efter 5 år får Ingeniørdebat.dk nu en ansigtsløftning
Citat fra: HVH efter 04, December 2013 - 11:32Det er vigtigt at bemærke at Jorden accelerer så snart den kommer til at ligge på linje med Månen og Solen. Selvfølgelig accelererer Jorden!Det gør den ALTID som følge af Solens tiltrækningskraft.I modsat fald ville Jorden - som har en gennemsnitsfart på 30 km/s i forhold til Solen - have fjernet sig i en retlinet bevægelse og i løbet af de 5 mia år solsystemet har eksisteret være nået ca. 50.000 lysår bort fra Solen.
Det er vigtigt at bemærke at Jorden accelerer så snart den kommer til at ligge på linje med Månen og Solen.
Din egen graf viser da også tydeligt - hvis man læser akserne rigtigt - at der kun er en mindre variation i en ret stor acceleration ved den pågældende solformørkelse. Bemærk, at y-aksen ikke er ført til Origo.Y-aksens forvirrende enhed µgal, som er en sidste rest af CGI-systemet til et særligt formål - er ikke længere tilladt sammen med SI-enheder. Men i dette tilfælde er det helt tilstrækkeligt at se på talværdierne for at erkende, at der kun er tale om en ganske beskeden variation i en stor accelerationen.Det citerede udsagn er derfor ret misvisende og antyder en grundlæggende fejlforståelse af acceleration.
Den metode hvor jeg ovenfor beskrev hvordan Dakr Flow kune måles, er ukorrekt. Morten skrev Jeg anerkender, at en lille afvigelse fra normalen også kunne være interessant at måle på, og at målingens resultat kunne give anledning til interessante konklusioner. Men jeg kan ikke forholde mig til hverken "Dakr Flow" eller Dark Flow, da din vej til begrebet er belagt med så mange andre misforståelser (se tidligere i tråden), at jeg forlængst er stået af.
NASA har påvist at et Dark Flow ser ud til at ske
Jeg vil tro at vi er enige i at Jorden accelerer frem mod Perihelion hvor den opnår max hastighed, og omvendt decelerer frem mod aphelioon, hvor minimums hastigheden nås.
I følge forudsigelserne i Big Bang skulle alt spredes ud med en ligelig fordeling, men dette et modsagt af observationer af netop supergalaktiske klynger
Men du har ikke overbevist mig om, at din løsning (lige så lidt som HVHs) ligger nærmere sandheden end dem, der bliver udbredt fra diverse universitetsforskere.
Citat fra: HVH efter 04, December 2013 - 22:54Jeg vil tro at vi er enige i at Jorden accelerer frem mod Perihelion hvor den opnår max hastighed, og omvendt decelerer frem mod aphelioon, hvor minimums hastigheden nås.Nej, det er vi IKKE enige om!Alle bevægelser i verdensrummet foregår naturligvis i mindst 3 dimensioner (4 hvis vi regner relativistisk), men du udtrykker dig konsekvent som om vi kun beskæftiger os med en bevægelse i 1 dimension (også kaldet retlinet bevægelse), hvor dine begreber ville give mening.
Ved en flerdimensional bevægelse skelner man mellem hastighed, som er en vektor, og fart, som er den numeriske værdi af hastighedsvektoren. Det gør du ikke!Når der er tale om en cirkulær/elliptisk bevægelse, som i planetbevægelserne, når man i første omgang ser bort fra perturbationer, kan man med fornuft gå ned i 2 dimensioner og regne i et polært koordinatsystem med origo i systemets massemidtpunkt (i praksis meget nær Solens centrum). I dette system vil Jorden have en radial acceleration, som stedse går ind mod Solen, men svinger lidt i værdi - den numeriske værdi er størst i perihelium. Den kaldes centripetalaccelerationen.
Derudover er der en tangential acceleration, som har værdien nul i en jævn cirkelbevægelse, men i en ellipsebane skifter fortegn: den er positiv når planeten bevæger sig mod perihelium, negativ i den anden banehalvdel.Og alt bliver selvfølgelig langt mere kompliceret, når man tager hensyn til de andre legemer i solsystemet og til Jordens egenrotation m.v.
Igen må jeg altså sige, at du argumenterer ud fra en vaklende og utilstrækkelig fysikforståelse - hvorfor jeg ikke rigtig vil ofre energi på at sætte mig ind i dine mere vidtrækkende påstande.
Når man har så svært ved at regne med flere-legemer-problemet, kan man så fuldstændigt afskrive at der kan være andre opfattelser og teorier om solsystemets bevægelser og hvordan disse bevæger sig?
AD: Altså: Min opfattelse af Universet og dets formationer er at det altid har været der og at alle grundstoffers og gassers atomer genbruges altid i den kosmologiske CMB-suppe, så jeg har ikke noget teoretisk forklaringsproblem her.
Jeg kan ikke se hvorfor du kun ser 1 akse i det jeg har skrevet.
Lad mig bare nævne fem grundpiller i vores verdensbillede.1. Dele af Newtons første lov.2. Ideen at kosmologisk rødforskyning = at universet udvider sig. 3. Ideen om at Mørkt stof er stof4. Ideen om at der er en der er en ukendt mørk energi, som er en konsekvens at tesen nævnt i pkt 25. Og alt dette fører så til ideen om verden begyndelse (Big Bang) Fordi man ikke anderkender at ren spekulation skal have status som fundament i ’vores’ verdensbillede, - er ikke ensbetydende med at man intet har ’forstået’.
Citat fra: HVH efter 05, December 2013 - 14:00Jeg kan ikke se hvorfor du kun ser 1 akse i det jeg har skrevet. Primært fordi du bruger ordet "hastighed", når du mener "fart" samt "accelerere" og "decelerere", som er udtryk, der kun giver mening i en lineær bevægelse.
Sekundært fordi du regner en "dark flow" akse som den ene dimension.Hvis jeg overhovedet har forstået noget af hvad du skriver (men jeg indrømmer, at jeg ikke har gjort det store forsøg, fordi du bruger kendte fysiske begreber på en forskruet måde), skal "Dark Flow aksen" lægges ind med aksekoordinater i et sædvanligt ortogonalt koordinatsystem.
Det er muligt, at den tilfældigvis, eller fordi man vælger akseretningerne sådan, falder sammen med systemets 1. akse. Men det ER og BLIVER en fejl kun at beskrive bevægelser i forhold til denne akse.
Hvis du vil fremlægge en ny teori, er det et rigtigt dårligt udgangspunkt at bruge de indarbejdede begreber på en ny måde, som kun får os andre til at mene, at du har misforstået dem! "Ung vin skal på nye lædersække" (Kendt viden, se Matt. 9,17)
Dine "5 grundpiller" kan jeg ikke anerkende (det er kun Islam, der har 5 søjler ).
1. Det giver ikke mening at sige "dele af Newtons 1. lov". Den lov kan ikke opdeles!
Den udtrykker, at en jævn retlinet bevægelse er den "naturlige" bevægelse for en ikke-kraftpåvirket partikel (hvis en sådan skulle findes).Loven var i sin tid et radikalt brud med tidligere opfattelser af cirkelbevægelse som "naturlig". Men den udtrykker kun 1 paradigme, og loven er i sin helhed til dato uantastet blandt fysikere.2 (1929) fører umiddelbart (men med en vis tidsforskydning, fordi ideen var så revolutionerende) til 4 (1948, det berømte "αβγ paper", hvis hovedforfatter var den Ph.D.-studerende Ralph Alpher og hans vejleder George Gamow - Gamow var en stor spøgefugl og tilføjede derfor sin gode ven professor Hans Bethe på forfatterlisten for at opnå noget, der lød som alfa - beta - gamma - begyndelsen af det græske alfabet).3 og 5 er ikke "grundpiller", men nye teorier, der er tilføjet omtrent 50 år efter ideen om Big Bang og udspringer af observationer fra rumteleskoper (den første fra hubbleteleskopet 1998). Ingen ved præcis hvad de to begreber dækker over, og de forskere, der beskæftiger sig med emnerne, er vildt uenige. Så det er lidt flot at kalde disse begreber for "grundpiller". Det synes "mørk flydning" derimod at være for dig!Du har endnu til gode at overbevise os andre om, at "flydning" er bedre end "stof" og "energi". Og du får næppe held til at gøre det ved at misbruge kendte fysiske begreber.
Din måde at fremstille tingene på er mere filosofisk/religiøs end naturvidenskabelig. Det er der ikke i sig selv noget galt i; blot må du forvente i dette forum primært at træffe debattører, der holder sig til de begrænsninger, som naturvidenskaben giver. Og det betyder for de flestes vedkommende, at vi ikke kan gå længere tilbage end Big Bang.
Den udtrykker, at en jævn retlinet bevægelse er den "naturlige" bevægelse for en ikke-kraftpåvirket partikel (hvis en sådan skulle findes).Loven var i sin tid et radikalt brud med tidligere opfattelser af cirkelbevægelse som "naturlig".Men den udtrykker kun 1 paradigme, og loven er i sin helhed til dato uantastet blandt fysikere.
1.) "Et legeme som ikke er påvirket af en kraft, eller af kræfter, der ophæver hinandens virkning vil enten være i hvile"2.) " eller foretage en jævn retlinet bevægelse.""Som du kan se er loven opdelt i 2Jeg angriber ikke den første del, kun anden del.
Ivar AD Her er Kepler da helt ude i tovene! I stedet for at regne med den korrekte dato 4. januar, anvender han sæson-data som er 13-14 dage ude af kurs!?Jeg kan ikke lige hurtigt overskue konsekvenserne af denne enorme fejl, men det kan I andre måske? Jeg mener: Loven om himmelske objekters bevægelser hænger på Kepler og Newton og det samme gør loven om tyngdekraften jo også!?
Enhver videreudvikling af teorier bør tage udgangspunkt i Newtons fysik, som er bekræftet af millionvis af nøjagtige observationer gennem mere end 300 år - hvilket ikke betyder, at lovene er 100% urørlige. De fik korrektioner, da Einstein kom på banen, og flere (små) kan komme til. Men vil man lave en grundlæggende ny beskrivelse, må man tage et opgør med den veletablerede fysik og forklare, hvorfor den nye beskrivelse er bedre end den gamle - som man derfor må kende grundigt, ellers kan man ikke kritisere den sagligt.
Det nære sammenfald mellem vintersolhverv og den dato, da Jorden er nærmest Solen (perihelium), er helt tilfældig og varer ikke evigt. Periheldatoen ændrer sig periodisk med en omløbstid på ca. 26.000 år. Den klassiske fysik (baseret på Newtons love) kan i detaljer beskrive forløbet. Datoen har rykket sig ca. 2 døgn i min levetid (fra 2. januar til 4. januar) og har ligget tæt på vintersolhverv på Keplers tid.
Bevægelserne i vores solsystem er for langsomme til i væsentlig grad at være påvirket af relativistiske effekter.
Men det er et problem, at en ren matematisk beskrivelse af et system med mere end to legemer ikke er mulig. Så de mere detaljerede beregninger af solsystemet er baseret på numeriske metoder, der naturligvis respekterer de matematiske sammenhænge og ikke mindst gravitationsloven.
Jeg vil sige at Keplers og Newtons udgangspunkter er Jord-centrerede, alting set ud fra Jordens forhold og ”et æble der falder til jorden”, hvor de indsamlede data om masse og bevægelse i solsystemet indsættes i en teori om ”celestial mechanics and gravity”.
Man kunne have en anden og mere moderne indfaldsvinkel hvor bevægelsen og fordelingen af planeter med deres måner simpelthen var formeret fra og udsprunget fra Solen, (helios-centreret) via en centrifugalkraft som spredte planeterne ud i systemet, alt efter deres vægt. Så ville ens verdensbillede være, at alt bliver presset ud og ikke trukket sammen af en tyngdekraft.
På denne måde er Keplers og Newtons forståelse på det overordnede plan ganske uforståelige, jævnfør Einsteins revurderinger af de gamle love
CitérBevægelserne i vores solsystem er for langsomme til i væsentlig grad at være påvirket af relativistiske effekter.AD: Morten, fy fy skamme! Tages de relativistiske effekter uanset ikke med i de samlede betragtninger, vil anomalierne fra de manglende målinger af andre naturkræfter til stadighed dukke op i ens begrænsede teori som fortrængte spøgelser.
Dette verdensbillede er ikke "mere moderne". Det blev præsenteret af René Descartes i 1630'erne og 1640'erne, men fuldstændig fortrængt af Newtons. Descartes verdensbillede er lettere forståeligt for menigmand, men mangler matematisk baggrund.Din tanke om en "centrifugalkraft" (som ikke hører hjemme i en newtonsk fysikbeskrivelse) peger i præcis samme retning ...
Det er simpelthen rent vås at kalde Newton "Jord-centreret"!
Jeg finder Newtons love fuldt forståelige på det overordnede plan.