ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bilsyn
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 51
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 20
I alt: 20
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bilsyn (Læst 7145 gange)
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Bilsyn
«
Dato:
27, Januar 2015 - 20:55 »
Jeg har lige været til det første bilsyn med min VW Caddy.
Her blev den kasseret for en ting ved sikkerhedsselen, som man skulle være ekspert for at kunne konstatere.
Denne detalje kan jeg nu. Selen skal ikke bare låse, når der rykkes i den, men ved sammenstød, skal den også gribe personen. Dette fik jeg demonstreret af synsmanden ved lav fart.
Synsmanden sagde, at jeg ikke skulle acceptere, bare at få en ny sele, da det var en fjeder belastet sving mekanisme, der kun skulle renses for undervognsbehandling eller snavs, men hvis der var fejl, skulle den selvfølgelig skiftes uden beregning.
Nu er vognen ikke undervognsbehandlet( og vil næppe blive det da der er 12 års garanti mod gennemrustning), så snavs eller rust kunne være en mulighed.
Jeg kørte forhandleren( som jeg har det bedste forhold til i øvrigt) der absolut ikke var tilsinds, at lave noget uden beregning, da garantien efter købeloven jo er 2 år. Og mekanikeren påstod tilmed også at synsmanden ikke vidste noget om biler !
Jeg er gift med en advokat og hun pegede på, at den omtalte fejl skulle man være fagmand for at kende og det første syn skete jo først efter 4 år ....værkstedet havde jo lige haft bilen til eftersyn for tredje gang, uden at denne detalje var blevet noteret.
Værkstedet fik bilen ind for at skifte selen, hvilke til min store og glædelige overraskelse, skete uden beregning, da jeg ville betale regningen.
Bilen gik derefter gennem syn, dog mod at skulle betale et omsyn.
Jeg fik ikke en forklaring på, hvad årsagen var til betalingsfritagelsen......andet, end de havde været på nettet.
Jeg antager, at de har fundet en graverede fejl ,i stil med dem de tidligere skulle udbedre.....knastkæder der blev for lange.. lys der periodevis ikke ville opføre sig ordenligt....bagdørs gascylindre ophæng, der kunne svigte... og på nettet havde fundet at den slags sager tabes i retten
Er der andre af jer der har haft lignende oplevelser?
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Bilsyn
«
Svar #1 Dato:
28, Januar 2015 - 23:12 »
Jeg har ikke fået lavet noget på garantien, men har været ude for samme fejl ved syn af bil.
På min bil var det en lille kugle nede ved selerullen der triller ud og blokerer selen. De tester det ved at trække i selen under hård opbremsning. Ideen er at selen ikke kan give sig ved sammenstød eller hvis bilen vælter, så sikkerheden kan man godt forstå.
Jeg fik at vide at det ikke måtte repareres da det er en sikkerhedsordning. Det er desuden en så slem fejl at synet ikke går igennem, uanset at resten er bilen er ok.
Dog kunne det godt lade sig gøre at reparere fejlen. Det var "bare" undervognsbehandling der var kommet ind i selen og kuglen var for klistret til at rulle nogen steder. Lidt affedtningsmiddel på spray og trykluft fixede det, men sig det ikke til nogen når nu det er ulovligt.
Logget
vh.
Claus
Poulsen
Debattør
Indlæg: 32
Sv: Bilsyn
«
Svar #2 Dato:
29, Januar 2015 - 06:52 »
Til 12-års synet blev min Avensis kasseret af samme årsag. Opstramningsmekanismen virkede upåklageligt, men skidt og møg på sele og føringer gav for stor friktion. Jeg pillede selen af og vaskede den og føringerne i mild sæbevand. Efter tørring fik føring ved skulderen en dråbe silicone. Så virkede det hele, og gik gennem gensynet.
Men det er nok for dyrt at få faglærte mekanikere til at agere vaskekoner
Med venlig hilsen
Stig
Logget
PSP
Debattør
Indlæg: 16
Sv: Bilsyn
«
Svar #3 Dato:
30, Januar 2015 - 20:47 »
Jeg har selv oplevet denne test under flere syn. Pudsigt nok testes kun selen på førerpladsen. Ret beset burde det vel være alle selerne der afprøves (selv om førerselen nødvendigvis må have den største anvendelseshyppighed)
Logget
vh
Poul Skadborg
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Bilsyn
«
Svar #4 Dato:
01, Februar 2015 - 20:11 »
Nu viste synsmanden mig forskellen ved, at jeg sad i højre side under testen, for at prøve hvad han mente og forskellen var ret klar
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Konstruktioner
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bilsyn
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
De trak sig fra Copenhagen Pride - nu er Mærsk hovedsponsor for Aarhus Pride
Valgplakater revet ned i indre København
Fem meldes dræbt i russisk luftangreb i Kharkiv
Brand i etageejendom i Randers er under kontrol
Vicepremierminister: Den værste frygt for Ficos helbred er ovre
Knuthenborg Safaripark fordobler deres bestand af løver
Hærværk står i vejen for offentlige handicaptoiletter i Næstved
Royal Run afspærrer dele af København og Frederiksberg hele mandagen
Kong Frederik tager kongeskibet til Royal Run i Fredericia - det kongelige program er klar
20 personer meldes dræbt i israelsk luftangreb
Bjørne har angrebet flere mennesker i Japan - skovområder er afspærret
Fransk politi iværksætter 'stor operation' i Ny Kaledonien
Efterforsker voldsom brand i Nordjylland: Ingen kontakt til beboerne
Beredskab med advarsel til borgerne: Pas på, det er tørt
Vulkan i Indonesien er gået i udbrud
Overlevende turister fra skyderi i Afghanistan er i stabil tilstand
Politiet har anholdt flugtbilist efter vidners hjælp
Russisk angreb på Kharkiv efterforskes som krigsforbrydelse
Iransk medie: Vi fører samtaler med USA
UNRWA: 800.000 er flygtet fra Rafah i Gazastriben
Nyt fra ing.dk
Er det mest energieffektivt at koge vand i elkedel eller på komfuret?
Parlamentarikere om udbredt dansk iltsvind: EU bør gribe meget hårdere ind
Disse kæmpetanke skal lagre dansk CO2, inden den pumpes flere kilometer under havbunden
1984: Strandlegetøj er blevet en olympisk disciplin
Tæl de forskellige knus
Niels Bohr som tegneseriehelt
Et instrumentkomfur til læger, styrmænd og preppere
Værd at vide: Tunneleffektens tidsmysterium
Nordea fritaget for it-tilsyn fra Finanstilsynet: »Det er noget rod«
Ugens debat: Ja tak til dansk sprogmodel
Max Schrems går i krig mod ChatGPT: »Hvis de ikke retter ind, må de lukke«
AI lyver om os, og solstormen stoppede traktorerne
Professor punkterer AI-hype: Chatbots har skabt begrænset værdi
Ude af drift: Lastbils tippelad lukker elforbindelse mellem Sjælland og Sverige
Bliv klogere på megatendenser i den grønne omstilling – tilmeld dig nyhedsbrevet Big Green
Synspunkt: Tænk træet ind i byen
Kunder famler i blinde efter påbud: Hvor god er bankernes it-sikkerhed?
Netcompany står på spring med it-platform, der skal hjælpe forsvaret på slagmarken: Eksperter er bekymrede
Derfor kan du ikke tvinge ChatGPT til at sige sandheden
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Milliarderne fosser ind til Forsvaret: Sådan køber vi kløgtigt kampkraft til kongeriget
ChatGPT kan ikke overholde GDPR: »Der er ingen gode løsninger«
Undersøgelse fra Ghana hævder, at langt mere tøjaffald bliver genbrugt
Ødelagt varmeskjold truer månemission: »Tror ikke, Nasa tør bemande kapslen«
SF vil bremse spredningen af misinformation i EU: »Tech-giganternes magt er enorm, og den bliver kun større«
KL kræver Chromebook-ordre udskudt »så vi ikke skal tilbage til pen og papir efter sommerferien«
Amazon Web Services poster 58 milliarder kroner i europæisk cloudinfrastruktur
Industrirobotter skal tage miljøvenlige beslutninger på egen hånd
Flere danskere modtog mobilvarsling under årets sirene-test: Næste skridt er varsling fra satellitter
AI-boom kan presse Japan til øge sin elproduktion med op til 50 procent
Techs mest prominente journalist skriver om megalomaniske voksenbabyer - men hun overser sit eget bidrag til mytomanien
Danske banker har fået 69 reprimander for dårlig it-sikkerhed: »Det tegner et bekymrende billede«
Energianalytiker bekymret over sløv udbygning af landvind: Kan øge danskernes elregning
Høje blykoncentrationer fundet i Beethovens hårlokker
Mette F. kæmpede for mere vindkraft på land: Derfor blev det kun en halv succes
Slut med individuelle kogere: Christiania skal have fælles varmeløsning
Batterier i mobiler, elcykler og løbehjul brænder som aldrig før
Rapport slår fast: Containerskib mistede fremdrift efter strømsvigt
Topdanmark vil behandle skadesanmeldelser med AI: »Et enormt potentiale«
Derfor satser Normal på low code: Får personalet tættere på kunderne
Nye forsinkelser rammer signalprogrammet: Tre år mere med aflysninger
Tre mænd dømt for omfattende netbank-svindel – en sjælden succeshistorie
Ny solstorm lurer – det meste elektronik klarede første bølge
Vidensindlæg: Fagligt talt: Selvkørende AI-laboratorier skal drive fremtidens materialeforskning
Kommentar: Eksperter er dybt bekymrede: Uafhængigheden svækkes for tilsyn med efterretningstjenesterne
EU-spidskandidater vil have mere teknologisk uafhængighed og selvforsyning
Minister forsvarer omstridt Egholmlinje til det sidste: »Samfundsøkonomi er ikke alt«
Stort mørketal: De fleste cykelulykker lærer vi ikke af
Grimme og forhadte: Danskere kan se frem til mange flere elmaster og luftledninger
Se videoen: Ingeniørkorps sprænger resterne af Baltimore-broen