ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Flyet var punkteret!?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 78
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 63
I alt: 63
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Flyet var punkteret!? (Læst 42219 gange)
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Flyet var punkteret!?
«
Dato:
01, Maj 2008 - 11:49 »
Sidst jeg fløj til Rumænien blev flyet forsinket på grund af et punkteret dæk.
Og det fik mig til at spekulere: i 10km højde er trykket lavere end ved jordoverfladen og i temmelig koldt, så hvordan kan man have et dæk som kan modstå disse store ændringer?
Er hjulene inde i maskinen og under tryk når flyet er i luften?
Man har hørt om blinde passagerer som har overlevet at ved at klamre sig til næse hjulet, så der må vel også være nogen som er døde på grund af de ekstremt lave temperaturer.
Er der overhovedet luft i hjulet? hvad med anti-frost-væske?
God debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Hideout
Debattør
Indlæg: 16
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #1 Dato:
01, Maj 2008 - 14:22 »
Der bruges Nitrogen...
Jeg har faaet fortalt at dette er fordi:
1) Der er ikke vand i Nitrogen (sammenlignet med alm. trykluft)
2) Molekylerne er stoerre saa daekkene holder lufttrykket laengere.
Her i Canada kan man koebe sig til at faa fyldt Nitrogen i daekkene paa bilen, salgsargumentet er at saa holder daekkene luftrykke langere - men jeg vil nu ikke betale $5 pr. hjoerne for det saa jeg kan ikke sige om det passer eller ikke.
Det er meget specielle daek der benyttes til fly, og de er selvfoelgelig konstrueret til det lave lufttryk og de lave temperaturer. De blinde passagerer du hoerer om er oftest frosset ihjel efter en gevaldig svedetur (daekkene bliver meget varme under starten)
Har for oevrigt proevet at lande (som passager altsaa) med et punkteret daek paa en DC-10, der var ikke saa meget at maerke i starten men saa begyndte flyet at hoppe ret meget saa jeg ville tro at daekket var gaaet i stykker mens vi rullede ned af landingsbanen.... Kaptajnen havde foroevrigt en meget humoristisk indgangsvinkel til problement da han briefede om det, der var ikke det store at vaere bekymret for da der jo stadig var 9 gode hjul tilbage....
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #2 Dato:
01, Maj 2008 - 15:17 »
Mikael
Det er nitrogens egenskaber og dækkenes styrke der er løsningen på dit problem.
Atmosfæren danner et tryk på 1 bar og dækket pumpes måske til 4 bar i hangaren. Hvis atmosfæresn ene bar forsvinder skal dækket jo bare kunne klare fem bar.
Det problem har astronauterne også i rummet. Deres dragter skal bare kunne klare den ene bar der er nødvendige for at de ikke eksploderer.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Bent Andersen
Gæst
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #3 Dato:
02, Maj 2008 - 09:55 »
Ifølge FAA er grunden til at man bruger kvælstof et par hændelser, hvor dæk er eksploderet p.gr.a. hængende bremser (=varme).
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_05/textonly/m03txt.html
I øvrigt ser det ud til at dæk på passagerfly pumpes op til 14 bar, hvor den manglende ene bar oppe i højden så ikke har den store betydning.
MvH,
Bent.
Logget
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #4 Dato:
02, Maj 2008 - 13:29 »
Jeg så fornylig en af de "How do they it" udsendelser på National.
Der var de ude og kigge på dæk fremstilling og test af dem.
Der viste holdbarheds test af fly dæk, der bliver udført med vand i eftersom testlederen sagde hvis der var luft i ville bygningen forsvinde sammen med dækket.
Jeg har det kun i hukommelsen men jeg mener afgjort det var 90 Bar kravet lød på før det måtte springe.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.465
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #5 Dato:
03, Maj 2008 - 18:06 »
How do they
do
it
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #6 Dato:
05, Maj 2008 - 21:27 »
Altså, lidt mere sagligt:
Nitrogen er meget tæt på at være en ideal gas, og gasarten er derfor "lidt" bedre end den normale "atmosfæriske luft" til at pumpe dæk op med. Specielt har indholdet af vanddamp (som normalt er ukontrolleret - og vanddamp er en stærkt nonideal gas) betydning, men eksperterne på området siger også, at oxygen diffunderer lettere gennem en gummiblanding end nitrogen.
Også i DK kan man for dyre penge købe sig til at få sine bildæk pumpet op med ren nitrogen og blive udstyret med en særligt farvet ventilhætte, der markerer statussymbolet - jeg anser det i praksis for irrelevant.
Mht. til fly har tråden handlet om "den manglende bar", men sagen er jo den modatte: Når et flydæk pumpes op til 14 bar
INDEFRA
, kommer der aldeles ikke til at "mangle" 1 bar, når flyet går højt op - der kommer (næsten) 1 bar ekstra, fordi trykFORSKELLEN stiger med det faldende ydre lufttryk. Men jeg kan tilslutte mig, at forskellen er så lille, at det ingen praktisk betydning har. Værre er det, at flydæk skal kunne tåle meget store og pludselige temperaturforandringer, og dertil kræves specielle gummiblandinger. Hvilke ligger uden for min viden.
Og så kan jeg tilføje, at der er adskillige dokumenterede tilfælde, hvor blinde passagerer er ankommet til destinationen døde af kulde eller iltmangel. Den modsatte situation er det specielle ...
«
Senest Redigeret: 05, Maj 2008 - 22:36 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Jes'An
Senior
Indlæg: 145
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #7 Dato:
05, Maj 2008 - 22:21 »
- måske de blinde passagerer har manglet det lille
"ekstra" tryk inde i øjeæblet?
Men nu er jeg jo ikke kemiker....
Jesper
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #8 Dato:
05, Maj 2008 - 22:39 »
Citat fra: Jes'An efter 05, Maj 2008 - 22:21
Men nu er jeg jo ikke kemiker....
Det er såmænd mere dem, der ikke har forstand på
fysik
, som ikke helt forstår, hvad de udsætter sig for ved at flyve i 10 kilometers højde udenfor trykkabinen ...
«
Senest Redigeret: 05, Maj 2008 - 22:50 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #9 Dato:
06, Maj 2008 - 02:01 »
Men Jødal hvad skulle argumentet for at fylde nitrogen i dækkene være ?
At det ikke nærer ild hvis dækket springer i forbindelse med ild i flyet
?
Logget
Bent Andersen
Gæst
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #10 Dato:
06, Maj 2008 - 09:31 »
Kusco, se mit link længere oppe i tråden.
Bent.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #11 Dato:
06, Maj 2008 - 10:01 »
Der har tidligere været en tråd om ren kvælstof til dæk.
Jeg tænker på om det til flydæk, som åbenbart pumpes til meget højt tryk, har en betydning, at man undgår den meget koncentrede ilt på indersiden. Den vil jo nedbryde dækkene indefra, især når de bliver varme. Termisk oxidativ nedbrydning af polymere er en kendt mekanisme.
Logget
Jørgen Harbst
hansw
Debattør
Indlæg: 72
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #12 Dato:
06, Maj 2008 - 11:22 »
Så vidt jeg ved er en trykekspansionbeholder til et fyr også fyldt op med Nitrogen til det foreskrevne tryk. Sikkert af samme årsag. Her består gummimembranen af neopren.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #13 Dato:
06, Maj 2008 - 12:16 »
Jeg mener, at ren nitrogen i bildæk er noget pjat - dækkene slides op før de er ødelagt af oxidation, og tryktabet er så minimalt, at et lejlighedsvis besøg ved tankens luftpumpe let kan løse problemet.
Der er ingen tvivl om, at der en objektiv gevinst ved at bruge ren nitrogen, så jeg vil bestemt ikke afvise fornuften i at bruge systemet til mere kritiske anvendelser.
Bent Andersens link til dækeksplosioner og deres årsager antyder unægteligt, at personalet i visse lufthavne har brug for undervisning på et lavere niveau end dette ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Flyet var punkteret!?
«
Svar #14 Dato:
06, Maj 2008 - 12:35 »
Jeg mener også at nitrogen til bildæk er overflødigt pjat.
Men hvis et flyfæk pumpes til 14 bar , så bliver ilttrykket i det ca. 3 bar hvis det var med atmosfærisk luft. Det er jo af en anden størrelsesorden end i bilerne. Hertil kommer at dækkene åbenbart bliver varmere.
I princippet kunne de jo komme i brand indvendig, hvor kølingen vel er ringere.
Logget
Jørgen Harbst
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Flyet var punkteret!?
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Magnus Carlsen spiller uafgjort mod 143.000 skakspillere
Polen: Skib har foretaget manøvrer over kabler i Østersøen
Kvinder og hverdagssprog vil fylde mere i ny oversættelse af Bibelen
Pave Leo opfordrer Israel til at tillade humanitærhjælp i Gaza
Elmer Møller er én sejr fra grand slam-debut
Brændende lastbil skaber lang kø på E45
Vil Trump Jr. stille op som præsident? 'Man ved aldrig', siger han selv
39-årig sigtet for voldtægter af 13-årig pige på skole
Kommune køber store batterier til skole
Klager over syv europæiske flyselskaber
Ny person sigtet efter brande ved britisk premierministers ejendomme
England vil tilbyde vaccination mod gonorré
Svensk politi ser ikke tegn på terrormotiv efter Malmø-påkørsel
Tysk politi anholder fem personer med tilknytning til højreekstrem gruppe
19-årig sigtet for at medvirke til sprængning mod neglesalon
Mette Frederiksen varsler højere straf for personfarlig kriminalitet
Russisk medie: Putin har besøgt Kursk-regionen
Flere end nogensinde har et arbejde
Fire børn dræbt i en eksplosion i Pakistan
Rekordstore skovområder gik tabt i 2024, viser rapport
Nyt fra ing.dk
To sygeplejersker finder hypereffektivt våben mod hudsvamp: kan købes i supermarkedet
Voldtægt, våbenfragt og massefyringer: Intet kan tilsyneladende ændre ingeniørernes kærlighed til Mærsk
Skatteministeriet flytter målstolperne for nedbringelse af gigantisk gæld med mere end 10 milliarder kroner
Efter amerikansk opdagelse: Mystiske komponenter fundet i dansk energiinfrastruktur
Microsoft-blokering af international domstol afslører nyt tech-våben i kampen om Grønland
Norge sætter milliarder af til flydende vindmøller på 1,5 GW
It-arbejdsmarkedet har for alvor tabt pusten: Trumps toldkrig risikerer at ryste båden yderligere
Studie: Polarisen vil ikke overleve opvarmning på 1,5 grader
Amerikansk it-milliardær jagter AI-trænere i Danmark: Stor fagforening advarer
De skal efter planen overtage TDC Group: Nu beskyldes kapitalfond for omfattende vildledning gennem 14 år
Synspunkt: Klimaministeren: Den virkelige fadæse er Ingeniørens perlerække af fejlantagelser
Så mange penge sparer du ved at skifte til elbil og varmepumpe
Godt nyt: Kinas CO2-udledning falder
Staten køber Storebælt-havne tilbage: Færger skal sikre forsyningssikkerhed
Ørsted kan vågne fra milliard-mareridt: Trump fjerner blokade for norsk havvind-projekt
Minister vil rydde op i over tusind selvbetjeningsløsninger: »Det har taget overhånd«
To tog er kørt sammen ved lav hastighed i København: Undersøgelsesvagt tilkaldt
KU-forskere knækker koden til billigere kræftmedicin
Microsoft blokerer mails hos international domstol: »Så er alt det, vi er blevet lovet, ikke meget værd«
Blogindlæg: Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
Danske F-35-fly har delt data via satellit fra USA til Skrydstrup
Aarhus vil droppe Word og Outlook: »Vi har været for afhængige af de store«
Efter udbudsfiasko: Ny politisk aftale om statsstøtte til havvind
Godt nyt for den skrællede kartoffel, der ikke bliver brun
Hele verden køber flere elbiler: Kina spiller en afgørende rolle
Lugt af råddenskab og beton: Museet for Søfart kæmper mod indtrængende grundvand
Synspunkt: REPowerEU: Russisk gas skal forbydes, men hvordan?
»Klynk, klynk, klynk« – GDPRs hovedarkitekt langer ud efter kritikerne
Blackout tænder advarselslamper i EU: Nu kræver parlamentet elnet i topform
Prispres, told og aflyste projekter presser danske virksomheder: Vestas-leverandør udskyder havvind-sats
DTU-forsker dumper regeringens atomkraft-kompromis: »Der er ingen logik i at lave en analyse«
It-giganter mærker voksende Trump-frygt i Danmark: »De tog ikke fejl«
Australsk raket tabte ‘hovedet’ kort før sin første opsendelse
1938: Ny Knippelsbro bliver langt bredere
Spørg Læserne: Er der en kok på linjen?
Google øger spændingen: Nu stiger effekten
Dansk kød fra bioreaktorer kan lande i lasagnen inden for få år
Laboratoriekød er på vej i Danmark: »Det er ikke hokus pokus, men ren biologi«
Og dette skal være vor Meter til ære!
Her bliver ideer til forretning: »Jeg drager nytte af det hver evig eneste dag«
Gratis fly er »dybest set nødt til at blive skilt ad«: Eksperter på stribe dumper Trumps gave fra Qatar
Synspunkt: Bæredygtighedsingeniør: Mens verden brænder, er ESG kun blevet mere relevant
Lars Fruergaard stopper som topchef for Novo Nordisk
Gigantisk it-gæld spænder ben for Forsvarets AI-drømme under vandet
Nu bliver der sorteret: Her er de 10 prækvalificerede til statens CCS-pulje
Bødesyndere fra udlandet skal bremses ved Storebælt
Microsoft maner til ro om potentiel Trump-ordre: Men det løser ikke problemet, siger minister
Blogindlæg: Med lyntog til fremtiden?
Leder: Danmark skal ud af big techs jerngreb. Håb er ikke en strategi
Studie: Verdens rigeste 10 procent står for to tredjedele af den globale opvarmning siden 1990