ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Urea og Nox i diesel motorer.
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1401
Flest online idag: 213
Flest på samme tid: 843
(07, Oktober 2025 - 05:34)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 28
I alt: 28
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Urea og Nox i diesel motorer. (Læst 18098 gange)
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Urea og Nox i diesel motorer.
«
Dato:
12, Marts 2008 - 00:50 »
Er lige faldet over noget der fangede interessen.
Grundfos har en nebengeschaeft hvor de laver et pumpedoseringssystem der indsprøjter Urea i udstødning på store Diesel motorer. De indsprøjter det før en katalysator det skulle så gøre ... ja hvad ved NO
x
?
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #1 Dato:
12, Marts 2008 - 11:52 »
Den proces har jeg skrevet Ph.D. om! Dog ikke anvendt i dieselmotorer, men i kraftværker - men grundlæggende er det den samme kemi.
Grundprocessen er:
4 NH
3
+ 4 NO + O
2
-> 4 N
2
+ 6 H
2
O
NO er jo den "varme" form for NO
x
og er giftig, hvorimod N
2
er aldeles ugiftig og udgør 78% af atmosfæren, og H
2
O er vanddamp. Så man mindsker "kvælstofudledningen" på den måde (dette ord omfatter i miljødebatten normalt ikke fri nitrogen, men kun kemiske forbindelser af N).
Processen kaldes SNCR (Selektive NonCatalytic Reduction) og virker ved optimalt 950°. Alternativt kan man bruge en katalysator. Processen kaldes da SCR ("non" er borte) og virker ved ca. 350°.
Både katalysatoren og det anlæg, der skal huse den, er ret dyre sager, men den katalytiske proces er den mest effektive, så i nye store kedler foretrækkes den.
Derimod er den nonkatalytiske proces meget billig at installere i enten bestående eller mindre forbrændingsanlæg, herunder dieselmotorer. Så den har også en niche.
Hvor kommer så urea ind?
Jo, urea er kemisk set NH
2
CONH
2
og nedbrydes termisk til bl.a. NH
3
(ammoniak).
Urea og ureaopløsninger kan håndteres uden problemer, modsat ammoniak, så i alle mindre anlæg foretrækkes det. Dog forudsat, at man har mulighed for at skaffe en lidt højere temperatur (1000-1050°) og en lidt længere reaktionstid, fordi nedbrydningen til ammoniak først skal foregå inden den egentlige proces.
P.S. I min iver så jeg først bagefter, at der stod "før en katalysator" i det oprindelige spørgsmål. Så det er altså den katalytiske proces, Grundfos er gået ind i. Udstyret må være blevet billigere siden jeg beskæftigede mig med emnet.
«
Senest Redigeret: 12, Marts 2008 - 11:58 af Morten Jødal
»
Logget
Mvh. Morten Jødal
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #2 Dato:
13, Marts 2008 - 00:05 »
Takker for uddybende svar.
Jeg fik ikke helt fat i hvad bliver NOx til ? ..N
2
?
(Jeg er ikke stiv i kemi og foregiver det heller ikke.)
Noget andet jeg heller ikke helt forstår er at Urea, som jeg kender fra min ungdom som bondemands medhjælp det et granulat nærmest som salt.
Det var det også jeg år senere så det brugt som erstatning for vejsalt.
Den er her:
http://net.grundfos.com/doc/webnet/nonox/int/index.html
De kalder også selv processen for SCR.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #3 Dato:
13, Marts 2008 - 00:52 »
Nu vi er ved emnet , kan du så forklare hvorfor man ikke kan rense udstødningsgassen fra bil dieselmotorer med en katalysator, på samme måde som man gør fra bil ottomotorer med benzin ?
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #4 Dato:
13, Marts 2008 - 11:21 »
NOx er en fælles betegnelse for NO og NO
2
- som er de kvælstofforbindelser, der bl.a. opstår ved forbrænding. I praksis er kun NO stabil ved høj temperatur, så det er altid den der dannes umiddelbart - men ved lavere temperatur optager NO ilt fra luften og omdannes til NO
2
- som igen senere reagerer med mere ilt og vand og kan regne ned som salpetersyre. Men allerede som NO
2
er gassen ret ubehagelig for folk med svage lunger. Derfor bekæmpes NOx.
N betyder kemisk set nitrogen - også kaldet kvælstof. Grundstoffet danner molekyler med to atomer, N
2
, og udgør 78% af atmosfæren. I den form er det absolut ugiftigt.
O betyder kemisk set oxygen - også kaldet ilt. Dette grundstof danner som bekendt det meste af resten af atmosfæren, også som toatomige molekyler.
NO er en kemisk forbindelse af disse to grundstoffer - og den er giftig. NO
2
er endnu mere giftig.
Den anførte kemiske proces omdanner N fra NO til N
2
. O fra NO indgår i H
2
O. For at gennemføre processen skal der altså tilføres H (hydrogen, brint), men ikke nødvendigvis som grundstof, derimod i en kemisk forbindelse.
Den smarte proces, som er opfundet af R. Lyon i 1975, består i at NH
3
(ammoniak) afleverer et N til NO, hvorefter de to N-atomer kombineres til N
2
. Ammoniak indeholder også H, som reagerer med O fra NO. Men da processen ikke går helt op med antal atomer, bruger den også en smule ilt (O
2
) fra røggassen.
Som kort sammenfatning kan man sige, at NOx "skæres i stykker" og afleveres i to ugiftige produkter - kvælstof og vanddamp.
Med hensyn til urea, så er det ganske rigtigt et fast krystallinsk stof, som er letopløseligt i vand, så det doseres normalt i form af en 20-40% opløsning. Urea indeholder også de ønskede grundstoffer N og H, men derudover C og O. De sidste er slet ikke noget problem i en forbrændingsproces - de brænder blot til CO
2
. Og den korte forklaring er som nævnt, at når urea opvarmes, nedbrydes stoffet til bl.a. NH
3
, som var den ønkede reaktant i hovedprocessen.
I virkeligheden indgår der mere end 200 delreaktioner - men det fører vist for vidt at anføre dem!
Mht. katalysatorer og biler, så ved jeg ikke noget præcist, men dieselrøg har jo en ganske anden sammensætning end benzinrøg. For det første er udbrændingen bedre i dieselmotoren, for det andet er de uforbrændte rester i højere grad fast C (sodpartikler).
"Trevejs"katalysatoren, der anvendes i ottomotoren, har som forudsætning, at uforbrændte gasformige kulbrinter bruges til at reducere NOx. Disse findes ikke i samme grad i dieselrøg, så det er vel derfor den samme katalysator ikke virker?
Som det efterhånden er blevet almindeligt kendt, så er dieselmotorens største miljøproblem netop de ganske små partikler, og de fjernes naturligvis bedst i et mekanisk virkende filter, ikke i en katalysator.
Der har dog været lavet mange - også vellykkede - fosøg med katalytisk rensning af dieselrøggas, men dem jeg har kendskab til, har tilsat katalysatoren som additiv til olien. Den er da oftest baseret på ferrocen, som er et organisk molekyle med et jernatom, der virker katalytisk under forbrændingen og hjælper til at reducere soddannelsen. Disse forsøg kender jeg dog kun fra store skibsdieselmotorer, hvor jeg til gengæld har været i intim forbindelse med dem, idet jeg har kravlet rundt mellem hedefladerne i flere skibskedler for at udtage sodprøver.
Logget
Mvh. Morten Jødal
SuperClaus
Senior
Indlæg: 536
Sv: Urea og Nox i diesel motorer.
«
Svar #5 Dato:
13, Marts 2008 - 12:26 »
Fandt lige denne her gode animation der viser hvad der sker i en katalysator til en dieselmaskine.
http://www.dcl-inc.com/catdiesel.cfm?lg=EN&gclid=CKzTx9_7iZICFQweQgodERrPDA
Morten er vist inde på noget af det helt rigtige.
Det er vist synd at sammenligne det med hvad der sker i en katalysator til en benzinmaskine, ud over at de begge gør udstødningen mere miljøvenlig, i forhold til indåndingsluften i byerne.
Logget
vh.
Claus
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Urea og Nox i diesel motorer.
Seneste Debatindlæg
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
8000 grise dør hvert år..
af
jj-
[17, April 2025 - 07:31]
Norsk igeniørkunst og hår...
af
jj-
[04, April 2025 - 19:41]
Google ads:
DR-Nyheder
Bruxelles lufthavn lukket efter droneobservation
Brasiliansk præsident kræver undersøgelse af politiaktion
TikTok efterforskes for forbindelse til selvmord
Hamas udleverer endnu et lig af et gidsel
Macron: Iran har løsladt fransk par efter tre år
USA fjerner flere sanktioner mod Belarus
Håndboldspiller blev fuldstændig paf, da landstrænerne ringede med godt nyt
Region Sjælland vil give økonomisk støtte til praktiserende læger
Amerikansk dommer vil ikke umiddelbart blande sig i budkrig mellem Novo og Pfizer
Omdiskuteret forslag om danske atletik-medaljer nedstemt
DanCenter politianmelder medarbejder på Bornholm for økonomisk kriminalitet
Lig fundet i Vodskov
Italien indkalder russisk viceambassadør over kommentar om kollapset tårn
Nyt moseskelet fundet: Taastruppigen kan være Danmarks ældste skeletfund
Dødstal opjusteres efter jordskælv i Afghanistan
12 års fængsel for skudepisode på motorvej stadfæstes
Trods søgsmål: Novo Nordisk løfter sit milliardbud
Mistænker 18-årig for planlægning af terrorhandling i Stockholm
Fire lande kan have udsigt til EU-medlemskab i 2028
Otteårig pige blev antastet ved busstoppested - politiet søger vidner
Nyt fra ing.dk
Leder: Teleselskabernes SMS-brøler afslører myndighedernes blinde AI-optimisme
ChatGPT fik bolden til at rulle: »Centralt organ« skal håndtere særlig AI-udfordring hos forsikringskæmpe
Russiske krigs- og efterretningsskibe lurer nær Danmark: »En eskalering af den hybride krigsførelse«
Koda sagsøger AI-musiktjeneste: »Historiens største musiktyveri«
Opråb fra danske dronefolk: Vi kan beskytte Danmark mod angreb - men vilkårene halter alvorligt
Geotermisk guld i Aarhus: Seks millioner liter vand om dagen fra undergrunden sikrer fjernvarmen
Synspunkt: Jeg spåede fyringsrunder og chokreaktioner: Hvad har vi i stedet lært på et år med AI-eksperimenter
Trods en beskeden mængde sæd: Fluen er fremtidens mad
Ørsted sælger del af havmøllepark for 39 milliarder kroner
Døren sprang op i kørende tog: »Må absolut ikke ske«
Klimaforsker måber over stigende forbrug af træpiller fra USA: »Ren galimatias«
Kan det betale sig at afregne elpris hvert kvarter? Det svarer ny analyse på
Efter Ingeniørens SMS-afsløring: Tilsyn åbner sag mod tavse teleselskaber
Straffedomstolen dropper Microsoft: Kigger i stedet mod Tyskland
Larver lugtede af hundeopkast: ...Og nu er enorm dansk insektfabrik gået konkurs
»Jo flere du dræber, jo flere droner får du«: Soldater optjener point i militær webshop
Vindmøller bliver sat op langs kommunegrænser: Tænker på egne borgere - ikke naboerne
Mystiske mønstre fundet i astronomers observationer: Skyldes de atombomber og UFO'er?
AI-værktøjer kan koste jobbet for ‘falske’ projektledere
Synspunkt: Teknisk gæld stortrives i den offentlige sektor - men hvorfor?
Svamp tygger sig gennem ølrester: Og laver pølsefyld på få dage
★★★★★☆ Ekspert i strålingsbeskyttelse: Skrækhistorier fylder for meget, når det gælder radioaktivitet
Ny type faldskærm er inspireret af japansk papirklip
1969: Bispeengbuen skabte debat fra starten
Fire år og tre ministre senere: Cyberhjemmeværnet venter stadig på politisk afklaring
Synspunkt: Hvem erstatter hvis arbejde? Automatiseringsdebatten vendt på hovedet
Tysk fregat tester laservåben mod droner: Risikerer at ramme en satellit
Hvad føler dyr? Det kan Rikkes algoritme svare dig på
Danmark forbereder forsikring mod dårligt VE-vejr – men hvad skal den bestå af?
Brød sammen få timer efter åbningsfesten: Ny letbane ramt af gentagne fejl
Fik bøde for at hælde kaffe i kloakken – men er koffein virkelig noget, der batter?
Kan flyve 2500 km med 450 kg sprængstof: Ukraine påstår, russerne har affyret omstridt missil
Teleselskaber snagede i danskeres SMSer: »Man skal virkelig passe på, hvad man gør«
Topboss hos energigigant smider prisbombe: Grønt brændstof kan snart matche fossilt
Soldater skal gå med tøj, der gør dem usynlige for droner
Regeringen dropper billede-snageri: Nu er det igen op til techgiganterne selv
Elbusser i København og Oslo kan stoppes fra Kina
Efter Trump-melding: Kommer ikke til at sprænge a-bomber, lyder det fra ekspert
It-systemer var nede landet over: Microsoft-nedbrud afslører, hvor sårbare vi er
»Mange af vores kunder foretrækker faktisk at tale med chatbotten«
Ikke en dråbe lækage fra lossepladser i 300 år: Ny løsning er måske redningen
Brugte jetmotorer får nyt liv som kraftværker på umættelige datacentre
Populær tjeneste gik onsdag i sort og tog store dele af internettet med sig - igen
Forskere sætter spørgsmålstegn ved Googles kvanteresultat
Sjældne metaller er det nye våbenkapløb: Sådan forsøger vesten at indhente Kina
Rusland slipper frygtede svævebomber løs over Ukraine - og de har fået et farligt twist
Hybrid krig og droneangreb: Danmark skal opruste – men hvordan kan du være med til at levere til vores forsvar?
I Fredericia er fem etager med rekordlavt CO₂-aftryk på vej op: ...og så er det af beton
Nasas overlydsfly er i luften: Skal gennembryde lydmuren helt stille
Kommunerne bruger især DMI's Klimaatlas til at få viden om skybrud, stormflod og stigende hav