* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 86
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 81
I alt: 82

Forfatter Emne: Brunering af messing  (Læst 67652 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Brunering af messing
« Dato: 23, September 2007 - 12:59 »
Er der nogen der kan give et tip om hvordan man brunerer messing?
Er man nødt til at købe en eller anden specialpasta, eller er der en simpel måde at gøre det på?

MvH,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #1 Dato: 23, September 2007 - 16:27 »
Hvis du synes, at pensling med svovllever (kaliumsulfid) opløst i vand er en simpel måde, så er der en.  :)
Hvis du googler på svovllever, får du en del tips - herunder, at du kan købe stoffet på apoteket. Men jeg har desværre lige hørt en god ven blive afvist med netop dette ønske  :(

Det er ikke let at være amatørkemiker længere! Alle sådanne bliver mistænkt for at være potentielle terrorister ...

OBS! Kaliumsulfid er stærkt ætsende og afgiver giftige dampe under bruneringsprocessen - så HUSK handsker og arbejd UDENDØRS.
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #2 Dato: 23, September 2007 - 20:43 »
Ja det terrorfis er ret irriterende.

Jeg har intet imod, at bliver registreret som køber, af 50gram af et eller andet kemikalium, fordi produktet i nogen tilfælde kan anvendes, til noget der kan sige BUM!

Men at man ikke som privatperson, kan købe almindelige kemikalier, man professionelt bruger i tonsvis af på sin arbejdsplads, hvor resultaterne af en anvendelse disse til samfundskadelige formål, er
utroligt meget voldsommere, end det muslimske amatørfis, man ser journalisterne beskrive.

Herunder

Bensin
saltsyre
svovlsyre
Natrium hydroxyd
Brint
Acetylen
Ilt og olie
Petrolium
Sprit
Trykluft
Damp
Aluminium
Magnium

Jeg vil undlade at beskrive hvorledes ovennævnte ting kan anvendes mest effektivt. Da disse stoffer kan medbringes overalt, uden problemer, gør det, at forbuddet mod, at at købe 50 gram salpeter, virker totalt åndsformørket.

Dertil kan enhver der hedder Hansen(hvoraf nogle er muslimske konvertitter) komme på et sprængningskursus, på et AMU center.
Når sprængningscertifikatet er i hus, kan man hos Nitro Nobel, købe al det sprængstof og de tændsatse, man har brug for, til at fjerne bambus,trærødder og sten. Med en begavet anvendelse af tændsatse og sprængstof, vil man nemt kunne opspare et anseeligt forråd, til andre formål.

Det var de sure opstød.

De fleste picklings og metalbrunerings kemikalier til metal overflade behandlinger er ret giftige og mange af dem er ovenikøbet meget giftige. En del afgiver også ubehagelige dampe. Det er de midler der er baseret på cyanidsalte cromsvovlsyre med fl.

Mit bedste råd er; Overlad det til en forkromningsanstalt.




Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #3 Dato: 24, September 2007 - 08:50 »
Hej Bjarke

De kemikalier du nævner, kan enhver jo skaffe sig i ubegrænset mængde uden større bevær end prisen. Metallerne kan måske være svære at få som pulver eller spåner, men det kan man jo selv lave dem om til med en passende maskine, som også fås overalt.

Der er flere sjove kemikalier i fri handel til brug i byggeriet, ved vedligehold af biler og i husholdningen. Det er med den rette viden ikke et spor svært at lave bomber, eller det der er værre.
Derfor er det irriterende at det skal være så svært, som privat at få fat i visse kemikalier, som har et ganske fredeligt brug.
Jeg har i en periode kunne klare mig, ved at tigge mig frem i virksomheder, og tære på et lille lager fra gamle dage.   



Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #4 Dato: 24, September 2007 - 09:54 »
De fleste picklings og metalbrunerings kemikalier til metal overflade behandlinger er ret giftige og mange af dem er ovenikøbet meget giftige. En del afgiver også ubehagelige dampe. Det er de midler der er baseret på cyanidsalte cromsvovlsyre med fl.

Mit bedste råd er; Overlad det til en forkromningsanstalt.

Hej Bjarke.

hvad forchromning angår er vi helt enige: det er ikke for amatører!
Men brunering af messingdele til pyntegenstande eller "oxidering" (egentlig sulfidering) af sølv er ret fredelige processer, som man sagtens kan klare selv - og mange har gjort det.
Kaliumsulfid, som er det barskeste af kemikalierne til processerne, er ætsende, men ikke mere end natriumhydroxid (kaustisk soda, ætsnatron), som jo stadig kan købes, og den lille mængde svovlbrinte, der frigives under den kemiske proces, slår heller ikke folk ihjel (bl.a. fordi den lugter så fælt, at man af sig selv finder på at lufte ud).
Og restprodukterne fra processen er ikke mere miljøfarlige end hvad vi ellers har i en almindelig husholdning.

