* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 392
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 169
I alt: 169

Forfatter Emne: Firefox Download Day  (Læst 13141 gange)

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Firefox Download Day
« Dato: 17, Juni 2008 - 05:51 »


I dag frigives Firefox 3 og i den anledning vil man gerne sætte Verdensrekord med flest downloads indenfor 24 timer.

Dette rekordforsøg støtter jeg gerne. Vil du også være med så skal du skrive dig ind her: Pledge now


god debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 17, Juni 2008 - 11:26 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Firefox Download Day
« Svar #1 Dato: 17, Juni 2008 - 08:41 »
I DK starter dagen kl. 19.00

MVH Tommy

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Firefox Download Day
« Svar #2 Dato: 17, Juni 2008 - 16:30 »
Når nu Firefox er på programmet idag, er der så nogen der kan give mig en (pædagogisk) forklaring på hvad der er så interessant ved Firefox og hvad sammenlignes den med.

Jeg må medgive at efterhånden interesserer det mig ikke hvorledes en PC virker. Mit krav til en sådan indretning er bar at den virker ;D

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Firefox Download Day
« Svar #3 Dato: 17, Juni 2008 - 17:14 »
Jeg bruger Firefox fordi den er "lige ud ad landevejen" og modsat OpenOffice.Org så er Firefox foran Internet Explorer.
 
Firefox har et stort tilføjelsesprogram som gør at man kan tilpasse sin udgave, for eksempel har jeg:
* Adblock som fjerner uønskede reklamer fra hjemmesider
* Sage-RSS som er en Feed-reader, der ligger i venstre side af skærmen
* All-in One Sidebar, på min bredskærm laptop er der jo masse af plads i siderne
* ordbøger Dansk og Engelsk som hjælper med stavekontrollen når jeg skriver for eksempel her i ingeniørdebat.dk
* Forecastfox vejrudsigt i bundrammen af browseren, så jeg kan følge md i vejret hjemme.
* IE tab. Der er jo hjemmesider som ikke overholder internationale web-standarder og kan derfor kun vises i Internet Explorer, men jeg ser IE i min Firefox ramme og der sparer mange pop-up vinduer.

og endelig så synes jeg Firefox kører hurtigere simpelthen fordi den ikke som IE skal holde styr på alle interne forbindelser til diverse programmer.

Men egentlig er det enkelt: prøv og kan du ikke li det så kan det bare slettes igen - uden at det har kostet andet end lidt tid.

Min begejstring for Linux, Firefox, Thunderbird(email progam i Mozilla familien) er at jeg føler jeg har fået min computer tilbage - det er mig der bestemmer over den gamle laptop og 512MB er nok!

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Firefox Download Day
« Svar #4 Dato: 18, Juni 2008 - 13:46 »
Min oplevelse er også at Firefox er direkte mærkbart hurtigere end IE, meget mere stabil og desuden håndterer fejl i hjemmesider meget bedre.

De 2 første grunde er så rigeligt for mig til at bruge Firefox i stedet for IE.

Div. add-on programmer bruger jeg ikke, selvom jeg sikkert ville ha´glæde af dem.
Generelt syntes jeg også at det er mere logisk at finde rundt i indstillingerne for Firefox end i IE, selvom jeg sjældent har brug for det.

En sidste bemærkning er at man først rigtig mærker glæden, når man anvender tabéd browsning - det kan IE7 også, men slet ikke lige så hurtigt.
vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Firefox Download Day
« Svar #5 Dato: 19, Juni 2008 - 23:49 »
Jeg forsøgte at være med i rekordforsøget men fik aldrig gang i dowload. Serveren var nok overbelastet.

Det var jeres  smukke ord om Firefox, som gav lyst til at forsøge, ovenpå al det besvær som microsoft og Internet Explorer ( IE ) har givet mig på det sidste.

Som et resultat af besværet har jeg været nød til at ominstallere Windows xp fordi IE ikke var til at reparere på anden måde.

Deraf fulgte at diverse  nøglefiler til banker og digitale signaturer ikke mere virkede.  De har nu fået så meget sikkerhed indbygget at en markant ændtring i computeren tænder alarmerne, og koderne bliver for evigt blokeret hos banker mv.

I den forbindelse talte jeg med en god og kyndig supporter hos en internetbank. Han fortalte af man hvis man installere nøglen med firefox og kun brugte den ved opkald til bankontoen, kunne man flytte og kopiere nøglen og nyinstallere så meget man lystede.

Men i samme øjeblik man bare en gang havde brugt IE til banken ville nøglen blive ændret og låst til den. Hvis man derefter forsøger bare en gang  med firefox , sker der en spærring i banken.  Man skal så  have ny installationskode med brev fra banken, for at komme på igen.
Gætter på at det er det samme med digital signatur.

Det er således risikabelt at jonglere mellem firefox og IE.

Er der nogen er jer firefox brugere, som har erfaring i den retning.


 
« Senest Redigeret: 19, Juni 2008 - 23:53 af harbst »
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Firefox Download Day
« Svar #6 Dato: 20, Juni 2008 - 06:09 »
digitale signaturer er måske et problem.

jeg har ingen problemer med at skifte mellem browsere og pc'er med min netbank(nordea) digitale signatur, men min tdc-signatur den har drillet.

Jeg har lavet en backup af min tdc-signatur og efterfølgene slettet signaturen, fordi tdc-signaturen forhindrede min firefox i at opdatere. (egentlig har jeg ikke brugt den til noget)

Der er en længere forklaring og beskrevet en metode hvordan man kan omgå disse tdc-signatur problemer på http://forum.mozilladanmark.dk.

I øvrigt er det sjovt som "Det er ikke min skyld det er de andres" præger denne verden:
"vores hjemmeside kan ikke vises på grund fejl kontakt din serviceudbyder"
"Hjemmesiden kan ikke vises på grund af fejl på siden"

god debat

Mikael Boldt


Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Firefox Download Day
« Svar #7 Dato: 20, Juni 2008 - 08:07 »
Der er nu ingen af bankerne , eller tdc, som har påstået, at det err andres skyld.
Men man har forklaret, at hvis man prøver på simpel vis at kopiere nøglen til en anden computer, og så prøver at benytte den kopierede . vil banken opdage det og omgående spærre al videre adgang , med den nøgle.
 Det hele er for at en hakker ikke skal kunne stjæle og bruge nøglen.

Men det betyder også at omfattende ændring i computerinstallationen, bliver opfattet, som forsøg med fremmed computer. For mindst et banksystem , som bruges af flere mindre banker, er også skift af benyttet browser nok til at trigge alarmen.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Firefox Download Day
« Svar #8 Dato: 20, Juni 2008 - 09:36 »
Nej  - sikkerhedsnøgler kan ikke kopieres, men (gen-)installeres på en usb-stick til brug på andre pc'er.

Min bemærkning om andres fejl går på mozziladanmark.dk siger det er en fejl i tdc's system som gør at tdc-sikkerhedsnøglen blander sig i Firefox sikkerhedssystem omkring opdatering og tilføjelser, og jeg er overbevist om at TDC vil påstå at det er Firefox som bare kan holde fingrene væk fra deres program.

Har oprettet et nyt emne om sikkerhedsnøgler.

god debat

Mikael Boldt

 

Ha en god dag

Mikael Boldt

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Firefox Download Day
« Svar #9 Dato: 05, Juli 2008 - 16:42 »
Blev lige træt af nogle bestemte reklamer på en bestemt, men meget brugt hjemmeside og installerede add block.

Det tager ca. 20 sekunder at installere og ikke nok med at reklamerne er væk - surfningen går mærkbart hurtigere pga. mindre trafik - og det er selvom jeg sidder bag en 10Mbit linie.

Må se om jeg også kan tage mig sammen til at prøve nogle af de andre add ons ;o)
vh.
Claus

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Firefox Download Day
« Svar #10 Dato: 08, Juli 2008 - 11:39 »

God Debat ;D

Mikael Boldt

PS. har du også gjort dig fortjent til et certifikat, så klik her.
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk