ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1407
Flest online idag: 62
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 14
I alt: 15
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor (Læst 16187 gange)
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Dato:
03, December 2007 - 16:04 »
Hej,
jeg er langtfra sikker på at det kan betale sig at lave den slags selv, men nysgerrigheden driver mig til følgende spørgsmål:
En typisk (børsteløs?) jævnstrøms elmotor .2-.6 kW - hvordan varierer belastningen spænding/strøm med omdrejningshastighed/moment?
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #1 Dato:
03, December 2007 - 16:38 »
Jævnstrømsmotorer- med børster- har karakteristik afhængig af om man har kobles som serie eller paralelmotor, eller kompoundet på en anden måde.
Tvivler på at børsteløse motorer med god virkningsgrad fås store. De må også kunne laves med varierende karakteristik.
En seriemotor med stort startmoment og højt tomgangsomdrejningstal plejer at være god til køretøjer.
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #2 Dato:
03, December 2007 - 19:26 »
Børsteløse jævnstrømsmotorer har samme karakteristik som parallelmotorer eller permanentmagnetmotorer.
Dvs. omdrejningstal proportionalt med spændingen, strømforbrug proportionalt med det afgivne moment (plus tab).
MvH,
Bent.
Logget
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #3 Dato:
04, December 2007 - 14:43 »
OK, tak for svarene.
Idet vi for øjeblikket ser bort fra seriemotoren, gælder altså:
Omdrejningshastighed følger spænding
Moment følger strøm.
Tanken var at undgå en "kompliceret" motorstyring.
Jeg drømmer (stadig) om at bygge mig en forhjulstrukket, centerstyret Python lowracer
http://www.python-lowracer.de
Det vil sige at baghjulet bare er medløbende. Man kunne jo lade baghjulet have f.ex. 7 indre gear og lade motoren drive via kædetræk. Motorstyringen skulle så være rent on/off. Det ville give 7 mulige hastigheder ved motorhjælp; den hurtigste skulle så svare til de 25 km/t, som loven forskriver. Det eneste, der mangler, er at sikre at spændingen slås fra, hvis pedalerne ikke bevæger sig, og måske at sikre sig at strømmen ikke bliver for stor, hvis motoren kobles på med en for lav omdrejningshastighed...
Er der nogen åbenlyse fejl i konceptet?
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #4 Dato:
04, December 2007 - 17:20 »
Åbenlyse fejl i konceptet?
Næh, men et spørgsmål som trænger sig på er hvad du vil bruge som energibærer? NiMH? LiIon? Du skal nok regne lidt på hvad du kan medbringe uden at det bliver for tungt.
Men en helt anden ide falder mig ind: hvad med at placere permanentmagneterne på fælgen? Så skal du nærmest til at se på det som en (bøjet) linearmotor. Styringen bliver mere kompliceret, men transmissionstabene forsvinder helt. Ydermere kunne den fungere som dynamo ned ad bakke.
Det kunne være et fedt projekt.
MvH,
Bent.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #5 Dato:
04, December 2007 - 17:58 »
Nej der bliver med magneter på fælgen et ordentligt luftgab, og så skal der kæmpe magneter til at drive en flux, som kan give en motorydelse i den størrelse man ønsker.
Det kan gå til diodecykellygte med milliwattlamper, som tilmed ikke lyser konstant.
Dødsyg ide.
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #6 Dato:
04, December 2007 - 18:07 »
"Dødssyg ide."
Du lægger nok ikke fingrene imellem, Harbst.
Du har fuldkommen ret, hvis man tager en almindelig cykelfælg. Min opfordring gik lidt på at "tænke længere" og måske forestille sig en anden udformning af fælgen. Eller at forestille sig en skivebremselignende krans med magneter på navet. Eller...
Pointen er at en form for direkte træk et at foretrække for transmission/kæde etc. netop på en cykel for at minimere tab. Og netop med teknikken fra børsteløse motorer er det muligt. Samt genindvinding af ned-ad-bakke energien.
MvH,
Bent.
Logget
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #7 Dato:
04, December 2007 - 18:57 »
Fint nok at lægge op til mere kreative løsninger, men hvis det rent økonomisk skulle have en chance for at konkurrere med E-bike kits med navmotor+styring a la
http://www.powerscoots.co.uk/acatalog/Currie_Electro_Drive_Electric_Bike_Conversion_Kit.html
(der er et kit andetsteds på tilbud til 270$ men de leverer ikke udenfor US)
- så skal netop styringen være simplest mulig, og mit spørgsmål går mest på hvor langt man kunne komme uden motorstyring.
Desuden ved alle, at der er meget mere kørsel op ad bakke end nedad
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #8 Dato:
06, December 2007 - 14:43 »
En ting du skal tænke på er, at de motorer du refererer til nok er dem som fly- og powerboatmodel folkene bruger, eller? Det passer i hvert fald med effekten.
De motorer løber nemt 20.000...40.000 omdr./min, og kun ved dette omdrejningstal ligger effekten hvor du nævner.
Det betyder at du skal geare voldsomt ned, hvilket der er betydelige tab ved.
MvH,
Bent.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
Seneste Debatindlæg
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Hvem har lukket for port...
af bovbjerg
[27, April 2023 - 08:37]
Google ads:
DR-Nyheder
USA nedlægger veto mod fuldt palæstinensisk FN-medlemsskab
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 nævninge udpeget i retssag mod Donald Trump
Atalanta sender Liverpool ud af Europa League
Tre mænd varetægtsfængslet efter politiaktion
Tagbrand i Nordvest i København: Tre opgange evakueret
Polsk mand mistænkt for spionage i plot om muligt attentatforsøg på Zelenskyj
Ny ældrereform præsenteres i aften
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne kontorplads på Christiansborg
Nye slagteri-kollegaer vækker ikke begejstring i Sønderjylland
Seks anholdt for røveri, bedrageri og tricktyveri i nattelivet
Festival fik sjældent underskud: 'Selvfølgelig er vi bekymrede'
USA og Storbritannien indfører sanktioner mod Iran efter angreb
Tre år efter nye regler for vanvidskørsel trådte i kraft, er knap 3.000 køretøjer beslaglagt
Stor kranindsats sættes i gang ved Børsen i morgen
Politiet forlænger opholdsforbud
Teenager fængslet i drabssag i bandemiljøet
Børsens brand får Herregårdsmuseet midt i renovering til at gyse
11 nye uddannelser er blevet godkendt: Fem ligger uden for de fire største byer
Mand fængslet, efter 38-årig blev stukket med kniv
Anders Antonsen om pensioneret badmintonstjerne: 'En af de bedste nogensinde'
Nyt fra ing.dk
Læs papirudgaven af avisen
Derfor investerer japanere 23 milliarder kroner i bioreaktorer i Hillerød
Se videoen: Her er den nye fuldelektriske robot fra Boston Dynamics
Minister åbner for skrappere brandregler til fredede bygninger
Nyt millionprojekt skal mindske spild i hundredvis af danske virksomheder
Nasa bekræfter: Rumskrot fra ISS bragede ned i Florida-villa
It-leverandører lever ikke op til lov om Digital Post: Udskyder deadline til kommuner igen
Eksperter: Stram brandkravene til fredede bygninger, før den næste går op i røg
It-system til en kvart milliard skulle gøre livet lettere for politiet. Efter to års forsinkelse er det modsatte sket
Millionstøtte til CO2-lagring flopper: Kun en tredjedel af forventet klima-effekt
Se de første billeder: Sådan ser der ud inde i Børsen efter historisk brand
LA: Tech-giganterne får amerikansk økonomi til at løbe fra EU
Trods spionagerisiko: Antallet af kinesere på det danske arbejdsmarked er tredoblet
Tre projekter skal indfange 160.000 ton CO2 om året: Her er vinderne af millionstøtten
Irans historiske angreb var den ultimative eksamen for Israels missilforsvar
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Kommentar: Reportage fra Truth Social: Her råber du af dem, som du er enig med
Hundredvis af uopklarede ransomwaresager rusker op i politiet: »Vi vil gøre livet surt for de it-kriminelle«
Storbrand på Børsen: Her er hvad vi ved – og ikke ved
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
For tredje gang i år: Milliarddyre Viking Link ramt af stort nedbrud
Trods shitstorm mod Chr. Hansen: Novonesis afviser at love offentlig LGBT+-støtte
Beredskabsleder advarer: Børsens ydervægge kan kollapse
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Børsen i flammer: »Man vil først og fremmest kigge mod håndværkerne«
Digitalt udsatte svigtes af myndighederne: 71 procent af hjemmesider overholder ikke loven
Energiforbruget til AI eksploderer: Her er tre bud på bekæmpelse af teknologiens skjulte bagside
Video: Dragespir på Børsen kollapser under brand
Overset miljøproblem på renseanlæg: Hvert år bliver ca. 1.100 ton polymerer spredt på marker
Evighedskemikalier kræver ekstreme tiltag: PFAS-affald skal gemmes kilometer under jordens overflade
1879: Langt mellem pissoirerne i Paris
E-Boks dumper SSI's blodprøve-forklaring: Kunne sagtens have informeret borgere
DI kræver åbenhed om udenlandske penge i dansk infrastruktur: Mørklagt proces »skaber massiv usikkerhed«
Techtopia #323: Civile startups omstiller til krig
Forsvar af Israel kostede 9 mia. kr.: Nye våben nedskød ballistiske missiler
Oversvømmelser, kobøvser og lastbiler på biogas: Nu bliver de første grønne milliarder uddelt
Lækket aftale: EU vil satse på sikkerhed i stedet for klima
Datatilsynet vrider armen om på SSI: Millioner af danskere skal have besked om gemte blodprøver
Blogindlæg: Hurtigere, større og mere robust: Hvad kan vi forvente af 3D-print i 2024?
Hver tredje kommune støtter udvikling af dansk Google-alternativ
Synspunkt: Forebyg naturødelæggelser med ecocide-lovgivning
Grundfos-direktør i kritik af dansk robotindustri: To tiltag skal højere på to-do-listen
1914: Den nye cirkusbygning er en smuk og hypermoderne ingeniørkonstruktion
Det vrimler med drillepinde
Øjenvidne fra Kina: Rigets ambitioner om rumfart er synlige overalt
Fransk tech-zar: Endelig er tabuet om Europas digitale suverænitet brudt
Spørg Fagfolket: Hvorfor påvirker metan drivhuseffekten mere end CO2?
Netcompany og Googles Roblox-spil skulle få piger ind i STEM-fag: Der er nul brugere
To firmaer i kapløb om hjerneimplantater: Ét skydes ind via blodårerne
Oversvømmede marker presser landmænd: »Det bli'r bare ved med at regne«