ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ny type tændrør?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 376
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 313
I alt: 313
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
Forfatter
Emne: Ny type tændrør? (Læst 35042 gange)
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #15 Dato:
26, Marts 2009 - 10:32 »
Her er en fin gennemgang af det moderne kondensatortændingssystem.
Så vidt jeg kan se tjener startspændingen på 100 til 400 V på kondensatoren kun det praktiske forhold at kondensatorer til det spændingsområde er nemmere at fremstille,med samme energiindhold, end til 12 V. Og så er thyristorteknologi , og ledertværsnit også lettere at have med at gøre ved en højere primærspænding.
For tændspolerne vil det være ret ligegyldigt . Der skulle ved 12V bare færre vindinger på primæren.
Man får ,som det smukt er vist i noten, der linkes til, en dæmpet vekselstrøm gennem tændspole og tændrør.
http://eu.st.com/stonline/books/pdf/docs/4347.pdf
Logget
Jørgen Harbst
Tomgang
Senior
Indlæg: 148
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #16 Dato:
26, Marts 2009 - 10:45 »
Harbst: Det er rigtigt at mange bilmotorer idag har fordeler-løs tændingsanlæg, vel omkring 50%. Derudover kører der rigtigt mange 5-10 år gamle biler rundt med en strømfordeler. Derfor er det, nogenlunde, relevant at diskutere dette. Men hov: Selv med 4 tændspoler kan der vel stadig være tale om et CDI system, det ser jeg ingen konflikt i.
Hansw: Wasted spark systemer er i mange år blevet brugt på motorcykler, hvor du (næsten) aldrig ser en strømfordeler. Det bruges af sparehensyn, pris og vægt/plads. Derudover var det tidligere, før katalysatorerne, en fordel at lave en gnist i udstødningen, så rester af uforbrændt gas kunne antændes. (Måske kun et teoretisk argument, men dog alligevel brugt). Men det slider dobbelt så meget på tændrørene, og gnisten er ikke så kraftig som på dedikerede spoler.
Morten: Der står jo ikke nogen steder, at der er tale om "8 nye patenter", men blot "8 patenter", og så noget med "ny teknologi" lige før. Det får dig til at læse "8 nye patenter", hvilket er et gammelkendt trick i markedsføring. Der står jo heller ikke om patenterne er udløbet.
Og du har ret i, at tingene foregår hurtigt inde i en motor ved 3-4000 o/m.
Men katalysatoren har også grænser for sin rense-evne. Den renser hovedsageligt NOx'er, og ikke så meget kulbrinter, og de tilladte niveauer i udstødningsgassen er meget lave, så synsmanden kan faktisk måle når tændingsanlægget ikke fungerer som det skal. Hvis der afbrændes mængder af kulbrinter i katalysatoren over lidt længere tid ødelægges den.
Og så lige klassikeren: 20% forbedring af benzinøkonomien i en Prius....
Så må den da køre på batteri da de målte, og nedad bakke. Jeg kan opnå 100% forbedring på den gamle Mondeo, hvis konen skubber.
«
Senest Redigeret: 26, Marts 2009 - 11:15 af Tomgang
»
Logget
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #17 Dato:
26, Marts 2009 - 11:00 »
Harbst:
Den dæmpede vekselstrøm er rigtigt nok vist for det først beskrevne system i linket i form af en dæmpet svingning.
Men næste viste system har jo en free wheeling diode, og så har en vekselstrøm vist ret vanskelige betingelser?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #18 Dato:
26, Marts 2009 - 18:39 »
Det har du da ret i Hans W.
Den dæmpede svingning forudsætter, også at der er lang tændimpuls på scr, så den kan lede i de efterfølgende halvperioder.
Logget
Jørgen Harbst
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #19 Dato:
27, Marts 2009 - 09:05 »
Det undrer mig, at der intil nu ikke er nogen, der har sagt, at det er noget fordrukkent sludder at tændimpulsen skulle være en højfrekvent vekselstrøm.
Men nu har jeg jo jævnligt underholdt mig med at følge debatten her, og ved at Harbst ynder at provokere, og har mest gået ud fra at vi her ser et nyt udslag af dette, måske foranlediget af almindelig kedsomhed?
