ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 46
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 32
I alt: 32
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges (Læst 19128 gange)
Bent Andersen
Gæst
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Dato:
12, Januar 2011 - 13:28 »
Min bil har Ottomotor med direkte benzinindsprøjtning.
Fidusen er ifølge fabrikken er, at den kan køre med mager blanding ved lav- og dellast og dermed spare brændstof.
Benzin bliver sprøjtet hen under tændrøret, så blandingen er støkiometrisk på dette sted, mens resten af cylinderen indeholder mager blanding.
Spørgsmålet lyder:
i udstødningen sideder en Lambsasonde som har til formål at holde forbrændingen støkiometrisk af hensyn til katakysatoren (måske har jeg misforstået virkemåden her). Men hvordan kan de to funktioner (mager/støkiometrisk forbrænding) så bringes i enklang?
Eller er forholdet bare at katalysatoren ikke har noget imod luftoverskud?
Nogen der har et bud?
MhV,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #1 Dato:
12, Januar 2011 - 13:48 »
Jeg kan desværre kun bidrage til øget forvirring, for jeg ved at katalysatoren har brug for en dårligere afbrænding af benzinen for at fungere. Processen er noget med der der anvendes CO til at formindske NOx bestanddele i den endelige udstødningsgas og for at danne mere CO, skal der afbrændes en federe blanding end normalt.
Dvs. en benzinmotor med katalysator udleder mere CO
2
og mindre NOx end en benzinmotor uden katalysator.
Det passer ikke særlig godt sammen med en mager blanding.
Lambasonden måler kun hvor meget O
2
der er i udstødningsgassen, men det siger nok også en del omkring forbrændingen.
Logget
vh.
Claus
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #2 Dato:
12, Januar 2011 - 13:52 »
Jeg har opfattet det således. at Lamdasondens opgave er at måle ilt indholdet i udstødningen før katalysatoren og i nyere biler også efter katalysatoren så brændstoffet kan reguleres derefter og at der ilt nok til at katalysatoren også kan virke
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #3 Dato:
12, Januar 2011 - 14:14 »
Jeg mener ikke der er nogen uoverensstemmelse mellem de hidtidige indlæg.
Som jeg har opfattet det, har en "3-way" katalysator i virkeligheden kun to funktioner: nemlig at katalysere forbrænding af ikke omsatte kulbrinter - hvilket forudsætter, at der er ilt nok - og at katalysere reduktion af NO til N
2
med CO som reduktionsmiddel (ved katalusatorens arbejdstemperatur og efter en forbrænding er indholdet af NO
2
forsvindende , og dermed er x'et i NO
x
i virkeligheden overflødigt). Den tredje funktion er lidt "fup", for den opstår kun ved at dele den sidste proces i to funktioner. Men arbejdsbetingelserne fastlægges sådan, at der også bliver mindre CO end uden katalysator.
Lambdasonden måler ganske rigtigt kun ilt, og den egentlige styring ligger i den elektronik, der med input fra lambdasonden styrer brændstofindsprøjtningen, som altså skal være så beskeden, at der også efter den katalytiske omsætning er ilt i overskud.
Jeg mener faktisk det er rigtigt, at motoren i princippet bruger mere benzin med katalysator end uden -men måske kun i princippet, for en styring uden input fra en lambdasonde er vist mindre præcis?
Logget
Mvh. Morten Jødal
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #4 Dato:
12, Januar 2011 - 14:52 »
Takker for svar, jeg tror jeg er ved at forstå det.
Min fejl var nok at fokusere på støkiometrisk forbrænding (som ellers er normalt for Ottomotorer).
Kan man simplificeret konkludere som følger?:
1: Forbrændingen må gerne være mager, dvs med overskud af O og N i udstødningen, det generer hverken Lambdasonde eller katalysator.
2: Ved højere belastninger og større fyldningsgrad begynder Lambdasonden at "overtage styringen" så blandingen ikke bliver for fed med for lidt O og N i udstødningen.
Ved mager forbrænding spiller Lambdasonden så en mindre rolle og andre parametre er vigtigere for motorstyringen.
MvH,
Bent.
Logget
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #5 Dato:
12, Januar 2011 - 14:56 »
Jeg mener at det er ret vigtigt også at styre indholdet af CO i udstødningsgassen, for uden CO virker katalysatoren ikke.
Logget
vh.
Claus
Bent Andersen
Gæst
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #6 Dato:
12, Januar 2011 - 15:09 »
"for uden CO virker katalysatoren ikke. "
Der blev jeg slået tilbage til "Start"
Hvis det er rigtigt, så skal blandingen jo være lidt federe end støkiometrisk for at skabe CO. Eller?
