ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Flyet var punkteret!?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1408
Flest online idag: 258
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 133
I alt: 133
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Flyet var punkteret!? (Læst 36944 gange)
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Flyet var punkteret!?
«
Dato:
01, Maj 2008 - 11:49 »
Sidst jeg fløj til Rumænien blev flyet forsinket på grund af et punkteret dæk.
Og det fik mig til at spekulere: i 10km højde er trykket lavere end ved jordoverfladen og i temmelig koldt, så hvordan kan man have et dæk som kan modstå disse store ændringer?
Er hjulene inde i maskinen og under tryk når flyet er i luften?
Man har hørt om blinde passagerer som har overlevet at ved at klamre sig til næse hjulet, så der må vel også være nogen som er døde på grund af de ekstremt lave temperaturer.
Er der overhovedet luft i hjulet? hvad med anti-frost-væske?
God debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Hideout
Debattør
Indlæg: 16
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #1 Dato:
01, Maj 2008 - 14:22 »
Der bruges Nitrogen...
Jeg har faaet fortalt at dette er fordi:
1) Der er ikke vand i Nitrogen (sammenlignet med alm. trykluft)
2) Molekylerne er stoerre saa daekkene holder lufttrykket laengere.
Her i Canada kan man koebe sig til at faa fyldt Nitrogen i daekkene paa bilen, salgsargumentet er at saa holder daekkene luftrykke langere - men jeg vil nu ikke betale $5 pr. hjoerne for det saa jeg kan ikke sige om det passer eller ikke.
Det er meget specielle daek der benyttes til fly, og de er selvfoelgelig konstrueret til det lave lufttryk og de lave temperaturer. De blinde passagerer du hoerer om er oftest frosset ihjel efter en gevaldig svedetur (daekkene bliver meget varme under starten)
Har for oevrigt proevet at lande (som passager altsaa) med et punkteret daek paa en DC-10, der var ikke saa meget at maerke i starten men saa begyndte flyet at hoppe ret meget saa jeg ville tro at daekket var gaaet i stykker mens vi rullede ned af landingsbanen.... Kaptajnen havde foroevrigt en meget humoristisk indgangsvinkel til problement da han briefede om det, der var ikke det store at vaere bekymret for da der jo stadig var 9 gode hjul tilbage....
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #2 Dato:
01, Maj 2008 - 15:17 »
Mikael
Det er nitrogens egenskaber og dækkenes styrke der er løsningen på dit problem.
Atmosfæren danner et tryk på 1 bar og dækket pumpes måske til 4 bar i hangaren. Hvis atmosfæresn ene bar forsvinder skal dækket jo bare kunne klare fem bar.
Det problem har astronauterne også i rummet. Deres dragter skal bare kunne klare den ene bar der er nødvendige for at de ikke eksploderer.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Bent Andersen
Gæst
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #3 Dato:
02, Maj 2008 - 09:55 »
Ifølge FAA er grunden til at man bruger kvælstof et par hændelser, hvor dæk er eksploderet p.gr.a. hængende bremser (=varme).
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_05/textonly/m03txt.html
I øvrigt ser det ud til at dæk på passagerfly pumpes op til 14 bar, hvor den manglende ene bar oppe i højden så ikke har den store betydning.
MvH,
Bent.
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #4 Dato:
02, Maj 2008 - 13:29 »
Jeg så fornylig en af de "How do they it" udsendelser på National.
Der var de ude og kigge på dæk fremstilling og test af dem.
Der viste holdbarheds test af fly dæk, der bliver udført med vand i eftersom testlederen sagde hvis der var luft i ville bygningen forsvinde sammen med dækket.
Jeg har det kun i hukommelsen men jeg mener afgjort det var 90 Bar kravet lød på før det måtte springe.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #5 Dato:
03, Maj 2008 - 18:06 »
How do they
do
it
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #6 Dato:
05, Maj 2008 - 21:27 »
Altså, lidt mere sagligt:
Nitrogen er meget tæt på at være en ideal gas, og gasarten er derfor "lidt" bedre end den normale "atmosfæriske luft" til at pumpe dæk op med. Specielt har indholdet af vanddamp (som normalt er ukontrolleret - og vanddamp er en stærkt nonideal gas) betydning, men eksperterne på området siger også, at oxygen diffunderer lettere gennem en gummiblanding end nitrogen.
Også i DK kan man for dyre penge købe sig til at få sine bildæk pumpet op med ren nitrogen og blive udstyret med en særligt farvet ventilhætte, der markerer statussymbolet - jeg anser det i praksis for irrelevant.
Mht. til fly har tråden handlet om "den manglende bar", men sagen er jo den modatte: Når et flydæk pumpes op til 14 bar
INDEFRA
, kommer der aldeles ikke til at "mangle" 1 bar, når flyet går højt op - der kommer (næsten) 1 bar ekstra, fordi trykFORSKELLEN stiger med det faldende ydre lufttryk. Men jeg kan tilslutte mig, at forskellen er så lille, at det ingen praktisk betydning har. Værre er det, at flydæk skal kunne tåle meget store og pludselige temperaturforandringer, og dertil kræves specielle gummiblandinger. Hvilke ligger uden for min viden.
Og så kan jeg tilføje, at der er adskillige dokumenterede tilfælde, hvor blinde passagerer er ankommet til destinationen døde af kulde eller iltmangel. Den modsatte situation er det specielle ...
«
Senest Redigeret: 05, Maj 2008 - 22:36 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Jes'An
Senior
Indlæg: 145
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #7 Dato:
05, Maj 2008 - 22:21 »
- måske de blinde passagerer har manglet det lille
"ekstra" tryk inde i øjeæblet?
Men nu er jeg jo ikke kemiker....
Jesper
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #8 Dato:
05, Maj 2008 - 22:39 »
Citat fra: Jes'An efter 05, Maj 2008 - 22:21
Men nu er jeg jo ikke kemiker....
Det er såmænd mere dem, der ikke har forstand på
fysik
, som ikke helt forstår, hvad de udsætter sig for ved at flyve i 10 kilometers højde udenfor trykkabinen ...
«
Senest Redigeret: 05, Maj 2008 - 22:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #9 Dato:
06, Maj 2008 - 02:01 »
Men Jødal hvad skulle argumentet for at fylde nitrogen i dækkene være ?
At det ikke nærer ild hvis dækket springer i forbindelse med ild i flyet
?
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #10 Dato:
06, Maj 2008 - 09:31 »
Kusco, se mit link længere oppe i tråden.
Bent.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #11 Dato:
06, Maj 2008 - 10:01 »
Der har tidligere været en tråd om ren kvælstof til dæk.
Jeg tænker på om det til flydæk, som åbenbart pumpes til meget højt tryk, har en betydning, at man undgår den meget koncentrede ilt på indersiden. Den vil jo nedbryde dækkene indefra, især når de bliver varme. Termisk oxidativ nedbrydning af polymere er en kendt mekanisme.
Logget
Jørgen Harbst
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #12 Dato:
06, Maj 2008 - 11:22 »
Så vidt jeg ved er en trykekspansionbeholder til et fyr også fyldt op med Nitrogen til det foreskrevne tryk. Sikkert af samme årsag. Her består gummimembranen af neopren.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #13 Dato:
06, Maj 2008 - 12:16 »
Jeg mener, at ren nitrogen i bildæk er noget pjat - dækkene slides op før de er ødelagt af oxidation, og tryktabet er så minimalt, at et lejlighedsvis besøg ved tankens luftpumpe let kan løse problemet.
Der er ingen tvivl om, at der en objektiv gevinst ved at bruge ren nitrogen, så jeg vil bestemt ikke afvise fornuften i at bruge systemet til mere kritiske anvendelser.
Bent Andersens link til dækeksplosioner og deres årsager antyder unægteligt, at personalet i visse lufthavne har brug for undervisning på et lavere niveau end dette ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #14 Dato:
06, Maj 2008 - 12:35 »
Jeg mener også at nitrogen til bildæk er overflødigt pjat.
Men hvis et flyfæk pumpes til 14 bar , så bliver ilttrykket i det ca. 3 bar hvis det var med atmosfærisk luft. Det er jo af en anden størrelsesorden end i bilerne. Hertil kommer at dækkene åbenbart bliver varmere.
I princippet kunne de jo komme i brand indvendig, hvor kølingen vel er ringere.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Flyet var punkteret!?
Seneste Debatindlæg
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Google ads:
DR-Nyheder
Mindre jordskælv rammer det vestlige Norge
Tusinder af demonstranter i Georgien protesterer mod ny lov om 'udenlandske agenter'
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber på seks ugers våbenhvile
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tornadoer, og der ventes mere uvejr
Fare for, at stilladset ved Børsen kan vælte afblæst
Biden og Netanyahu har talt sammen
Nødhjælpsorganisation genoptager arbejdet i Gaza efter drab på medarbejdere
Prins Harry markerer tiåret for Invictus-stævne i London
Brøndby snubler i guldkampen, men undgår nederlag til storspillende nordsjællændere
Den irske regering vil sende asylansøgere tilbage til Storbritannien
Ukrainske tropper falder tilbage flere steder langs fronten i Østukraine
Talsmand for Det Hvide Hus: Israel vil lytte til USA's bekymring, inden de angriber Rafah
MitID er oppe at køre igen
Alle beboere fra sammenstyrtningstruede huse genhuset
Vil alligevel ikke lukke flyrute til Bornholm
Problemer med at logge på MitID
Demonstranter går på gaden over hele Australien for at råbe op om vold mod kvinder
Abbas forventer angreb mod Rafah i løbet af de kommende dage
400 ton nødhjælp er på vej med skib til Gaza
Lun søndag ender i tordenvejr
Nyt fra ing.dk
Datatyveri ryster skats it-styrelse: To sikkerhedschefer stopper
Mærsk opgiver at finde de sidste containere: »Der er et væld af miljøfremmede stoffer, metalmaling og ufatteligt mange dæk«
Her er myndighedernes hemmeligholdte AI-systemer: Så mange blev sat i drift uden konsekvensvurdering
Vidensindlæg: Fagligt talt: Mikrober, der giver os huller i tænderne, angriber også fjernvarmerør og vindmøller
Laura tjekker algoritmer i USA's største virksomheder: Danmark har en »grotesk« mangel på forståelse for dataetik
“Klimakolonialisme”: Oprindelige folks levesteder må vige pladsen for klimakreditter
Kan du finde fejlen i dette ur?
Er der liv under isen på fjerne måner? To rapporter slukker en del af håbet
Svensk elfly skal revolutionere korte ruter
Blogindlæg: Den første danske bit
1965: Computere fører til Elektronisk Dyb Bevidstløshed
Åbent brev: Politichefer på tværs af Europa kræver adgang til borgernes mest private kommunikation
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Totalovervågning udpeger den klimavenlige ko
Analyse: Interessen for chipdesign sprudler i lyset af AI-udviklingen
Danskerne dropper grøn omstilling: »Katastrofal kurs« for varmepumper
Grønt lys til EU’s udtrædelse af traktat, der bremser grøn omstilling
Spørg Fagfolket: Hvorfor fjernede beredskabet ikke stilladsafdækningen på Børsen?
Nu erkender også Big Tech problemet: Advarer om russisk trussel mod demokratiske valg
Kovending i Folketinget: Straffeloven brudt, da administrationen læste folkevalgtes mails
Emmanuel Macron slår fast: Atomkraft og grøn energi er afgørende for Europas energi-uafhængighed
Israelsk AI udpeger bombemål i Gaza: »Jeg brugte 20 sekunder på hver«
Ordfører kritiserer Marie Bjerres 'venlige reminder' til kommunerne: »Utroligt at ministeren overhovedet tør«
Leder: Novo er en givende kæmpe - men Danmark skal have flere heste i kapløbet
Kommunerne sender sorteper videre i Digital Post-fadæse: »Farligt at give leverandørerne magten«
Snekkersten-huse truet af kollaps: Kommune kendte til fejl for 40 år siden
Synspunkt: Concito: Arealeffektiv fødevareproduktion gavner klima, miljø og natur
Tusindvis af kilometer kabler bliver liggende: Sådan lukker TDC NET kobbernettet
Danmark går enegang: Regeringen vil gøre PFAS i tøj og sko ulovligt
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Vingerne på Moulin Rouge i Paris er faldet af
EU-valget bliver en fest for politiske influencere, mens centrumpartierne stadig snubler i algoritmernes logik
Skats it-styrelse spiller central rolle i Netcompany-tyveriet. Nu får medarbejderne mundkurv på
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Bureaukrati og bøvl forsinker milliardinvesteringer i grøn omstilling
Synspunkt: Regeringen skal sætte fart på dansk AI-sprogmodel
EU’s største kulnation skifter til atomkraft, men nu er prisen eksploderet
Randers Kommune truet af konkurs: Forventer en regning efter Nordic Waste på 468 til 663 mio. kroner
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Fragmenter af fugleinfluenza fundet i mælk: SSI kalder det »iøjnefaldende«
ChatGPT har indtaget danske skoler: Her er eksperternes råd til at bekæmpe eksamenssnyd
Reportage: En trist og ensom affære at bevæge sig rundt til verdens cirkularitetsforum
Landbruget meget tættere på klimamål efter rettelse af ‘regnefejl’
USA’s beslutning om at gennemtvinge et TikTok-salg er et episk nybrud
90 milliarder over 25 år: SKI søger bred vifte af leverandører til kolossal konsulentaftale
Danske forskere mangler afgørende data om ny fugleinfluenza: »Vi sidder og tripper herinde«
Eksperter: Microsofts jerngreb om Danmark kan true den nationale cybersikkerhed
Herlev Hospitals nødstrøm svigtede: Her er den tekniske årsag
Videnskabernes Selskab: Den strategiske forskning er blevet hjemløs
Nye regler får tyskerne til at købe altansolceller i stor stil: Herhjemme er det ulovligt