Harbst, har jeg ret i at dine tændspoler er bygget ind i fine mahogniæsker, af størrelse med en lille cigarkasse, og forsynet med fine messingforskruninger samt en "summer" mekanisme, der frembringer vekselspændingen i primærspolen, og kan justeres i frekvens indenfor et vist område. (Jeg har aldrig målt på en, selvom jeg har en liggende derhjemme.) Altså et tændingssystem fra bilens barndom.
Helt alvorligt, så er der vel ikke nogen der mener, at et moderne, dvs. under 80 år gammelt, batteritændingssystem frembringer en højfrekvent vekselspænding i tændspolens sekundærside.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #20 Dato:
27, Marts 2009 - 11:18 »
HansW.
Hvis du havde hørt efter i skolen, og havde et minimum af indsigt i elemen tær elektriciteslære ville du vide at en spole og en kondensator tilsammen danner en svingningskreds med en bestemt egenfrekvens. Svingningen kan sættes igang ved at enten spole eller kondensator lades op med srøm, henholdsvis spænding. Med en kontakt sluttes kredsen og den vil svinge af sig selv.
Hvis du havde være mekanikker af den gamle skole ville du også have prøvet at kontrollere et tændingsanlæg med oscilloskop.
Der ser man den nydeligste dæmpede svingning. Frekvensen er typisk 50 kHz.
Logget
Jørgen Harbst
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #21 Dato:
27, Marts 2009 - 11:44 »
Hehe, jeg har faktisk en uddannelse, der giver lidt mere end elementær indsigt i elektricitetslære, (det er det jeg lever af) har da også lidt erfaring som radioamatør, og har også haft et skop på _primærsiden_ af en tændspole.
Og det er klart, at når man afbryder strømmen til en selvinduktion, så inducerer det forsvindende magnetfelt en ny strøm med modsat polaritet osv. hvilket er hovedårsagen til den dæmpede svingning man kan iagttage, kondensator eller ej. Lidt kapacitet i tilledninger kan man jo heller ikke undgå.
Når man har en kondensator over knikserkontakterne på et gammeldags system, får man rigtignok en seriesvingningskreds, men det er ikke formålet med kondensatoren.
Men i praksis får man jo en højspændt jævnspænding over tændrøret, der giver gnisten. Eventuelle svingninger derefter er uden betydning for forbrændingen.
Hint: Kig på et godt brugt tændrør. Er begge elektroder lige meget "slidt", eller er der flyttet mere materiale fra den ene af elektroderne?
Sammenlign evt. med lignende forhold indenfor svejseteknikken.
I de nyere tændspoler har man endog en højspændingsdiode indbygget umiddelbart før tændrøret. Det er godt nok for at gardere sig helt imod overslag ved den forholdsvis lille impuls der opstår når strømmen sluttes, men den forhindrer nu også at der går nogen højfrekvent strøm i kredsen.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #22 Dato:
27, Marts 2009 - 11:59 »
Det er en parallelkreds. Og gnisens varighed betyder skam noget forantændelsen.
Det er en populær misforståelse at kondensatoren bare er der for at beskytte kontakten.
Du tager i øvrigt fejl det er ikke en strøm men en spænding der induceres. strømmen bevarer sin retning indtil kondensatoren er opladet til maksimal spænding med modsat polaritet.
Kig i dine gamle lærebøger,hvis du har glemt det.
Jeg synes nu vi kommer for langt væk fra emnet. Så vi skal indstille diskusionen af elementær elektricitetslære.
Logget
Jørgen Harbst
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #23 Dato:
27, Marts 2009 - 12:17 »
Tja, jeg havde nu håbet nogen kunne bidrage med en spændende teori om hvorfor det viste nye tændrør vitterligt virker. (eller ikke)
Men iøvrigt kan jeg anbefale bogen "Bosch Kraftfahrtechnisches Taschenbuch", der udkommer i ny forbedret udgave hvert år.
Det er en sand guldgrube, hvis man er interesseret i sligt.
Edit:
Jeg kom vist til at skrive "Fordrukkent sludder", det skal selvfølgelig ikke tages så alvorligt, selvom påskebryggen er blevet frigivet.
God weekend......