Jeg er stadig forvirret, men på at højere plan :-)
Bent.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #7 Dato:
12, Januar 2011 - 15:48 »
Nu er jeg ikke ekspert i ottomotorer med og uden katalysator - men katalytisk fjernelse af NO er dog noget jeg ved lidt om.
Men jeg må give SuperClaus ret - jfr. mit eget første indlæg: der skal CO til, for den grundlæggende proces, der katalyseres, er
2 CO + 2 NO -> 2 CO
2
+ N
2
Der hvor kæden hopper af, er din underliggende antagelse af, at når forbrændingen er støkiometrisk, er den også fuldstændig. Det er langtfra tilfældet!
Hvis man optimerer en ottomotor mht. effekt, vil en tilskuer (til fx et motorløb) kunne mærke en "dejlig benzinduft", som kommer fra alt det uforbrændte, og dertil udledes også en masse CO - jfr. mange selvmord i tidens løb.
I moderne motorer sigter man på en mere mager blanding, som giver bedre økonomi, da brændstoffet udnyttes bedre. "Lean burn" teknologien blev faktisk udviklet uafhængigt at katalysatoren.
Det er også en kendsgerning, at samtidig med katalysatorkravet blev der sat grænser for udledning af CO. Dette måles nu rutinemæssigt ved et bilsyn.
Der er sikkert andre i forummet, der bedre end jeg kan huske årstal og værdier for disse ting. Jeg mener stramningerne kom først i halvfemserne, men er ikke sikker.
Under alle omstændigheder: Lambdasonden måler KUN ilt! CO opstår helt automatisk ved forbrændingen, idet vi jo må huske, at en ottomotor kun har ganske kort opholdstid for benzin-luftblandingen i komprimeret form, så der er slet ikke tid til en fuldstændig forbrænding, og der er selvfølgelig CO i udstødningen.
Om den styring, der hører til katalysatoren, i sig selv betyder brændstofbesparelse, er jeg langtfra sikker på. Jeg husker en periode i halvfjerdserne, hvor oliekrisen satte skub i udvikling af økonomiske motorer, men efter få år skiftede fokus, og da katalysatorkravet kom til, var denne tendens forlængst gået i glemmebogen og spillede ingen rolle i debatten.
Og nu om dage er det jo mest superøkonomiske dieselmotorer, man er begyndt at interessere sig for (i et vist omfang, ikke nok til at opretholde VW Lupo 3L).
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 15:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #8 Dato:
12, Januar 2011 - 16:10 »
Du har ret Morten.
Der var en del polemik om benzinmerforbrug da de første katalysatorer kom til....inden de blev lovpåbudte. For du husker helt rigtigt man kan køre længere på literen uden katalysator. Men det var dengang
For der er ingenting der kommer af ingenting, undtagen Big Bang og lommeuld
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
«
Svar #9 Dato:
12, Januar 2011 - 17:31 »
For dem der ikke ved hvorledes en bil catalysator ser ud er her billede;
Længden er ca. 20 cm. Ø ca. 10 cm. Donor-bilen ukendt.
Jeg har prøvet og bruge skiver af den i forbindelse med pyrolyse forbrænding af træ dog med samme erfaring som med biler; Den stopper til ved lave temperatur..
Marek.
«
Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 20:18 af chrismark
»
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Ottomotor og Lambdasonde forståelse søges
Seneste Debatindlæg
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
126 bilister har taget en ufrivillig tur over Øresundsbroen i dag
Rapport: Lissabons kabelbaner bør holde stille og undersøges efter ulykke
Israel har modtaget endnu et gidsels lig
Musiker kræver sin sang fjernet fra Trumps AI-video
Vinterberg skal instruere Netflix-serie om Kennedy-familien
Aphaca spiller til støttekoncert for civile i Gaza og på Vestbredden
Zelenskyj har talt med statsministeren forud for EU-topmøde
Mand dømt for drab på retspsykiatrisk afdeling – skal anbringes på Sikringsafdeling
Rusland: Lavrov og Rubio har talt i telefon
Byrådsmedlem fandt død kænguru
Intet tyder på kriminel handling bag fund af skelet på Als
Italiensk chauffør død efter overfald på fanbus
Dømt for skuddrab og flere drabsforsøg i Grønland
Pave Leo holder første møde med ofre for overgreb i kirken
Borgere skal kunne skelne mellem normal og problematisk ulveadfærd
Liberal Alliance vil ophæve atomforbud og etablere to kraftværker herhjemme
DR finder afløsere for fyrede konsulenter
Gå til videnskab? Ja tak! Børn strømmer til eksperimenter og forsøg
15-årig sigtet for drabsforsøg i skoleskyderi-sag forbliver fængslet
Missede du sidste frakørsel mod Sverige på grund af vejarbejde? Vend gratis om ved betalingsanlægget
Nyt fra ing.dk
Myten om Endurance punkteret: Det var kendt som verdens stærkeste træskib, men sandheden var en anden
Udledningen fra plugin-hybridbiler igen under lup: »Det er et problem, som bliver værre«
VVS-ingeniør: »Det ærgrer mig, at jeg ikke tog en håndværksuddannelse først«
Liberal Alliance: Drop milliardstøtte til havvind og byg to atomkraftværker i Danmark
Spørg Fagfolket Special: Eksperter serverer 10 kloge svar om ultraforarbejdet mad
Politikere rystede over afsløring af teleselskaber: »Vi er blevet ført bag lyset«
Lift, vinkelsliber og scootere: Sådan foregik Louvre-røveriet, der har rystet Frankrig
Smartphones samler støv: Mange danskere gemmer dyrebare metaller i skuffen
Opdag, spor og nedskyd: Nyt antidronesystem leveret til Norge
København udpeget til ny slags atomreaktor
»Ti gange stærkere end stål«: Forskere vil revolutionere byggeriet med 'supertømmer’
Afsløring: Teleselskaber læste i månedsvis danskeres SMS’er
Guide: E-mail, cloud- og videomøder – her er tjenesterne, der udfordrer giganterne
Slut med slatne plantebøffer: Digital kopi af kød skal sikre alternativer med bid i
1941: Frichs var Aarhus’ industrilokomotiv
Erfaring er guld værd tidligt i karrieren: »Sig ja til alle de opgaver, der kommer din vej«
Dansk transportgigant efter hackermysterie: »Vi undersøger et databrud«
Rumindustrien i Nordjylland tjener milliardbeløb: »Markedet vil vokse markant«
Vidensindlæg: Ny Ph.d-afhandling om brug af patientdata: Loven er mangelfuld og bør præciseres
Fjernvarme bliver dyrere i København: Lunt vejr presser regning op
Europa styrker forsvaret: Rumskjold skal stoppe russisk jamming
Danske domstole ruller AI ud: Troværdighed og omdømme på spil
Billigere elregning kan få vindmøllerne til at snurre mere rundt
Over halvdelen af trafikken stammer i dag fra botter: »Vi kan være på vej mod det døde internet«
Spørg Fagfolket: Hvordan fikser man et kabelbrud?
Geotekniker: Det faglige miljø er vigtigere end lønnen i dit første job
Microsoft er i studiet: Hvordan stoler vi på techgiganten i en Trump-verden med Snowdens afsløringer in mente?
»Stik imod kemisk grundregel«: Usædvanlige krystaller kan dannes på Saturn-måne
Robotter rykker ind i byggeriet: 'Hadrian' stabler 285 byggeblokke i timen
Bristet boble vækker glæde: Her er tre bud på fremtidens grønne brintteknologier
Brande skal slukkes med lyd, du ikke kan høre
Spørg Fagfolket: Hvordan skal man opbevare æg?
Tænketank afviser ambitiøse AI-besparelser i Storbritannien
Synspunkt: Digitaliseringen risikerer at koste os historien om dansk erhvervsliv: Svensk eksempel rummer en løsning
Sådan fungerer det nye fysiske rejsekort
Entrepriseleder: Studenterjob gav værdifuld praktisk erfaring på byggepladsen
Ingen reservekraft til vinter: I værste tilfælde må svenskerne slukke for strømmen
På vej til Europa: Førerløse taxier kører snart i London
Spørg Fagfolket: Når der overhovedet noget koffein med ud i en espresso?
Borgmestre vil have ny motorvej: Kortere bilture med 130 km/t fra Kalundborg til Næstved
Spørg Fagfolket: Beskytter vand mod UV-stråling?
Vindmølleingeniør: »Sig dine karriereønsker højt – ingen kan læse dine tanker«
Major med opråb til DSB og trafikselskaber: Behold dieseltogene. De er afgørende i krig
Vindmøller og solceller bankes op i rekordfart: Alligevel går det for langsomt
Kinesisk detektionssystem var nede, da anmeldelser om droner over Oslo Lufthavn for tre uger tikkede ind
Teleselskab »beklager« fejl: Men misinformation om hackerangreb florerer på nettet
Sjællandske provinsbyer drømmer om S-tog: Professor vil have idéen begravet
Broingeniør: »Man må have en Pippi-indstilling, når benene ryster lidt under én«
Spørg Fagfolket: Hvad sker der konkret i cellerne, når UV-lys rammer huden?
Danmarks nye grønne flyrute hakkes ned: »Biobrændstoffer er en forfærdelig klimaløsning«