* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 38
I alt: 38

Forfatter Emne: Digitalisering af VHS-bånd  (Læst 49770 gange)

Bent Andersen

  • Gæst
Digitalisering af VHS-bånd
« Dato: 25, Marts 2010 - 10:02 »
Jeg behøver råd og vejledning her.
Jeg har et antal VHS-bånd som jeg ønsker at overføre til DVD via min bærbare PC.

I min naivitet troede jeg at det er en smal sag, så jeg købte en video->USB stick med tilhørende software (Magix). Sticken modtager composite og audio L+R fra min vidoespillers SCART-udgang.
Og jo, det fungerer. Men kvaliteten er så ringe at det får en YouTube video til at ligne HD. Støj, pixellering, vandrette striber etc.

Mit krav er, at kvalitetstabet skal være minimalt ved digitalisering, det er vel ikke for meget forlangt, eller?

Hvad er en bedre løsning?

Det skal lige nævnes at jeg kan udelukke MacroVision kopibeskyttelse som problem, det er hjemmeindspillede bånd, desuden har jeg forsøgt at optage et fjernsynsprogram hvor videomaskinen kun blev brugt som tuner. Elendigt!

På forhånd Tak,

Bent.

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #1 Dato: 25, Marts 2010 - 10:43 »
Hej Bent,

Jeg har ikke meget kendskab til hvordan man forbedrer kvaliteten, men jeg vil tro at en overspilning til DVD og så en ripning derfra vil give en bedre kvalitet. Der findes en del kombinerede maskiner til både VHS og DVD hvor man kan overspille fra VHS til DVD. Jeg vil tro at det giver en fornuftig kvalitet.
Alternativt kan du betale dig fra det til nogle der ved lidt mere om det --> http://www.videotildvd.dk/?gclid=CI2j9Y_N06ACFYx_3godFUXhsA

MVH Tommy

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #2 Dato: 25, Marts 2010 - 12:05 »
Hej Tommy:
"jeg vil tro at en overspilning til DVD"

Det er jo det jeg forsøger.
For lige at forklare havd jeg vil skematisk:

VHS -> PC-harddisk -> DVD

Det er konverteringen fra analog video til et eller andet digitalt format der kikser, simpelthen fordi USB-sticken er for dårlig. Så jeg søger en løsning på A/D-konverteringen af en ordentlig kvalitet.

MvH,

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #3 Dato: 25, Marts 2010 - 12:14 »
Det er ikke gjort bare med et stik.

Enten er der noget galt med din ledningsforbindelse, eller også er din usb billeddigitaliseringsdims bare for ringe.
Jeg har gjort det flere gange med indbyggede tv kort, som også har indgang for svhs. Resultatet bliver som vhs optagelserne nu engang er.

Check forbindelsen -især ground -i scart stikket.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #4 Dato: 25, Marts 2010 - 13:48 »
Min USB-billeddigitaliseringsdims er absolut for ringe! Derfor spørger jeg her hvilke erfaringer i har og hvad i kan anbefale.
Produktbeskrivelser på nettet har vist sig at være meget optimistiske, testrapporter ligeså :-(

Bent.

Poulsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #5 Dato: 25, Marts 2010 - 14:54 »
Hej Bent,
medmindre du synes det er rigtigt sjovt at rode med, eller du har mange VHS bånd der skal overføres, synes jeg du skal lave et lille overslag mellem at bruge Tommys link, eller investere i noget godt udstyr.
Jeg havde selv 7-8 Video8 bånd jeg ville have digitaliseret, og kunne ikke finde tilfredsstillende udstyr for de 800-1000 kr det kostede at få dem konverteret professionelt. Kvaliteten var fuldt tilfredsstillende (jeg har ikke noget tilhørsforhold til nævnte firma).

Men det var vist iøvrigt ikke det du spurgte om :-X

mvh
Stig

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #6 Dato: 25, Marts 2010 - 15:23 »
Hej Stig:
Nej, det var ikke helt det jeg spurgte om :-)
Jeg har nemlig en ide om også at bruge min bærbare til at optage fra fjernsynet ved at bruge videospillens tuner.
Men i første omgang er det båndene.

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #7 Dato: 25, Marts 2010 - 23:09 »
Hej Bent.

Jeg har ingen personlig erfaring med videooverspilning, men det har min søn.
Han har overspillet masser af VHS-bånd til DVD med godt resultat (og forøvrigt også gamle Betamax-bånd).
Men han har ikke benyttet omvejen gennem en PC, skønt han også har stor erfaring med digital videoredigering på PC.
Til overspilning benytter han derimod en harddiskoptager, som er forbundet med den gamle videorecorder med et SCARTkabel.
Harddiskoptagere er jo faldet meget i pris, så spørgsmålet er om en sådan ikke er den rigtige løsning for dig?
Jeg har ikke helt forstået, hvorfor din bærbare nødvendigvis skal være en del af set-up'et, men hvis du har optagelser på en harddisk, kan du jo altid bagefter kopiere dem over til din PC, forudsat der er passende ind- og udgange på computer og optager.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #8 Dato: 26, Marts 2010 - 10:24 »
Harddiskoptagerne har normalt ikke en digital udgang, så man kan ikke umiddelbart overføre til computerens harddisk.
Jeg har endda prøvet at pille harddisken ud af en optager, og prøvet om man kunne læse filerne.
Disken har sit eget særprægee format, så det var ikke muligt.

Måske findes der en harddiskoptager hvor det kan lade sig gøre. Så hæører jeg gerne om den.

Nu er fremgangsmådden at programmet brændes dtil en genskrivelig dvd, som læses i computerne og omformed til en sædvanlig mpg2 fil.
Noget besværligt og tidskrævende, men det passer jo sig selv,medens det foregår.

Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #9 Dato: 26, Marts 2010 - 13:23 »
Nu er fremgangsmådden at programmet brændes dtil en genskrivelig dvd

Det var jeg ikke opmærksom på - men min søns harddiskoptager kan også brænde DVD'er, så han gør sikkert det samme (mine kontakter med hans projekt har altid bestået i en færdig DVD, så jeg ved det ikke).

Jeg er enig med dig i, at hvis ikke antallet af bånd er MEGET stort, så er omvejen til at have med at gøre, da den ikke kræver "pleje" undervejs.
Mvh. Morten Jødal

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #10 Dato: 26, Marts 2010 - 17:22 »
Tak for alle inputs.
Jeg har måttet bide i det sure æble og konstatere at mit første køb var en fejl. Den video->USB stick med tilhørende program var simpelt hen for ringe. Penge ud af vinduet!

Diskussion med et par kolleger, plus besøg hos en faghandler (de findes heldigvis stadig) i stedet for en "elektronik-megastore" gav bonus.

Jeg kan nu overføre både VHS-optagelser samt TV (via videoens tuner) til min harddisk uden mærkbare kvalitetstab.

Morten undrede sig over min "omvej" hen over min harddisk: det er fordi jeg gerne vil kunne redigere, fjerne reklamer osv. Derefter kan jeg brænde en DVD med den optimerede MPG-fil.

Og nu til løsningen:
En "Terratec Grabster AV400". Det er en lille ekstern box som kan modtage audio L+R samt kompositvideo (eller S-video) fra min videospillers SCART udgang. Den sender det digitaliserede signal videre via USB 2.0. Fidusen i forhold til min første USB-dims er at den:
1: er meget bedre på analogsiden.
2: koder signalet om til mpeg-2 i hardware. Mpeg-2 kodning kræver masser af CPU-kraft i PCen, så meget at den ofte ikke kan følge med, med dårlig billedkvalitet til følge.
Da den laver mpeg-2 direkte, kan jeg også se video og TV med min VLC-Player direkte på monitoren.

Så nu funker det :-)

MvH,

Bent.

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #11 Dato: 05, April 2010 - 21:02 »
Jeg købte i Netto en lille USB-stick for omkring et år siden til en pris, såvidt jeg husker på omkring 50 kr, med det formål at digitalisere VHS-kassetter med overspillede film, der oprindeligt var optaget i 8mm smalfilm. På enheden står blot XTREMEIT. Jeg har senere set at også Bilka af og til har nogle tilsvarende i deres katalog.

Den blev dog ikke anvendt da vores VHS-afspiller gik i udu inden jeg nåede så langt.

Efter at have set de første indlæg i denne tråd, var jeg næsten overbevist om, at der var tale om en fejlinvestering, men her i påsken fik jeg dog fat i en VHS afspiller og fik rigget et scart-stik til med et kabel til videoudgangen og et clinch-stik for enden. USB enheden meldte sig i XP med navnet 'easycap video adapter' og Windows fandt automatisk en driver. Til min forbavselse, indlæggene her taget i betragtning, måtte jeg se, at det hele fungerede absolut tilfredsstillende med et billede, der er lige så godt (eller skidt) som når båndet afspilles på et TV. Lyd har jeg ikke overført, da jeg havde en fornemmelse af at billedet måske var lidt mere støjfyldt, når lyden blev sat til, hvilket muligvis også kan skyldes støjindstråling i kablet.

Jeg henter filerne ind på harddisken som AVI-filer som efter lidt redigering konverteres til DVD-format og brændes.

Det er altså ikke i alle tilfælde nødvendigt med dyrt udstyr til dette formål.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #12 Dato: 06, April 2010 - 01:41 »
Din usb dims er formentlig blot et interface , medens selve video digitalisering og fildannelse sker med din processor i computern. Resultatet er stærkt afhængig af hvad din processor og disponibel RAM kan præstere.
Derfor fås så forskellige resultater med forskellige computere.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Digitalisering af VHS-bånd - opfølgning
« Svar #13 Dato: 08, April 2010 - 17:17 »
Digitalisering af video er virkelig en videnskab, men jeg er da kommet videre. Nu drejer det sig om software og redigering.

Da min box leverer Mpeg-2 direkte til USB porten, er det en smal sag at streame den digitaliserede film ned på harddisken.
Hertil bruger jeg ganske enkelt VLC Player, under "Media" menuen er der et punkt der hedder "Open capture device", her kan jeg vælge min USB-box. Herefter kan man vælge "File" som output og angive et filnavn. Super enkelt!

Så vidt så godt.

Men når det kommer til redigering er det en virkelig "steep learning curve". Jeg er klar over at der findes forkromede (og dyre) videobehandlingsprogrammer, men jeg har sat mig i hovedet at prøve at løse denne opgave med free/open programmer.
Så jeg har taget et Internet "crash course" i Mpeg for at forstå begrænsningerne.

Det første man skal bruge er en demultiplexer der kan splitte Mpeg-filen i to filer, audio og video. Her har jeg fundet et program der hedder PVAStrumento, det virker, jeg får mine to filer (.mpa og .mpv).

Så skal der klippes, det er her det bliver svært og man skal ind og forstå hvordan Mpeg virker, men kan nemlig ikke klippe hvor man vil på grund af den kompressionen af videoen.
Men jeg har forsøgt f.eks. at fjerne reklamer og det virker også.
Her bruger jeg programmet Cuttermaran, fin brugerflade, men som de fleste free/open-programmer er hjælpesystemet ikke-eksisterende. Hvis ikke man kan lave en netsøgning samtidig med at man bruger programmet er man fortabt.

Så langt er jeg kommet, det der nu mangler er et program der kan tage min nye Mpeg-fil og pakke den om som en .VOB. Her er jeg ikke kommet længere, forslag modtages gerne.

Når jeg er kommet videre skal jeg nok melde mig igen (hvis i da overhovedet er interesserede?)

MvH,

Bent.


j_skib

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Digitalisering af VHS-bånd
« Svar #14 Dato: 08, April 2010 - 22:54 »
Hej Bent.

Hvis din "Terratec Grabster AV400" kan aflevere det optagne i DVD-format, så kan gratisprogrammet DVD Shrik3.2 klippe/sammensætte det optagne. DVD Shrink klipper brutalt (dvs uden fade af billed og lyd), men sammeklipper fint flere forskellige deloptagelser i den rækkefølge du ønsker.
Der er et lille problem med det færdige resultat, der kan ikke spoles tilbage over et klip ved afspilning. Der kan godt spoles frem og tilbage inden for klippet, men kun fremad hvis der passeres en sammenklipnig.
Jeg vil gerne skrive lidt mere om programmet, men kun hvis det har interesse.

Venlig hilsen
Jørgen. 

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk