ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
passagerantal og stewardesse
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 178
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 158
I alt: 158
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: passagerantal og stewardesse (Læst 8607 gange)
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Dato:
21, August 2015 - 22:17 »
Ved mindre passagerfly som f.eks twinotter har man ingen stewardesse
Ved lidt større passagerfly som f.eks Dash 8 har man en stewardesse med.
Hvad er egentlig reglerne for hvornår man skal have stewardesse?
Spørgsmålet er relevant i flyvning på Grønland: Hvis man kan undlade stewardessen (og kaffen) kan man medbringe mere cargo - og hvis der er en grænse for passagerantal endnu mere cargo.
Lige før start kan andenpiloten (der skal stadig være to piloter) checke passagerernes sikkerhedsseler og instruere om nødlandinger etc.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #1 Dato:
22, August 2015 - 09:36 »
Stewardesser er en del af sikkerhedspersonalet i flyet ligesom medarbejderne på en passager-færge er en del. Jeg tror der er en formel, hvor antallet af nødudgange og antallet af passagerer (ikke nødvendigvis passagersæder) indgår.
Der skal ikke være 2 piloter i et passager-fly. Taxi-fly behøver kun en pilot.
Jeg tror ikke vægten af kaffe og en stewardesse har den store betydning. Det er værre med overvægtige passagerer.
Det er jo underligt at man skal betale for overvægt hvis kufferten vejer for meget men, hvis man selv vejer for meget skal man ikke betale -sålænge ens røv kan klemmes ned mellem flystolens armlæn.
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #2 Dato:
23, August 2015 - 23:19 »
Jeg tænker ikke så meget på vægten af stewardessen - mere på hendes løn.
Hvis den kan spares er meget vundet.
Jeg ser at både twinotter og flere andre små tomotores fly beskrives som 19 passagerers.
Jeg gætter på at formlen siger at uden stewardesse må man medbringe op til 19 passagerer. Er det rigtigt?
Air Greenland og Air Iceland flyver med dash 8 som i nogle versioner har 29 sæder og i andre versioner har 37 sæder.
Min ide er at man kunne flyve dash 8 med 19 passagerer uden stewardesse fra Reykjavik, Island til Kulusuk, Grønland - flyvetid 2 timer - og den sparede vægt kunne bruges til mere cargo og billigere pris ihvertfald for cargo.
På denne måde kunne vi få en bedre forsyning via fly i Østgrønland hvor skibstrafik stoppes af storis en stor del af året.
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Faurbye
Debattør
Indlæg: 43
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #3 Dato:
24, August 2015 - 09:21 »
Hej Gerda
Nu er det her godt nok link til reglerne i USA, men jeg tror de er lignende internationalt:
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?SID=a30806a57a88e01152352972ce4d90b2&mc=true&node=se14.3.121_1391&rgn=div8
Passagertallet "19" er ganske rigtigt ét af de vigtige skel, som ses i dette uddrag:
§121.391
(1) For airplanes having a maximum payload capacity of more than 7,500 pounds and having a seating capacity of more than 9 but less than 51 passengers—one flight attendant.
(2) For airplanes having a maximum payload capacity of 7,500 pounds or less and having a seating capacity of more than 19 but less than 51 passengers—one flight attendant.
(3) For airplanes having a seating capacity of more than 50 but less than 101 passengers—two flight attendants.
En Twin Otter har typisk 19 sæder og så vidt jeg kan finde ud af max payload på 2500 lb (undskyld, men i luftfarten bruges ofte ikke-SI-enheder) og falder dermed under §121.391(2) dvs ingen stewardesse påkrævet.
En Dash 8 (typisk mindst 37 sæder) ligger i forskellige udgaver mellem godt 7500 lb og knap 20.000 lb max payload, så den kommer under §121.391(1), dvs én stewardesse påkrævet. Der findes dog også Dash 8 med op til 86 sæder og så kommer den under §121.391(3) og der skal være to stewardesser.
Håber det var svar nok
Jens
Logget
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #4 Dato:
24, August 2015 - 16:43 »
Mange tak for gode oplysninger
Jeg ser at Dash 8 100 og 200 begge har payload på 7511 lb så det er vanskeligt at undslå sig for at have stewardesse medmindre man går helt ned til 9 pax.
Men så vil der jo også være plads til en masse cargo....
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: passagerantal og stewardesse
«
Svar #5 Dato:
24, August 2015 - 19:17 »
Hvorfor lejer du ikke hele flyet til en "cargo" flyvning fra Island. Så sparer du både stewardesse og sædevægte
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
gerda vilholm
Moderator
Senior
Indlæg: 456
passagerantal og stewardesse
«
Svar #6 Dato:
25, August 2015 - 03:02 »
Det er rigtigt. Jeg begyndte med at tænke på ren cargoflyvning men tænkte så at det måske kunne betale sig at have kombineret passager/fragtflyvning, som både Air Greenland og Air Iceland udfører.
Men nej, Jeg kan se at når det gælder større forsyninger, er ren fragtflyvning nok mest rentabelt
Venlig hilsen Gerda
Logget
Venlig hilsen
Gerda
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
passagerantal og stewardesse
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Tyrefægtning bliver forbudt i Colombia
FN: En million mennesker er flygtet fra Rafah på tre uger
Grønland har søgt om optagelse i amerikansk fodboldforbund
Amerikansk anløbsbro til nødhjælp i Gaza er gået i stykker
Putin advarer Vesten mod at lade Ukraine ramme mål i Rusland
Regeringen vil skære 1.000 årsværk væk i staten
Ørsted indgår forlig om skrottede havvindmølleparker
Om to år kan beboere til det brændte Grøndalsbo flytte tilbage
Danmark giver 785 millioner kroner til Den Afrikanske Udviklingsfond
Georgiens parlament afviser præsidentens veto mod 'russisk lov'
Protesterne i teltlejr fortsætter, selvom universitet dropper investeringer
Stoltenberg: Ukraine har ret til at angribe mål i Rusland
Pave Frans undskylder for homofobisk sprogbrug
Mand dømt for at gemme et ton hash i løg
Enhedslisten dømt til at betale 10.000 kroner til ekskluderet medlem
Nu kræver det en særlig autorisation at fjerne asbest
Størstedelen trives, men alligevel mistrives flere elever i folkeskolen
Københavns Universitet dropper investeringer i firmaer med aktiviteter på Vestbredden
Boligejere truet af oversvømmelse skal betale mere, mener vismænd
Vismænd: Stigende boligpriser resten af dette årti
Nyt fra ing.dk
'Havets minister' under angreb på samråd: Lover at få nedbragt udledninger
Rigsrevisionen dumper igen it-sikkerheden hos Energinet
Muslingeopdrættere får medhold: Storby tvunget til at droppe stor havneudvidelse
Succes i Varde Kommune: Tonsvis af tekstilaffald genanvendes med ny indsats
I jagten på mere viden om trafikulykker: Nu spørger region selv ofrene
DTU indskærper krav: Risiko skal vurderes ved samarbejde med kinesisk gen-virksomhed
Klimarapport blev betalt af ministeriet: »Det er et klart brud på god praksis«
Ekspert: Luftfrie dæk er fremtiden
TV2-dokumentar afslører fusk: Stærkt forurenet jord ender på marker
Diskrete jyder excellerer i at tiltrække danske talenter
Regeringspartier vil udvide planer om klimaregulering af landbruget
Venstres forslag om en cyberbrigade møder hård modstand
Lempelige spildevandstilladelser til Cheminova og andre virksomheder har rod i skift fra kul til biomasse
Efter Version2-afsløringer: Sms-firmaer vil blokere for svindel-sms’er
Danmark vil lempe vandmiljøregler: Risiko for flere miljøfarlige stoffer
Milliardindsprøjtning til produktion af danske vindmøller og PtX-teknologi
Brancheforening anbefaler: Regeringens råderum skal bruges på at fjerne elafgiften
Anbefaler lim i pizzasovs? Version2 tester Googles nye AI-søgefunktion
Vestforbrænding skruer op for varmeprisen med 19 procent
Techtopia #328: Hvor stor er cybertruslen mod Danmark?
Er der liv på ny jordlignende planet? James Webb har et trick til at afgøre det
Færre regler og slutdato for fossile skibe: Her er Maersks bud på grøn skibsfart
Få uger inden forhandling om regionernes økonomi kræver formand nyt milliardbeløb til digitalisering
Ny vej til grøn stålproduktion: Schweizere leverer 1.000 grader celsius fra solvarme
Venstre vil etablere europæisk cyberbrigade: S-spidskandidat afviser forslaget
Forskere er bekymrede over myndighedernes mørklægning af cyberangreb
Danske robotter er sårbare: Under halvdelen har en cybersikkerhedsstrategi
1960: DTH-forskere bruger DASK til at dimensionere krafttransformatorer
15-årig vil revolutionere helikopterindustrien med hajskæl
Ingeniørregimentet kæmper og slås med det de har: »Det er en stor opgave«
Find fidusen med Bagsidens EfterUddannelse
Hektarstore brintpaladser skulle gøre fly og skibe grønne: Nu smuldrer fundamentet
Fem tekniske specialenheder baner vej for dansk kampkraft: Få et indblik her
Databrud i EU-Parlamentet: 9.000 ansatte har fået lækket følsomme persondata
Aarhus Universitet afbryder omgående alt samarbejde med kinesiske virksomheder inden for genomforskning
Spækhuggere har sænket syv både: Ny lydkanon skræmmer dyrene væk
Staten er fanget i DXC-kontrakt: Nu stiger prisen for kritisk it-løsning med 187 millioner
Google forvandler sig fra søgemaskine til svaremaskine
Nordic Waste skjulte problemer med vaskeanlæg: »Det er dybt rystende«
DNA-prøve skal opklare det største bævermysterie i 2.500 år
Concito: Landmænd bør producere langt mere og samtidig frigive plads
Bødskov advarer: EU-bøvl spænder ben for den grønne omstilling
Youtube truer russisk menneskerettighedsorganisation med at fjerne indhold om krigen i Ukraine
Coop-CIO løfter pegefingeren: Internationale it-leverandørers priser er urimeligt høje
EU går med i international alliance for AI-sikkerhed
Leder: Regeringen vil udvide stormflodsordningen – stik imod eksperternes råd
E.ON lokker med pizza og skov på ny ladestation: Ladetiden skal udnyttes bedre
Statens It misser deadline for egne klimamål
Kritik af industriens klimaomstilling: Arla, Danish Crown og Carlsberg hænger fast i naturgassen
Bilproducent anklages for miljøsjusk: »De stjæler vores vand«