ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 663
Sidste:
andrey3@divis.pro
Statistik
Total antal indlæg: 16013
Total antal emner: 1403
Flest online idag: 18
Flest på samme tid: 876
(10, December 2025 - 09:39)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 7
I alt: 7
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor (Læst 19012 gange)
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Dato:
03, December 2007 - 16:04 »
Hej,
jeg er langtfra sikker på at det kan betale sig at lave den slags selv, men nysgerrigheden driver mig til følgende spørgsmål:
En typisk (børsteløs?) jævnstrøms elmotor .2-.6 kW - hvordan varierer belastningen spænding/strøm med omdrejningshastighed/moment?
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #1 Dato:
03, December 2007 - 16:38 »
Jævnstrømsmotorer- med børster- har karakteristik afhængig af om man har kobles som serie eller paralelmotor, eller kompoundet på en anden måde.
Tvivler på at børsteløse motorer med god virkningsgrad fås store. De må også kunne laves med varierende karakteristik.
En seriemotor med stort startmoment og højt tomgangsomdrejningstal plejer at være god til køretøjer.
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #2 Dato:
03, December 2007 - 19:26 »
Børsteløse jævnstrømsmotorer har samme karakteristik som parallelmotorer eller permanentmagnetmotorer.
Dvs. omdrejningstal proportionalt med spændingen, strømforbrug proportionalt med det afgivne moment (plus tab).
MvH,
Bent.
Logget
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #3 Dato:
04, December 2007 - 14:43 »
OK, tak for svarene.
Idet vi for øjeblikket ser bort fra seriemotoren, gælder altså:
Omdrejningshastighed følger spænding
Moment følger strøm.
Tanken var at undgå en "kompliceret" motorstyring.
Jeg drømmer (stadig) om at bygge mig en forhjulstrukket, centerstyret Python lowracer
http://www.python-lowracer.de
Det vil sige at baghjulet bare er medløbende. Man kunne jo lade baghjulet have f.ex. 7 indre gear og lade motoren drive via kædetræk. Motorstyringen skulle så være rent on/off. Det ville give 7 mulige hastigheder ved motorhjælp; den hurtigste skulle så svare til de 25 km/t, som loven forskriver. Det eneste, der mangler, er at sikre at spændingen slås fra, hvis pedalerne ikke bevæger sig, og måske at sikre sig at strømmen ikke bliver for stor, hvis motoren kobles på med en for lav omdrejningshastighed...
Er der nogen åbenlyse fejl i konceptet?
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #4 Dato:
04, December 2007 - 17:20 »
Åbenlyse fejl i konceptet?
Næh, men et spørgsmål som trænger sig på er hvad du vil bruge som energibærer? NiMH? LiIon? Du skal nok regne lidt på hvad du kan medbringe uden at det bliver for tungt.
Men en helt anden ide falder mig ind: hvad med at placere permanentmagneterne på fælgen? Så skal du nærmest til at se på det som en (bøjet) linearmotor. Styringen bliver mere kompliceret, men transmissionstabene forsvinder helt. Ydermere kunne den fungere som dynamo ned ad bakke.
Det kunne være et fedt projekt.
MvH,
Bent.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.407
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #5 Dato:
04, December 2007 - 17:58 »
Nej der bliver med magneter på fælgen et ordentligt luftgab, og så skal der kæmpe magneter til at drive en flux, som kan give en motorydelse i den størrelse man ønsker.
Det kan gå til diodecykellygte med milliwattlamper, som tilmed ikke lyser konstant.
Dødsyg ide.
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #6 Dato:
04, December 2007 - 18:07 »
"Dødssyg ide."
Du lægger nok ikke fingrene imellem, Harbst.
Du har fuldkommen ret, hvis man tager en almindelig cykelfælg. Min opfordring gik lidt på at "tænke længere" og måske forestille sig en anden udformning af fælgen. Eller at forestille sig en skivebremselignende krans med magneter på navet. Eller...
Pointen er at en form for direkte træk et at foretrække for transmission/kæde etc. netop på en cykel for at minimere tab. Og netop med teknikken fra børsteløse motorer er det muligt. Samt genindvinding af ned-ad-bakke energien.
MvH,
Bent.
Logget
Rasmus Møller
Senior
Indlæg: 252
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #7 Dato:
04, December 2007 - 18:57 »
Fint nok at lægge op til mere kreative løsninger, men hvis det rent økonomisk skulle have en chance for at konkurrere med E-bike kits med navmotor+styring a la
http://www.powerscoots.co.uk/acatalog/Currie_Electro_Drive_Electric_Bike_Conversion_Kit.html
(der er et kit andetsteds på tilbud til 270$ men de leverer ikke udenfor US)
- så skal netop styringen være simplest mulig, og mit spørgsmål går mest på hvor langt man kunne komme uden motorstyring.
Desuden ved alle, at der er meget mere kørsel op ad bakke end nedad
Logget
Ærbødigst Rasmus Møller
Bent Andersen
Gæst
Sv: Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
«
Svar #8 Dato:
06, December 2007 - 14:43 »
En ting du skal tænke på er, at de motorer du refererer til nok er dem som fly- og powerboatmodel folkene bruger, eller? Det passer i hvert fald med effekten.
De motorer løber nemt 20.000...40.000 omdr./min, og kun ved dette omdrejningstal ligger effekten hvor du nævner.
Det betyder at du skal geare voldsomt ned, hvilket der er betydelige tab ved.
MvH,
Bent.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Elmotor karakteristik til hjemmebygget cykelmotor
Seneste Debatindlæg
Overvågning i svinestalde...
af
jj-
[06, December 2025 - 19:30]
NySøgemaskine
af
jj-
[06, November 2025 - 20:33]
Insektfabrikker
af
jj-
[02, November 2025 - 10:43]
Misundelse
af
jj-
[15, Oktober 2025 - 20:07]
Lars Sandahl langer ud......
af
jj-
[30, September 2025 - 19:47]
MindreMoms
af
jj-
[12, September 2025 - 19:57]
Gæld for 114 milliarder.
af
jj-
[20, August 2025 - 19:53]
P&U Tykke & Tynde
af
jj-
[16, August 2025 - 19:22]
Hovedpine.
af
jj-
[28, Juli 2025 - 20:10]
Kvantecomputer
af
jj-
[18, Juli 2025 - 20:12]
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[15, Juli 2025 - 19:59]
Skat på Guldrankevej.
af
jj-
[06, Maj 2025 - 19:42]
Nye regler for dyrkning a...
af
jj-
[30, April 2025 - 20:28]
Dansk Braklægning
af
jj-
[26, April 2025 - 10:10]
STORE og små tal.
af
jj-
[21, April 2025 - 20:03]
Google ads:
DR-Nyheder
Danmarks håndtering af corona var overordnet set vellykket, fastslår rapport
Blot 35 lande deltager i Eurovision i 2026
For første gang i Nordjylland: Organer fra død person doneret
15 betjente fra Kosovo er nu uddannet i dansk fængselspraksis
Cliff Richard ramt af prostatakræft
51-årig knallertfører i kritisk tilstand
Spanien giver Airbnb tårnhøj millionbøde
Viktor Hald Thorup er klar til vinter-OL
Kunstmuseet Louvre holder lukket på grund af strejke
Kommune frikendt i sag om kolonihaver
Ung mand havde kniv og sabel med i byen
Forskere genopdager ærtesorter med hjælp fra kunstig intelligens
Putin-kritisk punkband er blevet dømt som ekstremistisk organisation
Mindst 37 døde efter oversvømmelser i Marokko
Administrerende direktør i Aarhus Havn stopper øjeblikkeligt
Rekordmange seniorer har et job
Pandora får ny administrerende direktør tidligere end planlagt
Friluftsrådet har anmeldt 1.000 'skræmmeskilte' i naturen
760.000 radioudsendelser fra DR's arkiv bliver tilgængelige
Midlertidigt militært område oprettet ved banegård i Holstebro
Nyt fra ing.dk
Ups... Medarbejder røber hemmelighed om Danmarks nye luftforsvar
Regeringen dropper CO2-mål for forbruget: »Løsningen er desværre ikke så ligetil«
Regnestykke smadrer drøm om solceller på tage: 'Jernmarker' er uundgåelige
Blogindlæg: Lovsikret Enshitification
Synspunkt: Når man kradser i lakken, er Microsofts nye datacentre i Vestjylland langt fra rosenrøde
Historisk nedtur: Volkswagen lukker for første gang en fabrik i Tyskland
Kan man leve udelukkende af risengrød?
Mail blotlægger købskaos i Forsvaret: Kæmpekontrakt revet itu efter kun 27 timer
Blogindlæg: Formnext 2025: Konsolidering og kinesisk fremmarch
Fysik i julekøkkenet: Vejen til knasende svær og sprødt skind
Video: Fysikprofessoren viser vejen til den sprødeste svær
Endnu en ICC-dommer fortæller om Trumps digitale sanktioner: »Dén del er det værste«
1935: Dansk Ingeniørforening indvier nyt hus på Vester Farimagsgade
Erhvervslivets top bringer Kattegatbro ind i debat om sikkerhed
Tysk medie afslører: EU dropper forbud mod benzin- og dieselbiler i 2035
Leder: Tech-typerne har ikke kørekort til deres egne maskiner
Tyrafeltet genopstår som våben i Europas kamp for at blive fri af Putins gas
Først var det Chatkontrol. Nu ligner det, at regeringen vil forbyde VPN'er
Fremtidens julefrokost: Hør eksperternes bud på julemaden anno 2050
Smager appelsiner med store navler bedst?
Femern-tunnel forsinket: Tusindvis af lastbiler kan skabe køer på motorvejen mod København
Kvantecomputere svære at sammenligne: Forskere har et andet bud end qubits
Kommentar: Trump og tech-kræfter vil ødelægge EU og dominere Europa: Der er kun én måde at svare på
IC4-skandalen fortsætter: Tog ude af stand til at køre på værksted
Eks-ansat sagde farvel med 80 fyldte kasser: Chipgigant anklager ham nu i spektakulær spionagesag
Mange danskeres drikkevand er farligt forurenet med nitrat: Tjek her, om dit også er
USA truer Danmark med cyberspionage: To slags virksomheder er ekstra udsat
Betonklodser på julemarkeder kan gøre terrorangreb farligere: »Helt hul i hovedet«
Microsoft bygger tre nye datacentre i Danmark
Australien forbyder sociale medier for børn og teenagere
Et træ i byen koster op mod 90.000 kroner - så kommune skabte 22.000 digitale tvillinger
Forskere råber nu politikere op: Elbilerne sviner stiltiende byerne til med farlige partikler
Politiet mørklægger vigtige it-våben: Ingeniøren fandt dem let frem på nettet
Køkkentips: Dette skal du ifølge umami-eksperten have på smagshylden derhjemme
Opskrift: Gastrofysikerens brune julesovs med masser af umami
Umami-ekspert giver tips: Sådan skruer du op for ‘bassen’ i al slags mad
Skattekroner spildt: To ud af tre boligejere havde alligevel købt en varmepumpe
Cyberkriminelle vækker ondsindet kode, der i årevis sov i millioner af browsere
Historisk temperaturrekord: Klimaet rammer for første gang nedslående milepæl
Beredskabsekspert enig med norsk forsker: »Tænk jer om, før I kyler de gamle brændeovne ud«
To ud af tre af Energinets elnet-projekter koster mere end lovet: »Det er naturligvis skuffende«
Synspunkt: Ingeniører har brug for samfundsvidenskab og humaniora – ellers risikerer vi blinde vinkler
Endelig et offentligt it-mirakel: Kæmpe modernisering rammer plet – til tiden, til prisen og uden kaos
Det regner med penge til kvanteteknologi: »Vi vil have brugbare computere snart«
Nina mærker vindmøllernes brummen i brystet: »Det har været fuldstændig vanvittigt«
Gigantisk dansk mikrobe-kortlægning giver endnu et argument for mere vild natur
Vidensindlæg: Robotdirektør: Nye hyldevaresystemer fyrer op under automationen
Bliver Europa nogensinde energi-uafhængig?
Ægtepar tabte ladestander-sag i Højesteret: Folketinget stemmer nu for nye regler
IBM-topchef advarer: Boom i datacentre er en økonomisk illusion