* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 56
I alt: 56

Forfatter Emne: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?  (Læst 20476 gange)

mae

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Dato: 10, Oktober 2017 - 09:50 »
Hej

Jeg skal renovere et sommerhus. Der er for nuværende 40 cm fra trægulv overkant til bunden af krybekælderen. Jeg har tænkt mig at hive det gamle gulv op og lægge et nyt. Problemet er, der ikke er meget plads til isoleringen.
Jeg kan naturligvis støbe et gulv i stedet, eller måske hæve trægulvet lidt, men ønsker gerne svar på nedennævnte for at træffe den rette beslutning.

Mit sp er: Hvor lav kan man tillade sig at have krybekælderen, er fx 5 cm luft under konstruktionen tilstrækkelig?
Tak for jeres hjælp. :)
« Senest Redigeret: 10, Oktober 2017 - 10:40 af mae »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #1 Dato: 10, Oktober 2017 - 14:41 »
Du har principielt to muligheder:

1. Den de fleste vælger: At nedlægge krybekælderen og lægge nyt terrændæk

Men du vil foretrække
2: Bevarelse af krybekælder.
I så fald vil jeg anbefale dig af lægge en ny (ekstra) dampspærre i form af kraftig plastfolie under krybekælderen for at mindske mængden af opstigende fugt.

Men du skal være opmærksom på, at varmeafgivelse mod jord er mindre end varmeafgivelse mod en kold ydervæg, derfor er isoleringsbehovet mindre. BR15 angiver 150 mm isoleringstykkelse nedad, og selv hvis du øger tykkelsen til 200 mm, vil du stadig have en fri passage  for ventilation på ca. 18-20 cm, hvilket ikke er i overensstemmelse med moderne byggeskik, men bør være nok, hvis ventilationsåbningerne er tilstrækkelige.

Du er selvfølgelig opmærksom på, at den nye isolering ikke må placeres på terrænet, men skal ophænges under gulvkonstruktionen, så det velventilerede rum er under den. Samt at du skal have den "rigtige" dampspærre på den varme side af isoleringen.
Mit forslag om en ekstra spærre mod terræn er tænkt som begrænsning af den primære fugtkilde i krybekælderen, og der SKAL være et velventileret rum over den, ellers er den dømt til at give problemer
Mvh. Morten Jødal

mae

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #2 Dato: 10, Oktober 2017 - 22:00 »
Tak for svar :)

Grunden til jeg spørger om minimum ventilations højden er fordi jeg faktisk helst også vil sænke gulvet gr en 10 cm højdeforskel på 2 stuer, idet daværende ejer ved en tilbygning ikke orkede at grave mere, blev slutresultatet et trin op, med 50 mm isolering under gulvet.
Dvs tilbygningen har 40 cm fra top af gulvbrædder til bund af krybekælder mens den gamle stue har tilsvarende 30 cm fra top til bund. Jeg vil gerne have gulvene i samme højde (evt med gulvvarme) og mistænker at gulvet i gammel stue overhoved ikke er isoleret under gulvbrædderne.
Dvs jeg så kun har ca 300 mm at gøre godt med, hvis jeg da ikke skal hæve gulvet i hele huset.
Mener du de 18 cm er minimum, eller hvad vil du helt specifikt mene, at min. ventilationshøjde er?
Mener du en ekstra dampspærre under isoleringen - og mod isoleringen - vel ikke på krybekældergulvet?

Jeg har skam også overvejet at sløjfe krybekælderen, men så skal jeg til, at hugge støbelag i bunden op og grave længere ned (større arbejde :-[) idet jeg gerne skulle have 150 mm lecca, 300 mm styropor og 100 mm betondæk + trægulv = 550 mm + trægulv.
Da nuværende højde er 300 mm, kan jeg måske nøjes med: 50 lecca, 150 styropor, 80 mm beton (280 mm) + trægulv? - ved denne løsning.
Tak for svar.
« Senest Redigeret: 11, Oktober 2017 - 08:38 af mae »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #3 Dato: 11, Oktober 2017 - 08:43 »
Hvis du også vil sænke gulvet og have gulvvarme, tror jeg ikke længere på ventilationen i krybekælderen!
I så fald er der ingen tvivl om, at den rette løsning er den besværlige: at etablere terrændæk med tilhørende understøbning af soklen - desværre.
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #4 Dato: 11, Oktober 2017 - 08:53 »
Hvad skal du bruge krybekælderen til?
Er der installationer som du vil have adgang til?

Hvis du ikke skal bruge den, så fyld den op med kapilarbrydende materiale. Kapilarbrydende lag forhindrer fugt i at stige op i gulv konstruktionen. Kapilarbrydende lag kan være muslingeskaller, lecanødder (anbefales), groft grus.

fylder du krybekælderen op, så må du ikke lægge dit materiale på en plastfolie.

Hvis der er søjler som bærer der oprindelige gulv kan du bar lad dem stå (og evt tage lidt af højden for at få plads til det nye gulv).

Jeg har selv et gammelt sommerhus. som jeg har lavet en tilbygning på. Tilbygningen har ikke krybekælder. Gulvkonsruktionen er (set nedefra): 40 cm Leca nødder, 10 cm betondæk, 10 cm sundolit/flamingo, 22 mm spånplade og 8 mm parket/laminat. (ingen dampspærre). Det oprindelige sommerhus har krybekælder som jeg ikke ønsker at lukke fordi el, vand og afløb ligger frit her. Kælderen har bar jord i bunden. Jeg har hæftet ekstra isolering op under gulvet.

Med hensyn til Dampspærre i sommerhus så skal man være forsigtig. Mit gamle sommerhus har ingen dampspærre, fordi det er et sommerhus der ikke benyttes fra 1. nov til 1. april og derfor kan være koldere indvendigt end udenfor. Selv hvis du har luft/luft varmepumpe eller lignende til at holde huset frostfrit om vinteren er der ingen fugtbelastning i form af personer, bad, eller madlavning.
Ha en god dag

Mikael Boldt

mae

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #5 Dato: 11, Oktober 2017 - 09:47 »
Er der en genvej, hvor jeg ikke behøver det tunge slæb med at hugge gulvet i krybekælder op, og grave mere ud, understøbe sokkel - udover det store materiale flow.

Er der nogen bedre forslag til en 300 mm løsning - jeg er villig til at undvære gulvvarmen.
1) Beholde krybekælder, oppefra: gulvbrædder på strøer, dampspærre, isolere med fx 200 mm (ca 8-10 cm udluftning)
2) Udnytte nuværende 300 mm ved sløjfning af krybekælder: oppefra: gulvbrædder, dampspærre, 50 mm strøer med isolering mellem, beton 80-90 mm, 100 mm styropor, 50 mm leccanødder

Iflg bygn regl. er den vel homesafe: Der kan være forhold, der gør, at udskiftningen ikke kan gennemføres uden uforholdsmæssige meromkostninger. I disse tilfælde er der ikke krav om fuld isolering, men hvis der kan isoleres til et lavere niveau, skal dette gennemføres.

Tak :)

mae

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #6 Dato: 11, Oktober 2017 - 10:16 »
Jeg tror faktisk at have fundet løsningen, så jeg kan arbejde med nuværende 300 mm og få tilstrækkelig isolering:

http://www.sundolitt.dk/sundolitt/teknik/udforelsesteknik/gulv-uden-beton

Gulvvarme ved gulv uden beton

Opbygning:
 Svømmende gulv
 Mellemlag (gulvpap eller lignende)
Sundolitt Gulvvarme

Eventuel fugtspærre
 Sundolitt S/MX-plader
Afretningslag (plant stabil underlag)



Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #7 Dato: 11, Oktober 2017 - 13:00 »
mae, i dit/sundolitts oplæg mangler beskrivelse af det kapillarbrydende lag. Læs lige Mikael Boldts indlæg igen inden du går i gang. Det er jo rigtigt, at der er plads nok, hvis krybekælderen må fyldes op,men det kapillarbrudende lag er alfa og omega!
Min søn, som netop er ved at få lavet terrændæk på den besværlige måde efter store fugtproblemer i kælderen, opdagede ved opbrydning af det gamle gulv, at det lå oven på et tykt lag murbrokker! De er tværtimod fugttransporterende, så konstruktionen var født til at give problemer (som dog først kom, da byen fik fjernvarme - den forrige ejers oliefyr kunne holde kælderen varm og tør   ;))
Mvh. Morten Jødal

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #8 Dato: 11, Oktober 2017 - 13:03 »
Lige en bemærkning om kapilarbrydende lag og leca nødder:
Kapilarbrydendelag skal være mindst 150mm tykt.
Lecanødder er også et isoleringsmateriale, lambda-værdi: Leca nødder 0,085 W/mK
Ha en god dag

Mikael Boldt

mae

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #9 Dato: 11, Oktober 2017 - 16:10 »
Tak for indlæg
Iflg.:
https://www.bolius.dk/terraendaek-18853/
er ekspanderet polystyren (EPS eller Flamingo) også kapillarbrydende lag - sammen med Lecca nødderne - skulle den være god nok :)
hilsen Mads

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #10 Dato: 11, Oktober 2017 - 18:21 »
Til nogle formål er det ikke smart og isoler gulv med andet end leca. Uopvarmede bygninger som sommerhuse eller garager vil ved kraftig gulvisolering have temperatur som udendørs. Ved -10 C -10 C indendørs. Ved manglende gulvisolering vil der afgives gulvvarme fra jorden og bygningens temperatur derved eks. +5 C indendørs. Tænk over det.  8)

mae

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 6
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #11 Dato: 11, Oktober 2017 - 21:09 »
Hej Chrismark
Kan jeg få dig til at uddybe dit svar? Jeg forstår det ikke helt. Er det bedre med mindre isolering?
Hilsen Mads

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #12 Dato: 11, Oktober 2017 - 21:58 »
Hvis jeg har forstået Chrismark rigtigt (men jeg var også i tvivl!), fortæller han, at i frostperioder kan husets indre være koldere end jorden (undergrunden), hvis der ingen opvarmning er - og især hvis væggene ikke er isolerede.
Det er teknisk set korrekt, men har kun den konsekvens, at man så  - som Mikael Boldt er inde på - kun bør have kapillarbrydende lag, men ingen dampspærre.
Jeg har selv et gammelt sommerhus, som for få år siden fik en grundig isolering i væggene, og konstaterede på et inde/udetermometer med registrering af min. og max., at udetemperaturen sidste vinter nåede -10°, men indetemperaturen +1° som minimum. I mellemtiden har vi også fået isoleret gulvet, hvad der har betydet meget for komforten - men vi har endnu ikke oplevet en vinter med den nye isolering. Jeg tvivler dog på, at mere isolering vil give "samme temperatur inde og ude", da der immervæk er en del solindfald (selv om vores hus ligger godt i læ af store træer og dermed også i en del skygge).
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: MINIMUM HØJDE PÅ KRYBEKÆLDER?
« Svar #13 Dato: 12, Oktober 2017 - 13:44 »
Ikke mange ved / tænker over, at det er luften som isoler og IKKE noget Rockwool eller glasuld. De materialer's opgave er kun og forhindre luftens konvektion. Ren luft er bedre end luft og noget uld. Gulvisolering er voldsom anderledes end loft og væg isolering. Gulv er (i min optik) smartest og isolere kun i renden, mens alt i midten er "KUN" luft. Alt det med leca er smart ved terendæk, ellers ikke. Krybkælder afrettes med sand, derpå plast og lidt sand til og holde plasten nede. Plasten fohindre fordampning fra jorden. Træk fra gulvet er klart problem hvis konstruktionens bræder er utætte. Et lidt skrå lag plast under konstruktionen vil øge kondensering på dens overflade og muliggør at vandet ledes væk. Dvs. 2 x dampspær.  ;D Svært?  ::)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Flamingo
« Svar #14 Dato: 12, Oktober 2017 - 17:02 »
vil jeg opfatte som vandsugende omend det går meget langsomt. Med andre ord, hvis det er udsat for vand på væskeform i længere tid vil det opsuge vandet og få en massefylde der er tæt på vands.

Her på Grønland har vi jævnligt set det for eksempel i frostsprængte vandledninger hvor man tager et stykke Flamingo og opdager at det føles som en mursten. Det tager en evighed at få fjernet vandet, er normalt ikke muligt.

Så derfor er jeg tilhænger af at man bygger således at indtrængt vand har en reel mulighed for at komme ud igen. Hos os har det mest været fygning under orkaner, i DK er der også kommet oversvømmelse til.

Det er næsten umuligt helt at forhindre vand i at komme ind, men i en sund konstruktion forsvinder det før det når at lave de helt store skader.


 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk