giver bedre køreegenskaber på tør vej, især ved "rå" kørsel med stor hastighed.
Til gengæld er kørekomforten klart mindre.
Dertil nogle mindre forskelle, som kan læses i linkene.
Den fremstilling giver jo klart basis for, at man også kan vælge at montere lavprofildæk for at signalere, at man er den type bilist, der har brug for dem ... ligesom der er folk, der anskaffer en firhjulstrækker, selv om deres kørselsbehov kun er ture på asfaltvej.
Men læs selv:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/16-056.pdf
http://www.daektryg.dk/daektips/lavprofildaek/
http://www.weindex.info/3/2012/02/fordele-og-ulemper-af-lavprofil-dek.html
Logget
Mvh. Morten Jødal
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #4 Dato:
15, Juni 2014 - 10:50 »
Lavprofildæk er en del af våbenkapløbet mellem de billister der gerne vil frem og de planlæggere, der forsøger at dæmpe hastigheden til skridtgang alle andre steder end motorvejen.
Med lavprofildæk kommer man hurtigere igennem de alt for mange og alt for små rundkørsler som de ellers gennemgående veje ødelægges med, og man kan også holde farten oppe på de snoede veje som forbinder de mange rundkørsler, og derved gør dem endnu mere attraktive genveje, når man alligevel ikke kan holde en højere hastighed på de tidligere hovedfærdselsårer.
Trafikplanlæggerne planlægger så man skulle tro at målet var at lede mere trafik gennem småbyerne. Hvad hjælper en ny motorvej, når tidbesparelsen ædes op af at hastigheden på de tilsluttede veje sættes tilsvarende ned?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Lavprofildæk - modefænomen?
«
Svar #5 Dato:
16, Juni 2014 - 01:42 »
Folk med ekstreme lavprofildæk bruger ofte samtidig bredere dæk end de originale .
Jeg ved at det ikke var det originale spørgsmål vil alligevel nævne at bredere dæk i almindelighed betyder dårligere sikkerhed.
De skrider nemmere på vådt eller løst underlag.
På sne er de direkte farlige.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Lavprofildæk - modefænomen?
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Nordkorea sender igen affaldsballoner ind over Sydkorea
Island vælger ny præsident
Massive oversvømmelser afsporer tog i Tyskland
USA: Houthierne har forsøgt at ramme krigsskib
Kinesisk rumfartøj er landet på Månens bagside
WHO: Det sidste hospital, der fungerede i Rafah, er nu sat ud af drift
Israels sikkerhedsminister: Vil vælte regeringen, hvis krigen afsluttes uden Hamas-nedkæmpning
Netanyahu takker ja til at tale for den amerikanske kongres
Store dele af det sydlige Tyskland er ramt af massive oversvømmelser
Boeing aflyser endnu en gang selskabets første bemandede raketaffyring
Solrig maj gav rekordmange timer med negativ elpris
Færøerne er løbet tør for diesel
Klimaaktivist anholdt for at plastre plakat på Monet-maleri
Ingen permanent våbenhvile før Hamas er 'ødelagt', siger Netanyahu
Badesæsonen er nu skudt i gang
Mette Frederiksen har allerede nu stemt til EU-valget
For første gang siden apartheid mister Mandelas parti sit flertal
Aktivister sultestrejker på tredje døgn ved Christiansborg
Danmarksmesterskab i puslespil afholdes for første gang
Indonesien: Bidens forslag om våbenhvile er et skridt i den rigtige retning
Nyt fra ing.dk
Sommerlæsning: På rundtur i tarmen og et stik i armen
Store huller i vores viden om hulledamer
Ny algoritme er effektiv til at analysere store datasæt med brug af begrænset hukommelse
Danskere designer og bygger instrumenter til neutronstrålingsfacilitet i Skåne
Tillid, frihed og manglende ressourcer: Skandalesager afslører, at miljølovgivningen er fyldt med huller
Sådan bliver fremtidens krig med droner og AI
Dansk designet beamlinje styrker forskning i katalysatorer, komposit-materialer og batterier
Efter røde tal og fyringsrunder: Nu brøler Løven igen
Nicolajs computer blev kapret af internationalt hackernetværk: »Jeg hev stikket ud og slukkede min router«
To klimaministre afviser blankt politisk pres for mere olie: ‘Punktum’
Dokumentar afslører fusk med forurenet jord: Cowi var orienteret
Regeringens PFAS-penge forslår som en skrædder i helvede
Odense fjernede busruter og fik passagertallet til at stige
Alvorlig kritik af Københavns Kommune: 37.500 havde adgang til børns følsomme data
Synspunkt: Drop toget og indsæt busser
Esbjerg-virksomhed har fat i de unge: En del af en målrettet strategi
Miljøministeren klar med trecifret millionbeløb til bekæmpelse af PFAS
Blogindlæg: Sådan skaber digitale tvillinger ideelle 3D-print
Leder: Et nationalsindet EU skal finde europæisk fodslag
Hent Profilanalysen 2024 og årets ranglister
Efter kritik af regeringen: Datatilsynet skal alligevel håndhæve nye AI-regler
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Klimarådet med opråb til regeringen: Danmark bør have en 'klimabuffer'
Synspunkt: Hundredtusindvis af borgere må give op i den digitale forvaltning – kan vejledende principper redde dem?
Fabrikshallen bliver kravlegård for humanoide robotter
Endnu en tang – hvad er den til?
Velkommen til podcasten Transformator Tech – vi nørder AI-hype med den canadiske journalist Paris Marx
Japanske bilproducenter holder fast i forbrændingsmotoren
Ministre skal forsvare oliejagten i Nordsøen: »Man giver et falsk billede af virkeligheden«
Den urørlige superstjerne: Novo Nordisk tilbage på førstepladsen i Ingeniørens Profilanalyse
Danske computere inficeret af stort botnetværk. Tjek her, om du er blandt ofrene
TV2-dokumentar afslører svindel med farligt byggeaffald: »Affaldskriminalitet er ikke begrænset til den italienske mafia«
Computer på pizzeria i Randers misbrugt som højt placeret brik i internationalt hackernetværk
Batteritog mangler 10 km i rækkevidde: Kan udløse millionregning til opladning
Aftaleudkast: Klimakrav ender på 7,1 kg
Energinet efter omfattende kritik af it-sikkerheden: For komplekst til at overholde deadline
IDA forventer rekordhøje lønstigninger i 2024
Dansk iværksætter står bag håndholdt laser, der kan både svejse og rense
Se hvor Danmark kan få stor, sammenhængende natur: Analyse udpeger 20 procent af Danmarks areal
Tænketank: 500 millioner kroner til landbruget har givet tæt på nul bedre klima og miljø
Starlink kan hjælpe danskere med sløjt bredbånd – men langtfra alle
Aflysning af kæmpeprojekt overrasker Aarhus Havn: Brancheforening frygter alvorlige konsekvenser
Greenpeace klager over regeringens oliejagt i Nordsøen: »Decideret ulovligt«
Socialdemokratiet vil skyde flere penge i AI-investeringer
Geolog: Råstofindvinding er naturens allierede
Regionernes udgifter til it-licenser eksploderer: Stiger med 50 procent på fem år
Miljøsjusk: Politikere aner ikke, hvor meget vestjysk vejudvidelse sviner
'Havets minister' under angreb på samråd: Lover at få nedbragt udledninger
Rigsrevisionen dumper igen it-sikkerheden hos Energinet
Muslingeopdrættere får medhold: Storby tvunget til at droppe stor havneudvidelse