Der er såmænd ikke den store uenighed - men jeg vil alligevel gerne modificere dine advarsler lidt.
« Senest Redigeret: 24, September 2007 - 14:28 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Brunering af messing
« Svar #5 Dato: 24, September 2007 - 13:55 »
Tak for svarene, særlig til Morten.
Jeg har nu søgt lidt på svovllever og det ser ud til at være det rigtige.
En recept foreslog følgende:
1 g svovllever til 100 ml vand.
Opvarmes til 60...80 grader.

Lyder det rigtigt?

Tak,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #6 Dato: 24, September 2007 - 14:26 »
1 g svovllever til 100 ml vand.
Opvarmes til 60...80 grader.

Lyder det rigtigt?

Det lyder helt rigtigt! :)
Mvh. Morten Jødal

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Brunering af messing
« Svar #7 Dato: 24, September 2007 - 15:48 »
Der er mange andre muligheder for brunering af messing. Var lige i bogreolen for at finde
"Vejledning i metalfarvning"
 skrevet af laboratorieforstander ved Teknologisk institutTH. Madsen, i 1932.

Der er den metode Morten beskriver også med, der er dog den fodnote at svovllever ikke direkte angriber messing, men emnet skal dyppes i en opløsning af 25cm3 svolvsyre til 1 liter vand. (Farven skulle blive brun til sortblå).

En anden måde at brunere på kan være
20 g Kobbervitriol
20 g kobber nitrat
5 g manganoversurt kali
1 liter vand.
Blandes og opvarmes til 80 grader. Emnet dyppes i og vaskes rent, gentages til den ønskede farve er opnået.

Hvordan overnnævnte er at få fat i kan jeg så ikke sige noget om........

Der er mange flere opskrifter i bogen (ca 10) omkring favning af messing, jeg skal vist have gang i scanneren hvis du skal have dem alle med.

Mvh

Ole M D

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #8 Dato: 24, September 2007 - 16:15 »
Hej Dransfeldt.

Det lyder som en spændende opskrift - og ikke helt umulig kemikaliemæssigt.
Kobbervitriol (kobbersulfat, blåsten) mener jeg fås endnu hos Matas, da det har diverse anvendelser i haven.
"Manganoversurt kali" siger noget om bogens alder, for det har det godt nok ikke heddet længe!  :o
Men kaliumpermanganat hører også til de kemikalier, det skulle være muligt at skaffe for private (og det er det samme).
Kobbernitrat kan nok ikke købes, men man kan lave det selv ved at opløse nogle kobbersøm i fortyndet salpetersyre (opvarmning i en glasbeholder, som evt. kan stilles i en gryde med et vandbad; sørg for god ventilation, for der kommer giftige dampe under processen; find gerne en løs kogeplade og foretag operationen på terrassen).
Ideelt set bør man naturligvis dampe vandet af bagefter, så man kan veje produktet, men det er nok enklere at tage en passende mængde opløsning og tilsætte de andre dele bagefter. 1 g kobber giver 3,8 g kobbernitrat (trihydrat, den sædvanlige krystalform). Og hvis du bruger 10% salpetersyre, skal du bruge mindst 30 mL syre pr. g kobber til opløsningen.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Brunering af messing
« Svar #9 Dato: 24, September 2007 - 16:38 »
Nu er jeg forvirret - men på et højere niveau.
Virker svovllever eller virker det ikke?
Jeg ønsker en brun overflade - som i "brunering"  ;D

Tak,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #10 Dato: 24, September 2007 - 20:37 »
Jeg har ikke prøvet selv, men har følgende forståelse ud fra beskrivelser andre steder fra:
Svovllever virker, men overfladen skal først "lukkes op" ved en kortvarig ætsning med fortyndet svovlsyre. Derpå et dyp i demineraliseret vand, og så behandling med svollever.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Brunering af messing
« Svar #11 Dato: 25, September 2007 - 08:54 »
OK, nu er jeg med. Det lille drej med svovlsyren manglede i den første opskrift.

Takker,

Bent.

BCC

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 563
  • Jaeh .. eller .. øeh ..
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #12 Dato: 28, September 2007 - 15:02 »
Jeg reparerer guitarer, af og til.

For få år siden tog jeg ud i en af forstæderne fordi jeg skulle bruge nogle messinglister til guitarsaddeler ("nuts").

Jeg kan knapt forstå hvordan nogen overhovedet kan være i besiddelse af messing - jeg måtte nemlig legitimere mig for at købe det .. til min grænseløse forbløffelse.

Det eneste jeg kan forestille mig om årsagen, er at det kan bruges til at lave patronhylstre af %-)
Med venlig hilsen, BCC.

I krig og kærlighed gælder alle kneb ..

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Brunering af messing
« Svar #13 Dato: 19, Januar 2008 - 19:49 »
Hermed åbnes et ældre emne, men nu er jeg kommet så langt at mine messingdele endelig skal bruneres.

Jeg har besørget et par gram svovllever plus svovlsyre i 37% opløsning (batterisyre) samt demineraliseret vand.

Jeg ønsker svar på spørgsmålene i min fremgangsmåde (markeret i rødt).

1: affedtning af emnet ved neddypning i NaOH opløst i vand, 7 g til 1 liter. -> Sp.1: er opløsningen/koncentrationen OK? Sp.2: Er acetone egentlig ikke tilstrækkeligt, det er lettere for mig?

2: Neddypning i demineraliseret vand

3: Neddypning i 37% svovlsyre fortyndet 1:15 ved stuetemperatur. -> er det den rigtige koncentration og temperatur? Hvor længe skal emnet være i opløsningen?

4: Neddypning i demineraliseret vand.

5: Neddypning i svovllever opløst i demineraliseret vand, temperatur 60...80 C, opløsning 1:100 per vægt.

6: neddypning i demineraliseret vand.

Til sidst: hvordan neutraliserer jeg svovlsyrebadet så jeg kan hælde det ud?

 Jeg Takker på forhånd for alle inputs,

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Brunering af messing
« Svar #14 Dato: 20, Januar 2008 - 00:05 »
Jeg prøver at hjælpe - men husk, at jeg kun kender emnet teoretisk!
Mine svar er markeret med blåt.

Jeg ønsker svar på spørgsmålene i min fremgangsmåde (markeret i rødt).

1: affedtning af emnet ved neddypning i NaOH opløst i vand, 7 g til 1 liter. -> Sp.1: er opløsningen/koncentrationen OK? Sp.2: Er acetone egentlig ikke tilstrækkeligt, det er lettere for mig?
Din NaOH-opløsning er knap 0,2 molær og dermed "fredelig", men formentlig koncentreret nok. "Neddypning" lyder dog lidt for kortvarigt - jeg vil tro der skal et par minutters ophold i væsken til.
Jeg er ganske sikker på, at acetone også kan løse opgaven, men du skal tænke på stoffets stærkt affedtende virkning også på hud (brug plasthandsker!) - og hvis du skal bruge det i længere tid og større mængder, skal du også beskytte dig mod indånding (som ved alle organiske opløsningsmidler).


2: Neddypning i demineraliseret vand

3: Neddypning i 37% svovlsyre fortyndet 1:15 ved stuetemperatur. -> er det den rigtige koncentration og temperatur? Hvor længe skal emnet være i opløsningen?
Jeg har i anden sammenhæng mødt en amatørsølvsmed med tilsvarende behov, og han bruger 10% svovlsyre, som han meget kortvarigt neddypper et varmt emne i.
Messing er dog væsentligt mere syreopløseligt end sølv, så din opskrift er sikkert rigtig. Til gengæld skal opholdet nok vare nogle minutter ved stuetemperatur - men hold øje med bobler. Hvis det begynder at bruse tydeligt, bør du stoppe (og evt. forsøge dig med en mere koncentreret syre i kortere tid, for netop kun at få overfladen angrebet).


4: Neddypning i demineraliseret vand.

5: Neddypning i svovllever opløst i demineraliseret vand, temperatur 60...80 C, opløsning 1:100 per vægt.
Her bør du jo kunne se resultatet direkte - så du kan let vurdere neddypningstiden. Denne opløsning er ætsende (basisk), så husk også her passende handsker.

6: neddypning i demineraliseret vand.

Til sidst: hvordan neutraliserer jeg svovlsyrebadet så jeg kan hælde det ud?
Det er ikke ret koncentreret, så du kan hælde det ud i en tynd stråle i rindende vand. Men ellers kan du neutralisere med en sodaopløsning - krystalsoda fås stadig i rengøringsafdelingen i de fleste supermarkeder, og du laver blot en passende opløsning, som du forsigtigt hælder i, til det holder op med at bruse.
« Senest Redigeret: 20, Januar 2008 - 11:44 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk