* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 30
I alt: 30

Forfatter Emne: Fortolkning af bygningsreglement  (Læst 20890 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Fortolkning af bygningsreglement
« Dato: 26, Oktober 2007 - 20:09 »
Jeg håber dette er det rigtige forum.

Jeg har en carport med et udhus i den ene ende, helt normalt. Totallængden er 9 meter. Nu ønsker jeg at forlænge udhuset 1,5 meter hvilket jeg lige akkurat kan klare uden at overtræde diverse regler om afstande til skel o.s.v.
Under mine studier af det seneste bygningsreglement opdager jeg, at man i den mellemliggende periode har skærpet brandkravende til tagplader, således at mine ondulineplader ikke overholder de nye krav.
Det er selvfølgelig planen at bruge de samme tagplader til forlængelsen af taget.
Nu er mit problem, at hvis jeg anmelder byggeriet til kommunen risikerer jeg så at jeg skal udskifte hele taget bare fordi jeg udvider en lille smule? Hvis jeg ikke anmelder, men bare overholder alle andre byggekrav så kunne jeg "glemme" det med tagpladerne, som har ligget der uden problemer i 12 år.

Sig nu ikke, at jeg skal spørge kommunen først, for gør jeg det og jeg får at vide at hele taget skal udskiftes, så kan jeg jo ikke bagefter komme til at "glemme" det, vel?

Normalt i samfundet gælder nye love ikke med tilbagevirkende kraft, men gør de det i dette tilfælde?

Jan

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Fortolkning af bygningsreglement
« Svar #1 Dato: 26, Oktober 2007 - 20:35 »
Jeg forstår ikke helt, hvad du mener.

På erhvervs- og byggestyrelsens hjemmeside kan man læse det gældende Bygningsreglement for småhuse (inkl. tillæg 1-12).

Vi snakker
kapitel 11. Garager, carporte, udhuse og lignende mindre bygninger
og
kapitel 12. Småbygninger på højst 10 m²

Læs lige BR igennem på hjemmesiden der er gode bemærkninger til de enkelte afsnit. og forklar så lige igen hvor du mener din bygning er i konflikt med reglerne, for jeg kan ikke se det.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Fortolkning af bygningsreglement
« Svar #2 Dato: 26, Oktober 2007 - 20:49 »
Nu har jeg læst bygningsreglementet igennem igen.

Der er intet krav til taget på carporte og skure under 10m2.
Brandkravene er udelukkende gældende for vægge og døre mod skel eller mod eget hus.

Byggearbejder under kapitel 12 kan ske uden tilladelse og skal ikke anmeldes. Så, hvis du bygger 10 m2 skur på din carport skal du ikke søge eller anmelde kommunen.

Men overhold reglerne om byggehøjde mod skel ellers kan naboen klage og du kan blive tvunget til at ændre.

God debat

Mikael Boldt
----- tilføjet 22:30 -----

Nu er jeg med
Undskyld.
Vi snakker om følgende:

Bestemmelse 1.5.1:
Følgende byggearbejder kan udføres efter anmeldelse til kommunalbestyrelsen: ...tilbygninger til garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger, når arealet efter tilbygningen højst er 50 m² ...

Bestemmelse 1.6.2:
Ved garager, carporte, udhuse, drivhuse, overdækkede terrasser og lignende bygninger på højst 50 m² skal anmeldelsen indeholde en beskrivelse, der viser bygningens beliggenhed på grunden, dens højde, længde og bredde, dens afstand til skel og valg af materialer til ydervægge og tagdækning.
(Vejledning  1.6.2: For disse bygninger gælder alene bestemmelserne i afsnit 11.)

Bestemmelse 11.1.4 : Bygningerne skal udføres med tagdækning klasse BROOF(t2) [klasse T tagdækning] el­ler med transparen­te tagelementer klasse E-d2.

Bestemmelse 11.1.5: Bygninger med tagdækning, som ikke er tagdækning klasse BROOF(t2) [klasse T tagdæk­ning] eller trans­parente tagelementer klasse E-d2, skal hol­des i en af­stand af 10 m fra nabo­skel, vej- og sti­midte samt an­dre byg­nin­ger på samme grun­d.

Medmindre din anmeldelse er meget kreativ (rive ½ carport ned og bygge skur på stedet) så tror jeg ikke du kan komme udenom at fortælle hvilket tag du har.

Er du sikker på at der er en udvidelse af carporten du vil foretage? det kunne jo stadig være et skur for enden af din carport, f.eks. skal der ikke anmeldes, hvis du klistrer et vægdrivhus på.

god debat

Mikael Boldt
« Senest Redigeret: 26, Oktober 2007 - 22:32 af Mikael Boldt »
Ha en god dag

Mikael Boldt

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Fortolkning af bygningsreglement
« Svar #3 Dato: 26, Oktober 2007 - 21:25 »
Så vidt jeg kan se, taler I forbi hinanden, fordi Sophiante skriver om en totallængde, men Mikael Boldt om et areal.
Da jeg tror en carport er mere end 1 m bred, bliver arealet klart over 10 m2.
Vil du evt. specificere, hvilke brandkrav, der er blevet strammet?
Jeg har umiddelbart ikke fundet andet end begrænsninger, der stiller stramme krav til placering af stråtækte bygninger.
Betyder din bekymring, at de gamle plader ikke opfylder brandkravet Broof(t2)? (gældende klasse T)
I denne forbindelse er det selvfølgelig ligegyldigt, at pladerne har ligget uden problemer i en årrække. Et evt. problem ville jo først vise sig den dag der opstår brand i bygningen!

Hvis min tolking er rigtig, ved du jo i virkeligheden godt, hvad du bør gøre - og ja: du kan godt risikere, at ved indgreb i en eksisterende bygning vil der blive stillet krav om, at hele den nye tagflade skal opfylde gældende brandkrav. Men så dyre er tagplader vel heller ikke?
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Fortolkning af bygningsreglement
« Svar #4 Dato: 26, Oktober 2007 - 21:49 »
OK, jeg har måske ikke udtrykt mig tilstrækkeligt tydeligt, men Morten har forstået problematikken.
Ja, carport og udhus er i øjeblikket 35 m2. Efter udvidelsen ville det blive 41 m2. Da det er under 50m2 behøver jeg ikke byggetilladelse men kan nøjes med en anmeldelse.
Onduline tagpladerne, som jeg i sin tid valgte fordi de synsmæssigt falder godt ind med tagstenene på selve huset og fordi de kan klare helt ned til 5 graders hældning, er ikke T-godkendte, har aldrig været det og det var heller ikke et krav for 12 år siden. Men det er det nu især fordi carporten er nærmere skel end 250cm.
Det da surt at skulle udskifte 35m2 udmærkede tagplader til noget metalplade, fordi jeg vil øge med 6m2.

Det bliver helt grotesk når man læser, at man godt må bruge plastikplader.

Jan

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fortolkning af bygningsreglement
« Svar #5 Dato: 26, Oktober 2007 - 22:17 »
Kravene er ikke strammet . Det har i mange år været krav om at  næsten al tagdækning skulle være klasse T.  I gamle dage hed det brandmæssigt egnet tagbeklædning. Men det var stort set det samme.  Undtagelsen er/var for ovenlyspaneler af begrænset størrelse og for let kollaberbare tagelementer til brandventillation. Sidstnævnte må ikke bruges mere, da de ikke kan CE mærkes.

For ca. 10 år siden kom der meget fokus på forkerte tagdækninger, og en del fabrikanter måtte erkende at deres forskellige tagdækninger ikke opfyldte kravene.  Mange brugere var heller ikke opmærksomme på at godkendelser af tagpap kun gjaldt for bestemte slags underlag.
Brand spreder sig mere i tagpap, når det ligger på isolering end når det ligger på fast underlag med større varmekapacitet.