«
Senest Redigeret: 27, Marts 2009 - 13:19 af hansw
»
Logget
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #24 Dato:
07, April 2009 - 14:56 »
Interessant....
Bosch har lagt tekstprøver fra deres publikationer ud på nettet:
http://rb-k.bosch.de/pool/resources/literatur/leseproben/u243d.pdf
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #25 Dato:
11, April 2009 - 22:49 »
Citat fra: hansw efter 07, April 2009 - 14:56
Interessant....
Uden tvivl interessant - men jeg må indrømme, at jeg her en sen aften stod af i forhold til at læse mange sider teknisk tysk. Er der en pointe i forhold til denne tråd, og kan den i så fald skrives på dansk i få ord?
Så må den detaljerede tekniske redegørelse vente til bedre tider!
Logget
Mvh. Morten Jødal
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #26 Dato:
12, April 2009 - 11:15 »
Der er jo den pointe, at hvis man interesserer sig for virkemåden af tændingssystemer/tændrør og åbner denne tråd foranlediget af den dragende overskrift, er der her endnu en mulighed for føde til denne interesse.
Logget
JMA
Senior
Indlæg: 340
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #27 Dato:
13, April 2009 - 12:25 »
Der blev nævnt, at kondensator og spole udgjorde et resonanssystem - betyder det, at der ved tændingen opstår flere gnister, med afstand som afhænger af resonansfrekvensen, indtil gnisterne har trukken så meget energi ud af svingningskredsen, at det ikke kan opstå flere gnister? Er éen gnist ikke nok?
Jeg går ud fra, at tændingen kan laves på flere måder. Er ovenstående den normale måde?
«
Senest Redigeret: 13, April 2009 - 12:27 af JMA
»
Logget
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Ny type tændrør?
«
Svar #28 Dato:
13, April 2009 - 13:07 »
Her er en fin graf fra "Bosch Kraftfahrtechnisches Taschenbuch"
Kort fortalt / oversat viser den, hvordan tændspændingen stiger til det punkt, hvor der sker overslag. Herefter falder spændingen til en meget lavere brændspænding. Energien afsættes for langt størstedelens vedkommende i perioden t, benævnt Funkendauer.
Herefter får man en dæmpet svingning, som vel at mærke ingen betydning har for forbrændingen.
Man har altså én tændimpuls i tændrøret.
Glem den kondensator, der tidligere var anbragt over platinerne.
Men i bilens barndom brugte man som tidligere nævnt et system med en "buzzer" eller summer, altså et induktionsapparat, der frembringer en vekselstrøm. Fandtes f.eks. på Ford T.
Logget
Udskriv
Sider:
1
[
2
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ny type tændrør?
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Boeing i nyt stormvejr: Anklages for at bryde aftale med USA's justitsministerie
Efter brokollaps i Baltimore: Containerskib mistede strøm flere gange inden kollision
For tredje gang ligger der en haj på fortovet i Vestjylland
Tidligere advokat for Trump grillet under tys-tys-retssag
Heftige kampe tvinger Ukraine til at flytte soldater nær Kharkiv
Manchester City besejrer Tottenham og spiller sig til matchbold om Premier League-titlen
Kong Frederik peger på ny teknologi som vej til at nå klimamål i Norden
Første portræt af kong Charles afsløret på Buckingham Palace
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard til French Open
Danmark var i dag 0,2 grader fra årets første sommerdag
Løbelegende påstår, at supersko havde sendt ham under mytisk grænse
Otte omkom, da bus med landarbejdere væltede i Florida
Skimmelsvamp på Rigshospitalet er værre end først antaget
Københavns Politi efterlyser 15-årig pige
Demokratiforkæmper fra Belarus får prisen som Årets Europæer
Uheld på Vestmotorvejen skaber ikke længere en kilometers kø
Tyrkisk politi anholder over 500 personer
Op mod 20 anholdt i stor politiaktion mod organiseret kriminalitet i Göteborg
