* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 62
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 14
I alt: 15

Forfatter Emne: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor  (Læst 16187 gange)

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
« Dato: 03, December 2007 - 16:04 »
Hej,

jeg er langtfra sikker på at det kan betale sig at lave den slags selv, men nysgerrigheden driver mig til følgende spørgsmål:

En typisk (børsteløs?) jævnstrøms elmotor .2-.6 kW - hvordan varierer belastningen spænding/strøm med omdrejningshastighed/moment?
Ærbødigst Rasmus Møller

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
« Svar #1 Dato: 03, December 2007 - 16:38 »
Jævnstrømsmotorer-  med børster-  har karakteristik afhængig af om man har kobles som serie  eller paralelmotor, eller kompoundet på en anden måde.

Tvivler på at børsteløse motorer med god virkningsgrad fås store. De må også kunne laves med varierende karakteristik.

En seriemotor med stort startmoment og højt tomgangsomdrejningstal plejer at være god til køretøjer.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
« Svar #2 Dato: 03, December 2007 - 19:26 »
Børsteløse jævnstrømsmotorer har samme karakteristik som parallelmotorer eller permanentmagnetmotorer.
Dvs. omdrejningstal proportionalt med spændingen, strømforbrug proportionalt med det afgivne moment (plus tab).

MvH,

Bent.

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
« Svar #3 Dato: 04, December 2007 - 14:43 »
OK, tak for svarene.

Idet vi for øjeblikket ser bort fra seriemotoren, gælder altså:

Omdrejningshastighed følger spænding
Moment følger strøm.

Tanken var at undgå en "kompliceret" motorstyring.

Jeg drømmer (stadig) om at bygge mig en forhjulstrukket, centerstyret Python lowracer

http://www.python-lowracer.de

Det vil sige at baghjulet bare er medløbende. Man kunne jo lade baghjulet have f.ex. 7 indre gear og lade motoren drive via kædetræk. Motorstyringen skulle så være rent on/off. Det ville give 7 mulige hastigheder ved motorhjælp; den hurtigste skulle så svare til de 25 km/t, som loven forskriver. Det eneste, der mangler, er at sikre at spændingen slås fra, hvis pedalerne ikke bevæger sig, og måske at sikre sig at strømmen ikke bliver for stor, hvis motoren kobles på med en for lav omdrejningshastighed...

Er der nogen åbenlyse fejl i konceptet?
Ærbødigst Rasmus Møller

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
« Svar #4 Dato: 04, December 2007 - 17:20 »
Åbenlyse fejl i konceptet?
Næh, men et spørgsmål som trænger sig på er hvad du vil bruge som energibærer? NiMH? LiIon? Du skal nok regne lidt på hvad du kan medbringe uden at det bliver for tungt.

Men en helt anden ide falder mig ind: hvad med at placere permanentmagneterne på fælgen? Så skal du nærmest til at se på det som en (bøjet) linearmotor. Styringen bliver mere kompliceret, men transmissionstabene forsvinder helt. Ydermere kunne den fungere som dynamo ned ad bakke.
Det kunne være et fedt projekt.

MvH,

Bent.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
« Svar #5 Dato: 04, December 2007 - 17:58 »
Nej der bliver med magneter på fælgen et ordentligt luftgab, og så skal der kæmpe magneter til at drive en flux, som kan give en motorydelse i den størrelse man ønsker. 
Det kan gå til diodecykellygte med milliwattlamper, som tilmed ikke lyser konstant.
Dødsyg ide.
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
« Svar #6 Dato: 04, December 2007 - 18:07 »
"Dødssyg ide."
Du lægger nok ikke fingrene imellem, Harbst.  ;)

Du har fuldkommen ret, hvis man tager en almindelig cykelfælg. Min opfordring gik lidt på at "tænke længere" og måske forestille sig en anden udformning af fælgen. Eller at forestille sig en skivebremselignende krans med magneter på navet. Eller...

Pointen er at en form for direkte træk et at foretrække for transmission/kæde etc. netop på en cykel for at minimere tab. Og netop med teknikken fra børsteløse motorer er det muligt. Samt genindvinding af ned-ad-bakke energien.

MvH,

Bent.

Rasmus Møller

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 252
    • Vis profil
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
« Svar #7 Dato: 04, December 2007 - 18:57 »
Fint nok at lægge op til mere kreative løsninger, men hvis det rent økonomisk skulle have en chance for at konkurrere med E-bike kits med navmotor+styring a la http://www.powerscoots.co.uk/acatalog/Currie_Electro_Drive_Electric_Bike_Conversion_Kit.html
(der er et kit andetsteds på tilbud til 270$ men de leverer ikke udenfor US)

- så skal netop styringen være simplest mulig, og mit spørgsmål går mest på hvor langt man kunne komme uden motorstyring.

Desuden ved alle, at der er meget mere kørsel op ad bakke end nedad :)
Ærbødigst Rasmus Møller

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
« Svar #8 Dato: 06, December 2007 - 14:43 »
En ting du skal tænke på er, at de motorer du refererer til nok er dem som fly- og powerboatmodel folkene bruger, eller? Det passer i hvert fald med effekten.
De motorer løber nemt 20.000...40.000 omdr./min, og kun ved dette omdrejningstal ligger effekten hvor du nævner.
Det betyder at du skal geare voldsomt ned, hvilket der er betydelige tab ved.

MvH,

Bent.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk