ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Diesel eller benzin på ny bil?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 183
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 119
I alt: 119
« forrige
næste »
Udskriv
Sider:
1
2
[
3
]
Forfatter
Emne: Diesel eller benzin på ny bil? (Læst 50183 gange)
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
«
Svar #30 Dato:
21, Januar 2008 - 22:22 »
Du havde vel bare ikke vænnet dig til Hondaen endnu Bjarke, den er jo en del hurtigere på rattet end en Berlingo.
Personligt har ESP'en sparet mig for at smadre en fælg mod en helle i sneglat føre, hvorefter der kom vinterdæk på bilen i stedet for de originale, der ellers havde masser af mønster og ikke var særligt brede.
Jeg tror på de tests der har været i motorpressen om ESP, og da jeg ikke er uddannet jægerpilot med toptunede reaktioner tager jeg gladeligt imod et hvert hjælpemiddel der kan redde liv og førlighed ved at forebygge eller afbøde ulykker.
Derfor ville jeg i Søren Basbølls sted, uden danske afgifter, købe en rigtig Renault med 5* Euro NCAP i stedet for en Dacia hvor alt det man ikke kan se er sparet væk.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
«
Svar #31 Dato:
22, Januar 2008 - 16:45 »
Hej Tranberg
Hvorledes TROR du den nye Fiat 500 med fem***** klarer sammenstødet med min Berlingo med 4 **** med 100 km i timen.
Hvis et salgsargument er, at bilen skal kunne køre stærkere, så beder man udviklingafdelingen om en stærkere motor. Hvis salgesargumentet er. at bilen har fem NCAP stjerner, så beder man igen udviklingsafdelingen om en karosse, der kan klare NCAP krav.
Bliver bilen mindre farlig i trafikken af den grund. Næppe
En Civic er hurtigere når vi kører ligeud , men i en rundkørsel der taber den hver eneste gang.
Citroen praler ikke med deres bilers køreegenskaber, de er bare bedre end andres. Det har være en kendsgerning i de sidste 70 år, så hvorfor fremhæve det. Spørg du Morten hvad han synes om sin Berlingo
Det korte og lange er at jo mere en bil bliver automatiseret, jo mindre forskel er der på den og fornemmelsen at sidde i et S tog.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Søren Basbøll
Senior
Indlæg: 233
Enden på historien
«
Svar #32 Dato:
02, Februar 2008 - 05:40 »
Nu skylder jeg jo næsten at fortælle jer hvad det endte med, og det går jo ikke altid helt som forventet.
Valget faldt på en benzindrevet Toyota Yaris 2003 med lille motor og 64kkm på bagen. Den skulle blive hentet på mandag, og så får vi se.
Nogen kommentarer?
Hilsen
Søren Basbøll
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Enden på historien
«
Svar #33 Dato:
02, Februar 2008 - 09:39 »
Citat fra: Søren Basbøll efter 02, Februar 2008 - 05:40
Nogen kommentarer?
Ja: Held og lykke med den!
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
«
Svar #34 Dato:
02, Februar 2008 - 11:59 »
Ja held og lykke....
Men husk at japanere og asiater i det hele taget. tåler ikke så meget alkohol
Der er jo en masse fristelser i Bourgogne
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Søren Basbøll
Senior
Indlæg: 233
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
«
Svar #35 Dato:
02, Februar 2008 - 12:34 »
Tak for de venlige ord.
Nu har jeg ikke kørekort, så derfor har jeg en fast privatchauffør. Det løser problemet.
Hilsen
Søren Basbøll
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
«
Svar #36 Dato:
02, Februar 2008 - 14:45 »
Det gør mig ondt for din privatchauffør.
I stedet for en diesel med dejligt bundtræk blev det til an benzinmotor der ganske vidst er meget økonomisk, men skal jages op i omdrejninger for at flytte sig.
En bekendts gamle mor var ved at aflevere kørekortet efer at have købt en Yaris 1,0, da alle de andre kørte så frygteligt hurtigt. En prøvetur med hende viste at hun skiftede gear alt for tidligt, men man kan ikke lære en dame på 70 at skifte gear ved 3000 o/min eller mere.
Yaris'en blev skiftet til en 1,3 og hun er igen glad for at køre bil.
Logget
Søren Basbøll
Senior
Indlæg: 233
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
«
Svar #37 Dato:
02, Februar 2008 - 19:59 »
Det er denne: Yaris 65 VVT-i Stargate SG-1 og det betyder vist blandt andet 65HK.
Nu kommer vi jo fra en R5 med svimlende 45 benzinHK hvor den nok det sidste års tid ikke har været over 30HK, så mon ikke overgangen bliver til at bære? Yaris'en er vist en anelse tungere, men jeg gætter på at accelerationen er nogenlunde den samme, og det lever vi fint med.
Bilen er valgt ud fra diverse kriterier:
- billig, så vi kan betale kontant
- komfortabel for 2 personer og hvor 4 kan klemmes ind (kun de 30km til og fra banegården i Dijon, så det behøver ikke at være luksus)
- bedste forventede livstidsøkonomi, en meget stor europæisk undersøgelse placerer den helt i top med hensyn til få og små reparationer. Sammen med en rigtig god benzinøkonomi, især sådan som vi (min kone) kører, ligger vi langt under næsten alle af vores bekendtes udgifter pr. km. Det gjorde vi også med R5'eren, så vi forventer i en vis forstand blot det samme.
Sikkerhedsmæssigt er den vist rimelig uden at være fremragende. Nu mener jeg at langt den største sikkerhed ligger i ens egen kørestil, altså at have sikkerheden som 1. prioritet, og udover at læse trafikken godt, også i Paris i myldretiden, så er en af de helt store fordele at hun næsten aldrig er tvunget til at køre i spidsbelastningsperioderne.
For nogle måneder siden kørte vi hjemmefra, altså i nærheden af Dijon, til Biarritz til en konference. Vi var nødt til at gøre det i ét stræk og valgte derfor motorvejene, hvad der der er dyrt og dårligt den vej. Alle motorveje i Frankrig går nemlig NV-SØ, så NØ-SV er meget underforsynet. 970 km og et vist benzinforbrug. Den anden vej havde vi god tid, så da gjorde vi som flere af meddebattørerne, tog de små veje i behersket fart med en overnatning undervejs. Til min overraskelse var det 40km kortere og forbruget var langt mindre. Når vi regner de umoralske motorvejsafgifter med, så er det lige før det kunne betale et billigt hotelværelse. Og så var det en nydelse modsat den anden vej.
Hilsen
Søren Basbøll
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
«
Svar #38 Dato:
02, Februar 2008 - 20:34 »
Og du slipper for onde drømme Søren.
Toyota Yaris har vist ikke tandrem, min Toyota har
Men ingen raslen med kæder her.
Marek.
«
Senest Redigeret: 02, Februar 2008 - 20:50 af chrismark
»
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Diesel eller benzin på ny bil?
«
Svar #39 Dato:
02, Februar 2008 - 21:18 »
Over i en helt anden gade Søren.
Hvornår er du på Grønland og hvornår i Bourgogne?
Er det sommer i Grønland og vinter i Frankrig?
Når Gerda kalder dig for Brum Brum Søren er det så fordi du også spiller Cello?
For på et fransk site om udforskning af Grønland er du blevet rost for dit franske. kommunikationen med en fransk ekspedition
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Udskriv
Sider:
1
2
[
3
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Diesel eller benzin på ny bil?
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[21, Maj 2024 - 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
17-årig idømt syv års fængsel i sag om højreekstrem terrorgruppe
Macron besøgte mindesmærke for jøder i Berlin
Forsvaret har sendt helikoptere og redningsbåde ud efter mand ved Søndervig
Østre Landsret giver TV 2 lov til at bringe dokumentar om den kriminelle underverden
Lovens lange arm får ny chef i Sydøstjylland
Kritikken hagler ned over Israel efter Rafah-angreb
Kraftig regn eller skybrud skyller ind over det meste af landet
Gasbus eksploderet i Sverige: Nu er flere taget ud af drift
Israels øverste militæranklager vil undersøge 'meget alvorligt' angreb i Rafah
Næsten ni ud af ti gymnasieelever dropper at læse direkte videre efter gymnasiet
Uromagere tvang AGF-fans til at søge ly på stadion efter Brøndby-kamp
Mindre fly når akkurat at nødlande i sikkerhed i Sydney-lufthavn
Grøn strøm fra Lolland skal ikke længere gøre gavn i København
FN: Nordkoreas opsendelse af spionsatellit er provokerende
OB fyrer fodbolddirektør efter nedrykning
Dom om veganermenu på hospital anket til Landsretten
Storme og tornadoer koster mindst 18 personer livet i USA
Læger uden Grænser skifter navn frem til EP-valget
Mere end 2.000 mennesker er blevet levende begravet i jordskred i Papua Ny Guinea
Ledere fra Mellemøsten besøger Kina
Nyt fra ing.dk
Techtopia #328: Hvor stor er cybertruslen mod Danmark?
Er der liv på ny jordlignende planet? James Webb har et trick til at afgøre det
Færre regler og slutdato for fossile skibe: Her er Maersks bud på grøn skibsfart
Få uger inden forhandling om regionernes økonomi kræver formand nyt milliardbeløb til digitalisering
Ny vej til grøn stålproduktion: Schweizere leverer 1.000 grader celsius fra solvarme
Venstre vil etablere europæisk cyberbrigade: S-spidskandidat afviser forslaget
Forskere er bekymrede over myndighedernes mørklægning af cyberangreb
Danske robotter er sårbare: Under halvdelen har en cybersikkerhedsstrategi
1960: DTH-forskere bruger DASK til at dimensionere krafttransformatorer
15-årig vil revolutionere helikopterindustrien med hajskæl
Ingeniørregimentet kæmper og slås med det de har: »Det er en stor opgave«
Find fidusen med BEU
Hektarstore brintpaladser skulle gøre fly og skibe grønne: Nu smuldrer fundamentet
Fem tekniske specialenheder baner vej for dansk kampkraft: Få et indblik her
Databrud i EU-Parlamentet: 9.000 ansatte har fået lækket følsomme persondata
Aarhus Universitet afbryder omgående alt samarbejde med kinesiske virksomheder inden for genomforskning
Spækhuggere har sænket syv både: Ny lydkanon skræmmer dyrene væk
Staten er fanget i DXC-kontrakt: Nu stiger prisen for kritisk it-løsning med 187 millioner
Google forvandler sig fra søgemaskine til svaremaskine
Nordic Waste skjulte problemer med vaskeanlæg: »Det er dybt rystende«
DNA-prøve skal opklare det største bævermysterie i 2.500 år
Concito: Landmænd bør producere langt mere og samtidig frigive plads
Bødskov advarer: EU-bøvl spænder ben for den grønne omstilling
Youtube truer russisk menneskerettighedsorganisation med at fjerne indhold om krigen i Ukraine
Coop-CIO løfter pegefingeren: Internationale it-leverandørers priser er urimeligt høje
EU går med i international alliance for AI-sikkerhed
Leder: Regeringen vil udvide stormflodsordningen – stik imod eksperternes råd
E.ON lokker med pizza og skov på ny ladestation: Ladetiden skal udnyttes bedre
Statens It misser deadline for egne klimamål
Kritik af industriens klimaomstilling: Arla, Danish Crown og Carlsberg hænger fast i naturgassen
Bilproducent anklages for miljøsjusk: »De stjæler vores vand«
Krisen i den grønne sektor: Ingeniører søgte mod nye brancher »hen over natten«
Gartneri på Stevns henter CO2 fra Amager - og det er køreturen værd
Datatilsynet lukker Netcompany-undersøgelse efter stort datatyveri
AI-konsortium med opråb til politikere: »Regeringen skal træde i karakter«
Den stille dræber: Elbiler er fodgængernes værste fjende
Danmark indvinder for få råstoffer trods masser af ressourcer: Det kan koste dyrt
Myndighed i USA: Politiske videoer og annoncer lavet med AI skal deklareres
Teknologichef i Mærsk-center om atomdrevne skibe: »Det virker lovende«
Skal vi pille guldtænder ud af de døde i cirkularitetens ånd? På reportage i krematoriet
Efter fire årtiers vandmiljøkamp: Derfor er der stadig iltsvind
Professor om Googles nye AI-søgeresultater: »Vi har tilgået teknologien på en måde, som har været ret umoden«
Atomkraft er på vej tilbage i fragtskibe
Google-bestilt rapport sminker AI-gevinster: I bedste fald »meningsfyldt gætværk«
Regeringen præsenterer solcellestrategi: Leasing-ordning og puljemidler er på bordet
Jyske Bank: »Cyberangreb er skyld i nedbrud«
Der skal sættes syv gange flere ladestandere op om ugen, hvis Europas klimamål skal nås
Ledere skal lære at se holistisk på bæredygtighed
Menneske-testikler undersøgt for mikroplast: Resultatet overrasker forsker
Bankernes it-leverandør om AI: Vi stoler på Microsofts løfter