ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Urea og Nox i diesel motorer.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 662
Sidste:
KSSLorie4
Statistik
Total antal indlæg: 16007
Total antal emner: 1394
Flest online idag: 79
Flest på samme tid: 479
(21, September 2024 - 03:32)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 62
I alt: 62
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Urea og Nox i diesel motorer. (Læst 17753 gange)
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Urea og Nox i diesel motorer.
«
Dato:
12, Marts 2008 - 00:50 »
Er lige faldet over noget der fangede interessen.
Grundfos har en nebengeschaeft hvor de laver et pumpedoseringssystem der indsprøjter Urea i udstødning på store Diesel motorer. De indsprøjter det før en katalysator det skulle så gøre ... ja hvad ved NO
x
?
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #1 Dato:
12, Marts 2008 - 11:52 »
Den proces har jeg skrevet Ph.D. om! Dog ikke anvendt i dieselmotorer, men i kraftværker - men grundlæggende er det den samme kemi.
Grundprocessen er:
4 NH
3
+ 4 NO + O
2
-> 4 N
2
+ 6 H
2
O
NO er jo den "varme" form for NO
x
og er giftig, hvorimod N
2
er aldeles ugiftig og udgør 78% af atmosfæren, og H
2
O er vanddamp. Så man mindsker "kvælstofudledningen" på den måde (dette ord omfatter i miljødebatten normalt ikke fri nitrogen, men kun kemiske forbindelser af N).
Processen kaldes SNCR (Selektive NonCatalytic Reduction) og virker ved optimalt 950°. Alternativt kan man bruge en katalysator. Processen kaldes da SCR ("non" er borte) og virker ved ca. 350°.
Både katalysatoren og det anlæg, der skal huse den, er ret dyre sager, men den katalytiske proces er den mest effektive, så i nye store kedler foretrækkes den.
Derimod er den nonkatalytiske proces meget billig at installere i enten bestående eller mindre forbrændingsanlæg, herunder dieselmotorer. Så den har også en niche.
Hvor kommer så urea ind?
Jo, urea er kemisk set NH
2
CONH
2
og nedbrydes termisk til bl.a. NH
3
(ammoniak).
Urea og ureaopløsninger kan håndteres uden problemer, modsat ammoniak, så i alle mindre anlæg foretrækkes det. Dog forudsat, at man har mulighed for at skaffe en lidt højere temperatur (1000-1050°) og en lidt længere reaktionstid, fordi nedbrydningen til ammoniak først skal foregå inden den egentlige proces.
P.S. I min iver så jeg først bagefter, at der stod "før en katalysator" i det oprindelige spørgsmål. Så det er altså den katalytiske proces, Grundfos er gået ind i. Udstyret må være blevet billigere siden jeg beskæftigede mig med emnet.
«
Senest Redigeret: 12, Marts 2008 - 11:58 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #2 Dato:
13, Marts 2008 - 00:05 »
Takker for uddybende svar.
Jeg fik ikke helt fat i hvad bliver NOx til ? ..N
2
?
(Jeg er ikke stiv i kemi og foregiver det heller ikke.)
Noget andet jeg heller ikke helt forstår er at Urea, som jeg kender fra min ungdom som bondemands medhjælp det et granulat nærmest som salt.
Det var det også jeg år senere så det brugt som erstatning for vejsalt.
Den er her:
http://net.grundfos.com/doc/webnet/nonox/int/index.html
De kalder også selv processen for SCR.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #3 Dato:
13, Marts 2008 - 00:52 »
Nu vi er ved emnet , kan du så forklare hvorfor man ikke kan rense udstødningsgassen fra bil dieselmotorer med en katalysator, på samme måde som man gør fra bil ottomotorer med benzin ?
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #4 Dato:
13, Marts 2008 - 11:21 »
NOx er en fælles betegnelse for NO og NO
2
- som er de kvælstofforbindelser, der bl.a. opstår ved forbrænding. I praksis er kun NO stabil ved høj temperatur, så det er altid den der dannes umiddelbart - men ved lavere temperatur optager NO ilt fra luften og omdannes til NO
2
- som igen senere reagerer med mere ilt og vand og kan regne ned som salpetersyre. Men allerede som NO
2
er gassen ret ubehagelig for folk med svage lunger. Derfor bekæmpes NOx.
N betyder kemisk set nitrogen - også kaldet kvælstof. Grundstoffet danner molekyler med to atomer, N
2
, og udgør 78% af atmosfæren. I den form er det absolut ugiftigt.
O betyder kemisk set oxygen - også kaldet ilt. Dette grundstof danner som bekendt det meste af resten af atmosfæren, også som toatomige molekyler.
NO er en kemisk forbindelse af disse to grundstoffer - og den er giftig. NO
2
er endnu mere giftig.
Den anførte kemiske proces omdanner N fra NO til N
2
. O fra NO indgår i H
2
O. For at gennemføre processen skal der altså tilføres H (hydrogen, brint), men ikke nødvendigvis som grundstof, derimod i en kemisk forbindelse.
Den smarte proces, som er opfundet af R. Lyon i 1975, består i at NH
3
(ammoniak) afleverer et N til NO, hvorefter de to N-atomer kombineres til N
2
. Ammoniak indeholder også H, som reagerer med O fra NO. Men da processen ikke går helt op med antal atomer, bruger den også en smule ilt (O
2
) fra røggassen.
Som kort sammenfatning kan man sige, at NOx "skæres i stykker" og afleveres i to ugiftige produkter - kvælstof og vanddamp.
Med hensyn til urea, så er det ganske rigtigt et fast krystallinsk stof, som er letopløseligt i vand, så det doseres normalt i form af en 20-40% opløsning. Urea indeholder også de ønskede grundstoffer N og H, men derudover C og O. De sidste er slet ikke noget problem i en forbrændingsproces - de brænder blot til CO
2
. Og den korte forklaring er som nævnt, at når urea opvarmes, nedbrydes stoffet til bl.a. NH
3
, som var den ønkede reaktant i hovedprocessen.
I virkeligheden indgår der mere end 200 delreaktioner - men det fører vist for vidt at anføre dem!
Mht. katalysatorer og biler, så ved jeg ikke noget præcist, men dieselrøg har jo en ganske anden sammensætning end benzinrøg. For det første er udbrændingen bedre i dieselmotoren, for det andet er de uforbrændte rester i højere grad fast C (sodpartikler).
"Trevejs"katalysatoren, der anvendes i ottomotoren, har som forudsætning, at uforbrændte gasformige kulbrinter bruges til at reducere NOx. Disse findes ikke i samme grad i dieselrøg, så det er vel derfor den samme katalysator ikke virker?
Som det efterhånden er blevet almindeligt kendt, så er dieselmotorens største miljøproblem netop de ganske små partikler, og de fjernes naturligvis bedst i et mekanisk virkende filter, ikke i en katalysator.
Der har dog været lavet mange - også vellykkede - fosøg med katalytisk rensning af dieselrøggas, men dem jeg har kendskab til, har tilsat katalysatoren som additiv til olien. Den er da oftest baseret på ferrocen, som er et organisk molekyle med et jernatom, der virker katalytisk under forbrændingen og hjælper til at reducere soddannelsen. Disse forsøg kender jeg dog kun fra store skibsdieselmotorer, hvor jeg til gengæld har været i intim forbindelse med dem, idet jeg har kravlet rundt mellem hedefladerne i flere skibskedler for at udtage sodprøver.
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #5 Dato:
13, Marts 2008 - 12:26 »
Fandt lige denne her gode animation der viser hvad der sker i en katalysator til en dieselmaskine.
http://www.dcl-inc.com/catdiesel.cfm?lg=EN&gclid=CKzTx9_7iZICFQweQgodERrPDA
Morten er vist inde på noget af det helt rigtige.
Det er vist synd at sammenligne det med hvad der sker i en katalysator til en benzinmaskine, ud over at de begge gør udstødningen mere miljøvenlig, i forhold til indåndingsluften i byerne.
Logget
vh.
Claus
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Urea og Nox i diesel motorer.
Seneste Debatindlæg
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, Maj 2025 - 20:22]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Skattevæsnets robot.
af
jj-
[08, Marts 2025 - 20:16]
Arbejdsulykker på Fyn.
af
jj-
[27, Januar 2025 - 20:10]
Novo Nordisk
af
B Mønnike
[26, Januar 2025 - 14:10]
Defekt betonForskalling
af
jj-
[20, Januar 2025 - 20:11]
Ruslands Putin
af
jj-
[07, December 2024 - 20:27]
Personlige CO2-kvoter
af
jj-
[01, December 2024 - 19:51]
Årsagen Til Global Opvarm...
af
B Mønnike
[23, November 2024 - 15:30]
Google ads:
DR-Nyheder
Donald Trump har officielt accepteret fly-gave fra Qatar
Sveriges parlament vedtager lov om finansering af atomkraft
DBU-chef vil bryde tabu om spilleres menstruation: 'Skal være et helt naturligt emne'
Frankrig indkalder Israels ambassadør efter skud mod diplomater på Vestbredden
55-årig sigtet for brandstiftelse
Stands massive prisstigninger: Kommune bakker nu op om fjernvarmekunder
Israelsk højesteret afgør: Fyring af efterretningschef var ulovlig
Nordjyder får varsels-sms før skybrud
Dansk dressurstjernes hest er død
Vestlige lande advarer om 'ondsindet' russisk cyberkampagne
Planer om ombygning af stadion i Hillerød vækker bekymring hos lokal atletikklub
Chris Brown løsladt fra varetægtsfængsling
Fire mænd dømt for at have stjålet designerstole fra kirke
Kvinde stukket med kniv på Djursland
Amerikansk investor skyder penge i Aarhus Lufthavn
Italiensk udenrigsminister efter israelske varselskud: 'Trusler mod diplomater er uacceptable'
Magnus Carlsen spiller uafgjort mod 143.000 skakspillere
Polen: Skib har foretaget manøvrer over kabler i Østersøen
Kvinder og hverdagssprog vil fylde mere i ny oversættelse af Bibelen
Pave Leo opfordrer Israel til at tillade humanitærhjælp i Gaza
Nyt fra ing.dk
Trump vil bygge rumbaseret missilskjold: »Jeg tvivler på, det kan lade sig gøre«
To sygeplejersker finder hypereffektivt våben mod hudsvamp: Kan købes i supermarkedet
Voldtægt, våbenfragt og massefyringer: Intet kan tilsyneladende ændre ingeniørernes kærlighed til Mærsk
Skatteministeriet flytter målstolperne for nedbringelse af gigantisk gæld med mere end 10 milliarder kroner
Efter amerikansk opdagelse: Mystiske komponenter fundet i dansk energiinfrastruktur
Microsoft-blokering af international domstol afslører nyt tech-våben i kampen om Grønland
Norge sætter milliarder af til flydende vindmøller på 1,5 GW
It-arbejdsmarkedet har for alvor tabt pusten: Trumps toldkrig risikerer at ryste båden yderligere
Studie: Polarisen vil ikke overleve opvarmning på 1,5 grader
Amerikansk it-milliardær jagter AI-trænere i Danmark: Stor fagforening advarer
De skal efter planen overtage TDC Group: Nu beskyldes kapitalfond for omfattende vildledning gennem 14 år
Synspunkt: Klimaministeren: Den virkelige fadæse er Ingeniørens perlerække af fejlantagelser
Så mange penge sparer du ved at skifte til elbil og varmepumpe
Godt nyt: Kinas CO2-udledning falder
Staten køber Storebælt-havne tilbage: Færger skal sikre forsyningssikkerhed
Ørsted kan vågne fra milliard-mareridt: Trump fjerner blokade for norsk havvind-projekt
Minister vil rydde op i over tusind selvbetjeningsløsninger: »Det har taget overhånd«
To tog er kørt sammen ved lav hastighed i København: Undersøgelsesvagt tilkaldt
KU-forskere knækker koden til billigere kræftmedicin
Microsoft blokerer mails hos international domstol: »Så er alt det, vi er blevet lovet, ikke meget værd«
Blogindlæg: Dansk startup vil transportere CO2 i skibscontainere
Danske F-35-fly har delt data via satellit fra USA til Skrydstrup
Aarhus vil droppe Word og Outlook: »Vi har været for afhængige af de store«
Efter udbudsfiasko: Ny politisk aftale om statsstøtte til havvind
Godt nyt for den skrællede kartoffel, der ikke bliver brun
Hele verden køber flere elbiler: Kina spiller en afgørende rolle
Lugt af råddenskab og beton: Museet for Søfart kæmper mod indtrængende grundvand
Synspunkt: REPowerEU: Russisk gas skal forbydes, men hvordan?
»Klynk, klynk, klynk« – GDPRs hovedarkitekt langer ud efter kritikerne
Blackout tænder advarselslamper i EU: Nu kræver parlamentet elnet i topform
Prispres, told og aflyste projekter presser danske virksomheder: Vestas-leverandør udskyder havvind-sats
DTU-forsker dumper regeringens atomkraft-kompromis: »Der er ingen logik i at lave en analyse«
It-giganter mærker voksende Trump-frygt i Danmark: »De tog ikke fejl«
Australsk raket tabte ‘hovedet’ kort før sin første opsendelse
1938: Ny Knippelsbro bliver langt bredere
Spørg Læserne: Er der en kok på linjen?
Google øger spændingen: Nu stiger effekten
Dansk kød fra bioreaktorer kan lande i lasagnen inden for få år
Laboratoriekød er på vej i Danmark: »Det er ikke hokus pokus, men ren biologi«
Og dette skal være vor Meter til ære!
Her bliver ideer til forretning: »Jeg drager nytte af det hver evig eneste dag«
Gratis fly er »dybest set nødt til at blive skilt ad«: Eksperter på stribe dumper Trumps gave fra Qatar
Synspunkt: Bæredygtighedsingeniør: Mens verden brænder, er ESG kun blevet mere relevant
Lars Fruergaard stopper som topchef for Novo Nordisk
Gigantisk it-gæld spænder ben for Forsvarets AI-drømme under vandet
Nu bliver der sorteret: Her er de 10 prækvalificerede til statens CCS-pulje
Bødesyndere fra udlandet skal bremses ved Storebælt
Microsoft maner til ro om potentiel Trump-ordre: Men det løser ikke problemet, siger minister
Blogindlæg: Med lyntog til fremtiden?
Leder: Danmark skal ud af big techs jerngreb. Håb er ikke en strategi