Mette Frederiksen vil vædde en øl på, at hun ikke er på vej til topjob i EU
36-årig mand idømt 16 års fængsel for forsøg på at fremstille terror-bomber
Nyt fra ing.dk
Nye forsinkelser rammer signalprogrammet: Tre år mere med aflysninger
Tre mænd dømt for omfattende netbank-svindel – en sjælden succeshistorie
Ny solstorm lurer – det meste elektronik klarede første bølge
Vidensindlæg: Fagligt talt: Selvkørende AI-laboratorier skal drive fremtidens materialeforskning
Kommentar: Eksperter er dybt bekymrede: Uafhængigheden svækkes for tilsyn med efterretningstjenesterne
EU-spidskandidater vil have mere teknologisk uafhængighed og selvforsyning
Minister forsvarer omstridt Egholmlinje til det sidste: »Samfundsøkonomi er ikke alt«
Stort mørketal: De fleste cykelulykker lærer vi ikke af
Grimme og forhadte: Danskere kan se frem til mange flere elmaster og luftledninger
Se videoen: Ingeniørkorps sprænger resterne af Baltimore-broen
Statsrevisor vil give bøder for bankers it-sløseri: »Det kan få vidtrækkende konsekvenser«
Presset it-branche sylter faglig udvikling: »En kortsigtet besparelse«
Vejdirektoratet dumper ny Limfjordsforbindelse: Giver trecifret millionunderskud
Verdens største anlæg til CO2-fangst er i gang i Island
Mangel på transformere blokerer for verdens grønne omstilling
Techtopia #327: Dansk AI center jubler
Energimæssig uafhængighed står øverst på dagsordenen ved EU-valget
Kæmpe solstorm ramte danske landmænd: Maskiner gik i stå
»Utilfredsstillende«: Kontrol med bankernes it-sikkerhed dumper med et brag
29-årig oplever problemer med Musk-implantat: Ledninger har rykket sig ud af hjernen
Første nye reaktor i 25 år: Fransk atomkraft-renæssance nærmer sig start
Forskere uenige om farer ved udsætning af genredigerede fisk
Vælgerne vil have alternativer til Nato og USA, men det er urealistisk på den korte bane
TikTok, Tesla og mikrochips - historien om et skæbnefællesskab, der er blevet for intimt for både USA og Kina
Datatilsynet afkræver svar om Rejsekort-app: Direktør afviser kritik om lokationsdata
Biogasbranchen og regeringen rygende uenige om klimatallene: »For overoptimistisk«
Vidensindlæg: Kunstige gejsere kan blive miljøvenligt alternativt til minedrift på havbunden
Lægemiddelbranche træt af benspænd for udlændinge
Testkørsel med robottaxi i Beijing: »Imponerende menneskelig«
1971: Her er hvad en ingeniør skal vide om EDB
Havet kan stige over timetervippen: Antarktis er puslespillet, der nu går itu
Kvantefysik har skabt drama år efter år: Ny bog giver et overblik
Boeing har også problemer i rummet
Skal ‘fra mission til mønt’ erstatte ‘fra forskning til faktura’?
Klagenævn underkender staten: Vindmølleparker fejlagtigt stemplet som ulovlige
IDA stempler ind i debatten om atomkraft: Regeringen skal droppe beslutning fra 1985
Video: Boeing-fly måtte lande på næsen
Region Midtjylland politianmelder Nordic Waste søsterselskab
Synspunkt: Synspunkt: Fibernettet er svaret
Blogindlæg: Ny evaluering af energiklyngen er godt nyt mod 2030-målet
Forskere: Motion på recept bør være en del af den meget tidlige Parkinsons-behandling
Revne i UV-lampe gav 100 elever øjensmerter: Lektor opfordrer til forsigtigere håndtering af UV-lys
Derfor vil Dansk Erhverv og Aarhus Kommune bygge endnu en dansk sprogmodel
Danske havne mangler kapacitet til regeringens planer om havvind
Politiet blokerer for lavere fartgrænser i hovedstaden
Ekspert: Selv fortyndet udledning fra Cheminova er farligt for havmiljøet
Glipper hundredevis af millioner: Vestjysk forbindelse ramt af forsinkelser
Stigende GPS-jamming plager SAS-fly: »Det giver ekstra arbejde og irritation«
Alvorlig PFAS-forurening truer badestrande – virksomhed får flere påbud
Styrelse mørklægger forklaring om NKT Photonics: »Investorerne famler i blinde«