Af Ondulines hjemmeside fremgår at pladerne ikke er klasse T.
Så bygninger med onduline skal holde samme afstandskrav som eksempelvis stråtækte bygninger. 10 m til skel.

Din 12 år gamle carport har aldrig været lovlig.  Der er masser af den slags ulovlige bygninger. For 12 år siden var der ikke så meget fokus på den sag og det kan meget vel være at onduline dengang fortalte brugerne noget andet. 



Betegnelsen  Broof(t2) er en anden fælleseuropæisk klassifikation, som groft taget svarer til klasse T , men ikke er præcis det samme.
Vi bruger i disse år begge systemer sideløbende, så du kan selv vælge om du vil opfylde den ene eller den anden klasse.



Jeg har tidligere skrevet en længere redegørelse om tolkning af reglementet. Indlægget er på mystisk vis forsvundet. Er der en orklaring på det ???
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Fortolkning af bygningsreglement
« Svar #6 Dato: 26, Oktober 2007 - 23:35 »
Det lyder meget vel alt sammen Harbst. Jeg fik for et par måneder siden en ny BBR meddelelse (fordi jeg byggede en udestue). På den, og også den oprindelige, står at materialevalget til carporten er kontrolleret af kommunen, men det betyder måske ingenting.

Vi går altså nu ud fra, at taget ikke er lovligt. Ifølge BBR ved kommunen det og har altid vist det, men man har ikke banket på min dør og forlangt at jeg skal lave det om. Mit problem er, om man (kommunen) vil benytte lejligheden til at forlange det HVIS jeg anmelder en iøvrigt lovlig mindre ændring af carporten.

Jeg ville bare gerne have min udvidelse godkendt og indført i BBR-registeret UDEN at nogen bemærker tagmaterialet. Mig bekendt findes der ingen godkendt erstatning for bitumen plader, som har samme udseende og farve som mine cementsten.

Jan

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fortolkning af bygningsreglement
« Svar #7 Dato: 27, Oktober 2007 - 00:40 »
BBR meddelelsen er jo bare en edb udskrift, som ikke nødvendigvis har noget med virkeligheden at gøre. Og selv om en fra kommunen skulle have kontrolleret materialerne, er det jo ikke sikkert at han var kyndig nok, til at vide, det var forkert.
Som sagt er der masser af den slags, og det var først lidt senere der kom særlig fokus på at ikke alle tagmaterialer på markedet var gode nok.

Hvis jeg var dig ville jeg ganske rolig fortsætte med ondulinerne, og passe på med nytårsraketterne.

Overvej om en brand i taget vil kunne brede sig til huset.

Hvis du er forsigtig så check lige din brandforsikring at den ikke har en betingelse om tagmaterialer. I forsikringssprog  ( der er 50 år efter sin tid)  hedder det måske hårdt tag, hvor de mener klasse T.

Da præmien for stråtag er flere gange højere vil en erstatning ( for hele huset, i givet fald også kunne blive flere gange mindre.
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Fortolkning af bygningsreglement
« Svar #8 Dato: 05, November 2007 - 02:36 »
Tak for svarene alle. Det var til stor hjælp.

Selv om jeg nu accepterer kendsgerningen, at bitumen plader i ikke er godkendte til en carport, har jeg besluttet at anvende dem til min lille udvidelse - lidt endnu. Jeg har nu byggetilladelsen i orden og kommunen har ikke direkte modsat sig.

Nu kommer mit næste problem: jeg har måttet købe dem i sorte da de mørkebrune åbenbart ikke findes mere. Hvilken type maling vil hæfte bedst på disse plader?

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Fortolkning af bygningsreglement
« Svar #9 Dato: 05, November 2007 - 09:07 »
Nu ved jeg ikke, hvor du bor men i Aakirkeby farvehandel kan man købe "landbrugsmaling" - tag- og sokkelmaling. Det er billigt, hæfter på alt og er ikke til at fjerne igen.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk