ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Urea og Nox i diesel motorer.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16012
Total antal emner: 1400
Flest online idag: 84
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 37
I alt: 37
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Urea og Nox i diesel motorer. (Læst 18051 gange)
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Urea og Nox i diesel motorer.
«
Dato:
12, Marts 2008 - 00:50 »
Er lige faldet over noget der fangede interessen.
Grundfos har en nebengeschaeft hvor de laver et pumpedoseringssystem der indsprøjter Urea i udstødning på store Diesel motorer. De indsprøjter det før en katalysator det skulle så gøre ... ja hvad ved NO
x
?
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #1 Dato:
12, Marts 2008 - 11:52 »
Den proces har jeg skrevet Ph.D. om! Dog ikke anvendt i dieselmotorer, men i kraftværker - men grundlæggende er det den samme kemi.
Grundprocessen er:
4 NH
3
+ 4 NO + O
2
-> 4 N
2
+ 6 H
2
O
NO er jo den "varme" form for NO
x
og er giftig, hvorimod N
2
er aldeles ugiftig og udgør 78% af atmosfæren, og H
2
O er vanddamp. Så man mindsker "kvælstofudledningen" på den måde (dette ord omfatter i miljødebatten normalt ikke fri nitrogen, men kun kemiske forbindelser af N).
Processen kaldes SNCR (Selektive NonCatalytic Reduction) og virker ved optimalt 950°. Alternativt kan man bruge en katalysator. Processen kaldes da SCR ("non" er borte) og virker ved ca. 350°.
Både katalysatoren og det anlæg, der skal huse den, er ret dyre sager, men den katalytiske proces er den mest effektive, så i nye store kedler foretrækkes den.
Derimod er den nonkatalytiske proces meget billig at installere i enten bestående eller mindre forbrændingsanlæg, herunder dieselmotorer. Så den har også en niche.
Hvor kommer så urea ind?
Jo, urea er kemisk set NH
2
CONH
2
og nedbrydes termisk til bl.a. NH
3
(ammoniak).
Urea og ureaopløsninger kan håndteres uden problemer, modsat ammoniak, så i alle mindre anlæg foretrækkes det. Dog forudsat, at man har mulighed for at skaffe en lidt højere temperatur (1000-1050°) og en lidt længere reaktionstid, fordi nedbrydningen til ammoniak først skal foregå inden den egentlige proces.
P.S. I min iver så jeg først bagefter, at der stod "før en katalysator" i det oprindelige spørgsmål. Så det er altså den katalytiske proces, Grundfos er gået ind i. Udstyret må være blevet billigere siden jeg beskæftigede mig med emnet.
«
Senest Redigeret: 12, Marts 2008 - 11:58 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #2 Dato:
13, Marts 2008 - 00:05 »
Takker for uddybende svar.
Jeg fik ikke helt fat i hvad bliver NOx til ? ..N
2
?
(Jeg er ikke stiv i kemi og foregiver det heller ikke.)
Noget andet jeg heller ikke helt forstår er at Urea, som jeg kender fra min ungdom som bondemands medhjælp det et granulat nærmest som salt.
Det var det også jeg år senere så det brugt som erstatning for vejsalt.
Den er her:
http://net.grundfos.com/doc/webnet/nonox/int/index.html
De kalder også selv processen for SCR.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #3 Dato:
13, Marts 2008 - 00:52 »
Nu vi er ved emnet , kan du så forklare hvorfor man ikke kan rense udstødningsgassen fra bil dieselmotorer med en katalysator, på samme måde som man gør fra bil ottomotorer med benzin ?
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #4 Dato:
13, Marts 2008 - 11:21 »
NOx er en fælles betegnelse for NO og NO
2
- som er de kvælstofforbindelser, der bl.a. opstår ved forbrænding. I praksis er kun NO stabil ved høj temperatur, så det er altid den der dannes umiddelbart - men ved lavere temperatur optager NO ilt fra luften og omdannes til NO
2
- som igen senere reagerer med mere ilt og vand og kan regne ned som salpetersyre. Men allerede som NO
2
er gassen ret ubehagelig for folk med svage lunger. Derfor bekæmpes NOx.
N betyder kemisk set nitrogen - også kaldet kvælstof. Grundstoffet danner molekyler med to atomer, N
2
, og udgør 78% af atmosfæren. I den form er det absolut ugiftigt.
O betyder kemisk set oxygen - også kaldet ilt. Dette grundstof danner som bekendt det meste af resten af atmosfæren, også som toatomige molekyler.
NO er en kemisk forbindelse af disse to grundstoffer - og den er giftig. NO
2
er endnu mere giftig.
Den anførte kemiske proces omdanner N fra NO til N
2
. O fra NO indgår i H
2
O. For at gennemføre processen skal der altså tilføres H (hydrogen, brint), men ikke nødvendigvis som grundstof, derimod i en kemisk forbindelse.
Den smarte proces, som er opfundet af R. Lyon i 1975, består i at NH
3
(ammoniak) afleverer et N til NO, hvorefter de to N-atomer kombineres til N
2
. Ammoniak indeholder også H, som reagerer med O fra NO. Men da processen ikke går helt op med antal atomer, bruger den også en smule ilt (O
2
) fra røggassen.
Som kort sammenfatning kan man sige, at NOx "skæres i stykker" og afleveres i to ugiftige produkter - kvælstof og vanddamp.
Med hensyn til urea, så er det ganske rigtigt et fast krystallinsk stof, som er letopløseligt i vand, så det doseres normalt i form af en 20-40% opløsning. Urea indeholder også de ønskede grundstoffer N og H, men derudover C og O. De sidste er slet ikke noget problem i en forbrændingsproces - de brænder blot til CO
2
. Og den korte forklaring er som nævnt, at når urea opvarmes, nedbrydes stoffet til bl.a. NH
3
, som var den ønkede reaktant i hovedprocessen.
I virkeligheden indgår der mere end 200 delreaktioner - men det fører vist for vidt at anføre dem!
Mht. katalysatorer og biler, så ved jeg ikke noget præcist, men dieselrøg har jo en ganske anden sammensætning end benzinrøg. For det første er udbrændingen bedre i dieselmotoren, for det andet er de uforbrændte rester i højere grad fast C (sodpartikler).
"Trevejs"katalysatoren, der anvendes i ottomotoren, har som forudsætning, at uforbrændte gasformige kulbrinter bruges til at reducere NOx. Disse findes ikke i samme grad i dieselrøg, så det er vel derfor den samme katalysator ikke virker?
Som det efterhånden er blevet almindeligt kendt, så er dieselmotorens største miljøproblem netop de ganske små partikler, og de fjernes naturligvis bedst i et mekanisk virkende filter, ikke i en katalysator.
Der har dog været lavet mange - også vellykkede - fosøg med katalytisk rensning af dieselrøggas, men dem jeg har kendskab til, har tilsat katalysatoren som additiv til olien. Den er da oftest baseret på ferrocen, som er et organisk molekyle med et jernatom, der virker katalytisk under forbrændingen og hjælper til at reducere soddannelsen. Disse forsøg kender jeg dog kun fra store skibsdieselmotorer, hvor jeg til gengæld har været i intim forbindelse med dem, idet jeg har kravlet rundt mellem hedefladerne i flere skibskedler for at udtage sodprøver.
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #5 Dato:
13, Marts 2008 - 12:26 »
Fandt lige denne her gode animation der viser hvad der sker i en katalysator til en dieselmaskine.
http://www.dcl-inc.com/catdiesel.cfm?lg=EN&gclid=CKzTx9_7iZICFQweQgodERrPDA
Morten er vist inde på noget af det helt rigtige.
Det er vist synd at sammenligne det med hvad der sker i en katalysator til en benzinmaskine, ud over at de begge gør udstødningen mere miljøvenlig, i forhold til indåndingsluften i byerne.
Logget
vh.
Claus
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Urea og Nox i diesel motorer.
Seneste Debatindlæg
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Misundelse
af
jj-
[06, September 2025 - 19:25]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
P&U-Musk om døden på Mars
af
jj-
[16, Marts 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Indisk statsborger sluttede sig til russisk hær for at undgå fængsel
16 døde efter eksplosion på sprængstoffabrik i Tennessee
Bybus er kørt ind i bygning i indre København – 18 personer er på skadestuen
Føderal domstol blokerer for Nationalgarden i Chicago
Hundredvis af husstande uden strøm i Vejle
Diane Keaton er død
Forventer ikke at finde overlevende efter eksplosion i Tennessee
Norsk politi bruger tåregas mod demonstranter udenfor fodboldstadion
Flere såret af skud ved bookmakerbutik i Tyskland
Til næste år bliver Hitlers fødehjem til en politistation
Pædofilidømt rocksanger dræbt i fængsel
Rytter alvorligt tilskadekommet og hest død i ulykke ved Herning
Mindst 53 mennesker dræbt i Sudan
21-årig mand slipper for varetægtsfængsling
Tilbagebetaling af iværksætterskat er ti gange større end ventet
Ingen erstatning til norsk flypassager efter prutte-klage
Amnesty vil overvære kampen mellem Norge og Israel
Efter 200 år er Akropolis fri for stillads
Mand død i trafikuheld med letbane i Glostrup
Forsvaret får egen kajplads i Nuuk
Nyt fra ing.dk
Specialist vovede sig ud af komfortzonen: »Jeg kunne have søgt nye udfordringer tidligere«
Rockmusiker advarer mod gement AI-tyveri: Nørdens paradoks driver Big Tech frem
Se videoen: ‘Verdens smukkeste bil’ er kommet til København
Simpel geometrisk gåde fra 1600-tallet spøger stadig
Havets droner ændrer krigen: Selv de største krigsskibe er blevet sårbare
Genopbygning efter dødsulykke afslørede nye fejl: Hundredvis af beboere akut evakueret i Odense
Revner i undervogne og utætte vinduer: Fire år gamle tog sendes på værksted i Spanien
Leder: Minister uden muskler
Millioner af selvkørende Teslaer efterforskes af amerikansk myndighed
Se droner dratte ned fra himlen: Ét skud fra nyt mikrobølgevåben er nok
Se tegningerne: Sådan vil Bach Gruppen forstærke Njals Tårn
Rå datamængder og sejlads i cyberspace gør dansker til verdens hurtigste sejler
Chokeret forsker vil levere våben mod mystiske droner: Byder ind med AI-drevet »myggedrone«
Efter konkurs af tech-dronnings selskab: »EIFO får sandsynligvis ikke en rød reje«
Opgiver nye funktioner i F-35 kampfly: Vigtig opgradering skudt til hjørne
Milliarder over budget og 12 år forsinket: Ny kæmpe-check skal redde kriseramte togsignaler
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Danmark vinder sølv til hacker-EM: »Jeg er helt overvældet og meget rørt«
Danskerne sorterer plast men nu lyder advarslen: Indsatsen kan snart ende med at være spildt
Tyskland blokerer for Chatkontrol: Men Hummelgaard »fortsætter forhandlingerne«
Bæredygtighedschef: »Jeg vil anbefale alle at kaste sig ud i ting«
Ørsted i stor fyringsrunde: Nedlægger 2.000 stillinger
Danske Vandværker og ekspert efterspørger beredskabsplan: Ministeriet svarer, at det kræver en lovændring
Spørg Fagfolket: Hvad var den lysende række prikker på himlen?
Danmark stormer frem ved EM i hacking: »Det er svært at være pessimistisk nu«
Forskere advarer om vindtyveri: Tyskere kan snuppe energi for milliarder i Danmark
100 gange billigere end Microsoft Copilot: Dansk AI-assistent indtager snart kommuner og regioner
Sommerfugle og guldsmede er ved at forsvinde: Dansk natur er i forfald
Letvægts-solceller kan limes på tusindvis af tage: Nu har de klaret den første storm
Opdagelse af kemisk struktur med små CO2-fangende hulrum udløser Nobelpris
Her er ‘den anden metode’ til at genskabe SMS’er i minksagen: Eksperter undrer sig
Mens økonomien vakler under brintbranchen, samler millioner af støttekroner støv
For få virksomheder har registreret sig til NIS2: Kan svække Danmarks cybersikkerhed
Italien stak af fra Danmark til 'hacker-jeopardy': Nu venter dramatisk angrebs-øvelse
Nu er der videnskabelige beviser: Derfor gør åndedrætsteknikker dig høj og lykkelig
Hackerangreb skabte flykaos i Europa: Nu har dansk ekspert en advarsel til danske lufthavne
Interstellart objekt drøner forbi Mars: Rover har måske fanget det på kamera
Lovkrav gør ‘tiny houses’ mindre grønne: »Mange krav giver ingen mening«
Tre forskere baner vejen for kvantecomputere: Nu fik de Nobelprisen i fysik
Energikæmpe satser på nyt anlæg: Brygger træsprit til skibe med alternativ opskrift
DKK 60 billion secured—Ørsted can continue operations
Blogindlæg: AI implementering - Barrierer og Løsninger
De nye elbiler har benzinmotor: Rækkeviddeforlængeren er tilbage
Taiwans første digitaliseringsminister: »Vi skal ikke bygge kunstig superintelligens«
60 milliarder er i kassen – Ørsted kan arbejde videre
Salt gør is til en elektrisk motor: Oplagt til robotter i Arktis
Ofte set på stationen: Elevatoren er ude af drift. Nu er det nok, mener handicapchef
Måger og løse aviser fik metroen til at opgive: Nu forsøger DSB sig med drilske detektorer
Politiet indsætter flyvende blå blink ved grænsen til Tyskland
Nobelprisen i medicin går til dyrebar viden om kroppens forsvar