ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Urea og Nox i diesel motorer.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1402
Flest online idag: 81
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 57
I alt: 57
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Urea og Nox i diesel motorer. (Læst 18216 gange)
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Urea og Nox i diesel motorer.
«
Dato:
12, Marts 2008 - 00:50 »
Er lige faldet over noget der fangede interessen.
Grundfos har en nebengeschaeft hvor de laver et pumpedoseringssystem der indsprøjter Urea i udstødning på store Diesel motorer. De indsprøjter det før en katalysator det skulle så gøre ... ja hvad ved NO
x
?
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #1 Dato:
12, Marts 2008 - 11:52 »
Den proces har jeg skrevet Ph.D. om! Dog ikke anvendt i dieselmotorer, men i kraftværker - men grundlæggende er det den samme kemi.
Grundprocessen er:
4 NH
3
+ 4 NO + O
2
-> 4 N
2
+ 6 H
2
O
NO er jo den "varme" form for NO
x
og er giftig, hvorimod N
2
er aldeles ugiftig og udgør 78% af atmosfæren, og H
2
O er vanddamp. Så man mindsker "kvælstofudledningen" på den måde (dette ord omfatter i miljødebatten normalt ikke fri nitrogen, men kun kemiske forbindelser af N).
Processen kaldes SNCR (Selektive NonCatalytic Reduction) og virker ved optimalt 950°. Alternativt kan man bruge en katalysator. Processen kaldes da SCR ("non" er borte) og virker ved ca. 350°.
Både katalysatoren og det anlæg, der skal huse den, er ret dyre sager, men den katalytiske proces er den mest effektive, så i nye store kedler foretrækkes den.
Derimod er den nonkatalytiske proces meget billig at installere i enten bestående eller mindre forbrændingsanlæg, herunder dieselmotorer. Så den har også en niche.
Hvor kommer så urea ind?
Jo, urea er kemisk set NH
2
CONH
2
og nedbrydes termisk til bl.a. NH
3
(ammoniak).
Urea og ureaopløsninger kan håndteres uden problemer, modsat ammoniak, så i alle mindre anlæg foretrækkes det. Dog forudsat, at man har mulighed for at skaffe en lidt højere temperatur (1000-1050°) og en lidt længere reaktionstid, fordi nedbrydningen til ammoniak først skal foregå inden den egentlige proces.
P.S. I min iver så jeg først bagefter, at der stod "før en katalysator" i det oprindelige spørgsmål. Så det er altså den katalytiske proces, Grundfos er gået ind i. Udstyret må være blevet billigere siden jeg beskæftigede mig med emnet.
«
Senest Redigeret: 12, Marts 2008 - 11:58 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #2 Dato:
13, Marts 2008 - 00:05 »
Takker for uddybende svar.
Jeg fik ikke helt fat i hvad bliver NOx til ? ..N
2
?
(Jeg er ikke stiv i kemi og foregiver det heller ikke.)
Noget andet jeg heller ikke helt forstår er at Urea, som jeg kender fra min ungdom som bondemands medhjælp det et granulat nærmest som salt.
Det var det også jeg år senere så det brugt som erstatning for vejsalt.
Den er her:
http://net.grundfos.com/doc/webnet/nonox/int/index.html
De kalder også selv processen for SCR.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #3 Dato:
13, Marts 2008 - 00:52 »
Nu vi er ved emnet , kan du så forklare hvorfor man ikke kan rense udstødningsgassen fra bil dieselmotorer med en katalysator, på samme måde som man gør fra bil ottomotorer med benzin ?
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #4 Dato:
13, Marts 2008 - 11:21 »
NOx er en fælles betegnelse for NO og NO
2
- som er de kvælstofforbindelser, der bl.a. opstår ved forbrænding. I praksis er kun NO stabil ved høj temperatur, så det er altid den der dannes umiddelbart - men ved lavere temperatur optager NO ilt fra luften og omdannes til NO
2
- som igen senere reagerer med mere ilt og vand og kan regne ned som salpetersyre. Men allerede som NO
2
er gassen ret ubehagelig for folk med svage lunger. Derfor bekæmpes NOx.
N betyder kemisk set nitrogen - også kaldet kvælstof. Grundstoffet danner molekyler med to atomer, N
2
, og udgør 78% af atmosfæren. I den form er det absolut ugiftigt.
O betyder kemisk set oxygen - også kaldet ilt. Dette grundstof danner som bekendt det meste af resten af atmosfæren, også som toatomige molekyler.
NO er en kemisk forbindelse af disse to grundstoffer - og den er giftig. NO
2
er endnu mere giftig.
Den anførte kemiske proces omdanner N fra NO til N
2
. O fra NO indgår i H
2
O. For at gennemføre processen skal der altså tilføres H (hydrogen, brint), men ikke nødvendigvis som grundstof, derimod i en kemisk forbindelse.
Den smarte proces, som er opfundet af R. Lyon i 1975, består i at NH
3
(ammoniak) afleverer et N til NO, hvorefter de to N-atomer kombineres til N
2
. Ammoniak indeholder også H, som reagerer med O fra NO. Men da processen ikke går helt op med antal atomer, bruger den også en smule ilt (O
2
) fra røggassen.
Som kort sammenfatning kan man sige, at NOx "skæres i stykker" og afleveres i to ugiftige produkter - kvælstof og vanddamp.
Med hensyn til urea, så er det ganske rigtigt et fast krystallinsk stof, som er letopløseligt i vand, så det doseres normalt i form af en 20-40% opløsning. Urea indeholder også de ønskede grundstoffer N og H, men derudover C og O. De sidste er slet ikke noget problem i en forbrændingsproces - de brænder blot til CO
2
. Og den korte forklaring er som nævnt, at når urea opvarmes, nedbrydes stoffet til bl.a. NH
3
, som var den ønkede reaktant i hovedprocessen.
I virkeligheden indgår der mere end 200 delreaktioner - men det fører vist for vidt at anføre dem!
Mht. katalysatorer og biler, så ved jeg ikke noget præcist, men dieselrøg har jo en ganske anden sammensætning end benzinrøg. For det første er udbrændingen bedre i dieselmotoren, for det andet er de uforbrændte rester i højere grad fast C (sodpartikler).
"Trevejs"katalysatoren, der anvendes i ottomotoren, har som forudsætning, at uforbrændte gasformige kulbrinter bruges til at reducere NOx. Disse findes ikke i samme grad i dieselrøg, så det er vel derfor den samme katalysator ikke virker?
Som det efterhånden er blevet almindeligt kendt, så er dieselmotorens største miljøproblem netop de ganske små partikler, og de fjernes naturligvis bedst i et mekanisk virkende filter, ikke i en katalysator.
Der har dog været lavet mange - også vellykkede - fosøg med katalytisk rensning af dieselrøggas, men dem jeg har kendskab til, har tilsat katalysatoren som additiv til olien. Den er da oftest baseret på ferrocen, som er et organisk molekyle med et jernatom, der virker katalytisk under forbrændingen og hjælper til at reducere soddannelsen. Disse forsøg kender jeg dog kun fra store skibsdieselmotorer, hvor jeg til gengæld har været i intim forbindelse med dem, idet jeg har kravlet rundt mellem hedefladerne i flere skibskedler for at udtage sodprøver.
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #5 Dato:
13, Marts 2008 - 12:26 »
Fandt lige denne her gode animation der viser hvad der sker i en katalysator til en dieselmaskine.
http://www.dcl-inc.com/catdiesel.cfm?lg=EN&gclid=CKzTx9_7iZICFQweQgodERrPDA
Morten er vist inde på noget af det helt rigtige.
Det er vist synd at sammenligne det med hvad der sker i en katalysator til en benzinmaskine, ud over at de begge gør udstødningen mere miljøvenlig, i forhold til indåndingsluften i byerne.
Logget
vh.
Claus
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Urea og Nox i diesel motorer.
Seneste Debatindlæg
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Google ads:
DR-Nyheder
Danmark åbner VM med kæmpesejr
17-årig overfaldet med bat og kniv
Endnu en ekspræsident idømt fængselsstraf i Peru
To personer afgået ved døden efter lastbil-ulykke
Iskold ballet-drøm gik i opfyldelse for Josephine
Mistænkt fra skyderi mod amerikanske militærfolk har arbejdet for CIA
Dødstallet i Hongkong bliver ved med at stige - nu er det 75
Dyrenes Beskyttelse politianmelder svineproducenter fra TV 2-dokumentar
64-årig skal i fængsel for seksualforbrydelser mod mindreårige drenge
Rockere får halveret straffen for gruppeoverfald
Pizza Hut går konkurs og lukker 13 danske restauranter
Skatteregning kan være på vej til 68 folketingspolitikere
Ringkøbing-Skjern får sin tredje borgmester på en uge
Længe ventet serie skaber Netflix-nedbrud
Frankrig vil indføre ny frivillig militærtjeneste
Curlinglandsholdet misser EM-semifinalen
Kemistuderende dømt for planlægning af terrorangreb på Eurovision
Støtteperson dømt for seksuelle overgreb på dreng med handicap
Landsret blåstempler fredning af Stevns Klint
Odense Universitetshospital nedlægger 250 stillinger i 2026
Nyt fra ing.dk
Synspunkt: Cybersikkerhed er forsyningssikkerhed – og vi skal stå sammen om opgaven
Minister erkender »kæmpe svigt« i indsats mod forurening fra FMC Cheminova: Lover ny miljøgodkendelse er klar inden nytår
Grøn fiasko: Trods danskernes sortering under køkkenvasken brændes tonsvis af madaffald af
Dansk månemission et skridt nærmere: Skal fotografere landingsområder
»Alle værst tænkelige scenarier kombineret«: Eksperter om Hongkong-brandens årsager
Tre anholdte i Hongkong står bag brand, mener politiet: De har »handlet groft uagtsomt«
Firkantet rat og steer-by-wire: Peugeot på vej med teknologisk opgradering
Udleder for meget CO2: Fra næste år skal dansk pant indsamles på el
Derfor bidrager vores firma til Ruslands økonomi: Læs den danske direktørs forklaring
Er du i sikkerhed? Eller kan AI knække din adgangskode på få sekunder?
Leder: Ministerens kritik af sygehusbyggerier er gennemskuelig teatertorden: Budgetter vil skride igen
Dyk ned i tallene: Elbiler vælter frem i Europa, men ikke overalt
EU-lande nikker ja til Chatkontrol: En lille gulerod og en stor pisk
Danskernes skattepenge går tabt i luften: Metan fosser ud af danske biogasanlæg
Otte boligblokke står i flammer i Hongkong: Flere er omkommet
Politiets egen rådgiver og Datatilsynet er enige: Der mangler lovhjemmel til ansigtsgenkendelse
Europas rumagentur trækker mod militære opgaver
Solcelleboom presser elnet i hele verden: Solrigt kæmpeland ruller ukonventionelt indgreb ud
Fem kraftvarmeselskaber får bøde i kartelsag om el-reservekapacitet
Europa dropper amerikansk cloud
Umulige adgangsforhold på trapper og i elevatorer hæmmer redning ved hjertestop: Minister griber ind
Elbiler vælter ud – men ladestandere samler støv uden strøm
Læg spaden og stop rendegraveren: Succes med mindre radikal naturgenopretning i Gribskov
Upload dit pas for at komme på Facebook? Aldersgrænse kan styrke tech-giganternes datahøst
Europas stormagter skifter fokus fra nyt kampfly til helt anden teknologi
Opinion: Klimatopmødet: Tredobling af finansiering til tilpasning blev det mest markante resultat – udfasning af fossil energi blev blokeret
Klimamødet var en fuser: Men 90 lande har faktisk tændt det grønne lys
Ekspert: Letbaner er farlige og forældede – »uforståeligt, at man vender tilbage til så forældede trafikløsninger«
Sweco skærper fokus på projektledelse: »Ikke blot en værktøjskasse, men en faglig disciplin«
15-årigt vidunderbarn får ph.d. i kvantefysik: Drømmen er at skabe ‘supermennesker’
Kaptajn slog broalarmen fra og tog nøglen med sig – så faldt styrmanden i søvn på broen
Mens Trump krævede Grønland, åbnede Danmark sit telenet for amerikansk AI
Forsikringsbranche efterlyser ny vægtning mellem natur- og kystbeskyttelse: »Arter vil uddø alene på grund af vandstand«
Stop med at bruge ordet klimasikring – når virkeligheden er, at man kun kan klimatilpasse
Udskældt skovtype kan nogle gange være det bedste valg for vores gispende vandmiljø
Togrejser er '30 gange dyrere end bilen': »Vi har ikke råd til dem,« lyder det fra bramfri departementschef
Her er danskernes ’værste naboer’: Tre energianlæg er på listen
Hummelgaard brygger på Chatkontrol Light i kulissen
Havet kan rumme gigantiske mængder grøn energi: Men forskere er skeptiske
Nyeste version af Starship skadet under første test
Brintkedel eller varmepumpe? Her er den klart billigste af de to klimateknologier
Forsvaret vidste alt om trådene til Putins krigsøkonomi - alligevel indgik de kæmpekontrakt
Menneskerobotter ruller af samlebåndene: Tre ting spænder ben for dem
Harvard-professor om interstellart objekt: »Vi har brug for et wake-up call«
1996: Kunstig køling var et gennembrud for Carlsberg
Sådan bygger man sin egen elracerbil
AI knækker populær Turing-test: Internettets sidste forsvar sat skatmat mod bottrafik
Mere motorkraft på vej: Bezos' monsterraket kan snart måle sig med Musks
Se listen: Her er Danmarks mest attraktive it-arbejdspladser 2025
Synspunkt: Er vi egentlig kommet videre, hr. minister?